به گفته استاد حوزه و دانشگاه تولیدکنندگان ما کمتر از حقیقت ناب انقلاب برخوردار هستند و تولیدکننده‌ای که کمتر از شهید آوینی دل‌سوختگی و ظرافت کاری داشته باشد نمی‌تواند برای انقلاب برنامه خوبی بسازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام پناهیان در نشست هفته نقد تلویزیون که از سوی شورای فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه تهرن عصر امروز در تالار شهید رجب‌بیگی پردیس فنی برگزار شد، اظهار داشت: رسانه‌ها دو دوره سحر و حاکمیت مطلق را پشت سر گذاشته‌اند و در حال حاضر کم کم افکار عمومی حساب خود را از رسانه جدا می‌کنند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: مردم دیگر با رعایت پیش‌داوری‌ها رسانه را مورد استفاده قرار می‌دهند و دیگر امروز یک فیلم و یا یک خبر نمی‌تواند باور قطعی در جامعه ایجاد بکند.
وی در ادامه گفت: ما پیام‌هایی داریم که دشمنان ما ندارند و این مزیت ما در عرصه‌ رسانه‌ها است و آن حقیقت اسلام ناب که مطابق با فطرت بشری است و روزی همه انسان‌ها به آن خواهند رسید نقطه قوت برای رسانه‌های ما است.
پناهیان تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم با موضوعات و سوژه‌های آنها رقابت کنیم معلوم است که به آنها نمی‌رسیم و در فن تولید خبر دروغ قافیه را به آنها می‌بازیم.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برنامه‌هایی مانند حجاب ارزش ذاتی خود را برای جهانیان دارد، اذعان داشت: تولیدکنندگان و مدیران ما معمولا به این سوژه‌ها اهمیت نمی‌دهند.
وی همچنین افزود: رسانه‌های غربی از ارزش‌های ما کپی‌برداری می‌کنند در حالی که قالب آثار آنها نمی‌تواند ظرف خوبی برای پرداخت این ارزش‌ها باشد و در داستان‌های سبک‌شان به کار می‌گیرند.
پناهیان در ادامه گفت:‌ تولیدکنندگان ما باید عمیقا ارزش‌های ناب ما را دریافت کرده باشند تا بتوانند برنامه‌های خوبی بسازند و کارگردانان نیمه‌انقلابی، غیرانقلابی و ضدانقلابی به درد صداوسیمای ما نمی‌خورند.
به گفته این استاد حوزه و دانشگاه تولیدکنندگان ما کمتر از حقیقت ناب انقلاب برخوردار هستند و تولیدکننده‌ای که کمتر از شهید آوینی دل‌سوختگی و ظرافت کاری داشته باشد نمی‌تواند برای انقلاب برنامه خوبی بسازد.
وی در ادامه گفت: اول از همه به جای اینکه محصولات رسانه‌ها را نقد کنیم باید خود رسانه را به چالش بکشانیم تا از محصولاتی که تولید نشده است سوال کنیم و الا تنها در محصولات تولید دور می‌زنیم.
پناهیان با اذعان به اینکه فرصت‌های زمانی فراوانی را از دست دادیم و از انرژی زیادی استفاده نکردیم، اذعان داشت: دلبستگی‌های مردم ما به انقلاب فقط به خاطر هوشمندی مردم است و الا صدا و سیما هیچ دلبستگی به انقلاب ایجاد نکرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه رسانه‌های ما ژست بی‌طرفی بین حق و باطل گرفته‌اند، افزود: آیا تا حالا مستندی در خصوص اینکه چرا دختران محجبه دانشجو به رغم اینکه ممکن است در محیط‌هایشان به چادری بودن مسخره شوند تولید شده است.
وی نقد محتوایی را مهم‌تر از نقد صوری آثار تولیدی رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: برای نقد محتوای یک محصول رسانه‌ای باید اول اثرات آن را در جامعه بررسی کنیم و دوم اینکه بین مخاطب و محصول بایستیم و نقد کنیم و سوم اینکه قالب‌هایی که محتوا در آن قرار گرفته است بررسی کنیم.
پناهیان خاطرنشان کرد: همانطور که هیچ اثر رسانه‌ای بدون حکمت تولید نمی‌شود، بدون حکمت نیز نقد خوب از آثار رسانه‌ای انجام نخواهد شد.
این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که چرا کارگردانان غربی فیلم‌هایی از شخصیت‌های انقلابی اسلامی می‌سازند، تاکید کرد: این فیلم‌سازها با اینکه به شخصیت‌ها خوب می‌پردازند اما در نهایت به نتیجه نرسیدن انقلاب را مطرح می‌کنند و کشتن انگیزه‌های انقلابیون را در نظر دارند.
وی همچنین با انتقاد از صدا و سیما گفت: چرا ما نخواستیم در دوران اشغال افغانستان و عراق فیلمی نساختیم و چرا از جنایت‌هایی که در بحرین می‌شود فیلمی ساخته نمی‌شود و چرا راشل کوری نتوانستیم به تصویر بکشیم.
پناهیان در پایان گفت: اینقدر حرف‌های شیرین در معارف ناب وجود دارند اگر کارگردانان به این سمت بروند کارهایشان جذابیت‌هایی خواهد داشت که قابل تصور نیست./انتهای پیام/

 

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 15th می 2011 | ۱۱۴۸بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.