معاون پارلمانی رئیس جمهور در جمع دانشجویان قضایی:
دولت شیرینی اجرای هدفمندی یارانه ها را به مردم خواهد چشاند
خبرگزاری فارس: معاون پارلمانی رئیس جمهور در جمع دانشجویان دانشکده علوم قضایی گفت:‌ دولت می‌خواهد قانون هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای اجرا شود که مردم شیرینی آن را حس کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در جمع دانشجویان و استادان دانشکده علوم قضایی و اداری گفت:‌ بحث یارانه‌ها به گونه‌ای است که همه جناحها و گروهها بر اجرای آن اجماع دارند و تفاوت در نحوه اجرای آن مشاهده می‌شود.
وی افزود: در زمان دولت سابق متممی برای مجلس ارائه شده که دو میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل در شهریورماه ۸۳ ارائه شد در حالی که کل بودجه در آن زمان ۶۰ میلیارد دلار بود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: روند واردات بنزین مرتب در حال افزایش بود و سال بعد این رقم به ۲٫۵ میلیارد دلار افزایش یافت که در نامه سرگشاده‌ای به اقتصاددانان نوشتم که چرا بیت‌المال اینگونه حیف و میل می‌شود و از سال ۸۴ واردات گازوئیل نیز سالانه حدود یک میلیارد دلار به این رقم اضافه شده است.
میرتاج‌الدینی افزود:‌در حالی که ارزش مصرف بنزین در کشور سالانه ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود ارزش گازوئیل ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار در کشور است که متأسفانه از گازوئیل غافل شده بودند و به واردات بنزین توجه می‌شود.
وی افزود:‌ بعد از روی کارآمدن آقای احمدی‌نژاد بنده به عنوان نماینده مردم تبریز در ملاقات حضوری ۵ نکته را یادآور شدم که سه نکته استانی و ۲ نکته ملی بود که یکی از آنها مسئله یارانه ۲ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی بود که برای برخی از صاحبان صنایع زیردستی رانت ایجاد شده بود و مسئله بعدی واردات گازوئیل بود.
میرتاج‌الدینی افزود:تجربه نشان داد با آزاد شدن قیمت محصولات پتروشیمی نه تنها باعث افزایش قیمت محصولات پلاستیکی نشد بلکه بهره‌وری در این صنایع افزایش یافت و در حال حاضر صادرات پتروشیمی به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر یارانه آن حذف نمی‌شد باید ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان یارانه به جیب برخی افراد وارد می‌شد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: احمدی‌نژاد در اواخر دولت نهم لایحه هدفمندی یارانه‌ها و طرح تحول را به مجلس ارائه کرد که در آن زمان برخی افراد می‌خواستند جلوی اجرای آن را بیگرند و حتی رئیس کمیسیون وقت انرژی پیشنهاد مسکوت ماندن این لایحه را ارائه کرد در حالی که با توجه به یارانه‌های فزاینده انرژی باید او بیش از همه نگران لایحه هدفمندی یارانه می‌شد.
میرتاج‌الدینی افزود: برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب دوم خردادی اعلام کردند علت رأی دادن به طرح مسکوت ماندن لایحه هدفمندی در دولت نهم این بود که می‌خواستند امتیاز مثبتی برای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد نشود. از طرفی عده‌ای از اصولگرایان نیز فکر می‌کردند اگر این طرح با شکست مواجه شود باعث شکست جریان اصولگرایی می‌شود لذا به طرح مسکوت ماندن لایحه رأی داده شد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد سرنوشت لایحه هدفمندی گفت:‌ قرار بود این طرح در بودجه ۸۸ آورده شود در نهایت به بودجه سال ۸۹ رسید و در حال حاضر توافق مجلس و دولت بر این قرار گرفته است طرح در سال جاری اجرا شود.
وی افزود: از طرفی یک حرف تلگرافی در برخی از مناظره‌ها گفته شد که این طرح هدفمندی را به طرح لیبرالیستی متهم می‌کردند که ابتدا فکر می‌کردیم اشتباه زبانی است اما بعد متوجه شدیم در محافل دیگر نیز تکرار می‌شود در حالی که اجرای طرح هدفمندی با نگاه عدالت‌محور دنبال می‌شود.
میرتاج‌الدینی افزود: در حال حاضر افراد مرفه و دهک‌های پردرآمد بیشترین استفاده از یارانه‌ها را می‌برند و اگر با استفاده از هدفمندی یارانه‌ها به صورت مساوی بین افراد توزیع شود باز هم یک قدم به عدالت نزدیکتر شده‌ایم.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی در هفت بند تهیه شده است گفت:‌ مهم‌ترین این بخش هدفمندی یارانه‌ها است که تهیه لایحه آن یک سال در دولت و ۱۸ ماه در مجلس طول کشید و در مجموع دو سال و نیم روی آن کار شده و قهراً‌ چند ماه نیز برای مقدمات اجرای آن طول می‌کشد.
وی افزود: برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز حرکتهای کند مانند هدفمندی یارانه‌ها که تصویب آن حدود ۳ سال طول کشیده مانع از رسیدن به نرخ رشد ۸ درصدی مطلوب چشم‌انداز خواهد شد.
میرتاج‌الدینی تصریح کرد: سیاست‌های اصل ۴۴ نیز بعد از یک سال دارای کمترین موفقیت بود که مقام معظم رهبری بعد از آن مسئولان دولت و مجلس را دعوت کرد و مطابق فرمایشات ایشان حرکت جدی در دولت و مجلس شروع شد و بعد از ۶ ماه طرح مجلس و لایحه دولت در یکدیگر ادغام شده و تبدیل به قانون ۹۶ ماده‌ای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ شد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: اهمیت یارانه‌ها به خاطر عمومیت آن در اقتصاد بسیار حائز اهمیت است چون در حدود ۴۰ سال گذشته یارانه‌ها در کشور حضور پیدا کرده و مرتب در حال افزایش است و از نظر کالاها و خدمات مشمول یارانه گسترش یافته است.
وی افزود: افزایش مصرف کالای یارانه‌ای باعث افزایش مصرف‌گرایی و قاچاق در جامعه شده است و هرچه نیروهای نظامی از آن جلوگیری کنند یک چهارم قاچاق کشف شده و سه چهارم قاچاق آن کالاهای یارانه‌ای کشف نخواهد شد.
میرتاج‌الدینی افزود: نسبت یارانه به تولید ناخالص داخلی کشور به ۲۹درصد رسیده و نسبت به کل یارانه بیش از بودجه جاری کشور شده است در حالی که حجم بودجه جاری کشور امسال برای اولین‌بار از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت اما یارانه‌های کشور از این رقم بیشتر است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: ارزش مصرف نفت و گاز در کشور بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود که از این رقم دو سوم مصرف داخلی و بقیه صادر می‌شود که با درآمد آن کشور اداره می‌شود.
وی با بیان اینکه نفت سفید، نفت کوره، نفت گاز و بنزین به صورت یارانه‌ای است گفت: در فروش داخلی به جای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد فقط ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان به دست می‌آید و بقیه در قالب یارانه پنهان پرداخت می‌شود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: هدفمندی یارانه به عدالت اقتصادی و توزیع عادلانه نزدیکتر است، باعث رفع فقر و حمایت از اقشار خاص محروم جامعه می‌شود، حمایت از کل شهروندان در قالب خدمات عمومی و حمل‌ونقل و بهداشت می‌شود، حمایت از تولید ملی و برخی کالاهای داخلی و نیز باعث ثبات اقتصادی در مقابل نوسانهای اقتصاد جهانی می‌شود.
وی شیوه پرداخت یارانه را دو نوع مسقیم و غیر مستقیم یا پنهان دانست و گفت: یارانه پنهان برای مردم محسوس نیست به عنوان مثال برای آرد و نان میزان یارانه از ۲ هزار میلیارد تومان شروع شد و امروز به ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال رسیده است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: دولت آرد ۴۰۰ تومانی را به قیمت ۷٫۵ تومان به نانوایی‌های عمومی می‌دهد و تا ۶ ماه قبل به برخی نانوایی‌های صنعتی ۴۰ تومان تحویل می‌داد اما از ۶ ماه قبل قیمت آرد برای نانوایی‌های صنعتی آزاد شد و در حالی که در ابتدا اعتراض می‌کردند اما در نهایت سود آنها به اعتراف خودشان کاهش پیدا نکرد و قیمت نان صنعتی یا باگت کاهش پیدا کرد.
میرتاج‌الدینی افزود: در کشور ترکیه آرد آزاد، سوخت، برق به قیمت آزاد و کارگر گران‌تر است اما در ایران قیمت این نهاده‌ها بالاتر و دستمزد کارگر کمتر است در حالی که نان ترکیه با کیفیت‌تر از نان صنعتی ایران بود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود:‌ بعد از آزاد شدن قیمت آرد نانوایی‌های صنعتی ابتدا تولید آنها مقداری کاهش پیدا کرد یعنی در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید کم شد اما سود این نانوایی‌ها تغییری نکرد و حتی قیمت نان باگت از ۳۰۰ تومان به ۲۷۰ تومان در یک رقابت سالم کاهش پیدا کرد و کیفیت آن افزایش یافت.
وی افزود: در حال حاضر قیمت بنزین بر روی عرشه کشتی در خلیج فارس ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است و با احتساب ۱۰۰ تومان هزینه حمل به قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان تمام می‌شود اما به نرخ ۱۰۰ تومان بنزین با کارت سوخت به مردم عرضه می‌شود.
میرتاج‌الدینی افزود: یارانه کار و اشتغال و تولید در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه می‌شود و وام ۱۴ درصدی به قیمت ارزان در حد کارمزد به سرمایه‌گذار اعطا می‌شود تا تولید اشتغال رونق بگیرد.
وی تصریح کرد: ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا در حامل های انرژی و از اسراف‌کارترین کشورها در این زمینه است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود:‌مصرف گاز در کشور به روزانه ۵۳۲ میلیون متر مکعب رسیده است در حالی که در کشور هند با جمعیت حدود یک میلیارد نفر مصرف روزانه گاز ۱۵۰، در پاکستان ۱۰۰، در اروپا با جمعیت ۲۵۰ میلیون نفر ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز است.
میرتاج‌الدینی افزود: صادرات گاز به ترکیه ۲۵ میلیون متر مکعب روزانه قرارداد بسته شده که در زمستان حداکثر به ۲۳ میلیون متر مکعب رسیده از آن طرف از کشور ترکمنستان ۲۵ میلیون متر مکعب روزانه گاز وارد می‌شود که واردات و صادرات تقریباً سر به سر است.
وی افزود: ایران ۱۷ درصد گاز جهان و روسیه ۳۴ درصد گاز دنیا را در اختیار دارد اما صادرات روسیه بسیار بالاتر از ایران است و ایران می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی محل مناسبی برای ترانزیت و انتقال گاز از روسیه به کشورهای مشترک‌المنافع باشد.
میرتاج‌الدینی افزود: اگر قرارداد صادرات گاز به پاکستان و هند اجرا شود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب در روز صادر خواهد شد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: در حالی که مصرف خانوار گاز روزانه ۴۲۰ میلیون متر مکعب برآورد شده با صرفه‌جویی در ساختمان‌ها و تبدیل شیشه‌های پنجره به دوجداره می‌توان نیمی از این مصرف را کاهش داده و در جهت صادرات گاز به کشورهای دیگر اقدام کنیم که باعث اشتغال و درآمد برای کشور و برآورد کردن نیاز صنایع سایر کشورها به گاز خواهد شد.
وی از آثار غیرهدفمند بودن یارانه‌ها را افزایش قاچاق و مصرف بی‌رویه انرژی دانست و گفت: در حال حاضر چون قیمت بنزین یارانه‌ای است اکثر مردم سوار خودروی شخصی می‌شود و یارانه‌‌ها تخریب‌کننده بهره‌وری و تکنولوژی به شمار می‌روند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: برعکس یارانه‌های هدفمند باعث افزایش بهره‌وری و رشد تنکنولوژی تولید خواهد شد.
میرتاج‌الدینی به شیشه نیم‌لیتری آب معدنی اشاره کرد و گفت:‌ این آب از سرچشمه‌ کوهها پرشده و لیتری ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که نفت در خشکی از عمق ۳ هزار متری و در دریا از عمق ۵ هزار متری استخراج می‌شود و بعد از فرآوری و تبدیل به گازوئیل لیتری ۱۶ تومان به فروش می‌رسد یعنی ارزش آن از آب نیز کمتر است.

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 11th می 2010 | ۸۷۹بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.