“جهاد اقتصادی ” در محاصره “جهاد حاشیه‌ها “


خبر گزاری فارس

سال ۱۳۹۰ توسط مقام معظم رهبری با عنایت به تمام ضرورت‌ها، سال “جهاد اقتصادی ” نام گرفت اما برخلاف انتظارات موجود، گام‌های اولیه برای استارت آغازین این جهاد بزرگ توسط آنان که باید، به هیچ وجه خوب و قوی برداشته نشد.

اگرچه شاید عزم بسیاری از مسئولان و تاثیرگذاران بر این امر اقتصادی، یک شروع پرانرژی و البته عقلانی بود اما تولد پی در پی حاشیه‌های مختلف در عرصه سیاست داخلی آنچنان جهاد اقتصادی را مورد هجمه قرار داد که در عمل این استارت پرانرژی که همه خواهان آن بودیم، چندان عملی نشد.

و البته این عملی نشدن به هیچ وجه یک اتفاق طبیعی نیست و اگر ما به خوبی آموخته بودیم که در عرصه سیاست‌ورزی، به هر چیزی در جای خود نگاه کنیم‌،‌ حتماً و حتماً حاشیه‌های رخداده به اندازه حدّ خود مطرح می‌شدند و فضا برای پرداختن بهتر به مقوله جهاد اقتصادی در اختیار ما باقی می‌ماند.

ما در توطئه حاشیه‌ها، جهاد اقتصادی را در حالی وانهادیم که اگر با دیدی عمیق‌تر به مسائل روز کشور و توطئه‌های خارجی و داخلی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کشور در دو بعد مهم به جهاد نیاز دارد. جهاد فرهنگی و جهاد اقتصادی.

ابعاد این دو مقوله مهم، البته بارها و بارها در کلام مقام معظم رهبری بیان و صور مختلف آن نیز تبیین شده است اما اگر کارنامه خودمان را در قبال این دوراندیشی‌های حکیمانه، به انصاف مورد ارزیابی قرار دهیم خواهیم فهمید که تعلل‌های صورت گرفته در فرهنگ و به ویژه اقتصاد ما به هیچ وجه آن اندازه کوچک نبوده‌اند که بتوان از آنها چشم‌پوشی کرد یا آنها را ندید.

ما بعضاً در قبال برخی از ابعاد این دو مقوله همچون انذارها پیرامون ناتوی فرهنگی یا فساد اقتصادی آن اندازه خواب بوده‌ایم که اکنون باید خود را در مظان ملامتی سخت قرار دهیم.

ملامتی که باید دانست اگر می‌خواهیم در پایان دهه پیشرفت و عدالت و حتی بعد از آن توسط نسل‌های آینده دامنگیر ما و آنان که مسئول امر هستند، نشود؛ نیاز به همت و کاری مضاعف دارد.

ما اگر در محضر امام راحل آموخته‌ایم که برای آسیب ندیدن مملکت عزیزمان،‌ پشتیبان ولایت فقیه باشیم باید دانسته باشیم که یکی از مصادیق مهم پشتیبانی از رهبری، عمل به منویات و سفارشات ایشان به عنوان ناخدای کشتی انقلاب است.

و حال این ما هستیم که می‌توانیم سه ماه پس از گذشت از آغاز سال جهاد اقتصادی به قضاوت بنشینیم که آیا در مسئله جهاد اقتصادی آنطور که باید و شاید پشتیبان امر ولی فقیه زمانه بوده‌ایم یا اینکه درگیر حاشیه‌هایی شده‌ایم که ما را همچون طوفان زدگان با خود برده‌اند و اگر زودتر نجنبیم دستاوردهای تفکر جهاد اقتصادی را دیگر به دست نخواهیم آورد.

نوشته شده توسط در تاریخ شنبه, 18th ژوئن 2011 | ۱۲۴۰بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.