بخش تحلیلی الف

خیزش و تظاهرات مردم انگلستان وارد مراحل جدیدتری شده است. مردم سرزمین ملکه الیزابت اینک برای دومین بار است که طی دو سال اخیر، پررنگ ترین تظاهرت های سده اخیر تاریخ انگلستان را شکل داده اند.

تظاهرات و خیزش اخیر، درست همانند انقلاب تونس که با یک جرقه آغاز شد، پس از کشته شدن یک جوان ۲۹ ساله سیاهپوست به نام مارک دوگان توسط پلیس انگلیس گُر گرفته است.

مردم انگلیس که گفته می شود عمده هماهنگی ها برای این اعتراضات را به وسیله شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و توییتر انجام داده اند، با راه اندازی جنبش های مجازی، کار را به عرصه فیزیکی کشانده اند و اعتراضات فروخورده خود را هم اکنون، بیش از سه روز است که در خیابان های لندن، بیرمنگام، لیورپول، بریستول و چند شهر دیگر انگلستان فریاد می زنند.

*کامرون: کمیته کبرا هرکاری برای کمک به پلیس انجام میدهد

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که به سبب این اغتشاشات مجبور شده است تعطیلات خود را نیمه کاره رها کرده و به انگلستان برگردد در این رابطه گفته است که هر کار لازمی را برای تمام شدن اعتراضات انجام خواهد داد. او در بازگشت از تعطیلاتش در کمیته بحران پادشان انگلستان موسوم به “کبرا” نیز شرکت کرده و دراین زمینه گزارش کاری را برای ارائه به پارلمان انگلیس فراهم کرده است.

او درباره گزارش خود در کمیته کبرا تصریح کرده است که “ما برای انجام هر کاری که بتواند به پلیس کمک کند تا اعتراضات را کنترل کند، بحث کرده ایم. ما تلاش می کنیم تا نظم دوباره به خیابان های لندن برگردد و صحنه هایی مثل حمله مردم به پلیس و جرم و جنایت! دوباره تکرار نشود.”

کامرون در حالی اعتراضات مردمی انگلیس را جرم و جنایت نامیده است که مردم این کشور در سال گذشته نیز در کنار دانشجویان، اعتراضات گسترده ای را علیه وضعیت وخیم اقتصادی انگلستان انجام دادند. همچنین از اتفاقاتی نظیر اعمال خشونت از سوی پلیس و نیروهای امنیتی انگلستان علیه مردم، خرج شدن مالیاتهای پرداختی مردم انگلیس در جنگ های آمریکا و بروز تبعیض های گسترده در میان مردم انگلیس نیز به عنوان عواملی نام برده می شود که در بروز دوباره اعتراضات مردم به بهانه کشته شدن مارک دوگان ۲۹ ساله نقش اصلی داشته اند.

خبرگزاری های خارجی همچنین از دستگیری بیش از ۴۵۰ معترض در این تظاهرات ها خبر می دهند و این در حالیستکه همین خبرگزاری ها، دستگیرشدگان را اغتشاشگر و اوباش نامیده اند.

*کامرون: مردم! نتیجه اعمال خود را می بینند

اسکاتلندیارد، پلیس انگلستان نیز مدعیست که پیغام هایی از طریق شبکه های اجتماعی دریافت کرده است مبنی بر اینکه مردم این کشور! از پلیس خواسته اند تا علیه معترضان از سلاح استفاده کند. و این دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان است که در یکی از صحبت های خود پس از بروز اعتراضات مردم لندن، به جای آنکه پاسخگوی مطالبات اصلی مردم

معترض باشد اعلام می کند که “این واضح است که ما نیاز به ماموران پلیس بیشتر و شدت عمل بیشتری توسط پلیس انگلیس برای مهار تظاهرکنندگان داریم.”

او با به کار بردن صریح واژه مردم تأکید می کند که آنها باید طی روزهای آینده شاهد دستگیری های بیشتری باشند و بدانند که نتیجه اعمال خود را می بینند.

فوتبال باشگاهی و ملی کشور انگلستان نیز متأثر از این اعتراضات شده به طوریکه چند دیدار اصلی لیگ برتر انگلیس در ادامه این اعتراضات لغو شده است. گفته می شود بحث برگزاری المپیک سال ۲۰۱۲ لندن نیز به دلیل بروز این اعتراضات مردمی با مخاطره جدی مواجه شده است.

*حضور ۱۶ هزار نیروی پلیس در خیابان های لندن و دروغ های پی در پی مقامات

هم اکنون بیش از ۱۶ هزار نیروی پلیس در خیابان های لندن حضور یافته اند. مقامات انگلیسی می گویند تظاهرات های اخیر مردم بهانه ایست برای غارت فروشگاه های مواد غذایی.

*افرادی که به دلیل گرسنگی، همچون سومالیایی ها در خیابان های لندن راه می روند

این در حالیستکه نگاهی به وضعیت ناپایدار اقتصاد انگلیس طی ماه های اخیر و از طرفی حیف و میل گسترده اموال و پول های مردم انگلستان توسط خاندان سلطنتی که به طور خاص در سفرهای پر خرج شاهزاده ویلیام و همسر جدیدش برای ماه عسل بروز یافته است، سبب بروز نارضایتی های عمیقی در کشور انگلیس شده است.

گفته می شود به دلیل سیاست های بد اقتصادی و بروز شکاف طبقاتی شدید در انگلستان، هم اکنون افرادی در خیابان های شهر لندن پرسه می زنند که همچون سومالیایی ها لاغر شده اند زیرا غذایی برای خوردن ندارند.

نظیر اظهارنظرهای نخست وزیر کامرون را سایر مقامات دولتی انگلستان نیز داشته اند. معاون نخست وزیر و وزیر کشور انگلستان نیز در زمینه ضرورت تشدید برخوردها با مردم انگلیس صحبتهای مختلفی داشته اند.

ترزا می، وزیر کشور در یکی از مصاحبه های خود تصریح کرده است که ناراضیان به سزای اعمال خود می رسند. او در این زمینه قول داده است.

این در حالیستکه تعداد دقیق کشته شدگان و مجروحان اخیر اعتراضات مردمی در لندن نیز هنوز به طور دقیق اعلام نشده است.

*چهره های سیاسی انگلیس ماهیت صهیونیستی خود را نشان داده اند

بسیاری از رهبران سیاسی وابسته به صهیونیستها در انگلستان نیز برای خاموش کردن روند نارضایتی های مردم به صحنه آمده اند. اِد میلیبند، رهبر معروف حزب کارگر انگلیس در صفحه توییتر خود نوشته است” ما نیاز به برخورد شدید پلیس با معترضان داریم تا آرامش به جامعه ما بازگردد”.

اتفاقات اخیر انگلیس آنطور که خبرگزاری های خارجی نیز در برخی جملات گزارش هایشان به صورت تلویحی به آن اشاره کرده اند ناشی از بروز نارضایتی های شدید در طبقه فقیر انگلستان است.

در واقع آنها که روزگاری خواب “فتنه یقه آبی ها” را در ایران می دیدند و مدعی به اغتشاش کشاندن قشرهای کم درآمد در ایران بودند، هم اینک خود در فضایی واقعی و به دلیل گستردن سالها فضای ناسالم اقتصادی و تبعیض، در غرقابی از نارضایتی مردم کشورشان گرفتار شده اند.

مقامات انگلیسی هم اکنون در سر در گمی به سر می برند.

*روایتی از اجلاسی برای کنترل اینترنت در اروپا که به اهدافش نرسید

آنها مدت ها قبل از این که در “بهار عربی” مشغول سوء استفاده از شبکه های اجتماعی برای به انحراف کشاندن برخی از خیزش های مردمی بودند به این مسئله پی برده بودند که آسیب شبکه های اجتماعی، در روزگاری دامنگیر خود آنها نیز خواهد شد.

به همین دلیل چند ماه قبل اجلاسی را در یکی از کشورهای اروپایی برگزار کردند تا در زمینه محدود کردن اینترنت در اروپا بحث و تبادل نظر کنند. اما هیچگاه خیال نمی کردند که این مسئله به این زودی و با این حدّ گستردگی دامنگیر آنها شود و شبکه های اجتماعی بتوانند با برخورداری از بسترهای موجود در جامعه انگلستان، زمینه ساز شکل گیری یکی از بزرگترین اعتراضات مردمی علیه پادشاهی انگلستان و دولت این کشور شوند.

منابع اخبار خارجی: الجزیره _ رویترز _ ریانووستی
منابع اخبار داخلی: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران _ خبرگزاری فارس _ خبرگزاری ایرنا

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 10th آگوست 2011 | ۱۰۳۷بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.