آغاز فضاسازی‎ها پیش از ارائه گزارش هیات فقهی‎حقوقی به شورای‎عالی
هاشمی: اگر کسی وقف دانشگاه آزاد را بر هم زد از خدا هم قوی تر است!
کچوییان: ما این حکم را ابطال می‎کنیم و در مقابل خدا هم قرار نمی‎گیریم

سخنان عجیب هاشمی رفسنجانی پیرامون موضوع تمام شده وقف دانشگاه آزاد اسلامی و بازگشت به ادعاهای غیرقابل قبول پیشین، با وجود تصویب اساسنامه جدید این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، واکنش‎های جدی اعضای شورا را به دنبال داشت.

به گزارش رجانیوز، هاشمی رفسنجانی که به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و به بهانه افتتاح یک واحد جدید از این دانشگاه در بابل سخن می گفت با طرح موضوع قدیمی و حل شده وقف دانشگاه آزاد تلاش کرد تا بار دیگر از به نتیجه رسیدن این پرونده جلوگیری کند.

وی در این مراسم گفت: امیدواریم کسی این جرئت را به خود ندهد که این مجموعه را که سالهاست آموزش و تحقیقات کشور را تامین می کند و حتی می تواند کشور را اداره کند، پس بگیرد. هر چند هاشمی رفسنجانی عنوان نکرد که مگر قرار است این بنگاه عظیم علمی ـ اقتصادی از چه کسی پس گرفته شود، موضوع وقف دانشگاه آزاد را مبتنی بر فتوای رهبر انقلاب و چهار مجتهد حاضر در هیات موسس دانشگاه آزاد عنوان کرد!

وی در این باره مدعی شد: ما براساس فتوای رهبری و چهار مجتهد ؟! که در هیئت موسس حضور داریم تصمیم به وقف این دانشگاه گرفته ایم، صیغه آن نیز خوانده شد و قبض و اقباض نیز انجام شد که فکر نمی کنیم کسی بتواند آن را به هم بزند و اگر کسی توانست این کار را انجام دهد از خداوند قوی تر است و از او پس می گیرد.

این استناد به نظر رهبر انقلاب برای جواز وقف دانشگاه آزاد در حالی از سوی هاشمی رفسنجانی برای چندمین بار صورت گرفته است که دفتر معظم له بارها با انتشار توضیحاتی اجازه ایشان برای وقف بنیادهایی علمی همچون دانشگاه آزاد را منوط به تایید مجامعی بالادستی همچون شورای انقلاب فرهنگی عنوان کرده بودند.

در همین حال هیات فقهی ـ حقوقی تشکیل شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیز که به ریاست آملی لاریجانی مسئول بررسی فقهی ـ حقوقی امکان وقف این داشنگاه شده بود به اتفاق آراء بر غیرقانونی بودن این وقف تاکید کرده است.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی از آنچنان قوتی برخوردار بود که حتی مصوبه جنجالی مجلس هم که در حمایت از ابقا شرایط فعلی در دانشگاه آزاد و با تلاش لابی بزرگ این دانشگاه در مجلس به تصویب رسیده بود هم نتوانست به آن خدشه‎ای وارد کند چنانکه شورای نگهبان با استناد به همین موضوع مصوبه مذکور را خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داد.

گفتنی است برخی این اظهارات هاشمی رفسنجانی را با هدف تغییر دادن شرایط به نفع مدیریت فعلی دانشگاه آزاد در آستانه ارائه گزارش گروه فقهی ـ حقوقی به شورای عالی انقلاب فرهنگی قلمداد کرده‎اند.

در همین حال دکتر حسین کچوییان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنشی شدید به اظهارات هاشمی رفسنجانی گفت: هاشمی رفسنجانی با این اظهارنظر‌ها نشان می‌دهد که اگر خودش یکی از آن ۴ مجتهد موردنظر بوده است، ظاهراً درس‌های فقهی خود را به خوبی نخوانده ‌است، چون در غیر این صورت یک مفهوم روشن و مشخص از رابطه فقه و حکومت دست می یافت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: کاملاً مشخص است که هر فقیهی در هر کجای دنیا نمی‌تواند هر فتوایی را صادر کند که حکومت، نظام و ولایت نیز ملزم به عمل به آن باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی با این اظهار‌نظر‌ها می‌خواهد مسئله را سخت‌تر کند، یادآور شد: وی ابطال وقف اموال دانشگاه آزاد را غیرممکن دانسته و مدعی شده است که هر کسی این کار را انجام دهد، در مقابل خدا قرار می‌گیرد، اما ما این حکم را ابطال می‌کنیم و در مقابل خدا هم قرار نمی‌گیریم.

کچوئیان در ادامه گفت: متاسفانه آقای هاشمی رفسنجانی یا از مطالب مطرح در خصوص دانشگاه آزاد بد برداشت می‌کنند و یا اینکه با وجود درک درست از این مطالب، از آن استفاده بدی می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به اظهار‌نظرهای مختلف مسئولین هیئت موسس دانشگاه آزاد در خصوص موضوع وقف اموال این دانشگاه تصریح کرد: اظهارنظرهای آقای هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که وی به دنبال شیوه‌ای شرعی برای گمراه کردن ذهن مردم از حقیقت و پنهان کردن اصل ماجرا در موضوع دانشگاه آزاد است.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 27th سپتامبر 2010 | ۷۹۰بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.