مرکز تحقیقات امنیتی “استراتفور ” آمریکا:
ایران بزودی جایگزین نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس می‌شود

خبرگزاری فارس: ایران به زودی جایگزین آمریکا به عنوان قدرتمندترین نیروی نظامی در منطقه خلیج فارس خواهد شد، مگر اینکه آمریکا به طور موقت بتواند نیروهای نظامی خود را در منطقه مستقر کند، ایران به طور خاص توانایی تهدید تنگه هرمز را دارد و شبکه‌ای از عاملان خود را در سراسر منطقه پخش کرده است.

به گزارش فارس، مرکز تحقیقات امنیتی “استراتفور ” یکی از مهمترین مرکز تحقیقاتی امنیتی است که به کاخ سفید در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌سازی‌هایش در اقصی نقاط جهان، مشاوره می‌دهد در بخشی از مقاله‌ای با عنوان “معمای غیرقابل حل آمریکا و عربستان: ایران در حال تغییر سیاست‌های منطقه خلیج فارس است “، نوشت: ایران به زودی جایگزین آمریکا به عنوان قدرتمندترین نیروی نظامی در منطقه خلیج فارس خواهد شد.

* برداشت ما از سخنان سردار وحیدی

این مقاله در بخش دیگری از مطلب خود آورده است: “احمد وحیدی ” وزیر دفاع ایران چندی پیش مطلبی را عنوان کرد که توجه ما را به خود جلب کرد. وحیدی که در نخستین کنفرانس راهبردی دریایی در تهران در تاریخ ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه) سخنرانی می‌کرد، گفت که آمریکا “در تلاش است تا میان کشورهای منطقه تفرقه ایجاد کند و این کار را با هدف ممانعت از ایجاد یک آرایش امنیتی بومی شده در منطقه انجام می‌دهد، اما این تلاش‌ها براساس تحلیل‌های اشتباه صورت می‌گیرد و در نتیجه موفق نخواهد بود “. تأثیری که وحیدی از آن سخن گفت به تعریف متفاوت ایران از پویایی قدرت خلیج فارس بر می‌گردد؛ قدرتی که در جهان ایده‌آل ایران سرانجام روزی خواهد رسید که امور مذهبی، نظامی، اقتصادی و سیاست‌های محلی کشورهای حوزه خلیج فارس را به نفع شیعه و حامیان آنها در ایرن تغییر دهد.

*ایران بزودی جایگزین آمریکا به عنوان قدرتمندترین نیروی نظامی در خلیج فارس می‌شود

این مقاله ادامه می دهد: تا این لحظه طرح ایران در مسیر تحقق قرار گرفته است. ایران به زودی جایگزین آمریکا به عنوان قدرتمندترین نیروی نظامی در منطقه خلیج فارس خواهد شد، مگر اینکه آمریکا به طور موقت بتواند نیروهای نظامی خود را در منطقه مستقر کند، ایران به طور خاص توانایی تهدید تنگه هرمز را دارد و شبکه‌ای از عاملان خود را در سراسر منطقه پخش کرده است.
ایران همچنین از طریق نفوذ خود در دولت عراق بهترین موقعیت را برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های عراق داراست. تقلای کاملا مشخص واشنگتن در تلاش برای مذاکره در خصوص گسترش استقرار نیروهای آمریکایی در عراق شاید یکی از مشخص‌ترین نشانه‌های عزم ایران برای تأمین امنیت مرزهای غربی خود باشد.

* موضوع هسته‌ای ایران، موضوعی فرعی است

مقاله فوق ادامه می دهد: موضوع هسته‌ای ایران نیز آنچنان که مدت‌های طولانی درباره آن سخن گفته‌‌ایم، موضوعی فرعی است؛ یک بازدارنده هسته‌ای، البته اگر واقعا محقق شود، قطعا امنیت ایران را افزایش خواهد داد، اما فوریت ایران مستحکم کردن جای پای خود در عراق است، و همانطور که تاخت و تاز این آخر هفته ایران به شمال عراق که ظاهرا برای مقابله با شبه نظامیان کرد صورت گرفته بود، نشان می‌دهد که ایران تمایل دارد تا قدرت خود را به صورت دوره‌ای و کاملا سنجیده به نمایش بگذارد تا این پیام را ابلاغ کند.

گفتنی است متن کامل این مقاله بزودی در خبرگزاری فارس منتشر می شود.

نوشته شده توسط در تاریخ جمعه, 29th جولای 2011 | ۱۰۰۸بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.