احمدی‌نژاد در جمع مدیران تهران:
با کسانی که درد جیب و شکم خود را دارند کاری نداریم
خبرگزاری فارس: رئیس جمهور گفت: اکثر مدیران برنامه‌ریزند و نگاه کلان دارند که این خوب است؛ اما به این معنی نیست که از مشکلات مردم که به‌نظر کوچک می‌آیند، غافل شویم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد پیش‌ازظهر امروز یکشنبه در جمع مدیران استان تهران که در راستای دور سوم سفر‌های استانی هیئت دولت بوده و در تالار وزارت کشور برگزار شد، به گزارش مرتضی تمدن استاندار تهران اشاره کرد و گفت: گزارشی که استاندار ارائه کرد، حاصل زحمات همه مسئولان است و گزارش خوبی بود.

وی با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات مدیران استان تهران تاکید کرد: باید آمار ارائه شده ۵ ساله بوده و منتشر شود تا همگان از آن استفاده کنند.

رئیس جمهور گفت: به‌خلاف برخی‌ها که هر موقع کم می‌آورند و می‌خواهند مثالی از کم‌کاری بزنند، کارمندان را مثال می‌زنند و می‌گویند کار مفید در سازمان‌های دولتی فلان‌قدر است، باید بگویم این آمار‌ها غیر‌علمی است و طبق آمار ارائه شده، کارهای زیادی در تهران انجام شده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های استان تهران گفت: استان تهران مرکز کشوری است که باید الهام‌بخش و پرچم‌دار باشد؛ بنابراین باید بهترین باشد.

وی ادامه داد: تصور بنده این است که همه مردم علاقه‌مندند استان تهران از همه جهات آباد و به‌لحاظ ظاهر و معماری و شهرسازی بهترین باشد؛ چراکه مرکز کشور موجب افتخار همه ملت است و این نیست که اگر تهران آباد شود دیگران ناراحت باشند.

احمدی‌نژاد در عین حال متذکر شد که باید همه کشور را آباد کنیم تا با پیش‌گیری از افزایش مهاجرت‌ها، منابعی که هزینه می‌شود، با بهره بالاتری در خدمت ملت و پیشرفت کشور قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران باید بیش از گذشته ساخته شود، تاکید کرد: در تهران چند مشکل اساسی همچون مشکل جمعیت، ترافیک، اتلاف وقت، قرار گرفتن روی گسل و مشکل آب و هزینه بالای زندگی وجود دارد، که باید به آنها پرداخته شود.

احمدی‌نژاد یادآور شد: باید با برنامه‌ریزی، مشکل جمعیت تهران که بیش از ۸ میلیون و استان تهران که تقریبا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است حل کنیم؛ چراکه طبیعتاً زندگی ۸ میلیون نفر در یک شهر، فشار عصبی، ترافیک، آلودگی هوا و زندگی در قفسی به‌ نام برج و آپارتمان را به‌دنبال دارد.

وی تراکم بیش از حد جمعیت در تهران را موجب کاهش تولید و افزایش مصرف دانست و اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات تهران بافت زمین تهران است؛ چراکه کشور ما روی خط زلزله قرار دارد و ما سنگین‌ترین گسل‌ها را در تهران و اطراف آن داریم که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر این گسل‌ها در نقطه‌ای دیگر بود نگرانی کمتری داشتیم؛ چراکه جمعیت زیادی در تهران زندگی می‌کنند و اگر اتفاقی بیفتد جمعیت گسترده‌ای از مردم در خطر قطعی هستند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم مدیریت مشکلات تهران خاطرنشان کرد: در مدیریت تهران یک روش همین است که تا همین الآن انجام داده‌ایم و با ایجاد بزرگراه، تأسیسات، حمل و نقل و کاهش هزینه زندگی با ارائه یارانه، نتایجی گرفته‌ایم اما قطعاً از این نتایج راضی نیستیم.

احمدی‌نژاد افزود: باید نگاهمان را عوض کرده و جور دیگری برنامه ریزی کنیم و اگر همه مشکلات ناشی از تمرکز جمعیت در استان تهران است باید آن را درست کنیم؛ از همین رو باید برنامه‌ای که جهت انتقال از تهران تنظیم شده با جدیت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه بحث انتقال از تهران باید همانند پروژ‌ه‌ها پیگیری شود، گفت: این کار شدنی است که قرار شده از کارمندان شروع کنیم؛ چرا که بیشترین سرانه در تهران متعلق به کارمندان است.

رئیس جمهور همچنین در بحث انتقال کارمندان در پیگیری استان مقصد در انتقال کارمندان تأکید و خاطرنشان کرد: از کل استان تهران باید پنج میلیون نفر را منتقل کنیم که اقلا ۳ میلیون باید از شهر تهران منتقل شوند.

احمدی‌نژاد افزود: علاوه بر کاهش جمعیت در استان تهران باید کاری کنیم که سفرهای شهری نیز کم شود که در این راستا دولت الکترونیک مطرح است هر چند چیز خوبی است اما این معنا نیست که با دولت الکترونیک سفر‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی متذکر شد: اگر مردم برای کار اداری سفر نکنند، برای دید و بازدید و سایر کارها سفر خواهند کرد؛ بنابر این علاوه بر اجرای دولت الکترونیک باید کارهای دیگری هم انجام شود که یکی از آنها طرح دور کاری است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه باید تا پایان سال حداقل ۴۰ درصد از کارمندان از طریق طرح دورکاری کارهای خود را انجام دهند، اظهار داشت: وقتی طرح دورکاری مطرح می‌شود بعضی از شیاطین به خانم‌ها می‌گویند نروید؛ چرا که بعدا شما را کنار می‌گذارند در حالیکه اینگونه نیست.

رئیس جمهور یکی دیگر از اقدامات لازم در مدیریت را بهینه‌سازی هزینه‌ها برشمرد و گفت: در دولت نهم و دهم جلوی بسیاری از ریخت و پاش‌ها گرفته شده هزینه‌ها پایین آمده اما باور بنده این است که در هزینه‌های مصرفی و پروژه‌ها باز هم می‌شود هزینه‌ها را کم کرد.

احمدی‌نژاد افزود: در پروژه‌ها جای صرفه جویی زیادی وجود دارد و بخشی از افزایش هزینه‌ها از برنامه‌های نامتجانس نشات می‌گیرد؛ بنا بر این اگر طبق برنامه ریزی قرار است تا پایان سال ۲۰ مدرسه ساخته شود، نباید ساخت ۲۱ مدرسه را شروع کنیم؛ چرا که این کار موجب می‌شود هزینه‌ها بالا رفته و طبق برنامه پیش نرویم.

وی همچنین با اشاره به لزوم ادغام برخی ساختمان‌های دولتی در تهران تصریح کرد: با تجمیع برخی از ساختمان‌های دولتی می‌شود خیلی از هزینه‌ها را کم کرد؛ همانطور که تلاش کردید و هزینه بنزین را در دستگاه‌های دولتی به نصف رساندید می‌توانید در سایر هزینه‌ها هم صرفه جویی کنید.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی می‌شود پول به دست آمده از صرفه جویی را به خود کارمندان پرداخت کرد،‌ گفت: باید ساختمان‌های اضافی را فروخته و آن را خرج مردم و کارهای عمرانی کرد و در این راستا می‌شود استاندار ستادی درست کند تا تجمیع کنیم.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از اقدامات مدیران به کارهای انجام شده در استان تهران اشاره و خاطرنشان کرد: می‌خواهیم برای جهان الگو باشیم آیا الان توانسته‌ایم الگو باشیم در حالی که نتوانسته‌ایم بنابراین باید مدیریت کرده و بیشتر تلاش کنیم.

وی افزود: باید صرفه جویی را از دستگاه‌ها شروع کنیم به گونه‌ای که برای مردم آشکار شود و بعد به مردم بگوییم که در هزینه‌ها صرفه جویی کنند؛ از دیگران که نمی‌شود انتقاد کرد چرا که غوغا می‌کنند از خودمان که می‌توانیم انتقاد کنیم بنابراین باید از خودمان شروع کنیم.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: گزارشی دریافت کردم که از سال ۶۶ تاکنون برای مترو ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خرج شده که اگر می خواستیم یک جا بهترین سیستم‌ها را در این زمینه بخریم، ارزان‌تر تمام می شد و از این رو باید در مدیریت و هزینه‌ها با برنامه پیش رویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران امروز همان بچه‌های جبهه و جنگ هستند که با کمترین امکانات بیشترین کارها را انجام می‌دادند، ابراز داشت: الان که دیگر خمپاره، شیمیایی و جنگ نیست. آیا نمی‌توانیم با کمترین امکانات بیشترین خدمات را به مردم در کشور ارائه کنیم در حالی که این کار شدنی است.

احمدی‌نژاد در عین حال افزود: البته تلاش کرده‌اند ذائقه ملت‌ها را عوض کنند و از بزرگ‌ترین خیانت‌ها این بود که تلاش شد ذائقه مردم را به ذائقه‌ای فردی، شخصی و خودخواهی تبدیل کنند که موفق نشده و نخواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم رسیدگی به مشکلات آحاد مردم خطاب به مدیران خاطرنشان کرد: اکثر شما برنامه ریز بوده و نگاه کلان دارید که این خوب است ولی به این معنی نیست که از امورات و مشکل مردم که به نظر کوچک می‌آید غافل شویم.

“ما با کسانی که درد جیب و شکم خود را دارند کاری نداریم اما باید به مشکل تک تک مردم رسیدگی شود؛ چرا که این مسائل نیز به اندازه مسائل کلان مهم است “.

رئیس جمهور با اشاره به مشکل بروکراتیک و اداری کشورمان گفت: در کشور ما که مشکل بروکراتیک و اداری وجود دارد، باید خودمان مقداری اهتمام داشته باشیم و اگر فردی مشکلی را مطرح کرد آن مشکل را مشکل خودمان بدانیم.

احمدی‌نژاد افزود: برخی وقت‌ها یک مشکل کوچک در زندگی فردی یک مشکل حیاتی است و زندگی آن فرد را بر هم می‌زند بنابراین وقتی شما مدیران وقتی یک گره کوچک را باز می‌کنند به دنبال آن ۵۰۰ گره از زندگی فردی باز می‌شود؛ الان کسانی هستند که با ۵۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان زندگی‌شان نجات پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: اعتقادات ما با مادیون فرق می‌کند؛ چرا که بعضی وقت‌ها حل یک مشکل کوچک دعای آن فرد را به دنبال دارد که موجب می‌شود مشکل ما هم حل شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم قدرشناسی مدیران از فرصت خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز در بهترین مقطع تاریخ بشر، مقطعی که آستانه تحول جهانی و حکومت جهانی و تحقق آرزو و وعده همه انبیاء الهی هستیم و در بهترین کشور و بین بهترین ملت و در آن ملت در بین بهترین‌ هایشان امروز فرصت خدمتگزاری پیدا کرده‌ایم که باید قدر این را بدانیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: چقدر بزرگان در طول تاریخ منتظر این فرصت بودند چرا که این فرصت با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه مدیران به همان اندازه که به مردم احساس دین می‌کنند مدیر هستند، متذکر شد: اگر از ته دل احساس کردیم که خادم و بدهکار مردم هستیم زندگی‌مان یک رنگ و بو و معنای دیگر پیدا می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه چقدر زیباست اگر دیدیم مشکل فردی حل نشده، پیگیری کرده و به سرانجام برسانیم، تاکید کرد: در این بخش یکی دو سال است که کوتاهی کرده‌ام اما حتما این مسئله را پیگیری می‌کنم.

احمدی‌نژاد افزود: چقدر زیباست که همه دنبال کار و خدمت باشند و امیدواریم روزی برسد که مشکل مردم را مشکل خودمان بدانیم.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی اتفاق می‌افتد که مشکل مردم را مشکل خودمان بدانیم، اظهار داشت: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عاشق مردم باشیم چرا که بدون عشق به مردم امکان ندارد انسان در خدمت به مردم حرکت کند و عشق به مردم عینیت عشق به خداست.

رئیس جمهور معیار عشق به خدا را عشق به خلق خدا عنوان و خاطرنشان کرد: حلقه اتصال بین خدا و مردم و عشق الهی و عشق به مردم تجلی عشق به حقیقت هستی یعنی امام است؛ کسی که عاشق خط امام و ولایت است از یک طرف عاشق خدا و از طرف دیگر عاشق مردم است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در دو دوره دو خاندان بی افتخار و ذلیل تحت تاثیر دشمن و شیاطین به بسیاری از ضوابط انسانی و فرهنگ ما آسیب رساندند، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم انقلاب کردیم، باید اینها را نیز اصلاح کنیم. یک ملت مومن، الهی و آرمانی و پیشگام باید همدیگر را دوست داشته و پشتیبان هم باشند.

وی در همین خصوص ادامه داد: متاسفانه بعضی‌ها بعد از انقلاب هم سعی کردند آن اخلاق فاسد و پوسیده را ترویج دهند و طوری شد که وقتی فردی به یک موقعیتی رسید، فکر کند موقعیت شخصی است و باید جیب خود را پر کند و متاسفانه اینها خود را صاحب ملت می‌دانند و به جای اینکه جوابگو باشند، سؤال می‌کنند که این اخلاق آمریکایی است.

رئیس جمهور گفت: اینها سعی کردند که این اخلاق را منتشر کنند در حالیکه اول انقلاب در همین سپاه یک فضای حاکم بود که پول می‌گذاشتند و هر فرد به اندازه نیاز خود از آن برمی‌داشت، هر چند نمی‌گویم که این گونه باشد باید به همین که می‌دهند قانع باشند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم ارائه الگویی جدید گفت: امروز چشم دنیا و ملت به شما مدیران است و بایستی یک الگو بسازیم.

وی در خصوص مفهوم حکومت و رابطه مردم با حکومت در نظام ولایی نیز خاطرنشان کرد: مفهوم حکومت و رابطه مردم با حکومت با دنیا مادی سرمایه‌داری متفاوت است چرا که این مردم توقع بالایی از حکومت دارند و کسانی که می‌گویند چرا توقع مردم را بالا می‌برید جاهل هستند و نظام ولایی را نمی‌شناسند در حالی که مردم به همان نسبت که آماده فداکاری برای حکومت هستند، به همان نسبت از حکومت توقع دارند و حکومت نیز باید پاسخگوی مردم باشد.

احمدی‌نژاد بخش پایانی سخنان خود را به بحث الگوی ایرانی – اسلامی اختصاص داد و با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا هر چه سرمایه‌گذاری می‌کنیم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، گفت: دلیل اینکه هر چه سرمایه گذاری می‌کنیم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم این است که باید الگوی خودمان را داشته باشیم که داریم و باید آن را پردازش کنیم.

رئیس جمهور مجددا مدیران استان تهران را مورد خطاب قرار داد و تاکید کرد: من مطمئن هستم که با همت شما استان تهران الگو خواهد شد.
انتهای پیام/ص

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 7th نوامبر 2010 | ۹۳۰بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.