ناکامی غرب در متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران با ابزارهای تحریم و تهدید موجب شده است که یک کرم کامپیوتری جاسوسی که بر اساس نظر کارشناسان یک گروه ویژه بیش از شش ماه بر روی آن کار کرده‌اند، مراکز صنعتی ایران را هدف قرار دهد، به‎طوری که گفته می‌شود اخلال در کار نیروگاه بوشهر هدف اصلی این کرم جاسوسی است.

به گزارش رجانیوز، پیچیدگی کرم نرم افزاری Stuxnet به اندازه ای است که برخی از متخصصان خارجی حدس می زنند ساخت این نرم افزار مخرب توسط “تروریسم سایبری” صورت گرفته باشد. به بیانی دیگر گروه یا کشوری با هدف تخریب ساختارهای حیاتی یک کشور این نرم افزار را نوشته و فعال کرده است. گفته می شود این اولین ویروس رایانه ای است که با هدف ایجاد تغییرات فیزیک در جهان واقعی ساخته شده است.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت “سایمنتک” منتشر کرده است در حدود ۶۰ درصد از سیستم‌های رایانه ای که به ویروس اکستاس نت آلوده شده اند در ایران قرار دارند و در همین حال اندونزی و هندوستان نیز به واسطه این بد افزار مورد هجوم قرار گرفته اند. البته این شرکت اعلام کرده که تاریخ نشانه های دیجیتالی که از این کرم رایانه ای به جا مانده نشان می دهد که این بد افزار از ماه ژانویه سال میلادی (دی ماه ۸۸) میان رایانه ها در گردش بوده است.

خبرگزاری مهر در این زمینه نوشت با توجه به اینکه سازمانها و واحدهای صنعتی کشور دیر متوجه نفوذ ویروس جاسوسی به سیستمهای خود شده اند، آخرین اخبار نشان می دهد که حدود ۳۰ هزارIP در کشور شناسایی شده اند که به این ویروس آلوده اند.

دبیر شورای فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن از شناسایی این ۳۰ هزار IP صنعتی آلوده به ویروس جاسوس “استاکس نت” خبر داده و اعلام کرده که هدف ‌گیری این ویروس در راستای جنگ الکترونیکی علیه ایران است و این ویروس، اطلاعات مربوط به خطوط تولید را به خارج از کشور منتقل می‌کند.

متخصصان امنیت شبکه بر این باورند کرمهای رایانه ای که به نظر می آیند برخی نیروگاهها و از جمله نیروگاه اتمی بوشهر را در ایران هدف قرار داده اند قطعا توسط یک سازمان دولتی خارجی ساخته شده اند.

به گفته متخصصان امنیتی ساخت این ویروس به طور حتم کار یکی از سازمانهای دولتی یکی از کشورها است اما در عین حال شناسایی متهم اصلی بسیار مشکل است.

کرم Stuxnet که به عنوان یکی از پیچیده ترین و زیرکانه ترین ویروسهای رایانه ای که تا به حال دیده شده شناخته می شود و به گفته شرکت امنیتی سایمنتک فعالیت این ویروس در ایران نسبت به دیگر کشورها بسیار زیاد بوده است که این باعث شده برخی از متخصصان به این بعد از رویداد بیاندیشند که شاید این ویروس با هدف تخریب سیستمهای نیروگاه اتمی بوشهر توسط هکرهای اسرائیلی ساخته شده است.

این متخصصان امنیتی در گفتگو با گاردین تایید کردند Stuxnet حمله ای برنامه ریزی شده به سوی مناطق صنعتی در کشورهایی خاص است. حمله ای که ۶۰ درصد آمار جهانی آن به ایران اختصاص دارد. بر اساس محاسبات سایمنتک ساخت چنین ویروسی به گروهی با پشتیبانی مالی و اطلاعاتی قوی متشکل از ۵ تا ۱۰ نفر نیاز دارد که دست کم ۶ ماه را صرف ساخت آن کرده اند.

به گفته آلن بنتلی قائم مقام ارشد شرکت امنیتی “لومنشن” این کرم رایانه ای یکی از زیرکانه ترین ویروسهایی است که تا به حال مشاهده شده و از این رو قابل توجه است که با اهداف مالی یا شرارت ساخته نشده، تنها قلب ساختارهای صنعتی حیاتی کشورها را نشانه گرفته است.

گراهام کلولی مشاور ارشد شرکت امنیتی “سوفوس” درباره نتیجه گیری سریع درباره هدف این حملات اخطار داده و می گوید تیترهای جنجالی اخیر نگران کننده هستند.

وی درباره گزارشهایی که حملات این ویروس را با اسرائیل در ارتباط می دانند بسیار محتاط بوده و معتقد است اثبات قطعی اینکه چه کسی این ویروس را ساخته بسیار دشوار است، مگر اینکه بتوانید از رایانه ای که این ویروس را ساخته اطلاعات و شواهدی به دست آورید.

از سویی دیگر آلن بنتلی از شرکت لومنشن معتقد است شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند ایران هدف اصلی این ویروس بوده است و با توجه به ساختار و عملکرد آن می توان به نشانه هایی دست یافت که طراحی هدفمند آن را آشکار می کند.

به گزارش مهر، با توجه به اینکه این ویروس توسط یک شرکت نرم افزاری که در استخدام کارفرمایی ایرانی قرار دارد، شناسایی شده و نیز برخی شواهد موجود می توان تا حدی از اینکه ایران هدف اصلی چنین ویروسی بوده اطمینان حاصل کرد. به گفته این شرکت  تا زمانی که از داخل نیروگاه اخبار موثقی منتشر نشود اطمینان از این موضوع امکان پذیر نیست.

همچنین دیوید ام یکی از محققان ارشد امنیتی شرکت مشهور کسپراسکای به گاردین گفته است که پیچیدگی، هوشمندی و کارکرد کرم Stuxnet دست داشتن دولت یک کشور را در ساخت آن اثبات می کند. 

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 26th سپتامبر 2010 | ۸۶۵بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.