خبرگزاری فارس: فرمانده کل سپاه با تأکید براینکه سپاه به سرعت در حال واگذاری امنیت به مردم منطقه است، خاطرنشان کرد: این موضوع با محوریت قبایل و عشایر بومی منطقه جنوب شرق کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت در جنوب شرق کشور که در محل وزارت کشور در حال برگزاری است با بیان اینکه سپاه پاسداران در دو مقطع زمانی مسئولیت امنیت در منطقه جنوب شرق کشور را برعهده داشته است، اظهار داشت: اولین مقطع حدفاصل سال‌های ۷۲ تا ۷۴ بود که البته در آن زمان حیطه مسئولیت و مقطع زمانی محدودی در اختیار سپاه پاسداران قرار داشت.
جعفری افزود: سپاه وظیفه مقابله با گروه‌های شرور و ضد انقلاب را در اختیار داشت که این امر مستلزم برخورد نظامی با مقوله ناامنی در جنوب شرق بود. چرا که ناامنی در این منطقه به طور خاصی گسترش یافته بود و برخورد ریشه‌ای و اساسی با این گروه‌ها نشده بود و این اقدام سپاه موجب خلع سلاح گروهک‌های شرور و ضد انقلاب شد.
وی خاطرنشان کرد:‌ پس از واگذاری مسئولیت سپاه از آنجایی که برخورد ریشه‌ای با این مقوله صورت نگرفته بود، ناامنی مجدداً توسعه یافت و وضعیت نگران‌کننده‌ای را پدید آورد.
فرمانده کل سپاه تصریح کرد: به همین دلیل مجدداً از سال ۸۷ مسئولیت برخورد با مبارزه با اشرار و ایجاد امنیت در جنوب شرق بر عهده سپاه قرار گرفت که این بار دیگر محدودیت زمانی در کار نبود و دولت از سپاه می‌خواست تا با مقوله ناامنی برخوردی ریشه‌ای و از جنس همه جانبه برای برقراری توسعه امنیت پایدار صورت بگیرد.
جعفری افزود: سپاه در صدد بود تا زمینه رشد مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در منطقه جنوب شرق فراهم کندو همین مطلب سپاه با یک مطالعه اولیه و با یک نگاه جدید به مقوله امنیت در جنوب شرق بپردازد.
وی به اقدامات ارزنده سردار شهید شوشتری در منطقه سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: سردار شوشتری با تجربه و شناختی که در این قبیل مسائل داشت در حالیکه جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه بود با حفظ مسئولیت مسئول قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق کشور نیز شد و توانست در محدوده مسئولیت خود خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد.
عضو شورای عالی امنیت ملی کشور نگاه سپاه به مقوله امنیت در جنوب شرق را یک نگاه عمیق و مبنایی براساس اصول انقلاب و نظام دانست و گفت:‌ بحث امنیت در هر کشوری متناسب با فرهنگ، اعتقادات و در چارچوب نظام همان کشور تعریف می‌شود.
جعفری تصریح کرد: ما ابتدا باید دیدگاه و رویکرد خود را نسبت به مقوله امنیت در کل کشور به ویژه در جنوب شرق بازنگری کنیم و بر روی اصول و چارچوب اصلی امنیت در منطقه تأکید داشته باشیم.
وی با اشاره به شکل‌گیری انقلاب اسلامی به عنوان یک اتفاق بزرگ در کشور اظهار داشت: ما باید بدانیم که هدف انقلاب چه بود.
وی افزود: آنچه از امام راحل یاد گرفتیم راهی بود که هدف از آن تشکیل حکومت اسلامی در جهت هدایت، رشد و کمال جامعه است و این یعنی اینکه انسان‌ها و مردم هدف اصلی ما هستند.
فرمانده کل سپاه ادامه داد: بسیاری از کشورها امنیت را برای حفظ حکومت خود تعریف می‌کنند اما در نظام جمهوری اسلامی امنیت علاوه بر حفظ نظام برای زندگی مردم نیز یک موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود و ما به مقوله امنیت در رابطه با هدف حکومت یعنی رشد و هدایت جامعه نگاه می‌کنیم.
وی رفاه، معیشت و موضوعات فرهنگی و اعتقادی را لازمه ایجاد امنیت دانست و افزود: تمامی این موارد به همدیگر گره خورده است و بدون توجه به این موضوعات نمی‌توان یک امنیت پایدار را برقرار کرد.
فرمانده کل سپاه برقراری معیشت و رفاه در زندگی مردم از دغدغه‌های اصلی رهبر انقلاب دانست و افزود: می‌بینیم که وقتی ما در روش رسیدن به این هدف متفاوت عمل می‌کنیم به اهداف انقلاب نمی‌رسیم.
جعفری با بیان اینکه ما باید تهدیدات و فرصت‌ها را در منطقه شناسایی کنیم، خاطرنشان کرد: برخی از این تهدیدات زمینه داخلی و برخی نیز زمینه خارجی دارند و هدف دشمن برای بهره برداری از زمینه‌ها و بسترهای ناامنی در منطقه فرصت مناسبی برای آنها فراهم کرده تا به توسعه ناامنی و ناکارآمد نشان دادن نظام و نیز جدایی مردم از حکومت بپردازند.
جعفری حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جنوب شرق کشور را از اوجب واجبات دانست و افزود: بدون این کار نمی‌توان به دنبال امنیت پایدار در منطقه بود.
وی با بیان اینکه به حمدالله دولت خدمتگزار اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است به اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: می‌بینیم که در منطقه جنوب شرق زمینه برای توسعه افکار پلید وهابیت وجود دارد و دشمن نیز سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه کرده است که برخورد با آن هوشیاری ما را می‌طلبد.
فرمانده کل سپاه اسلامیت و ایرانیت را دو موضوع مهم در ایجاد وحدت در میان اقوام دانست و گفت: برخی تعصب‌ها و تنگ‌نظری‌ها موجب عدم موفقیت در این وحدت می‌شود اما دیدیم که رهبر انقلاب سال گذشته در کردستان صحبت‌های بسیار مهمی در این زمینه فرمودند که برای خیلی‌ها خوشایند نبود.
جعفری به موضوع ناامنی و عدم کنترل مرزهای کشور در این منطقه اشاره کرد و افزود: باید در این زمینه فکری اساسی بکنیم چرا که موضوع ناامنی و قاچاق در مرزها به ایجاد ناامنی کمک می‌کند.
وی ساختار قومی و قبیله‌ای را در سیستان و بلوچستان را یکی از فرصت‌های پیش روی نظام برای ایجاد امنیت عنوان کرد و افزود: ما باید به این ساختار قومی به عنوان یک فرصت نگاه کنیم اما عده‌ای با این نگاه مخالفت می‌کنند.
جعفری به اقدامات سردار شهید شوشتری در این خصوص پرداخت و گفت: اقدامات ایشان باعث شد تا مردم همواره با تمام وجود از اقدامات ایشان استقبال کنند و این امر از فیلم‌‌هایی که هنوز منتشر نشده است کاملا مشهود است و این افراد همواره خواسته‌اند برقراری امنیت به آنها واگذار شود.
جعفری باتأکید براینکه سپاه به سرعت در حال واگذاری امنیت به مردم منطقه است، خاطرنشان کرد: این موضوع با محوریت قبایل و عشایر بومی منطقه جنوب شرق کشور صورت می‌گیرد.
جعفری باور مردم منطقه نسبت به اهداف نظام را عمیق توصیف کرد و افزود: ما باید در عمل نشان دهیم که هدف اصلی انقلاب عدالت، و رسیدگی به محرومین است تا این موضوع را مردم از عمق جان خود باور کنند.
فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه وقتی کار علمی قرار است صورت بگیرد باید کاملا در چارچوب نظام اسلامی باشد، افزود: این که گفته می‌شود که مبانی علوم انسانی از غرب گرفته شده است واقعیت تلخی است که باید برای تحقق اهداف انقلاب به آن توجه جدی داشته باشیم.

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 25th می 2010 | ۹۳۱بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.