در اعتراض به همه‌پرسی قانون اساسی جدید؛
هزاران نفر در شهرهای مختلف مغرب تظاهرات کردند

خبرگزاری فارس: مردم شهرهای مختلف مغرب با برپایی تظاهرات علیه اصلاحات صوری پادشاه در قانون اساسی این کشور تاکید کردند که همه پرسی قانون اساسی جدید را تحریم می کنند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نزدیک به هفت هزار نفر از جنبش انقلابی ۲۰ فوریه مغرب با برپایی تظاهرات مسالمت آمیز در منطقه “المحمدی ” در الدار البیضا مخالفت خود با طرح اصلاح قانون اساسی این کشور اعلام کردند.

تظاهرات کنندگان شعار می دادند: “به ظلم اجتماعی پایان دهید “، “همه پرسی را تحریم خواهیم کرد ” و این قانون‌ها جایش در سطل زباله است ”

مردم شهر رباط نیز با وجود گرمای بالای ۴۰ درجه این شهر با آمدن به خیابان ها اعتراض خود را به این طرح نشان دادند.

تظاهرات مشابهی در شهرهای “طنجه ” در شمال مغرب و در مراکش در جنوب این کشور برگزار شد.

“محمد ششم “، پادشاه مغرب هجدهم ماه‌جاری میلادی با اعلام این که اصلاحاتی را در قانون اساسی این کشور انجام داده که به موجب آن قوه مجریه و قضاییه دارای اختیارات بیشتری خواهند شد، تاکید کرد: اوایل ژوئیه قانون اساسی جدید را به همه‌پرسی خواهد گذاشت.

در اعتراض به این اقدام پادشاه مغرب یکشنبه هفته گذشته نیز مردم شهرها و روستاهای مختلف مغرب تظاهرات کردند.

معارضان مغربی تاکید می‌کنند، قانون اساسی جدید و اصلاحات صورت گرفته در آن خواسته‌های مدنظر آنها را برآورده نمی‌سازد.

به موجب قانون اساسی جدید، تعیین و انتصاب مقامات نظامی همچنان در حیطه اختیارات پادشاه است و پادشاه همچنان می‌تواند ریاست جلسات دولت به عنوان نخست وزیر را برعهده داشته باشد.

غیر از آن انحلال پارلمان همچنان در حوزه اختیارات پادشاه باقی خواهد ماند اما رئیس دستگاه قضایی پس از مشورت با پادشاه می‌تواند نیمی از اعضای پارلمان را انتخاب کند.

با اینکه بر اساس طرح قانون اساسی جدید ، اختیارات اجرایی دولت افزایش می‌یابد، با این حال محمد ششم پادشاه مغرب قدرت و اختیار مطلق خود را در حوزه‌های نظامی و مذهبی حفظ و نخست وزیر را از میان حزب پیروز در انتخابات پارلمانی انتخاب خواهد کرد.

همچنین با اینکه نخست وزیر اعضای کابینه ، سفیران و استانداران کشور را انتخاب خواهد کرد اما این پادشاه است که این اختیارات را به نخست وزیر می‌دهد.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 27th ژوئن 2011 | ۹۱۰بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.