۱٫ «بیداری اسلامی» واژه ­ای است که این روزها بیش از هر زمان به کار گرفته می­ شود. در عصری که اربابان رسانه جامعه­ ی جهانی را با استفاده­ ی ابزاری از رسانه و با خبرسازی­ های مجعول تحت تأثیر قرار می­ دهند، کرنش آن­ ها در مقابل پدیده­ ی شگرفی که بیداری اسلامی­ اش می خوانیم جای تأمل دارد. برای آن­ هایی که تا کنون با تصاحب رسانه­ ها در مدیریت اذهان عمومی تلاش می­ کردند، تبدیل شدن اتفاقات و حوادث و خیزش های مردمی کشورهایی چون تونس، مصر، لیبی، یمن، بحرین و… به اخبار اول رسانه­ ها و قرار گرفتن بر روی خروجی خبرگزاری­ ها، رویدادی ناخوش­آیند و نامیمون است که می­ تواند نویدبخش پایان سلطه­ ی رسانه­ های ابزاری باشد.

۲٫ در این میان آن­چه به هیچ وجه قابل انکار نیست بهت و استیصال قدرت­ های مستکبر جهان در رویارویی با این اتفاقات است. کشورهایی که تا به امروز در توهم اشراف همه­ جانبه و هدایت امور کشورهای دنیا به ویژه خاورمیانه به سر می­ بردند، به یک­ باره با پدیده­ ای به نام «بیداری اسلامی» مواجه شدند. در عنفوان پردازش و طراحی «خاورمیانه­ ی جدید» و پروراندن آرزوی محال سلطه «از نیل تا فرات»، انقلاب­ های مردمی مسلمانان ابرقدرت­ ها را به کما برده است.

۳٫ در این ماه­ها ابرقدرت­ ها و در رأس آن­ ها آمریکا مجبوراند بازی را در زمین حریف ادامه دهند، و بدون احاطه و اشراف بر حوادث منطقه تنها به فکر گرفتن حداقل امتیازات باشند. انقلاب­ های مردمی در برخی کشورهای اسلامی هم­ چون تونس و مصر و یمن به پیروزی رسیده و در دیگر کشورها نیز در آستانه­ ی پیروزی قرار دارد. کشورهایی که تا امروز توسط حاکمانی خودکامه و در راستای تحقق اهداف آمریکا و ایادی­ اش اداره می­ شدند، یک­ به­ یک به انقلاب و جا­ به­ جایی قدرت رسیده­ اند. در این شرایط کشورهای غربی چاره­ ای جز تلاش در جهت مصادره­ ی انقلاب­ ها و جایگزین نمودن حکومتی با ظاهری جدید و اهدافی مشابه گذشته ندارند.

۴٫ حضرت امام خمینیرحمه الله علیه : «ما به تمام جهان تجربه‌هایمان را صادر می‌کنیم و نتیجه­ ی مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون کوچک­ترین چشم­ داشتی به مبارزان راه حق انتقال می‌دهیم و مسلماً محصول صدور این تجربه‌ها جز شکوفه‌های پیروزی و استقلال و پیاده شدن احکام اسلامی برای ملت‌های دربند نیست. روشنفکران اسلامی همگی با علم و آگاهی باید راه پرفراز و نشیب دگرگون کردن جهان سرمایه‌داری و کمونیزم را بپیمایند و تمام آزادی­ خواهان باید با روشن‌بینی و روشنگری، راه سیلی زدن بر گونه­ ی ابرقدرت‌ها خصوصا آمریکا را بر مردم سیلی‌خورده­ ی کشورهای اسلامی و جهان سومی ترسیم کنند. من با اطمینان می‌گویم اسلام ابرقدرت را به خاک مذلت می‌نشاند. اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده‌ی خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد» (صحیفه­ ی نور؛ ج۲۰؛ص۱۱۸)

۵٫ در سه دهه­ ی گذشته حادثه­ ای در خاورمیانه رخ نداده مگر آن­ که نام و یاد و مواضع جمهوری اسلامی ایران به آن ضمیمه شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، و با استقرار جمهوری اسلامی روز به روز نقش ایران در منطقه پررنگ­­ تر و مؤثرتر شده است. تا جایی که در تک تک معادلات خاورمیانه نام ایران به چشم می خورد. و حال سؤال آن­­که در این برهه­ ی زمانی حساس و با توجه به رویدادهای منطقه، جمهوری اسلامی در چه موقعیتی است؟ آیا باید مثل دنیای غرب متعجب و مبهوت باشد؟ یا موضعی بی­ طرف و حتی منفعلانه داشته باشد؟ یا از به تحقق پیوستن پیش­ بینی­ های خود ظفرمند و خشنود باشد؟!

۶٫ این روزها ملت­ های منطقه برهه­ ی سرنوشت­ سازی را پشت سر می­ گذارند و تحولات منطقه می­ تواند آینده­ ای متفاوت از گذشته را برای آن­ها رقم بزند. در این شرایط بی­ شک چشم امید مسلمانان انقلابی منطقه به سوی ایران است، و در انتظار حمایتی همه­ جانبه از سوی جمهوری اسلامی به تلاش و مجاهدت خود ادامه می­ دهند. در چنین شرایط حساسی است که توان دیپلماسی و قدرت چانه­ زنی کشورها می­ تواند در تغییر روند تحولات و مناسبات منطقه­ ای تعیین­ کننده باشد. باز سؤال این که آیا ایران آن­ گونه که انتظار می­ رفت در ایفای نقش مؤثر خود موفق بوده است یا خیر؟ و مهم­ تر آن­ که آیا تلاشی در این مسیر انجام می­ دهد یا خیر؟

۷٫ انقلاب اسلامی ویژگی­ های متعددی دارد که به جرأت می­ توان گفت یکی از مهم­ ترین ویژگی­ های آن شهید دکتر مصطفی چمران است. او نه به عنوان یکی از پدیده ها و سرمایه­ ها که دقیقاً یکی از شاخص­ های انقلاب به­ شمار می­ رود و حتی مفصل­ تر، یکی از خرده­ روایت­ های انقلاب محسوب می­ شود. کسی که در سال­های نه­ چندان­ دور سال­ ها در خاورمیانه­ شانه­­ به­ شانه­ ی برادران مسلمانش علیه طاغوت و مستکبرین می­ جنگید. کسی که بر قله­ ی علم مدرن ایستاده بود و از «عقیده» دفاع می­ کرد. کسی که اهل جنگ نبود اما زمانی که شرایط اقتضا می­ کرد مرد جنگ بود.

۸٫ شهید دکتر مصطفی چمران بیش از سه دهه­ ی پیش بذری در قلب خاورمیانه کاشت که امروز به بار نشسته و به میوه رسیده است. این روزها مجاهدینی در کشورهای مسلمان رهبری انقلاب­ های مردمی را به عهده دارند که روزگاری در مصر و فلسطین و لبنان سربازان شهید چمران بودند و فرزندان اخوان­المسلمین امروزه سربازان انقلاب­ اند. پس دور از ذهن نیست که انقلابیون هم چشم امیدشان به فرزندان چمران در ایران باشد تا مثل او شانه­ به­ شانه­ ی برادران مسلمان در نبرد علیه مستکبرین جهاد نمایند. در این ماه­ ها بیش از هر زمان فقدان شهید چمران را احساس می­ کنیم و امسال یادبود شهادت این عارف مجاهد با دلتنگی دوچندان همراه است. چرا که «بیداری اسلامی» یکی از سخت­ ترین امتحانات جمهوری اسلامی در زمینه­ ی پاسداشت و صدور ارزش­ ها و آرمان­ های انقلاب اسلامی است، و معرکه ایست که گذر بی­ خطر از آن چمران می­ خواهد…!

 

خرداد ۱۳۹۰

مهدیار علوی

 

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 7th ژوئن 2011 | ۹۸۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.