پروژه ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن کلید خورد

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» پس از آنکه وزیر راه و ترابری با ۱۴۷ رأی موافق از سوی نمایندگان مجلس، استیضاح و از این سمت برکنار شد، رئیس جمهور طی اظهاراتی اعتراض‌آمیز در مورد عملکرد مجلس، اعلام کرد که وزارت راه را با یکی از وزارتخانه‌های زیربنایی ادغام خواهد کرد.
بر اساس این گزارش طی یک هفته گذشته گزینه‌های مختلفی برای سرپرستی وزارت راه و ترابری از سوی رسانه‌ها معرفی می‌شدند و از سوی دیگر زمزمه‌هایی نیز از دولت مبنی بر ادغام این وزارتخانه با سایر مجموعه‌های زیربنایی شنیده می‌شد.
در همین حال مجلسی‌ها نیز با ابراز نگرانی از این تصمیم، هر گونه تغییر در ساختار وزارت راه و ترابری را مستلزم بررسی‌های کارشناسی دقیق عنوان می‌کردند.
پیش از این اخباری مبنی بر احتمال ادغام این وزارتخانه با وزارت ارتباطات منتشر شده بود که در این مورد نیز اغلب نمایندگان و کارشناسان دو حوزه مخالفت خود را به طور صریح اعلام کرده بودند.
گزارش فارس حاکیست، امروز وزیر مسکن در حالی از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابری معرفی شد که در هیچیک از گمانه‌زنی‌ها نامی از وی به عنوان گزینه‌های احتمالی سرپرستی برده نشده بود.
به نظر می‌رسد با چنین انتخابی پروژه ادغام وزارت راه و ترابری که پیش از این وعده آن از سوی رئیس جمهور مطرح شده بود، وارد فاز عملیاتی شده و عملا کلید خورده است.
با توجه به گستردگی و توسعه شقوق مختلف حمل و نقل در بسیاری از کشورهای دنیا، هر یک از این بخش‌ها دارای وزارتخانه‌ای جداگانه و مستقل است به طوریکه به عنوان مثال در کشورهایی نظیر چین و پاکستان وزارتخانه‌ای تحت عنوان “وزارت راه‌آهن ” فعالیت می‌کند و هماهنگی شورای راه و ترابری این کشورها بر عهده معاون رئیس جمهور است.
البته باید دید در مراحل بعدی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی چه واکنشی نسبت به این انتخاب و این تصمیم نشان خواهند داد؛ چرا که ادغام دو وزارتخانه نیازمند تأیید از سوی مجلس است.
بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تعداد وزارتخانه‌های دولت باید از ۲۱ مورد به ۱۷ وزارتخانه کاهش یابد.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 7th فوریه 2011 | ۱۰۸۹بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.