آیت‌الله مصباح یزدی:
قضات به خودسازی اهتمام ویژه داشته باشند

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: برای پذیرفتن مسئولیت قضاوت به غیر از هوش و ذکاوت باید مهارت‌هایی را کسب و به خودسازی اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی سه‌شنبه شب در دیدار با روسای سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح و دادستان‌های نظامی سراسر کشور اظهار داشت: کسانی که از استعدادهای خدادادی خود درست استفاده کنند و مهارت‌هایی را کسب کرده و خدماتی را ارائه کنند که کمتر کسی می‌تواند آن را ارائه دهد، دارای مقامی بالا هستند.
وی افزود: خداوند همه مشاغل را ستایش کرده است اما برای بعضی از کارها اهمیت ویژه‌ای قائل شده است که از جمله آن قضاوت است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌ بیان داشت: خداوند بعد از همه ویژگی‌ها مقام قضاوت را به حضرت داود (ع) داد و در روایات داریم که بعد از آنکه داود در آن سمت غفلت کرد، سال‌های طولانی عبادت و توبه کرد.
وی با بیان اینکه مقام قضاوت مقام حساسی است، تصریح کرد: در هر قضاوتی این حساسیت دیده می‌شود و اگر به طور غیرعمد اشتباهی صورت گیرد، سال‌ها باید در برابر آن تضرع، گریه و توبه کرد، چه برسد به آنکه رشوه‌ای گرفته و یا باند بازی صورت بپذیرد.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: برای پذیرفتن مسئولیت قضاوت به غیر از هوش و ذکاوت باید مهارت‌هایی را کسب کرده و به خودسازی اقدام کرد.
وی اضافه کرد: اگر هوای نفس کنار گذاشته نشود، هوای نفس قاضی را از راه خدا منحرف خواهد کرد و کسی که تابع هوای نفس باشد کارش جز پیروی از راه شیطان و نوکری شیطان نخواهد بود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: اگر کسی در مقام قضاوت گمراه شد و حکم غلطی داد اینطور نیست که مسئله‌ای ساده باشد، بلکه دنبال آن عذاب شدیدی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه قضاوتی درست انجام دهیم دو شرط اصلی وجود دارد که نخستین شرط این است که در مقام قضاوت دل خویش را کنار گذارد و دوم اینکه ببیند خداوند از او چه می‌خواهد.
آیت‌الله مصباح یزدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه قضاوت‌ها یکسان نیست و در میان قضاوت‌ آنهایی که قضاوت در مورد گروه ویژه‌ای دارند از همه نقش مهم‌تری دارند که یکی از آنها قضاوت در میان نیروهای مسلح است که هم شهامت خاصی را می‌طلبد و هم اگر به نفع آنها و حق با آنها باشد توجه ویژه‌ای را می‌طلبد و باید این مهم را بدانید که موقعیت شما با سایر قضات بسیار تفاوت دارد.
وی ادامه داد: اینکه عده‌ای این مسئولیت را قبول نمی‌کنند ولی کفایت آن را دارند باید این مسئولیت را بپذیرند که جامعه احتیاج به قاضی خوب دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان باید خود را به طور دائم به عنوان سربازی در خط مقدم جبهه ببیند و از همه چیز از جمله جان، مال و فرزند خود چشم‌پوشی کند و فقط رضای خدا را در نظر داشته باشد.
وی بیان ‌داشت: اگر کسی با خدا معامله کرد خدا ولش نمی‌کند‌ و باید مراقب بود که گاهی قضاوت‌ها موجب می‌شود یک نظام به خطر بیافتد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه هر دانسته‌ای گفتنی نیست، تصریح کرد: ره صد ساله را در یک شب می‌توان پیمود.
وی گفت: افراد زیادی برای این انقلاب خون داده‌اند و باید مراقب بود که با یک امضا انسان می‌تواند به عرش پرش داشته باشد و با یک امضا هم می‌توان به انتهای جهنم سقوط کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی در پایان خطاب به قضات خاطرنشان کرد: حالا که این موقعیت نصیب شما شده است باید خداوند را شاکر باشید.

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 23rd فوریه 2011 | ۱۱۷۴بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.