کارناوال عروسی؛‌ کارناوال مرگ/ ۷
تجاوز به حریم دیگران به‌نام کارناوال عروسی؛ ممنوع

خبرگزاری فارس: یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه سنت قدیمی راه‌اندازی کاروان عروسی امروز به یک ناهنجاری و وسیله‌ای برای آزار و اذیت دیگران تبدیل شده است، ‌گفت: تجاوز به حریم دیگران به‌نام جشن ممنوع است.

داور شیخاوندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: عروس‌کشان مراسمی است که در گذشته در روستاها و ایلات رواج بسیاری داشت و زمانی که می‌خواستند دختر را به خانه بخت بفرستند، او را بر اسبی سفید سوار می‌کردند و داماد هم اسب را گرفته به سمت خانه خود به حرکت درمی‌آورد.

وی در ادامه افزود: اما امروز این سوار بر اسب شدن تبدیل به ویراژهای متعدد پشت سر ماشین عروس و سبقت‌های نابجا از سایر ماشین‌ها شده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه در گذشته مراسم عروس‌کشان در روز اتفاق می‌افتاد، گفت: این سنت همراه با نظم خاص، بدون سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای سایر افراد بود همچنین مراسم عروس‌کشان در شهرها توسط درشکه انجام می‌شد و عروس در طول روز و میان مهمانان با درشکه از منزل پدری به منزل داماد برده می‌شد.

شیخاوندی ادامه داد: با گذشت زمان و آمدن ماشین که جایگزین درشکه شد، مراسم عروس‌کشان توسط ماشین برگزار می‌شود که در برخی از مواقع با سر و صدا، بوق زدن‌های ممتد و ایجاد مزاحمت برای شهروندان در ساعات پایانی شب همراه است.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: امروزه در کشور ما سنت عروس‌کشان با تغییر بسیار، مفهوم اصلی خود را از دست داده و به مراسمی با حرکات خطرناک تبدیل شده است که بیشتر به مسابقه اتومبیل‌رانی، تولید صدا و برهم زدن آسایش مردم در ساعات انتهایی شب شباهت دارد.

وی اظهار داشت: نیروی انتظامی باید برای مراسم عروس‌کشان ساعت خاصی را تعیین کرده اجازه ندهد تا عده‌ای در ساعات انتهایی شب با سر و صدا در خیابان و بوق زدن‌های ممتد نظم شبانه و آسایش مردم را برهم زنند؛ باید توجه داشت جشن در حریم خانه آری اما تجاوز به حریم دیگران به نام جشن، ممنوع است.

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه سنت قدیمی راه‌اندازی کاروان عروسی امروز به یک ناهنجاری و وسیله‌ای برای آزار و اذیت دیگران تبدیل شده است، افزود: این در حالی است که این اقدام عموماً توسط جوانان انجام می‌شود اما آنها باید بدانند برای لحظاتی شاد بودن نباید حقوق دیگران را نادیده بگیرند.

شیخاوندی گفت: در برخی از مواقع مراسم بردن عروس نه‌تنها آرامش شهروندان را برهم زده بلکه خاطره تلخی را نیز در ذهن عروس و داماد رقم می‌زند چرا که این مراسم ممکن است با تولید سر و صدای زیاد و ایجاد ترافیک در خیابان، نزاع، درگیری یا وقوع تصادف را به همراه داشته باشد.

 

منبع : فارس

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 3rd جولای 2011 | ۹۲۰بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.