درحالی که برخی باشگاه‌های اروپایی زمینه را برای روزه‌داری بازیکنان خود فراهم کرده‌اند دانشگاه‌های کشورمان حاضر به تغییر یا کاهش ساعات آموزشی خود نیستند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، “به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند. “

* رمضان معیار تشخیص عیار تقوای بندگان
سخن بالا کلام امام حسن مجتبی(ع) است که در مورد ماه مبارک رمضان بیان شده و ماهیت این ماه را بیان می‌کند. ماهی که به نام “‌میهمانی خدا ” نامیده می‌شود و خداوند آن را معیار تشخیص عیار تقوای بندگان و سنجش میزان مقابله آنها با هوای نفس قرار داده است. ماهی که در آن شیطان به بند کشیده می‌شود تا آدمی فرصتی یابد برای زدودن غبار غفلت از روح و جانش.
رمضان ماهی است که به گفته امام سجاد(ع) ماه صیام و روزه (امساک و خودداری از خوردن و آشامیدن در اوقات معلومه) و ماه اسلام (ماه طاعت و فرمانبری؛ از جهت بسیاری طاعت و بندگی، یا ماه دین اسلام برای این که واجب شدن روزه آن از مختصات این امت است) توصیف شده است.
در شهر رمضان امت اسلام روزه‌دار است تا پاک کند روح و جسمش را از هر آنچه غیرخداست و احرام می‌بندد برای رمی به شیطان رانده شده.
* روزه‌داری در ایران و جهان
حال در این ماه پرفضیلت مسلمانان در ایران و اقصی نقاط جهان به فرمان آفریدگار خویش لبیک گفته و ماهی را روزه‌دار سپری می‌کنند؛ حتی در این بین شاهدیم که برخی از مسلمانان ساکن در کشورهای اروپایی (مهد لیبرالیسم و اومانیسم) این فرضیه را ترک نکرده و بر اجرای آن اهتمام می‌ورزند تا جایی که حتی برخی بازیکنان تیم‌های فوتبال مطرح جهان نیز رمضان را روزه می‌گیرند.
* روزه‌داری ستاره‌های مسلمان رئال و موافقت مورینیو
یکی از بارزترین این چهره‌ها مسعود اوزیل و سامی خدیرا ۲ بازیکن تیم ملی آلمان و تیم باشگاهی رئال مادرید اسپانیا هستند که به عنوان ورزشکار حرفه‌ای در لالیگای اسپانیا حضور داشته و ماه رمضان را میهمان خداوند هستند.
۲ لژیونر مسلمان برای روزه‌داری، این مسئله را با کادر فنی تیم کهکشانی، به ویژه خوزه مورینیو سرمربی پرتغالی این تیم در میان گذاشته و موافقت ضمنی وی را کسب کردند.
براین اساس، در ایامی که رئال مادرید به امور تمرینی می‌پردازد، این ۲ بازیکن روزه خواهند گرفت. در روزهای مسابقه نیز با هماهنگی و اطلاع قبلی، اقدام به عبادت خدا خواهند کرد.
البته فراهم کردن فضا برای روزه‌داری مسلمان فقط به باشگاه رئال مادرید اسپانیا محدود نمی‌شود؛ بلکه شاهدیم که در دیگر تیم‌های جهان هم مانند بارسلونا شرایط لازم برای روزه‌داری بازیکنانشان فراهم می‌شود، حتی در کشور ترکیه به دلیل آغاز ماه رمضان و روزه بازیکنان، لیگ را به تعویق انداختند.
* روزه‌داری بازیکن رئال در اسپانیا و ورزش اجباری دانشجویان روزه‌دار در ایران
حال در این بین که باشگاه‌های کشورهای اروپایی زمینه را برای روزه‌داری بازیکنان خود فراهم می‌کنند، برخی دانشگاه‌های ایران در ایام ماه رمضان دانشجویان را مجبور به شرکت در کلاس‌های تربیت بدنی می‌کنند و بدون درنظر گرفتن شرایط جسمی دانشجویان و روزه‌دار بودن آنها نه تنها شرایط را برای آسیب کمتر به دانشجویان فراهم نمی‌کنند بلکه بر عدم تغییر یا کاهش ساعت آموزشی تاکید دارند.
* انتقاد نسبت به بی‌تفاوتی دانشگاه‌ها به ماه رمضان
براساس این گزارش، یکی از دانشجویان معترض نسبت به برگزاری کلاس‌های تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها در ایام ماه رمضان در این باره می‌گوید که بنده در ترم تابستانی “تربیت بدنی ۲ ” دارم و کلاس‌های این درس بدون هیچ تغییری نسبت به آغاز ماه رمضان برگزار می‌شود؛ حتی مسئولان دانشگاه حاضر نشدند ساعت کلاس را کاهش دهند که با توجه به گرمای هوا فشار زیادی به دانشجویان می‌آید.
این دانشجو که در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال واقع در حکیمیه کلاس‌های تربیت‌بدنی خود را می‌گذارند بی‌تفاوتی مسئولان این دانشگاه نسبت به ماه رمضان را زیبنده دانشگاهی که نام اسلامی را با خود دارد، نمی‌بیند.
یکی‌دیگر از دانشجویان که در دانشگاه شهیدبهشتی تحصیل می‌کند هم در همین زمینه گفت که کلاس‌های تربیت بدنی این دانشگاه بدون تغییر در میزان و ساعت، در ماه رمضان در حال برگزاری است.
* تغییر ساعات در ماه رمضان شامل سیستم آموزش نمی‌شود!
وی خاطرنشان می‌کند “زمانی که با مسئولان آموزش دانشگاه صحبت کردم تا اگر امکان دارد ساعت برگزاری کلاس را به خاطر روزه‌دار بودن دانشجویان کاهش دهند، خطاب به ما گفتند که کاهش ساعت مربوط به ادارات می‌شود و چون ما سیستم آموزشی هستیم ساعت را کم نمی‌کنیم.
حال باید از مسئولان آموزش دانشگاه‌ها پرسید مگر روزه‌داری و کاهش توانایی‌های افراد روزه‌دار مختص سیستم اداری است که برطبق آن ساعت کاری کارمندان برای جلوگیری از کاهش کارآیی می‌یابد اما یک دانشجو باید برای یک واحد درسی در کلاس حاضر شده و در حال روزه‌داری ورزش کند.
چگونه سرمربی تیم رئال مادرید که فردی مسلمان نیست و مسئولان این باشگاه که آنها هم مسلمان نیستند با روزه‌داری بازیکنان مسلمان خود کنار آمده و حتی شرایط را برای روزه‌داری و ورزش کردن توأمان آنها فراهم می‌کنند اما در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران که ام‌القرای کشورهای اسلامی خوانده می‌شود، دانشجوی ایرانی باید در ماه رمضان در کلاس تربیت بدنی شرکت کرده و حتی اگر دانشجویی به روزه‌دار بودن خود اشاره کرده و خواستار کاهش و یا تغییر ساعت کلاس شود، مسئولان دانشگاه با بی‌تفاوتی وی را مجبور به شرکت در این کلاس آنهم با زبان روزه کنند.
البته اگر مسائل پزشکی مربوط به این مسئله و لطمات وارد آمده به بدن یک فرد روزه‌دار که هنگام روزه مجبور به انجام حرکات ورزشی سنگین باشد را نادیده بگیریم، نباید از بی‌تفاوتی مسئولان دانشگاه‌هایی که نام اسلامی را یدک می‌کشند و تمام تلاششان برگزاری همایش‌هایی با عنوان اسلامی کردن دانشگاه‌ها است به سادگی گذشت.
دانشگاه‌های کشور که اغلب ساعات کلاس‌های تئوری خود در ماه رمضان را تغییر می‌دهند و با کاهش ساعت آموزشی و یا تغییر آن شرایط را برای دانشجویان هموار می‌کنند چگونه به بهانه عدم امکان تغییر ساعات آموزش، دانشجویان را مجبور به شرکت در کلاس‌های تربیت بدنی می‌کنند.

البته به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح و هدفمندتری برگزاری کلاس‌های تربیت‌بدنی و حتی تئوری‌های خود را به گونه‌ای برگزار کنند که ضمن آسیب ندیدن ساعات آموزشی دانشجویان، لطمه‌ای هم به اجرای فرائض دینی از سوی دانشجویان به وجود نیاید.

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 3rd آگوست 2011 | ۹۷۴بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.