بازخوانی سخنان هاشمی در زمان تاسیس دانشگاه آزاد؛ هر کسی باغ، زمین و ساختمانی دارد کمک کند

هر  کسی باغ، زمین و ساختمانی دارد کمک کند

باشگاه جوانی برنا/به نقل از شبکه ایران

در جلسه اخیر هیئت موسس دانشگاه آزاد که در دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده بود، آقای هاشمی رفسنجانی گفت: ما وقتی می‌خواستیم این دانشگاه را تاسیس کنیم پنج شش نفر بودیم که رفتیم به ثبت شرکت‌ها و اینجا را به ثبت رساندیم و از جهت قانونی و قانون ثبت شرکت‌ها، مالک محسوب می‌شویم و در صورت فوت ما فرزندان ما می‌توانند برای تصاحب دانشگاه اقدام نمایند. ما طبق قانون ثبت شرکت‌ها مالک هستیم و می‌توانیم این مال را وقف کنیم و اگر وقف را باطل کنند ممکن است فرزندان ما نسبت به مالکیت دانشگاه اقامه دعوی کنند! 

پس از این یک منبع آگاه در گفت وگو با شبکه ایران با اشاره به بررسی ساز و کار چگونگی به ارث گذاشتن اموال دانشگاه آزاد گفت که در جلسه هیئت موسس این دانشگاه مقرر شده است موقوفه دانشگاه آزاد بر خلاف روال وقف دیگر نهادهای آموزشی، همچنان تحت مدیریت هیئت موسس، مادام العمر و حتی از اختیار ولی فقیه هم خارج باشد. 

همچنین بر اساس این وقف نامه قرار شده که هر یک از اعضای هیئت موسس، برای پس از فوت خود هم یک نائب حتی از بستگان و اعضای خانواده اش، معرفی کنند تا این ثروت نجومی از دست این چند خاندان خارج نشود.

اما رئیس مجمع تشخیص در حالی اموال ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی دانشگاه آزاد را مال و ملک خود و فرزندانش و دیگر اعضای هیئت موسس این دانشگاه می داند که سخنان وی در زمان تاسیس دانشگاه آزاد حاکی از موضوع دیگری است.

بنابر آنچه آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ عنوان کرده است، به وضوح روشن می شود که امکانات و سرمایه های دانشگاه آزاد از جیب و داشته های مردم تامین شده است.

خطیب جمعه آن روزهای تهران در خطبه دوم خود به فکر تشکیل دانشگاه آزاد را مطرح می کند و پس از آنکه از امتیازات این دانشگاه سخن می گوید، از مردم می خواهد که سرمایه و امکانات اولیه برای راه اندازی آن را تامین کنند: در آمد این(طرح) می تواند از وجوع خیریه باشد یعنی همین حالا که بنده عرض می کنم، هنوز دفتر اعلام نکرده ایم ولی آقایانی که مایلند، خانم هائی که مایلند می توانند اعلام کنند ما فلان باغ را داریم، می دهیم برای این کار، یکی هم بگوید ما ۵۰ تا اتاق در آن باغ می سازیم و ده نفر استاد هم بگویند ما روزی دو ساعت می آئیم آنجا درس می گوییم. 

وی در ادامه از کمک های دولت برای راه اندازی دانشگاه آزاد خبر می دهد: یک جائی باید تعیین کنیم اسم بنویسند، دولت هم البته کمک می کند. آزمایشگاه ها ساعات فراغتشان را در اختیار آن ها می گذارند. اگر لازم شد در یک وضع خاصی استاد و متخصص نداشتیم از یک دانشگاه می گیریم؛ با کارخانه وارد مذاکره می شویم؛ امکانات می گیریم و امکانات می دهیم؛ کار می دهیم و امکانات می گیریم ما فکر کردیم . 

آقای هاشمی که تاسیس دانشگاه را بدون اموال و کمک های مردمی ناممکن می داند در ادامه، بار دیگر از مردم طلب کمک و تامین سرمایه می کند: من از این تریبون مقدس نمازجمعه این فکری که امروز برای ما فکر است و از جامعه دانشگاهیان اسلامی خواستیم آنها هم طرح بدهند و از دوستان دولت هم خواسته ایم و تعقیب هم می کنیم؛ کسانیکه حاضرند می توانند جائی اسم نویسی کنند به نام استاد، به نام کمک مالی و به هر عنوان. دادن یک محل، دادن یک زمین، دادن یک باغ، دادن یک ساختمان برای خوابگاه این ها جمع شود و ما با بودجه مردم و با کمک مردم تبدیل کنیم این کشور را به دانشگاه واقعی البته اگر کافی نبود من خودم پیشنهادم این است، علیرغم آن نظریه ای که بخش خصوصی را در تعلیم شرکت ندهیم حتی در تعلیم هم شرکت بدهیم و قسمتی از کارها را بگذاریم دست آن ها.
پس از این نوع درخواست ها بود که دانشگاه آزاد تاسیس شد و بتدریج توانست امکانات و سرمایه های خود را گسترش دهد تا جائیکه امروز اموال آن بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ مبلغی باورنکردنی که آقای هاشمی آن را متعلق به خود و فرزندانش و دیگر اعضای هیئت موسس می داند.

نوشته شده توسط در تاریخ شنبه, 3rd جولای 2010 | ۱۰۲۹بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.