آرش کوشا، برادر زاده اسفندیار رحیم مشایی، (علت عدم تشابه نام فامیلی، تغییر نام است) است.

به گزارش «الف»، از سوابق آرش در اسناد عمومی در دسترس تا قبل از دهه هشتاد خبری نیست. منابع محلی به الف می گویند که او قبلا در اداره منابع طبیعی و جنگلداری تهران کارهای ساده دفتری همانند کارهای مربوط به نشریه و… انجام می داده است. وی مدتی نیز بیکار بوده و در مغازه یکی از اقوام کار می کرده است.

با راه یابی اسفندیار رحیم مشایی به شرکت های مختلف وابسته شهرداری و پس از آن انتصاب به ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، راه برای ارتقای آرش باز می شود.

آرش رحیم مشایی (کوشا) به همراه اسفندیار در سال ۱۳۸۲ به سمت عضو هیات مدیره شرکت فرهنگسرای بهمن، وابسته به شهرداری، منصوب می شوند. اسفندیار در این زمان رییس هیات مدیره شرکت است. در سال ۸۳ و با گسترده شدن فعالیت های اسفندیار در شهرداری، او از فرهنگسرای بهمن می رود و آرش جای او را در ریاست هیات مدیره می گیرد.

آرش تا اندکی بعد از انتقال اسفندیار به سیستم میراث فرهنگی در دولت احمدی نژاد، در این شرکت (شرکت فرهنگسرای بهمن به شرکت توسعه عمران بهمن تغییر نام پیدا کرده بود) باقی می ماند، به گونه ای که به سمت نایب رییس شرکت عمران تجارت خاوران، از مجموعه شرکت های زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری، نیز به نمایندگی از توسعه عمران بهمن منصوب می شود.

با آغاز دولت جدید، شرایط برای آرش مساعدتر می شود، مقصد: سایپا. به استناد صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مورخ ۸۴٫۱۰٫۲۴ آقای آرش کوشا عضو هیئت مدیره امداد خوردو سایپا شده است.

اکنون اسفندیار در میراث فرهنگی مستقر شده و آوازه قدرت او در مجموعه دولت به تدریج در حال همه گیر شدن است. سال ۸۵ به نیمه رسیده که آرش به عنوان مشاور اسفندیار و دبیر کمیته ملی طبیعت گردی کشور در رسانه ها صحبت می کند.

اول مهر ۸۵، کوشا از تشکیل قریب الوقوع باشگاه طبعیت گردان خبر می دهد.

ده روز بعد، شرکت طبیعت گردان جوان میراث را تاسیس می کند:

«آگهی تاسیس شرکت طبیعت‌گردان جوان میراث پارس سهامی خاص
– موضوع شرکت: ایجاد سایت اینترنتی چند زبانه پویا در زمینه طبیعت گردی و اکوتورسیم ایران- اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه‌های مرتبط با اکوتوریسم و طبیعت گردی- برگزاری گشت‌های طبیعت گردی- حمایت و پشتیبانی از تشکل های غیر دولتی جوانان مرتبط با طبیعت گردی- ایجاد کانون‌های طبیعت‌گردی جوان استان‌ها در مراکز استان- دعوت از نخبگان و دانشمندان از سراسر جهان در برنامه‌های فوق به منظور انتقال تجربیات- شناسایی جوانان علاقمند در خصوص طبیعت گردی و اکوتورسیم و ایجاد بستر لازم جهت توسعه طبیعت گردی در بین جوانان- تولید و حمایت از انتشار کتاب در زمینه‌های طبیعت گردی و اکوتورسیم- برگزاری نمایشگاه‌ها، مسابقات و جشنواره‌های مرتبط با موضوع طبیعت گردی و اکوتورسیم
– اولین مدیران شرکت: آرش کوشا به سمت رئیس هیئت مدیره … برای مدت دو سال انتخاب گردیدند.»

این شرکت به میراث فرهنگی  وابسته بوده وپروژه های مشترک با میراث فرهنگی انجام خواهد داد.

شرکت تحت مدیریت کوشا زیر نظر معاونت گردشگری میراث فعالیت می کند. محمد شریف ملکزاده، معاون گردشگری میراث در مصاحبه های مختلف، از پروژه های مختلف شرکت تحت مدیریت آرش حمایت می کند.

اواخر ۸۵، عضویت آرش در هیات مدیره امداد خودرو، به مدت دوسال تمدید می شود.

از سال ۸۵ تا سال ۸۸ فعالیت های او در میراث فرهنگی تشدید می شود. اخبار متعددی که در رسانه ها منتشر شده است، از گسترش چتر فعالیت های کوشا در میراث فرهنگی حکایت می کند.

عضویت کوشا در هیات مدیره امداد خودرو در سال ۸۸ به مدت دو سال دیگر تمدید می شود. سال ۸۸ برای آرش، سال پرکاری است. آرش در این سال به شرکت ورزشی سایپا هم می رود و در آنجا ضمن انتصاب به عنوان عضو هیات مدیره، مدیر عامل می شود.  آرش در این سال، رئیس هیئت‌مدیره شرکت فرهنگی ورزشی سایپا شمال نیز می شود.

در آن سال، رسانه ها نوشتند که یکی دیگر از اعضای خانواده مشایی به نام رضا رحیم مشایی نیز به عنوان مدیر اداری شرکت سرمایه گذاری سایپا منصویب شده و برادر آرش (کوروش) نیز به عنوان کارشناس یا مدیر دفتر توسعه مدیریت سایپا منصوب گشته است.

(همزمان با انتصاب مشایی ها در سایپا در زمان مدیریت عاملی آقای پوستین دوز که به گفته رسانه ها از چهره های نزدیک به آقای مشایی است، سایپا در سال ۸۹ طی فرایندی عجیب و “بدون عکس العمل مقامات دولتی”، خودش خودش را می خرد. رسانه ها در آن سال نوشتند که جریانی خاص از این فرایند نفع خواهد برد. نام آقای پوستین دوز که مدیرعامل ساپیا در جریان “خودخریدی” سایپا – نمایی از فرایند – بوده است، به عنوان نامزد اصلی وزارت جدیدی که از ادغام وزارت بازرگانی و صنایع حاصل می شود، مطرح شده است.)

از سوی دیگر، منابع محلی به الف گفتند: رضا سماعی، پسرخاله آرش مشایی است. بنابر تحقیقات محلی و اطلاعات عمومی در دسترس، او قبلا در سیستم بانکی بوده اما در دولت جدید مدارج ترقی را طی کرده و به ریاست بانک بین المللی توسعه ونزوئلا (فعال در ایران و ونزئولا) رسیده است. صد درصد سهام این بانک به بانک توسعه صادرات ایران تعلق دارد. این بانک در کاراکاس فعالیت می کند.

 

***
گسترش چتر رانتی خانوادگی آقای مشایی محدود به این موارد نمی شود و ابعاد بیشتری از این سری اطلاعات در آینده در الف منتشر خواهد شد.

امیدواریم این موارد و موارد مشابهی همانند ماجرای خانه ایرانیان، سمگا، دخالت در ماجرای العقیلی و موارد تکان دهنده تری که در آینده منتشر خواهد، زنگ هشدار را برای آقای احمدی نژاد به صدا درآورده باشد تا از همراهی با جریان انحرافی (اقتصادی – عقیدتی) که همزمان با استفاده از رانت قدرت سیاسی، منافع اقتصادی خود را دنبال می کند و از سوی دیگر با عوامفریبی سیاسی در تلاش برای توسعه قدرت سیاسی خود است، دست بردارد.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 9th می 2011 | ۱۱۴۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.