نقد شفاهی مجموعه‌های روی آنتن/
محمودی: «آشپزباشی» بحث روز مردم نیست
خبرگزاری فارس: یک منتقد با بیان این که «آشپزباشی» به هیچ عنوان بحث روز مردم نیست و اتفاق پیش‌برنده‌ای هم در قصه این سریال دیده نمی‌شود، گفت: «آشپزباشی» انتظارات را از کارگردان باتجربه‌ای چون «محمدرضا هنرمند» برآورده نکرده است.

«مصطفی محمودی» منتقد و روزنامه‌نگار در گفت‌و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در مورد سریال «آشپزباشی» ساخته محمد رضا هنرمند، اظهار داشت: در مجموع سریال «آشپزباشی» چه به لحاظ کمی، کیفی، ساختار و محتوا از ضعف‌های فراوانی برخوردار است و در مقایسه با سریال «زیر تیغ» می‌توان گفت که این سریال نتوانسته است انتظارات را برآورده کند.
وی در ادامه افزود: شاید مقایسه سریال «زیر تیغ» با «آشپزباشی» صحیح نباشد اما از آنجایی که عده‌ای زیادی از عوامل سازنده این دو سریال در پشت و جلوی دوربین یکسان هستند و اشتراک وجود دارد، می‌شود این مقایسه را انجام داد.
محمودی تصریح کرد: به هر حال «زیر تیغ» یک درام بود با ته مایه احتماعی اما «آشپزباشی» یک موضوع اجتماعی با ته مایه‌های طنز است، البته طنزی که آنگونه که باید و شاید ساخته و پرداخته نشده و نتوانسته آن طنازی را در طول سریال ایجاد کند.
او گفت: عجیب است از «محمد رضا هنرمند»ی که ثابت کرده تجربه ساخت فیلم‌های طنزی مانند: «عزیزم من کوک نیستم»، «مومیایی ۳»، مرد عوضی» و … را در کارنامه دارد که اینگونه در تلویزیون «آشپزباشی» را بسازد و یا در بخش بازیگری از «پرویز پرستویی» نسبت به سایر کارهایی مشترکی که با هم انجام داده‌اند این گونه بازی بگیرد.
این منتقد در ادامه به مشکلات سریال «آشپزباشی» در فیلمنامه این سریال اشاره کرد و گفت: ما در طول این کار با فیلمنامه‌ای چند پاره، کشدار و با ضربآهنگ کند و یکنواختی مواجه‌ایم که فراز و فرود بسیاری دارد و در قسمت‌های اخیر مشاهده می‌کنیم که سریال یکنواخت، کند، ملال آور و کسل‌کننده شده است و ما اتفاق خاصتی را مشاهده نمی‌کنیم.
او گفت: از دیگر ضعف‌های این سریال می‌توان به عدم شخصیت‌پردازی برجسته اشاره کرد که ما در فرزندان خانواده «عالی‌مقام» نوعی انفعال را می‌بینیم که خیلی منفعل‌اند و به روند داستان هیچ کمکی نمی‌کنند و یا وجود شخصیت‌های زائد مانند: «سیروس همتی» جوانی که عاشق «خانم مهتابی» شده بود، دائم به رستوران می‌آمد و یک دفعه از داستان حذف شد یا شخصیت «کیومرث» با بازی «کاظم بلوچی» که در، دربند رستوران دارد و کار می‌کند، گاهی وارد داستان می‌شود و بدون تاثیر از داستان خارج می‌شوند.
محمودی در ادامه افزود: جای اتفاق در این سریال خالی است و اگر در طول سریال تعلیق بیشتری داشتیم داستان یکنواخت و کسل‌کننده نمی‌شد و با مجموعه جذاب‌تری رو به رو بودیم. کستینگ مناسبی در این سریال صورت نگرفته است با توجه به این که از هنرمندان بسیاری در طول این سریال استفاده شده است اما یکی از معدود نقاط قوت این سریال بازی «فرهاد اصلانی» در نقش «صفدر» است که توانسته تیپ‌سازی خوبی انجام دهد اما چون «صفدر» شخصیت فرعی است و در حاشیه قرار دارد، تاثیرگذار نیست و گاهی سریال او را پررنگ می‌کند و بلافاصله با رفتن او این روح از سریال خاموش می‌شود.
وی در ادامه به محدودیت لوکیشن و کمتر استفاده کردن از لوکیشن‌های خارجی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کمبود لوکیشن یکی دیگر از نقاط ضعف این سریال است و باعث می‌شود روند کند و کسل‌کننده‌ای را شاهد باشیم. در پایان‌بندی هم احتمالا شخصیت‌ها متنبه می‌شوند و یک هپی‌اند داریم که اگر این طور شود برآیند این سریال اصلا مطلوب نیست.
محمودی در پایان گفت: زمانی که «زیر تیغ» پخش می‌شد بحث روز مردم بود اما «آشپزباشی» به هیچ عنوان بحث روز مردم نیست و در مجموع این سریال انتظارات را از از کارگردان باتجربه‌ای چون «محمدرضا هنرمند» برآورده نمی‌کند. به نظر من در این وضعیت باید اتفاق رخ دهد و شخصیت‌ها از این انفعال بیرون بیایند که این مسئله بعید است در قسمت‌های بعدی رخ دهد.

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 11th می 2010 | ۱۰۰۳بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.