بیانات در اجتماع مردم کنگاور

در هشتمین روز از سفر به کرمانشاه

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین سیّما بقیّهالله فى الأرضین‌.

خداوند متعال را سپاسگزارم که در جمع پرشورِ مؤمنِ وفادارِ شما مردم عزیز در این بخش از استان کرمانشاه توفیق حضور پیدا کردم. به این جمعیت عظیم، این جوانان پرشور، این مرد و زن مؤمن و وفادار، مردم عزیز کنگاور، و همچنین به برادران و خواهرانى که از صحنه، از سنقر، از هرسین در این جمع عظیم شرکت کردند، به همه‌ى شما عزیزان، برادران، خواهران، جوانان و فرزندان عزیزم سلام و درود میفرستم و از خداوند متعال توفیقات شما را مسئلت میکنم.

این بخش از استان کرمانشاه مانند بقیه‌ى بخشهاى این استان خصوصیاتى دارد که مربوط به مردم این استان است؛ وفادارى، مهربانى، صفات نیک پهلوانى، ایمان، اخلاص و صفا و معنویت در سرتاسر این استان گسترده است؛ لیکن بعضى از بخشهاى استان خصوصیات ویژه‌اى دارند. شهر شما به عنوان میزبان راهیان کربلاى معلّى و عتبات عالیات شناخته شده است. کنگاور منزلگاه عاشقان حسینى در طول سالها و قرنهاى متمادى است. علاقه‌ى به دین و دیانت و روحانیت، از جمله‌ى خصوصیات دیگر این شهرستان است؛ که نام شریف علماى بزرگى از برجستگان این استان، مربوط به این شهر است: مرحوم آقاى حاج آقا بزرگ محمدى عراقى، عالم معنوىِ مردمىِ اهل سلوک و تقوا، که از چهره‌هاى برجسته‌ى این استان است، در این شهر زندگى کرده است و فیوضات و برکات فراوان این مرد بزرگ و معنوى در این شهر به مردم رسیده است. فرزند شهید ایشان هم، مرحوم آقاى حاج آقا بهاءالدین محمدى عراقى، که در دوران طلبگىِ قم با ایشان آشنا بودیم و به ایشان اخلاص داشتیم، پرورش‌یافته‌ى این شهر است؛ عالم و شهید.

شهر شما با اینکه در منطقه‌ى مقدم جنگى نبود، اما یکى از مراکز مهم حضورِ جهاد و مردانگى جوانان بود. بیشترین پشتیبانى‌ها را در دوران جنگ تحمیلى، جوانان این شهر و این منطقه‌ى از استان کرمانشاه نسبت به جبهه کردند؛ به همین جهت تعداد شهداى آنها هم بالاست. پشتیبانى‌هاى گوناگون و تدارکاتى این شهر نسبت به جبهه‌ها را، مردان جنگ و آشنایان دوران جبهه بخوبى میدانند و میشناسند. برکات خدا بر مردم این شهر باد که در گذشته، چه در دوران انقلاب، چه در دوران جنگ تحمیلى، و چه در دورانهاى قبل از آن، و چه در امتحانهاى دو دهه‌ى گذشته، همیشه امتحان خوبى داده‌اند. این، شناسنامه‌ى یک شهر است. این مشخصات اخلاقى و روحى و معنوى یک شهر است که میتواند گذشته‌ى آنها را دلیل بر آینده بداند. به همین جهت اعتقاد بنده این است که ان‌شاءالله شهر کنگاور و این منطقه‌ى از کرمانشاه، به توفیق الهى آینده‌ى بسیار خوب و درخشانى خواهد داشت.

البته کمبودها هست. مسئله‌ى اشتغال – که امام جمعه‌ى محترم اشاره کردند – مطلب کاملاً درستى است؛ فقط مربوط به این شهر هم نیست؛ مربوط به سرتاسر استان است. مشکل بزرگ این استان، مسئله‌ى اشتغال است؛ که با مسئولین در میان گذاشته شده است، ان‌شاءالله بعد از این بیشتر و مؤکدتر هم مطرح خواهد شد، تا بتوانند راه‌هاى درست و صحیحى را براى رفع این مشکل جستجو و پیدا کنند و مشکل را برطرف کنند. اما این استعداد مردمى، این روحیه‌ى مردمى، این آمادگى به کار، این شور و شوق، این وفادارى به انقلاب، اینها خصوصیات مژده‌دهنده‌اى است. کشور، انقلاب و نظام، با این خصوصیات است که توانسته است تا امروز مراحل بسیار دشوارى را پشت سر بگذارد و پیش برود.

برادران و خواهران عزیز من! امروز کشور عزیز ما با دورانهاى قبل قابل مقایسه نیست. ما یک ملتِ دچار رکود و جمود و انزوا در همه‌ى بخشها بودیم. انقلاب کشور را زنده کرد، ملت را زنده کرد، روحیه‌ى نوآورى را در این کشور بیدار کرد و عزت را براى این ملت به ارمغان آورد. راه‌هاى زیادى را پیموده‌ایم، پیشرفتهاى زیادى انجام گرفته است؛ و این راه ادامه دارد؛ ما وسط راه توقف نمیکنیم.

نکته‌ى مهمى وجود دارد، که آیه‌ى شریفه‌ى قرآن در سوره‌ى فتح درباره‌ى همین نکته است: «انّ الّذین یبایعونک انّما یبایعون الله ید الله فوق ایدیهم فمن نکث فانّما ینکث على نفسه و من اوفى بما عاهد علیه الله فسیؤتیه اجرا عظیما».(۱) وقتى یک ملت راهى را آغاز کرد، رسیدن به نتائج، احتیاج دارد به استقامت در آن راه، به پیشرفت در آن راه، به متوقف نشدن میان راه، به قانع نشدن به دستاوردهاى میانه‌ى راه. یکى از آفات ما این است که تصور کنیم این مقدارى که پیشرفت کردیم، نتائج نهائى است؛ همین جا توقف کنیم. آفت دیگر این است که تصور کنیم چون تا این دوره و در این مدت به هدفهاى نهائى نرسیدیم، پس چراغ امید را در دل خودمان خاموش کنیم؛ فکر کنیم دیگر دسترسى نخواهیم داشت. راهى که خداوند متعال و اسلام به ما مى‌آموزد، این است: «فلذلک فادع و استقم کما امرت و لا تتّبع اهوائهم»؛(۲) راهى را که شناختید، با دقت پیش بروید، قدمها را محکم و استوار بردارید و استقامت به‌خرج بدهید. اگر استقامت به‌خرج دادیم، آن وقت به اهداف عالى اسلامى خواهیم رسید؛ همان جامعه‌ى اسلامى‌اى که من چند روز قبل از این در کرمانشاه تصویر و تشریح کردم. آن عدالت، آن مردم‌سالارى به معناى واقعى کلمه، آن کرامت انسانى، آن آزادى اسلامى، با پیشرفت ما، با قدمهاى استوار ما، با خسته نشدن ما، با حفظ نور امید در دلهاى ما، به توفیق الهى به دست همین جوانان تحقق پیدا خواهد کرد.

نسل جوان کشور ما یک نسل امیدبخش است. هر نقطه‌اى که انسان نگاه میکند، مى‌بیند جوان امروز ما داراى تحصیلات، داراى آگاهى، داراى خصوصیات مثبت انقلابىِ یک انسانى است که میتواند به پیش برود، میتواند افقهاى دوردست را در نظر بگیرد و امیدوار باشد که به آنها دست خواهد یافت؛ این را انسان در جوانهاى عزیز کشورمان میتواند مشاهده کند، و من به طور واضح در این مرز و بوم مشاهده کردم. این آن چیزى است که ما را به پیش میراند، امید میدهد؛ درست نقطه‌ى مقابلِ آنچه که دشمنان میخواهند.

دشمنان ملت ایران با انواع تبلیغات سعى میکنند از یک نقطه‌اى، به این صف مستحکم، به این حرکت مستمر، اختلال وارد کنند؛ گاهى اوقات با سیاه‌نمائى، گاهى اوقات با پنهان کردن موفقیتهاى درخشان ملت ایران در دوران انقلاب تا امروز؛ سعیشان این است که بگویند انقلاب نتوانست از عهده بربیاید. آنچه که آنها را میسوزاند، همین است که ملت ایران با اعتماد به نفسى که به وسیله‌ى انقلاب به دست آورد و با ایمان روشنى که انقلاب به ما داد، توانسته است در مقابل سلطه‌ى مادى و معنوى دشمنان سینه سپر کند و بایستد و مقاومت کند.

کشور ما زیر پاى دشمنان بود. تهران براى مأموران صهیونیستِ خبیث یک نقطه‌ى امن و آرام محسوب میشد، که بیایند اینجا، از کیسه‌ى ملت ایران بخورند و استراحت کنند؛ آرامشى را که در سرزمینهاى اشغالى براى آنها فراهم نبود، اینجا به دست بیاورند. کشور ما جائى بود که سیاستهاى آمریکا و انگلیس و احیاناً کشورهاى دیگرِ مستکبر و مستعمر، خطمشى زندگى را در آن تعیین و ترسیم میکرد. آن کسانى که حکومت کشور و قدرت کشور در دست آنها بود، اینها نه توانى داشتند، نه اراده‌اى داشتند، نه غیرتى داشتند که در مقابل دشمنان این ملت بایستند، نه آنچنان پشتوانه‌ى مردمى‌اى داشتند که بتوانند با مستکبران و مداخله‌گران خارجى مخالفت کنند. امروز آن کسانى که سیاستهاى آنها بر این کشور حاکم بود، مى‌بینند که ملت ایران با استقلال کامل در مقابل خواسته‌هاى آنها مى‌ایستد. آنها به این معنا اعتراف کردند که بسیارى از سیاستهاى آمریکا –  بخصوص سیاستهاى خاورمیانه‌اى آمریکا – به خاطر ایستادگى ملت ایران و جمهورى اسلامى ناکام شده و به نتیجه نرسیده است؛ پیداست عصبانى‌اند. سعى آنها این است که سیاه‌نمائى کنند – این یکى از راه‌هاست – بخصوص امروز که ملتهاى منطقه بیدار شده‌اند. هشیارى ملتهاى منطقه و بیدارى اسلامى آنها، ملت ایران و انقلاب اسلامى در ایران را مطرح کرده است و جلوى آنها قرار داده است. آنها میخواهند الگو گرفته نشود؛ میخواهند ایران و ایرانى و جمهورى اسلامى ایران الگوى آن ملتها نشود؛ لذا سیاه‌نمائى میکنند – بخصوص در چشم آن ملتها – پیشرفتها را کمرنگ میکنند، ضعفها را درشت میکنند.

همه باید مراقب باشند. در کشور، کسانى که اهل نوشتنند، اصحاب مطبوعات، کسانى که رسانه‌ها دست آنهاست، کسانى که تریبونها دست آنهاست، مراقب باشند به این خواست دشمنان کمک نکنند. بعضى دانسته، بعضى ندانسته، با اظهارنظرهاشان، با حرفهاشان، به خواست دشمن کمک میکنند؛ باید همه مراقب باشند. دشمن امروز میخواهد از جمهورى اسلامى یک چهره‌ى نامطلوبى به ملتهاى منطقه نشان بدهد تا آنها به این طرف سوق داده نشوند و خط ایستادگى در مقابل استکبار – که خصوصیت ملت ایران است – در میان آنها رواج پیدا نکند؛ لذا ما باید مراقب باشیم.

مسئولان کشور در هر نقطه‌اى که هستند، در سطوح مختلف، سعیشان این باشد که کاستى‌ها را از بین ببرند؛ مشکلات را از سر راه مردم بردارند؛ در حد مقدورات کشور، زندگى را براى مردم آسان کنند؛ از تلاش و دوندگى و سعى و کوشش باز نایستند؛ این مربوط به مسئولان کشور است. آن کسانى هم که داراى تریبونهاى گفتن هستند، داراى رسانه هستند، صدایشان در جامعه شنیده میشود، سعى کنند نقاط برجسته‌ى این ملت را طبق میل دشمن کوچک نکنند، تضعیف نکنند، کمرنگ نکنند. این هوشیارى ملت ایران باید همواره محفوظ بماند.

ما راه بسیار دشوارى را آغاز کردیم و به توفیق الهى از بخشهاى بسیار دشوار آن عبور کردیم. جنگ تحمیلى، از بخشهاى دشوار بود؛ تحریمهاى چندین ساله و پى‌درپى، از بخشهاى دشوار بود. ملت ایران از همه‌ى اینها، با افتخار و با قدرت عبور کرده است؛ بعد از این هم از همه‌ى پیچهاى خطرناک، با استقامت، با ایستادگى، با موفقیت عبور خواهد کرد. این احتیاج دارد به یکپارچگى ملى، که خوشبختانه امروز این یکپارچگى وجود دارد و روزبه‌روز هم بایستى بیشتر شود؛ هم اتحاد و اتفاق میان قشرهاى مردم، آحاد مردم، بخشهاى گوناگون با یکدیگر؛ هم الفت و مودت و محبت بین مردم و مسئولین، که بحمدالله امروز وجود دارد.

این منظره‌اى که امروز شما در اینجا مشاهده میکنید – که در شهرستانهاى دیگر کرمانشاه هم همین مناظر، همین محبتها، همین تراکم جمعیتها تکرار شده است و در سرتاسر کشور همین طور است – در هیچ نقطه‌ى دنیا چنین چیزى وجود ندارد؛ این وحدت، این الفت، این حسن ظن، این محبتى که میان مردم و مسئولین نظام جمهورى اسلامى وجود دارد؛ این مخصوص ملت ایران و مخصوص نظام جمهورى اسلامى است.

پروردگارا ! به محمد و آل محمد، رحمت و برکات خودت را بر این مردم نازل کن. پروردگارا ! به محمد و آل محمد، مشکلات کوچک و بزرگ ملت ایران را با همت خود مردم و همت مسئولان برطرف بفرما. پروردگارا ! به محمد و آل محمد، دشمنان ملت ایران را سرکوب و مأیوس بفرما. پروردگارا ! روح مطهر شهیدان عزیز ما را با پیغمبر محشور کن. پروردگارا ! روح مطهر امام را از ما راضى و خشنود بگردان. قلب مقدس ولى‌عصر (ارواحنا فداه) را از ما راضى و خشنود کن؛ ما را مشمول دعاى آن بزرگوار قرار بده.

بسیار خوشحالم از دیدار با شما مردم عزیز کنگاور و این منطقه‌ى شرقى کرمانشاه.

والسّلام علیکم و رحمهالله و برکاته‌

۱) فتح: ۱۰
۲) شورى: ۱۵

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 19th اکتبر 2011 | ۱۲۲۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.