مشروح گفت‌وگوی تفصیلی فارس با سردار جعفری؛
“زیرسطحی‌های تهاجمی ” جدیدترین سلاح سپاه در نبردهای نامتقارن دریایی

خبرگزاری فارس: سرلشکر جعفری با اشاره به ورود نیروی دریایی سپاه به عرصه زیرسطحی‌ها گفت: عملکرد این زیرسطحی‌ها مانند قایق‌های تندرو کوچک در نبرد نامتقارن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ بود که حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس سپاه پاسداران را اعلام کرد؛ این نهاد مقدس که توسط جمعی از جوانان مومن و متعهد انقلابی در جهت پاسداری از انقلاب تشکیل شد، بعدها طبق اصل ۱۵۰ قانون اساسی موظف گردید تا حافظ انقلاب و دستاوردهای آن باشد.

سالروز تصویب اساسنامه سپاه پاسدارن توسط شورای انقلاب بهانه‌ای شد تا طی گفتگویی تفصیلی با سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، علاوه بر مرور اجمالی کارنامه این نهاد مقدس و انقلابی به برخی موارد روز و مهم کشور و منطقه نیز بپردازیم.

موضوعات مختلفی مانند نقش سپاه در برخورد با توطئه‌های مختلف علیه نظام از جمله فتنه ۸۸، ورود به عرصه مقابله با تهدیدات سایبری، تغییر و تحول در نظام ساختاری و ترفیع درجه در سپاه، توان موشکی و اشراف اطلاعاتی سپاه در مقابله با دشمنان فرامنطقه‌ای، فعالیت سپاه در عرصه اقتصادی و سازندگی و نیز تحلیل خیزش‌های اخیر منطقه از جمله مواردی بود که “آقا عزیز ” با صبر و تحمل فراوان در مدت زمان دوساعت علی رغم حجم زیاد کارهای خود به آنها پاسخ داد.

بخش دوم گفتگوی تفصیلی گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس با سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو شورای عالی امنیت ملی به موضوعات مهمی درخصوص مسایل منطقه، تحریم‌های اقتصادی علیه نظام و نیز پیش‌بینی آینده جریان انحرافی جدید در کشور پرداخته است.

* سپاه برای حفاظت از انقلاب هیچ قید و محدودیتی ندارد

سردار جعفری با اشاره به وظیفه سپاه پاسداران بنا بر اصل ۱۵۰ قانون اساسی گفت: آنچه در قانون به عنوان وظیفه و رسالت سپاه آمده را می‌توان جامع، کلی و در واقع همه جانبه قملداد کرد.

وی با بیان اینکه همواره برداشت‌های متفاوتی از انقلاب اسلامی می‌شود، افزود: وقتی در قانون اساسی عنوان شده که سپاه باید از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن حفاظت کند، اینجاست که طیف ماموریت‌های سپاه گسترده شده و در این مسیر هیچ قید و محدودیتی برای ایفای نقش یا رسالت سپاه نمی‌توان قائل شد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز اسلام ناب محمدی(ص) در انقلاب اسلامی خلاصه شده است، ادامه داد: وقتی قرار است ما از این گوهر ارزشمند و گرانبها نگهبانی کنیم و مراقب و حافظ دستاوردهای آن باشیم، اینجاست که هیچ‌گونه قید و محدودیتی برای این حفاظت قائل نمی‌شویم هرچند این کار ظرافت و حساسیت خاص خود را دارد.

جعفری با اشاره به جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب درباره سپاه تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند درست است که ماهیت سازمانی سپاه یک ماهیت نظامی است، اما سپاه صرفاً نظامی نیست بلکه یک سازمان امنیتی، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و نظامی است یعنی همه جنبه‌های کارکردی از سازمان‌ سپاه مورد انتظار است تا بتواند آن نقش خود را که حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است در همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ‌امنیتی و اطلاعاتی ایفا کند.

وی با بیان اینکه امروز دشمن تهدیدات خود را علیه انقلاب به یک عرصه خاص محدود نکرده، افزود: استکبار جهانی شبانه‌روز تلاش می‌کند تا با تهدیدات مختلف به انقلاب ضربه بزند و اینجاست که سپاه به صورت همه جانبه باید آمادگی داشته باشد تا در هر مقطع با هر نوع تهدید مقابله کند.

جعفری ادامه داد: این نگاه ما به مأموریت‌ و رسالت سپاه است و انتظار مقام معظم رهبری هم از سپاه همین است نه اینکه صرفاً به ایفای نقش‌های سخت یا فقط در عرصه‌های نظامی و امنیتی بپردازد.

* هجمه دشمن علیه ولایت فقیه و سپاه به خاطر اثرگذاری آنها در جامعه است

عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه، شاخصه برجسته و نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی را “انقلاب اسلامی ” دانست و اظهار داشت: تفاوت اصلی این نظام با دیگر نظام‌های حکومتی دنیا که حتی اسم خود را اسلامی گذاشتند این است که جمهوری اسلامی ایران خود را ظرف انقلاب اسلامی می‌داند و از این‌رو انقلاب اسلامی و استمرار حرکت انقلاب و محقق ساختن اهداف آن برای نظام جمهوری اسلامی یک اصل محسوب می‌شود.

* نظام جمهوری اسلامی بدون “انقلاب اسلامی ” معنا ندارد

وی خاطر نشان کرد: از این منظر اصولا نظام جمهوری اسلامی بدون انقلاب اسلامی و استمرار آن معنا ندارد و این نکته بارز و برجسته نظام ما در مقایسه با سایر نظام‌ها است.

فرمانده کل سپاه نقش اصلی رهبری و ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی را مراقبت از جنبه‌های الهی، اسلامی و دینی جامعه عنوان کرد و گفت: هرچند رشد در زمینه‌های مادی و رفاهی و نیز توجه به نیازهای مردم هم نکاتی است که باید مد نظر قرار بگیرد، اما مفهوم انقلاب اسلامی، در حقیقت هدایت جامعه و تلاش برای استقرار دین و دستورات الهی در کشور است.

جعفری در عین حال افزود: از آنجا که این یک کار بسیار سخت و زمان‌بری است و در طول زمان، به تدریج محقق می‌شود، باید استمرار انقلاب اسلامی وجود داشته باشد تا ما بتوانیم آرام آرام به سمت استقرار یک جامعه دینی و پیاده‌سازی دستورات الهی در جامعه خود و سپس اثرگذاری در جامعه جهانی اسلامی حرکت کنیم.

وی درخصوص هجمه‌های سنگین علیه دو محور ولایت فقیه و سپاه از طرف دشمن، تصریح کرد: علت اینکه دشمن نوک تیز پیکان حملات خود را به سمت ولایت و سپاه نشانه گرفته، نقش موثر این دو در حفاظت از انقلاب اسلامی و محقق شدن اهداف آن است و هرچه این نقش موثرتر باشد، هجمه و حملات دشمن نیز سنگین‌تر خواهد بود.

فرمانده کل سپاه گفت: البته در این میان فرقی ندارد که اگر مردم هم به دلیل داشتن ایمان و بصیرت و دینداری از رهبری حمایت کنند، دشمن ایمان و باورشان را مورد هجمه قرار می‌دهد تا بتواند در راه تحقق اهداف اصیل انقلاب اسلامی ایجاد خلل و مانع کند تا این مسیر به انحراف کشیده شود.

* بیشترین نگرانی امام(ره) از دشمنان داخلی نظام بود

جعفری خاطرنشان کرد: مخالفت با انقلاب اسلامی و اهداف آن تنها مربوط به دشمن خارجی نیست بلکه ما در حوزه داخلی نیز این دشمنان را داریم و اگر به وصیتنامه حضرت امام(ره) برگردیم می‌بینیم که‌ دغدغه و نگرانی اصلی حضرت امام(ره) از دشمنان خارجی مثل آمریکا و اسرائیل نیست بلکه همه نگرانی‌شان از دشمنان داخلی و از مخالفان انقلاب اسلامی در داخل بود.

وی فتنه ۸۸ را بروز همین دشمنی‌های مخالفان داخلی انقلاب اسلامی و راه امام(ره) دانست و افزود: این در حالی است شعار این افراد همان شعار انقلاب بود و خودشان را به امام(ره) و راه امام(ره) می‌چسباندند.

* مخالفت اصلی جریان فتنه در سال ۸۸ با موضوع ولایت فقیه بود

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: همه تلاش امام(ره) این بود که ولایت فقیه را در رأس نظام اسلامی قرار دهد، اما خیلی واضح و روشن است که مخالفت اصلی فتنه ۸۸ با همین موضوع ولایت فقیه بود و این را بخوبی در بی‌توجهی آنها به تصمیمات رهبری که باید فصل‌الخطاب باشد، می‌شد دید.

جعفری با بیان اینکه فتنه ۸۸ پایان خوبی داشت، گفت: مردم در طول این ۸ ماه مقابله و مبارزه، قدر ولایت فقیه را به خوبی شناختند و این را در ۹ دی و ۲۲ بهمن ۸۸ ابراز کردند و از اینجا می‌توان گفت که هم عقبه‌های فتنه ۸۸ و هم مخالفت‌های آنها با مسیر انقلاب اسلامی به مردم خودمان و نیز مسلمانان دیگر کشورها که علاقمند به سرنوشت جمهوری اسلامی بودند به خوبی شناسانده شد.

وی در خصوص پیش‌بینی وقوع این فتنه نیز اظهار داشت: این حوادث به صورت کلی قابل پیش‌بینی بود و این شتاب اخیری که انقلاب اسلامی در طول این ۵ سال اخیر در همه ابعاد گرفته بود و نیز روند جدید یا اصلاح مسیر انقلاب نسبت به انحرافات قبلی که وجود داشت و در کنار آن، توقع‌ها یا مخالفت‌هایی که در دوره‌های قبلی بود، طبیعی بود که این‌ها در یک نقطه به مخالفت‌هایی می‌رسند و این دو جریان در یک جایی با هم برخورد خواهند کرد که فتنه ۸۸ حاصل این برخورد بود.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این روند و شتابی که انقلاب اسلامی از سال ۸۲ و ۸۳ به بعد گرفت و پس از آنکه دوره اصولگرایی با حمایت‌ها و مطالبات رهبری روی صحنه آمد و کار را شروع کرد، طبیعی بود که این فتنه بوجود بیاید ولی به این صورت و این شکلی که اتفاق افتاد و با این شدت، کسی پیش‌بینی نمی‌کرد.

* سخنان بنده در سال گذشته تنها گوشه‌ای از سوابق و عملکرد سران فتنه بود

جعفری با اشاره به سخنان خود در سال گذشته در مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت درباره پشت پرده اقدامات سران فتنه که بازتاب‌های فراوانی در سطح افکار عمومی داشت، تاکید کرد: آن‌چه که ما در آن جلسه گفتیم تنها گوشه‌ای از اطلاعاتی بود که در رابطه با سران فتنه یا حامیان فتنه ۸۸ وجود داشت.

وی با بیان اینکه در این باره اطلاعات مهم دیگری نیز وجود داشت، تصریح کرد: هدف ما روشن شدن مردم و محاکمه سران فتنه در افکار عمومی بود چراکه آنها تمام تلاش خود را برای تاثیر بر نظر و عقاید مردم گذاشته بودند و برخورد سخت قضایی با آنها برای طرفدارانشان که آنها را قبول داشتند، روشنگر نبود و نتیجه عکس می‌داد.

* ناگفته‌های زیادی از پشت پرده اقدامات سران فتنه وجود دارد

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه البته این اطلاعات از طرق دیگر نیز به مردم منتقل شده اما هنوز بخش‌هایی از آن گفته نشده است، افزود: خاصیت و مدل جنگ نرم همین است و الا اگر برخورد سخت قضایی شود، دیگر جنگ نرم نخواهد بود.

جعفری افرود: شاید در ابتدا بخشی از مردم که چارچوب‌های نظام را قبول دارند اما مخالف سیاست‌ها و بعضی روش‌ها هستند، از آنها حمایت کردند که البته این‌ها هم ۱۰ تا ۱۵درصد بیشتر نبودند، اما پس از اتفاقات سال ۸۹ همین بخش نیز حمایت خود را قطع کردند و این در واقع نتیجه همان مقابله خوب و مناسب با پدیده تهدید نرم بود.

وی ادامه داد: در شهری مانند تهران با میلیونها نفر جمعیت، وجود ۲ یا ۳ هزار نفر افرادی که اساساً ضدیت ریشه‌ای و مبنایی با انقلاب دارند یا منافق و کمونیست هستند یا باقی مانده‌های آنها هستند یا سلطنت‌طلب‌اند و یا بهائی، چندان عجیب نیست.

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: به صحنه آوردن این افراد در کنار عده‌ای اراذل و اوباش چندان سخت نیست اما مسئله مهم، عدم همراهی مردم با آنهاست.

* آزمون عملی و موفق سپاه‌های استانی در فتنه ۸۸

وی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع تغییر و تحول ساختاری در سپاه و ایجاد سپاه‌های استانی اشاره کرد و گفت: در حقیقت هدف اصلی این کار اتصال بسیج به بدنه سپاه و استفاده از این ظرفیت عظیم بود.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: پیش از این در سطح استان دو ساختار نیروی مقاومت و لشکرها و تیپ‌های نیروی زمینی وجود داشت ولی با این ادغام، شاهد تمرکز در مدیریت و فرماندهی از یک طرف و هم افزایی و هماهنگی بسیج در کمک به یگان‌های نیروی زمینی از طرف دیگر بودیم.

جعفری این تحول را در رسیدن به انعطاف سازمانی در جهت انجام ماموریت‌ها بسیار موثر دانست و افزود: در فتنه ۸۸ هرچند هنوز به دلیل شروع تازه این کار در آمادگی کامل نبودیم، ولی این ماموریت با موفقیت انجام شد و می‌توان گفت سپاه‌های استانی در میدان عملی آزموده شدند.

* سپاه به شدت درگیر مقابله با تهدیدات سایبری است

فرمانده کل سپاه همچنین به موضوع ورود به فضای سایبری و اینترنتی اشاره کرد و افزود: فضای اینترنت یک امکانی است که فناوری و علم امروز را در اختیار بشر قرار داده و می‌توان استفاده‌های خیلی مفیدی از آن کرد اما از اول هم معلوم بود که دشمن به دنبال سوء‌استفاده در جهت ایجاد عملیات روانی و اطلاع رسانی غلط از این ظرفیت است و در این مسیر دست به اقداماتی هم زده بودند.

وی افزود: بنابراین ما برای دفاع از انقلاب در عرصه جنگ سایبری، نیازمند ایجاد سازوکار و فراهم کردن بسترهای لازم بودیم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه این امر در کشورهای دیگر نیز سابقه داشته و البته بهره‌برداری‌ از آن هم مختلف است، خاطر نشان کرد: دشمن در فضای سایبری از طریق ابزار نرم به دنبال ضربه زدن به زیرساخت‌ها و زیرسیستم‌های یک کشور است تا آن جامعه را فلج کند و واضح بود که دشمن در این زمینه سرمایه‌‌گذاری زیادی کرده بنا بر این ما هم باید خود را آماده مقابله با این تهاجم می‌کردیم.

وی افزود: این توانمندی در کشور و در نیروهای انقلابی وجود داشت و سپاه تنها می‌بایست بستر را برای بهره‌برداری این نیروها فراهم می‌کرد تا بتوانند از این امکان برای مقابله با اقدامات ضدفرهنگی دشمن در جبهه جنگ نرم فرهنگی استفاده کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سپاه فقط بسترهای لازم را در این خصوص فراهم کرد، گفت: افسران این صحنه دانشجویان و نیروهای انقلابی بودند که می‌توانستند کار کنند و سپاه تنها یک نوع سازماندهی و ایجاد بستر و سازمان برای استفاده بهتر از این ظرفیت را فراهم کرد که البته مؤثر بود.

* اینترنت ابزار اصلی سازمان‌دهی اغتشاشات خیابانی در فتنه ۸۸ بود

جعفری با بیان اینکه فضای اینترنت ابزار اصلی سازماندهی، اطلاع‌رسانی و ‌هدایت استکبار برای اقدامات کف خیابانی در فتنه ۸۸ بود، گفت: این آمادگی‌ که سپاه در خود ایجاد کرد، زمینه‌ساز شناسایی و مقابله با این شبکه‌ها شد و توانست اینها را تا حد زیادی کنترل کند.

وی با بیان اینکه امروز هم سپاه در این فضا، سخت درگیر اقدامات اطلاعاتی و شناسایی است، گفت: هرچند ضربه‌های زیادی به شبکه‌های اصلی دشمن وارد شده اما باز در حال بازسازی و ارتباط گیری هستند که البته تحت شناسایی و اشراف ما قرار دارند. البته جریانات دیگری نیز وجود دارند که در آینده و در زمان مناسب خود بیاد با آنها برخورد شود.

* اقدامات و توانمندی‌های دشمن فرامنطقه‌ای تحت اشراف کامل اطلاعاتی ماست

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس که به بررسی وضعیت و توان سپاه رزمی پرداخته شد، با اشاره به توانمندی‌های مهم در خصوص اشراف اطلاعاتی نسبت به دشمنان فرامنطقه‌ای گفت: شاید در ابتدای ورود این دشمنان به منطقه ما از لحاظ اطلاعاتی کمبودهایی داشتیم، اما امروز و با گذشت نزدیک به ۸ سال از این حضور، اهداف، توانمندی‌ها، روش‌ها و تاکتیک‌های دشمن در رصد کامل ما قرار دارد.

جعفری ادامه داد: در این مدت علاوه بر اینکه ما از لحاظ توانمندی‌های فناوری و تکنولوژی در خصوص جمع‌آوری اطلاعات ارتقا زیادی داشتیم، شیوه‌ها و روش‌های دشمن نیز امروز کاملا آشکار شده و به اصطلاح لو رفته و برای ما کاملا مشخص است که آنها چه کارهایی را می‌خواهند انجام دهند.

* همکاری اطلاعاتی مرزنشینان با سپاه برای شناسایی اهداف دشمن

وی همچنین گفت: نکته مهم دیگری که در این رابطه وجود دارد، این است که بسیاری از مردم مناطق مرزی که دشمن به انحاء مختلف از آنها سوءاستفاده می‌کرد، امروز به باطل بودن و غیر قابل اعتماد بودن دشمن پی برده و فهمیده‌اند که نمی‌توانند بر آنها تکیه کنند و امروز همین افراد اطلاعات خوبی را به دستگا‌ه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌رساندند.

فرمانده کل سپاه افزود: مجموعه این عوامل باعث شده که امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشراف اطلاعاتی خیلی خوب نسبت به دشمن و اهداف آن در منطقه داشته باشد.

* زمان تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران گذشته است

جعفری در خصوص توان موشکی سپاه به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت در منطقه نیز خاطر نشان کرد: در مورد توانمندی‌های موشکی یا حتی پدافند هوایی و دریایی که موضوعات مهمی محسوب می‌شوند، باید گفت وقتی یک مجموعه با تهدیدات جدی روبرو می‌شود، سرعت بیشتری به ایجاد آمادگی‌ها و توسعه توانمندی‌های خود خواهد داد.

وی افزود: در همین راستا با توجه به اینکه در ۸، ۷ سال اخیر، تهدید به ما نزدیک شده بود، ما سرعت و شتاب خوبی در افزایش توان‌ و آمادگی‌ در ابعاد مختلف داشتیم که با همان انگیزه دفع خطر و مقابله و افزایش آمادگی‌ها صورت گرفت.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه این چند سال مدت زمان زیادی بود که ما در چنین حالتی قرار داشتیم، گفت: الان در پایان ۸ سال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که خیلی‌ از مردم و حتی دشمنان ما فهمیده‌اند که دیگر تهدید نظامی علیه ایران اثرگذار نخواهد بود.

جعفری با اشاره به سخنان مقامات رژیم صهیونیستی که گفته‌اند “دیگر زمان تهدید نظامی علیه ایران گذشته است ” تصریح کرد: دلیل این بازدارندگی همان رشد و سرعت در افزایش توانمندی‌ها از جمله توانمندی‌های موشکی است.

* اسراییل و تمامی پایگاه‌های امریکا در منطقه تحت برد موشکی ماست

وی درخصوص برد موشک‌های سپاه پاسداران برای مقابله با دشمن فرامنطقه‌ای تاکید کرد: هرچند ما توان افزایش برد موشک‌های خود را داریم اما نیازی به این موضوع احساس نمی‌کنیم چراکه امروز دشمن فرامنطقه‌ای ما یعنی رژیم اشغالگر قدس در برد موشکی ما قرار دارد و نیروهای عمده آمریکایی هم اگر قرار باشد از تهدیدات اسراییل حمایت کنند، از آنها به ما نزدیک تر هستند و آنها نیز در برد کامل آتش ما قرار دارند.

* تاکتیک جنگ نامتقارن سپاه در زیر دریاها

جعفری درباره ورود نیروی دریایی سپاه به عرصه زیرسطحی‌ها نیز تصریح کرد: محیط زیر سطح دریا فضای خوبی است که نیروهای ما هم از آن استفاده می‌کنند اما این استفاده به شکل نامتقارن و کوچک است و این طور نیست که ما به دنبال ساخت زیردریایی‌های بزرگ و حجیمی باشیم که اینها آسیب‌پذیر هستند.

وی ادامه داد: از آنجا که نگاه سپاه در بحث افزایش توانمندی‌ها و مقابله با دشمن در زمینه جنگ نامتقارن تعریف شده است، بنابر این ما باید در ساخت تجهیزات و حتی تعریف تاکتیک‌ها نیز از همین روش‌های نامتقارن استفاده کنیم.

فرمانده کل سپاه افزود: این تجهیزات جدید با سرعت بالا و حجم کوچک‌تر در زیر دریا عملکردی مشابه قایق‌های کوچک و تندرو بر روی سطح دارند که دشمن از آن وحشت دارد.

جعفری با بیان اینکه این موضوع به عنوان یک استراتژی عملیاتی برای ما درحال پیگیری و انجام است، خاطرنشان کرد: در گذشته شاید این علم و فناوری در اختیار ما نبود اما امروز که به این توان دست پیدا کردیم و باید به دنبال تولید انبوه و مجهز شدن به این سامانه‌ها در کنار دیگر تجهیزات باشیم.

* دشمنان فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس به شدت آسیب‌پذیر هستند

وی با اشاره به وظیفه سپاه در حفاظت از منطقه خلیج فارس گفت: امروز نه تنها توانایی کامل برای حفاظت از خلیج فارس و تنگه هرمز را داریم، بلکه با توجه به اینکه دفاع و مقابله با تهدیدات دشمن در دوردست بر عهده سپاه نیز گذاشته شده، در حال افزایش و سرمایه‌گذاری بر روی این توانمندی‌ها هستیم تا بتوانیم همانطوری که دشمن می‌تواند در نقاط دورتر و خارج از خلیج‌فارس بایستد و با هواپیما و موشک‌های دور بردش به ما حمله کند، ما نیز بتوانیم خود را به دشمن رسانده و به او ضربه بزنیم.

فرمانده کل سپاه افزود: برای تحقق این امر، طراحی روش‌های نامتقارن از گذشته در دستور کار ما بوده و امروز به راه‌ها، روش‌ها و تمهیدات آن دست پیدا کرده‌ایم و ان‌شاءالله سپاه به زودی نسبت به این توانمندی‌ها نیز مجهز خواهد شد.

* ناوهای جنگی دشمن در اقیانوس هند هم در امان نخواهند بود

جعفری در خصوص حضور ناوهای هواپیمابر نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس نیز گفت: دشمن خیلی وقت است که به آسیب‌پذیر بودن حضور ناوهای جنگی‌اش در خلیج فارس پی برده و ظاهرا از راهبردهای نظامی و عملیاتی‌ آنها این است که اگر بخواهند علیه ما دست به اقدام نظامی بزنند، این‌ ناوها را از خلیج‌فارس خارج کرده و در نزدیکی دریای عمان و اقیانوس هند مستقر شوند و از آنجا علیه ما عملیات کنند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم برد عملیاتی خود را افزایش داده و در آنجا هم به شناورهای دشمن دسترسی پیدا کنیم.

* پروژه‌های مهم تحقیقاتی سپاه بزودی معرفی خواهد شد

جعفری با بیان اینکه در آینده نزدیک جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی سپاه در نمایشگاهی با حضور فرمانده معظم کل قوا به نمایش در خواهد آمد، گفت: این نوید را به ملت ایران می‌دهیم که در سال ۹۰ چند پروژه مهم و بزرگ خواهیم داشت که نوع و ماهیت این پروژه‌ها نیز به زودی اعلام خواهد شد.

* “سودآوری ” هدف اصلی سپاه در موضوعات اقتصادی و سازندگی نیست

وی در ادامه به موضوع ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی و اقتصادی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع به سال‌های ابتدایی پس از جنگ بر می‌گردد، گفت: در پایان جنگ که کشور وارد دوران سازندگی شد، سپاه از توانمندی‌های خوبی در زمینه ماشین‌آلات مهندسی و اقداماتی مانند جاده‌سازی و سدسازی برخوردار بود و لازم بود تا این توان بالقوه به صحنه بیاید.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه یکی از عرصه‌های مهم مقابله دشمن با انقلاب به جز موضوعات فرهنگی و سیاسی و امنیتی، به حوزه اقتصادی بر می‌گردد، خاطر نشان کرد: دشمن از همان مقطع بر روی موضوع سازندگی در کشور متمرکز شد تا اجازه ندهد نظام در زمینه اقتصاد و معیشت، مشکلات کشور را حل کند.

جعفری تحریم‌های متعدد و فشار و محاصره اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: سپاه در همه صحنه‌ها ازجمله تهدیدات اقتصادی وظیفه حفاظت از انقلاب را دارد و طبیعی بود که این صحنه یک صحنه جدی و جهادی باشد.

وی ادامه داد: پس از جنگ که مطالبات مردم زیاد شده و حجم تخریب‌ها و عقب‌ماندگی‌ها به خاطر جنگ نیز افزایش یافته بود، باید به هر صورت این انباشت انتظارات مردم حل بر طرف می‌شد و این کار جز با روحیه جهادی نیروهای انقلابی امکانپذیر نبود و این روحیه در نیروهای سپاه و بچه های مهندسی سپاه وجود داشت.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نمی‌شد این روحیه و توان بالقوه را محدود کرد و کار را به شرکت‌های تجاری خارجی یا داخلی سپرد که تنها به دنبال سود مادی بودند، گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که سپاه در این عرصه به هیچ وجه به دنبال سود مادی نیست.

جعفری افزود: البته این ماهیت کار اقتصادی است که سودآور باشد ولی این سودآوری هدف ما در سپاه نیست بلکه ما به دنبال کمک به دولت در خصوص سازندگی کشور هستیم.

* سپاه باید زودتر از اینها وارد سازندگی می‌شد

وی برای مثال به موضوع ورود شرکت‌های خارجی به پارس جنوبی برای حفر و انتقال و بهره‌برداری گاز اشاره کرد و گفت: این کشورها را وارد کردند تا زمان را از ما بگیرند و ورود سپاه به این صحنه نیز زمانی بود که با رفتن شرکت‌های خارجی و زمین گذاشتن کار، همه ناامید شده بودند و با ورود سپاه به عرصه بود که ورق کاملا برگشت.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه باید از همان اول سپاه را وارد این عرصه می‌کردند، اظهار داشت: این خبط در دوران سازندگی و اصلاحات صورت گرفت و اگر این کار شده بود امروز پیشرفت‌های بهتری داشتیم اما متاسفانه دیر از سپاه خواسته شد.

جعفری افزود: در ابتدای کار برخی معتقد بودند که این توانایی در سپاه وجود ندارد و باید تمامی کار را به شرکت‌های خارجی واگذار کرد اما از آنجایی که هدف و باور سپاه، خودکفایی بود، فاز ۱۵و ۱۶پارس جنوبی که سپاه کار طراحی و ساخت آن را با اتکا به خود و نیز استفاده از تجهیزات و مهندسین داخلی کشور شروع کرد، به عنوان یک الگو در خروجی و حتی استانداردهایش شناخته می‌شود.

* ممنوعیت ورود سپاه به پروژه‌های زیر ۱۰۰ میلیارد تومان

وی با بیان اینکه سپاه در ابتدا کار خود را با قبول پروژه‌های ریز و درشت شروع کرد، گفت: امروز با گذشت چندین سال ما فقط به پروژه‌هایی ورود پیدا می‌کنیم که یا از حد توان شرکت‌های داخلی بیرون باشد و یا اینکه به دلیل قرار گرفتن در مناطق مرزی و جاهایی که به لحاظ امنیتی مشکل دارد، دیگران نتوانند به آن وارد شوند.

جعفری ادامه داد: از آنجا که سپاه تنها به دنبال سود مادی در این پروژه ها نیست و کمک به دولت را هدف اصلی خود قرار داده، در برخی پروژه‌ها تا جایی که در توان باشد کار می‌کنیم و پس از اتمام کار، پول آن را از دولت می‌گیریم چراکه گاهی ممکن است بودجه نباشد و یا دیر برسد. در این صورت شرکت‌های تجاری کار را تعطیل می‌کنند.

وی با اشاره به جوسازی‌ها و هجمه سنگین دشمن علیه اقدامات سازندگی سپاه، دلیل این حملات را حضور موثر سپاه در این صحنه‌ها دانست و افزود: یکی از راهبردهایی که ما داشتیم و به تصویب رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و اعمال می‌شود، این است که ورود سپاه به پروژه‌های مختلف، جایی را برای مردم و شرکت‌های خصوصی و کوچک، تنگ نکند.

جعفری با اعلام اینکه ورود سپاه به پروژه‌های کوچک و متوسط و پروژه‌های زیر ۱۰۰ میلیارد تومان ممنوع است، گفت: البته پروژه‌هایی از قبل بوده که هنوز تمام نشده ولی دو سال است که دیگر قراردادی در خصوص قبول این قبیل پروژه‌ها نداشتیم.

فرمانده کل سپاه یادآور شد: البته اگر پروژه‌ای نیز بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان باشد ولی شرکت‌های خصوصی بتوانند آن را انجام دهند، سپاه وارد این پروژه‌ها نخواهد شد مگر آنکه شرکت خصوص بخواهد اجحافی کند که در این صورت سپاه برای ایجاد رقابت و تعدیل قیمت وارد خواهد شد.

* دستاورد معجزه‌گونه سپاه در حوزه اقتصادی امسال رونمایی می‌شود

وی یکی دیگر از مهمترین اهداف سپاه برای ورود به عرصه اقتصادی را، محرومیت‌زدایی در کشور عنوان کرد و گفت: بنا بر آنچه ابلاغ کردیم، همه موسسات در کنار انجام پروژه باید در شعاع زیادی همه نیاز روستاها و محرومین اطراف خود را برطرف کنند و این غیر از فعالیت‌های بسیج سازندگی است که از دولت بودجه می‌گیرند.

فرمانده کل سپاه خاطر نشان کرد: اگر این رویه چند سال ادامه پیدا کند، نیازهای کوچک و جزئی مردم در بسیاری از روستاها کاملا بر طرف خواهد شد.

جعفری همچنین دستاوردهای معجزه‌گونه سپاه را که اخیرا اعلام شده در همین زمینه اقتصادی معرفی کرد و افزود: این دستاورد بزرگ سپاه در سال جاری اعلام می‌شود.

* اصلاح نظام ترفیع درجه در سپاه پاسداران

وی در ادامه این گفتگو به موضوع تغییر و تحول در نظام ارزشیابی و ترفیع درجه در سپاه اشاره کرد و افزود: هدف اصلی تغییر و تحولات عالی در سپاه، توجه به معیارها و مولفه‌های اصلی قدرت در جهت دفاع از انقلاب در همه زمینه‌هاست.

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: هرچند تمرکز و پیشرفت خوبی در زمینه‌های فناوری و تجهیزات داشتیم اما این موارد به تنهایی مولفه‌های اصلی قدرت ما را تشکیل نمی‌دهند، بلکه این معنویت، ایمان، انگیزه و عشق به انقلاب و ولایت است که از درون آن جانفشانی‌ها و فداکاری‌ها بیرون می‌آید و این دقیقا همان چیزی است که دشمن از آن وحشت دارد و موجب پیروزی ما در ۸ سال دفاع مقدس شد.

جعفری با بیان اینکه در صحنه نبردهای سخت و نیمه سخت و نرم آینده نیز همین موارد، عامل اصلی قدرت ما خواهد بود، تصریح کرد: دستمایه اصلی سپاه به عنوان یک نهاد انقلابی با این همه مسئولیت‌های سنگین باید بر روی ارزش و معنویت متمرکز شود، همانطور که رهبر معظم انقلاب هم معنویت را مولفه اصلی قدرت سپاه می‌دانند.

وی ادامه داد: البته این تحول در حرف آسان است ولی برای عملی شدن، با موانع سیستمی و نظام‌ها و آیین‌نامه‌هایی مواجه می‌شویم که در گذشته بدون این نگاه و بدون توجه به این مولفه قدرت، تهیه شدند و این نظام‌ها و مکانیسم‌ها رسیدن به این هدف را کند می‌کند چراکه در آنها معنویت از حالت محوری خارج و توجه به تجهیزات و امکانات جایگزین آن شده بود.

* شاخصه‌های شایستگی محوری در سپاه در اختیار پاسداران قرار می‌گیرد

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه این تحولات زمان‌بر خواهد بود، اظهار داشت: ما امسال را در سپاه به عنوان معرفی شاخصه‌های شایسته‌محوری به پاسداران و بسیجیان معرفی کرده‌ایم تا بدانند این شایستگی‌های مد نظر چیست و چگونه سنجیده می‌شود.

جعفری افزود: یکی از سختی‌های کار این است که شایستگی و مبانی ارزشی عمدتا معیارهای کیفی هستند که باید اینها را به سنجه‌های کمی و قابل ارزیابی تبدیل کرد که این کار در گذشته صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه این ملاک‌ها در آینده در ترفیع درجه، انتصابات و حتی میزان حقوق افراد اعمال خواهد شد و تنها به موضوع سابقه و میزان تحصیلات نخواهیم پرداخت، خاطر نشان کرد: تا یک ماه دیگر کتابچه آن در اختیار آحاد پاسداران قرار خواهد گرفت.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه البته اینها موارد دستوری و تکلیفی نیست و باید خود فرد برای رسیدن به خودسازی معنوی تلاش کند، گفت: هدف ما معرفی شایستگی‌ها در جهت خودارتقایی به پاسداران است و هرچند موضوع درجه در سپاه به عنوان یک سازمان با ماهیت نظامی و امنیتی قابل حذف نیست ولی می‌توانیم این نظام و ساختار را طبق نظر فرمانده معظم کل قوا اصلاح کنیم و این کار خواهد شد.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، درباره علل نامگذاری سال ۹۰ به نام سال “جهاد اقتصادی ” از سوی رهبر معظم انقلاب، مسایل اقتصادی را به زعم برخی افراد پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از استمرار انقلاب دانست و افزود: کشور ما از لحاظ ذخایر و منابع مادی و نیز از نظر نیروی انسانی ارزشمند و باهوش یک کشور غنی و قدرتمند است و به همین دلیل باید سرعت رشد اقتصادی کشور بیش از اینهایی باشد که الان هست.

وی در خصوص علل محقق نشدن این اهداف گفت: غیر از سال‌های جنگ تحمیلی که تمام مردم درگیر دفاع از کشور بودند، طی دو دوره هشت ساله در این کشور در زمینه اقتصادی و فرهنگی مسیری مغایر با اصول و مبانی انقلاب اسلامی طی شد و اکنون مدتی است که این مسیر در حال چرخش به سمت عدالت در اداره کشور است و توجه به محرومین مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها، آن را یک اقدام مهم در جهت امیدوار کردن محرومینی دانست که بواسطه انحرافات به وجود آمده در مسیر انقلاب، دچار ناامیدی شده بودند.

جعفری با بیان اینکه همیشه ساختن یک بنای نو راحت‌تر از آن است که بخواهیم ساختمانی را خراب کرده و مجددا بسازیم، خاطر نشان کرد: جبران این انحراف که طی ۱۶ سال صورت گرفته، در ده سال امکان پذیر نخواهد بود بلکه باید ۱۶ سال تلاش کنیم تا فقط جبران مافات شود.

* آقا فرمودند هیچ کشوری به این راحتی‌ها جرات حمله به ایران را ندارد

وی افزود: البته امروز کشور در شرایطی است که از مرحله تهدیدات امنیتی و نظامی عبور کرده و بنده جزو کسانی بودم که از همان پایان جنگ تحمیلی گفتم دیگر تهدید نظامی علیه ایران تمام شد و این از دستاوردهای ۸ سال دفاع مقدس بود.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه حضرت آقا هم فرمودند دیگر هیچ کشوری به این راحتی‌ها جرات حمله نظامی به ایران را ندارد، تصریح کرد: ولی امریکایی‌ها فکر کردند با آمدن به اطراف ایران و اقدام به تهدید و نیز اشغال دو کشور عراق و افغانستان در غرب و شرق ایرن می‌توانند راه به جایی ببرند که در عمل دیدند این طور نشد.

* اوج تهدیدات نظامی علیه نظام در همین سال‌های اخیر بود

جعفری افزود: ما باید بدانیم که از چه تهدیداتی عبور کردیم و وارد چه صحنه‌ای شده‌ایم. تهدیدات سیاسی همیشه وجود دارد اما تهدیدات نظامی اوجش در همین سال‌های اخیر بود که گذشت.

وی مهمترین تهدید پیش روی انقلاب را تهدیدات اقتصادی دانست و اظهار داشت: همین تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال می‌شود نیز در راستای ایجاد فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی است.

* تنها با روحیه جهادی می‌توان از صحنه تهدیدات عبور کرد

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه تنها با تکیه بر روحیه جهادی می‌توان از تهدیدات و صحنه‌های نبرد عبور کرد، گفت: نامگذاری جهاد اقتصادی نیز در همین راستا صورت گرفت و ما باید بدانیم که اگر خواهان اقتصادی بالنده در کشور هستیم باید در این راه جهاد کنیم.

جعفری افزود: ما برای رسیدن به اهداف امنیتی و اقتدار نظامی خود تلاش فراوانی کرده و دشمن را در این مسیر ناکام گذاشتیم پس برای رسیدن به قله‌های اقتصادی هم نیازمند جهاد و مبارزه‌ای طولانی هستیم که شروع آن از امسال خواهد بود.

* تحریم‌های غرب علیه مقامات و مسئولین نظام، مضحک و خنده‌دار است

جعفری در ادامه درخصوص تحریم برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران توسط اتحادیه اروپا، این نحریم‌ها را مسخره و خنده‌دار دانست و گفت: همین اقدامات مضحک آنها نشان از فاصله زیاد دشمن نسبت به شناخت ماهیت انقلاب و مسئولین نظام دارد، آن هم مسئولینی که با تمام توان پای انقلاب ایستاده‌اند.

وی افزود: ما در داخل کشور چیزی نداریم چه رسد به خارج که حالا آنها بخواهند اموال ما را در خارج از کشور مصادره کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه این اقدامات موجب آشکار شدن ماهیت دشمنان برای ملت ایران خواهد شد، گفت: مهم این است که بدانند تحریم‌های کل کشور هیچ تاثیری نداشت چه رسد به این اقدامات خنده‌دار.

* انقلاب‌های منطقه نتیجه ایستادگی انقلاب اسلامی در برابر دشمنی‌های استکبار است

سردار جعفری در ادامه این گفتگو به تحلیل درخصوص حوادث اخیر منطقه و ارتباط آن با انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: این خیزشهای عظیم منطقه بعد از گذشت سی سال و در پی روشنگری‌های انقلاب اسلامی ایران و نتیجه انباشت انتظارات و مطالبات مردم این کشورهاست که البته ما معتقدیم سال‌ها دیر اتفاق افتاده است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه این حوادث دفعتا و یک شبه بوجود نیامده‌اند، تصریح کرد: این انقلاب‌ها پس از آن صورت گرفت که ملتهای منطقه دیدند ایران اسلامی علیرغم دشمنی‌های استکبار خصوصا پس از فتنه ۸۸ که آنها آخرین ضربات خود را به پیکر انقلاب زدند، این طور ایستاده و دشمنی آنها نتیجه عکس داده است.

جعفری ادامه داد: علی رغم تمام این دشمنی‌های گسترده، مردم دنیا دیدند که ایران اسلامی در همه عرصه‌های علمی و حتی اقتصادی مثلا در موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها که یک معضل بود برای کشور و امروز با موفقیت ۱۰۰در صدی پیشرفت داشته و دشمن در این مقابله دچار شکست‌های پی در پی شده است و همین موارد ایران اسلامی را به عنوان الگویی برای ملت‌ها قرار داده که در مقابل زورگویی بایستند.

* انقلاب‌های منطقه کاملا مردمی و اسلامی با هدف ضدامریکایی و ضدصهیونیستی است

وی با بیان اینکه این خیزشها و انقلاب‌های منطقه حداقل انتظاری است که از ملت‌های مسلمان می‌رود، گفت: این حرکت کاملا مردمی و اسلامی با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران و با هدف ضدامریکایی و ضدصهیونیستی در منطقه شروع شده و در آینده به نتایج مهتمری خواهد رسید.

* برخورد دوگانه دنیای استکبار در موضوع انقلاب بحرین

فرمانده کل سپاه به طور خاص به حوادث و قضایای امروز کشور بحرین اشاره کرد و با بیان اینکه در این کشور ما شاهد یک حکومت فاسد و منحرف هستیم، گفت: بحرین یکی از چند کشوری است که حرکت انقلابی خود را علیه استکبار و نظام فاسد خود آغاز کرده اما برخورد استکبار و ایادی آنها با انقلاب بحرین نسبت به کشورهای دیگر قدری متفاوت است و همین تفاوت‌ها و برخوردهای دوگانه باید باشد تا باطل بودن دنیای استکبار برای مردم عیان شود.

* جنایت در بحرین افشاکننده عوامفریبی امریکا در مصر و یمن خواهد بود

جعفری افزود: ممکن است امریکایی‌ها در لیبی و مصر و یمن دست به اقدامات عوامفریبانه بزنند اما این جنایت در بحرین نیز باید باشد تا ماهیت آنها را نشان دهد.

وی ادامه داد: از آنجا که اکثریت مردم بحرین شیعه هستند، دشمن فکر می‌کنند که انقلاب اسلامی یعنی انقلاب شیعه در حالی که آنها نمی‌فهمند که انقلاب اسلامی از اول مربوط به تمام دنیای اسلام است نه شیعه و سنی.

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: از طرف دیگر آنها فکر می کنند که باید با انقلاب بحرین برخورد جدی‌تری داشته باشند چراکه مثلا ایران در آنجا برنامه‌های خاصی دارد.

* امروز مردم لبنان حامی حزب‌الله هستند

جعفری به موضع لبنان و حمایت مردم این کشور از جریان حزب‌الله اشاره کرد و گفت: مگر در لبنان همه مردم شیعه هستند؟ درست است که شیعیان حزب‌الله بسترساز مبارزه و استمرار انقلاب در لبنان شدند اما امروز همه مردم لبنان از حزب‌الله حمایت می‌کنند و دشمن نیز دقیقا از همین می‌ترسد.

وی ادامه داد: در مصر هم مردم با تکیه بر همین انقلاب اسلامی بود که قانون اساسی خود را عوض کردند و ان‌شاءالله قصد روی کار آوردن یک نظام کاملا مردمی را دارند.

* فساد و سرسپردگی حکومت‌ها به امریکا و اسراییل؛ وجه مشترک قیام‌های منطقه

فرمانده کل سپاه وجه مشترک قیام ملتهای منطقه علیه نظام‌های حاکم بر خود را فساد و سرسپردگی حاکمان این کشورها به امریکا و اسراییل دانست و افزود: اینکه حاکم بحرین به امریکا اجازه داده تا از طریق این کشور وارد خلیج فارس شده و در منطقه اسلامی پایگاه نظامی بزند، اوج سرسپردگی آنها را می‌رساند که مردم بحرین نمی‌توانند این ذلت را تحمل کنند.

* عربستان منتظر دست انتقام الهی در آینده نزدیک باشد

جعفری همچنین دخالت نظامی عربستان در بحرین را یک حرکت باطل و اشتباه استراتژیک دانست و گفت: عربستان باید در هر حرکت باطلی دست به اشتباه بزند تا زودتر به پایان عمر خود برسد.

وی با بیان اینکه حتما در آینده نزدیک دست الهی این جنایات عربستان را جواب خواهد داد، تصریح کرد: البته این امر برای آنها قابل فهم نیست و آنها از درک این موضوع عاجزند.

* قدرت نظامی ایران قابل قیاس با عربستان نیست

عضو شورای عالی امنیت ملی اظهار در خصوص مواضع خصمانه عربستان علیه کشورمان و ادعای دخالت ایران در امور منطقه نیز تصریح کرد: باید صبر انقلابی داشت و الا برای ایران کاری ندارد تا مانند عربستان عمل کند چراکه قدرت نظامی ایران اصلا قابل قیاس با کشوری مانند عربستان نیست اما ایران احتیاجی به این کارها ندارد بلکه باید منتظر بود تا دست انتقام الهی ان شاءالله در آینده نزدیک انتقام این جنایات را از آنها بگیرد.

* “جریان انحرافی ” درک صحیحی از انقلاب و پیامدهای آن در منطقه ندارد

جعفری در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر چطور برخی جریانات انحرافی در داخل کشور، ریشه این خیزش‌ها را آمریکایی-اسراییلی دانسته و به جای استفاده از واژه “بیداری اسلامی ” بر لفظ “بیداری انسانی ” تاکید دارند، با بیان اینکه فهم و درک صحیح از مسیر درست انقلاب و توجه به پیامدها و نتایج آن برای کسانی که در مسیر انقلاب نیستند، قابل فهم نیست، گفت: تنها کسی که از جنس انقلاب اسلامی باشد می‌تواند مباحث مربوط به آن را درک کند.

وی ادامه داد: جریان انحرافی یعنی کسانی که از مسیر اصولگرایی منحرف شدند و البته ما تعارف می‌کنیم که به آنها جریان انحرافی می‌گوییم اما هرچه جلوتر می‌رویم و زاویه این انحراف با مسیر اصلی انقلاب بیشتر می‌شود، عمق این شکاف نمایان‌تر خواهد شد و همین باعث می‌شود که آنها از درک صحیح انقلاب و پیامدهای آن در سطح منطقه عاجز باشند.

* تحلیل جریان انحرافی از حوادث منطقه در راستای هدف امریکاست

فرمانده کل سپاه با اشاره به موضع‌گیری وزیر خارجه امریکا در خصوص حوادث منطقه گفت: این تحلیل‌های جریان انحرافی نیز به نفع امریکا و اسراییل و شبیه همان تحلیل مذبذبی است که خانوم کلینتون به عنوان وزیر خارجه امریکا از حوادث منطقه می‌کند.

جعفری با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین هدف انقلاب، همین بیداری اسلامی در سطح ملت‌های منطقه است، افزود: این طبیعی است که جریان انحرافی در داخل کشور توان تحلیل درست این اتفاقات را نداشته باشد.

* امریکایی دانستن خیزش‌های منطقه عمق فاجعه انحرافی را می‌رساند

وی هدف اصلی ایران اسلامی را معرفی صحیح اسلام و ارزش‌های اسلامی به دنیا عنوان کرد و افزود: اینکه جریان انحرافی در داخل تحلیل دیگری بکند و این اراده الهی را که بعد از تلاش و مجاهدت‌های سی ساله انقلاب در قالب خیزش‌های منطقه نمود پیدا کرده، منتسب به امریکا بداند، عمق فاجعه انحراف است و کسی که چنین تحلیلی داشته باشد قطعا مخالف انقلاب است و در آینده همین جریان در مقابل انقلاب اسلامی خواهد ایستاد.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به عملکرد سران فتنه در حوادث اخیر گفت: جریانات قبلی از نظر مردم تمام شدند و دست آنها برای ملت رو شده اما جریان انحرافی جدید با سر دادن شعارها و بکارگیری ترفندهای جدید قصد رویارویی با انقلاب را دارد و این جریان در آینده به طور قطع به مقابله با انقلاب بلند خواهد شد.

جعفری ادامه داد: البته اینها موضوعات جدیدی نیستند بلکه ما در صدر اسلام به خصوص در زمان حکومت امیرالمومنین(ع) نیز این جریان را در قالب خوارج می‌بینیم که امام علی(ع) نیز بیشترین درگیری را با آنها داشت نه با دشمنان خارجی و جریان انحرافی امروز شبیه همان خوارج هستند.

وی بابیان اینکه البته همیشه باید در کنار جریان حق، جریان باطل نیز وجود داشته باشد تا بتوان به ارزش و حقانیت مسیر اصلی پی برد، خاطر نشان کرد: ان شاءالله با لطف خدا و با بصیرت و ایمانی که در ملت ایران نسبت به اسلام و ولایت سراغ داریم و با مستحکم‌تر شدن این ریسمان الهی و رابطه میان امت و امامت، این انقلاب شتاب بیشتری خواهد گرفت هرچند باید بدانیم که در این مسیر دشمنی‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

* استفاده باطل جریان انحرافی از تابلو و شعارهای حق خطرناک است

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه امروز دور شکست دشمنان خارجی است، در خصوص وظیفه نیروهای انقلاب در شرایطی که این جریان نانحرافی در بدنه اصولگرایی نفوذ کرده، گفت: البته در گذشته و در ایام اصلاحات یا فتنه اخیر نیز دشمنان داخلی در میان خودی‌ها و در داخل نظام نفوذ کرده بودند اما این ماهیت انقلاب است که هر چیز غیر خودی را از خود دور می‌کند.

جعفری تصریح کرد: این طبیعی است که ما امروز در جامعه و در کنار مسیر اصلی انقلاب شاهد وجود یک جریان انحرافی باشیم اما اینکه این جریان انحرافی بخواهد از تابلو و شعار حق استفاده باطل کند، خطرناک است.

وی درباره تفاوت خطر این جریانات انحرافی با دشمنان خارجی گفت: تهدیدخارجی هرچه بیشتر باشد انقلاب اسلامی را شفاف‌تر و رشد و توسعه آن را تسریع می‌کند مانند آنچه در ۸ سال جنگ تحمیلی افتاد و مردم ما با تمامی دنیای استکبار جنگیدند.

* خط نفاق جدید در حال رشد است

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برای زدن جریان حق باید مانند منافقین صدر اسلام ابتدا در درون آن نفوذ کرد و از داخل به آن ضربه زد، ادامه داد: برای همین است که می‌گوییم منافقین، دشمنان اصلی انقلاب هستند که البته این منافقین در هر مقطع با شکل و ظاهر متفاوتی بروز پیدا می‌کنند.

جعفری اظهار داشت: سازمان تروریستی منافقین وقتی از ایران خارج شدند همه مردم به ماهیت اصلی آنها پی بردند و دیگر تهدید جدی برای ما محسوب نمی‌شوند اما خط نفاق تمام نشد و امروز این خط در حال رشد است و سعی دارد تا واقعیت خود را پنهان کند.

وی با تاکید بر اینکه البته هنوز افرادی هستند که مخالفت خود با اصل نظام و ولایت را مخفی می‌کنند، تصریح کرد: اگر این افراد بیایند و به صراحت عقاید خود را بیان کنند، آن وقت مردم براحتی آنها را کنار خواهند گذاشت.

فرمانده کل سپاه در خصوص پیش‌بینی اینده این جریانات انحرافی نیز با بیان اینکه این جریان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، تاکید کرد: البته اینها در آینده حتما شکست خواهند خورد اما اینکه این اتفاق چطور و با چه حوادثی همراه باشد، معلوم نیست.

جعفری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی مبتنی بر اراده الهی شکل گرفته و می‌خواهد زمینه‌ساز ظهور باشد لذا این حرکت حق به این راحتی ها و توسط چنین افراد ضعیفی منحرف نخواهد شد.

وی با اشاره به گذشت بیش از سه دهه از عمر انقلاب اسلامی گفت: در طول این سالها دشمن علی رغم توطئه‌ها و دشمنی‌های پی در پی خود در برابر اعتقاد و ایمان ملت ایران جواب عکس گرفته و امروز حتی مردم غیر مسلمان منطقه نیز دیگر فریب تبلیغات استکبار علیه جمهوری اسللامی را نمی‌خورند و دست دشمن برای آنها رو شده است.

* جریان انحرافی جدید پشت سر چهره‌های موجه و محبوب مردم پنهان شده است

عضو شورای عالی امنیت ملی در خصوص اینکه این جریان انحرافی امروز پشت سر برخی افراد محبوب در جریان اصولگرایی مواضع خود را دنبال می‌کند، گفت: یکی از مهمترین تفاوت‌های این جریان و فتنه آینده با گذشته این است که جریان انحرافی جدید خودش را پشت یک چهره موجه، مقبول و محبوب مردم پنهان کرده و البته اینکه چطور این اتفاق افتاده و چرا این شخصیت‌های اصلی و محبوب اجازه می‌دهند جریان باطل از آنها سوءاستفاده کنند نیز طبیعی نبوده و یک موضوع خارج از روال است.

جعفری با اشاره به آخرین سوره قرآن کریم گفت: همه ما در معرض وسوسه شیطان هستیم و برای همین باید هم برای خود و هم برای انقلاب و مسئولین خدوم مردم به درگاه خدا دعا کنیم تا از شر شیطان در امان باشند.

وی با بیان اینکه افرادی که کارهای بزرگ می‌کنند مانند مسئولین بیشتر در خطر وسوسه‌های شیطان قرار دارند، تصریح کرد: توصیه دائم حضرت آقا به مسئولین در ارتباط با خدا و توجه به خودسازی معنوی نیز به همین خاطر است.

* مشکلات بزرگتری در مسیر انقلاب خواهیم داشت

فرمانده کل سپاه در عین حال افزود: البته نباید فکر کنیم که با حل این معضل، خطر دیگری متوجه انقلاب نخواهد بود بلکه مشکلات بزرگتری در مسیر انقلاب قرار خواهد گرفت و اصولا این انقلاب بدون مشکل نخواهد ماند هرچند در همین آزمایش‌هاست که جامعه ساخته می‌شود و برای مثال اگر دوران اصلاحات و یا فتنه ۸۸ نبود، مردم به این سطح از آگاهی سیاسی و بصیرت نسبت به برخی افراد و جریانات منحرف نمی‌رسیدند.

* امریکا به دنبال مهار انقلاب اسلامی در منطقه است

وی در ادامه این گفتگو به وضعیت امریکا در منطقه اشاره کرد و افزود: ماجرای عراق به وضوح نشان داد که هدف اصلی امریکایی‌ها در منطقه، مهار انقلاب اسلامی ایران بود و قصد داشتند این هدف را با ایجاد رعب و ترس برای نظام جمهوری اسلامی محقق کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آنها نیاز به حضور فیزیکی در نزدیکی ایران داشتند، تصریح کرد: البته امریکایی‌ها فکر می‌کردند در صورت عدم کنترل عراق و افغانستان، در این دو کشور دچار مشکل خواهند شد که در عمل دیدیم آنها در این هدف خود نیز شکست خوردند و امروز به شکر خدا در عراق شاهد روی کار آمدن دولتی اسلامی و مردمی هستیم که همین امر برای امریکایی‌ها مشکل‌زا شده است.

جعفری با تاکید بر اینکه وجود مشکلات عدیده اقتصادی در امریکا قدرت این کشور برای پرداختن به جنگ را کم می‌کند، تصریح کرد: وقتی چیزی قرار است بر اساس اراده الهی تغییر کند، این کار به بهانه‌های مختلف روی خواهد داد و این حوادث نیز در حقیقت مکر خدا در برابر مکر دشمنان انقلاب و اسلام است.

وی با بیان اینکه ما توان تجزیه و تحلیل تمامی این حوادث را نداریم، تاکید کرد: ولی اگر باور داشته باشیم که این انقلاب یک انقلاب حق و الهی است، بنابراین باید این عامل را در تمامی تحلیل‌ها دخالت دهیم هرچند این موضوع برای خیلی‌ها قابل درک نخواهد بود و این زمان است که به تدریج، حقانیت این انقلاب را اثبات خواهد کرد.

* نتایج بهتری در آینده منطقه رقم خواهد خورد

فرمانده کل سپاه در بخش پایانی گفتگوی تفصیلی خود با فارس به موضوع خاورمیانه جدید بودن حضور امریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: حضرت آقا در دیدار نوروزی با نیروهای مسلح فرمودند که یک روزی امریکا به دنبال کدخدایی بر دهکده جهانی بود و فکر می‌کرد با فروپاشی شوروی تبدیل به قدرت اول جهان خواهد شد اما امروز آنها حتی از تکرار همان حرف‌ها هم خجالت می‌کشند چراکه برای آنها توسعه اسراییل و تضعیف و وابستگی بیشتر کشورهای منطقه در اولویت قرار داشت.

جعفری با بیان اینکه امروز آنها در منطقه و در تمامی زمینه‌ها نتیجه عکس گرفته‌اند، افزود: کشورها یکی یکی در حال خارج شدن از زیر سلطه امریکا و افتادن حکومت‌ها به دست مردم است و این یک روند طبیعی و در راستای اهداف انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: این تغییر در وضعیت منطقه و اثرگذاری رو به افول امریکا بر امور کشورها شتاب بیشتری خواهد داشت و مردم منطقه قدرت را به دست گرفته و با جریانات فاسد داخل کشور خودمبارزه می‌کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: این روند مبتنی بر اراده الهی است و اگر به دستورات الهی درست عمل شود، خدا نیز نصرت خود را شامل حال ما کرده و در آینده نتایج بهتری کسب خواهد شد.
گفتگو از مهدی بختیاری

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 10th می 2011 | ۹۸۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.