بودجه فرهنگی دولتی که می خواهد کار فرهنگی کند!
سرویس اقتصادی جهان-محسن مقدسی:بودجه فرهنگی سال ۹۰ نسبت به سنوات گذشته تغییرات قابل توجه و منحصر به فردی داشته است که از حیث سیاسی می تواند نگران کننده و مشکوک باشد. 

مسئولین دولتی تاکید داشته اند که دولت دهم دولتی فرهنگی است.از این رو یکی از شاخص های دولت فرهنگی را باید در ارزیابی بودجه فرهنگی آن نظاره کرد.از سوئی آنچه در بودجه فرهنگی سال ۸۹ اتفاق افتاد و بودجه قابل توجهی به نام هزینه های فرهنگی در اختیار دفتر رئیس جمهور و کمسیون فرهنگی قرار داد، این شائبه را تقویت می کند که در بودجه سال ۹۰ تغییرات جدی تری به نفع متمرکز کردن بودجه فرهنگی تحت مدیریت یک نفر در دولت صورت گرفته است. 

اعتبارات فصل فرهنگ و هنر در بودجه سال ۹۰ کمترین رشد را داشته است.در حالیکه کل بودجه بیش از ۳۹ درصد رشد داشته است میزان رشد اعتبارات این فصل منفی ۸ درصد رشد داشته است و رشد اعتبارات هزینه ای به منفی ۱۷ درصد رسیده است. 

از سوئی بخش کمک به افراد حقیقی و حقوقی بیشترین رشد را در فصل فرهنگ داشته است. 

مهمترین دلیل کاهش بودجه فرهنگی حذف اعتبارات هزینه ای مربوط به صدا وسیما و ایرنا است.به تعبیری در بودجه سال ۹۰ برخلاف گذشته و در اقدامی بی سابقه هزینه مربوط به تولید برنامه و خبر صفر منظور شده است.
با اینکه بودجه فصل فرهنگ کاهش داشته است اما بودجه بخش فرهنگ رشد ۱۷ درصدی داشته است.علت افزایش این بودجه علیرغم کاهش بودجه فصل فرهنگ مربوط به افزایش بودجه کمک به افراد حقیقی و حقوقی و رشد ۱۰۶ درصدی ردیف های متفرقه فرهنگی است. 

به تعبیری بودجه ایرنا و صدا وسیما نیز در ردیفهای قانونی و اصلی این بخش حذف و درقالب ردیف های متفرقه آمده است. 

ابهام و مشکوک بودن بودجه فرهنگی در همین نکته مستتر است. 

اول رشد قابل توجه حمایت از شخصیت های حقیقی و حقوقی است.موضوعی که سال گذشته با سروصداهای سیاسی و رسانه ای قابل توجهی روبرو شد.بیم آن می رود حمایت های جنجالی فرد حاشیه دار دولت که سال گذشته جنجال برانگیز شد در سال ۹۰ با افزایشی قابل توجه از همین منبع صورت گیرد. 

مساله دوم نیز بحث هزینه های صدا وسیما و ایرنا است.در بخش اعتبارات هزینه ای تولید برنامه و محتوا و خبر در صدا و سیما و ایرنا، عدد صفر منظور شده است.اما این عدد به ردیف های متفرقه بودجه منتقل شده است.نکته حائز اهمیت این است که ردیف های متفرقه بودجه نه امکان بررسی دقیق آن در مجلس را دارد و نه انکه در حین اجرا نظارت پذیر است.از این حیث به نظر می رسد بودجه ۹۰ در بخش فرهنگ با سوالات جدی مواجه است.


اللهم عجل لولیک الفرج

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 3rd آوریل 2011 | ۱۱۲۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.