احمدی‌نژاد فردا لایحه بودجه ۱۳۹۰ کل‌کشور را به مجلس می‌برد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری فردا (یکشنبه) اول اسفندماه لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ کل ‌کشور را برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی می‌برد.

لایحه بودجه ۱۳۹۰ کل ‌کشور در حالی فردا تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود که طبق آئین‌نامه داخلی قوه مقننه، لایحه بودجه هر سال باید تا ۱۵ آذرماه تحویل مجلس شود تا وکلای ملت فرصت کافی برای بحث و بررسی و تصویب این لایحه داشته باشند.

بر این اساس، دولت لایحه بودجه را طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان با ۷۶ روز تأخیر به خانه ملت ارائه خواهد داد که مجلسی‌ها نسبت به ارائه با تأخیر لایحه بودجه ۹۰ معترضند و خواستار تصویب چند دوازدهم این لایحه در مجلس هستند تا پس از تعطیلات عید نوروز و یا حتی در ایام عید نوروز بتوانند لایحه بودجه ۹۰ را با فراغ‌بال و فرصت کافی مورد بررسی قرار دهند.

اما دولت در بیان دلایل ارائه دیرهنگام لایحه بودجه ۹۰ به مجلس می‌گوید “از آنجایی که بررسی برنامه پنجم توسعه کشور در مجلس حدود یک سال به طول انجامید و باید تدوین لایحه بودجه ۹۰ بر اساس این برنامه صورت می‌گرفت، به همین دلیل لایحه بودجه ۹۰ با تأخیر به مجلس ارائه می‌شود “.

بر پایه این گزارش، سال ۹۰، سال اول اجرای برنامه پنجم است و باید بار مالی مواد برنامه پنجم توسعه در بودجه ۹۰ منظور می‌شد، به همین دلیل تدوین لایحه بودجه ۹۰ در دولت با تأخیر آغاز شد.

پیش از این حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۰ به مجلس گفته بود که به دلیل تطبیق لایحه بودجه ۱۳۹۰ با برنامه پنجم توسعه نیاز به زمان بیشتری داشتیم.

وی همچنین اعلام کرده بود که از آنجایی که تغییر در یک مورد موجب تغییر در سایر جداول بودجه می‌شد، نیاز به زمان بیشتری برای تطبیق این لایحه با برنامه پنجم داشتیم.

معاون رئیس‌جمهور در مصاحبه دیگری با خبرگزاری فارس گفته بود “بودجه ۱۳۹۰، بودجه‌ای کاملاً عملیاتی، جامع، کامل و منطبق با سندهای بالادستی و منطبق با شرایط اقتصادی و عمرانی کشور است که در این لایحه توجه ویژه‌ای به بودجه بخش عمرانی کشور نیز شده است. ”

وی همچنین تأکید کرده که نظر دولت که البته جمعی از نمایندگان نیز با آن موافقند، این است که شیوه ارزیابی و بررسی و تصویب بودجه باید در مجلس بازنگری شود و طبیعتاً این موضوع باید در آیین‌نامه داخلی قوه مقننه منظور شود و البته مجلس این ظرفیت را دارد که در هر شرایطی بتواند برنامه‌ریزی کرده و بررسی بودجه را نهایی کند و آن را برای اجرا به دولت ارائه دهد.

او ادامه داده “یک زمان بحث این است که مجلس بخواهد لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت را مجدداً بازنویسی کند که این کار بسیار سنگین و طولانی است، در حالی که کارشناسان دولت این کار را انجام داده‌اند و دولت آن دقت‌های لازم را در خصوص تنظیم و تطابق بودجه با سندهای بالادستی و آن رویکردهای اصلی که همواره مورد توجه مجلس نیز هست، در نظر گرفته و قطعاً این موضوعات نیز مورد توجه مجلسیان قرار می‌گیرد. ”

محسن کوهکن سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز پیش از این در گفت‌وگو با فارس از عزم مجلس برای اتمام بررسی بودجه ۹۰ تا پایان سال جاری خبر داده و گفته بود “تمام سعی مجلس بر این است که تا جایی که آئین‌نامه داخلی اجازه می‌دهد بررسی بودجه ۱۳۹۰ کل کشور را تا پایان سال به اتمام برساند “.

او گفته “تصمیم درباره اینکه بودجه به صورت کامل، دو یا سه دوازدهم در مجلس بررسی و تصویب شود، فعلا نمی‌توان صحبت کرد چرا که بودجه باید قبل از پایان سال بررسی شود تا دخل و خرج دستگاه‌ها در اولین روز سال بر اساس آن تعیین شود و با توجه به زمان‌بندی‌هایی که در آئین‌نامه داخلی مجلس برای بررسی لایحه بودجه در نظر گرفته شده است و همچنین فرصت ارائه پیشنهادات نمایندگان،‌ کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق نمی‌توان بررسی این لایحه را کمتر از ۴۵ روز به پایان رساند؛ از طرف دیگر نمی‌توان تا پایان سال بررسی آن را ناتمام گذاشت.

کوهکن هفته گذشته در جمع خبرنگاران نیز از احتمال تشکیل جلسات علنی مجلس در تعطیلات نوروز برای بررسی بودجه ۹۰ خبر داده بود و اعلام کرده “در صورتی که بودجه یکدوازدهم تصویب شود چون این بودجه فقط شامل فروردین می‌شود، امکان دارد مجلس برای مشخص کردن تکلیف لایحه بودجه تا آخر فروردین پس از چند روز تعطیل رسمی عید نوروز جلسه علنی برگزار کند. ”

وی روز گذشته هم تأکید کرده بود که هیئت رئیسه مجلس درباره بررسی کامل یا چنددوازدهمی بودجه ۹۰ فردا تصمیم‌گیری می‌کند.

نوشته شده توسط در تاریخ شنبه, 19th فوریه 2011 | ۱۱۴۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.