با اختصاص سهم ۲۷ درصدی از کل تولید منطقه به خود:
ایران دومین تولیدکننده بزرگ محصولات پتروشیمی در خاورمیانه شناخته شد

خبرگزاری فارس: پایگاه اینترنتی پلاسمارت در تازه‌ترین گزارش خود نوشت: ایران با در اختیار داشتن ۲۷ درصد کل تولید خاورمیانه دومین تولیدکننده بزرگ محصولات پتروشیمی در این منطقه به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی پلاسمارت، عربستان در رتبه نخست منطقه از این نظر قرار دارد و قطر با ۹ درصد و کویت و عمان نیز هر یک با در اختیار داشتن ۵ درصد کل تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه در رتبه های سوم و چهارم قرار دارند.
برآوردهای آماری نشان می دهد با بهره برداری از پروژه های پتروشیمی در منطقه خاورمیانه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی منطقه تا سال ۲۰۱۵ میلادی با ۴۶ درصد رشد به بیش از ۱۵۵ میلیون تن خواهد رسید که این رقم معادل ۲۰ درصد ظرفیت تولید جهانی محصولات پتروشیمی خواهد بود. میزان تولید محصولات پتروشیمی در مناطق شمال آمریکا، اروپا و آمریکای جنوبی در این مدت به ترتیب ۵ و ۳ و یک درصد کاهش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش سهم آمریکای شمالی از تولید محصولات پتروشیمی جهان تا سال ۲۰۱۵ میلادی به کمتر از ۲۰ درصد، اروپا از ۲۳ درصد به ۲۰ درصد و آمریکای جنوبی از ۴ درصد به ۳ درصد کاهش خواهد یافت. بر این اساس میزان تولید محصولات پتروشیمی در کشورهای آسیایی نیز با ۵ درصد رشد روبه‌رو خواهد شد و سهم آسیا در بازار جهانی تولید محصولات پتروشیمی از ۳۱ به ۳۶ درصد افزایش خواهد یافت. میزان سهم کشورهای آفریقایی نیز در تولید این محصولات بدون تغییر خواهد ماند و این کشورها تا سال ۲۰۱۵ میلادی تنها یک درصد تولید جهانی را در اختیار خواهند داشت.
سال گذشته ایران بیش از ۴۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرد و ۱۶ میلیون تن از این تولیدات را به کشورهای خارجی صادر کرده است. در دسامبر ۲۰۱۰ وزارت نفت ایران اعلام کرد میزان تولید محصولات پتروشیمی بین ۲۱ مارس تا ۲۲ اکتبر بیش از ۳۵ درصد رشد داشته است. ایران در این مدت بیش از ۱۴٫۱۳ میلیون تن محصولات پتروشیمی فروخته است.
تا پایان مارس ۲۰۱۱ ارزش صادرات پتروشیمی ایران به چین به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. ایران قصد دارد ضمن افزایش صادرات محصولات پتروشیمی بازارهای جدیدی را در آفریقا، آمریکای لاتین و چین پیدا کند. پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی بیش از ۶۵ پروژه جدید پتروشیمی با ظرفیت ۶۶ میلیون تن به بهره برداری برسد.

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 6th جولای 2011 | ۹۱۹بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.