ایران تلاش آمریکا برای تشدید تحریم‌ها را در هم شکست

 یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی درباره بیانیه روز گذشته ایران، ترکیه و برزیل درباره تبادل سوخت هسته‌ای نوشت که ایران با این اقدام تلاش آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه خود را در هم شکست.

روزنامه صهیونیستی “هاآرتص ” در گزارشی به بررسی بیانیه روز گذشته ایران، ترکیه و برزیل درباره موضوع تبادل سوخت هسته‌ای پرداخت.
هاآرتص نوشت: اسرائیل روز دوشنبه از اظهار نظر درباره بیانیه تبادل سوخت هسته‌ای امتناع کرد. “بنیامین نتانیاهو ” نخست وزیر اسرائیل از اعضای کابینه خود خواسته است تا درباره توافق هسته‌ای ایران اظهارنظر نکنند.
نگرانی اصلی اسرائیل درباره این بیانیه که با وساطت برزیل و ترکیه حاصل شده، آن است که این بیانیه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به تاخیر می‌اندازد.
دفتر نخست وزیری و وزارت امور خارجه اسرائیل به تمامی مقاماتی که به نحوی درگیر برنامه هسته‌ای ایران بودند،‌از جمله اعضای کابینه گفته است که هیچگونه اظهار نظری درباره بیانیه توافق ایران، برزیل و ترکیه نکنند. دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرده که واکنش به این بیانیه طی روزهای آتی اعلام خواهد شد.
این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: منابع دیپلماتیک در اسرائیل گفته‌اند که اسرائیل منتظر است ببیند که کشورهای غربی با این موضوع چگونه برخورد می‌کنند، البته به نظر می‌رسد با بیانیه اخیر در تهران، مخالفت چین و روسیه با تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد.
بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص، با وجود بیانیه ایران درباره برنامه هسته‌ای خود، انگلیس، آمریکا و فرانسه احتمالا تلاش‌های خود برای تشدید تحریم‌ها را متوقف نخواهند کرد. توافق ایران برای ارسال بخشی از اورانیوم خود به ترکیه، در واقع احیای برنامه تبادل سوختی است که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده شده بود و این طرح آژانس با هدف در کنترل نگه داشتن فعالیت هسته‌ای ایران بوده است. اما ایران این موضوع را شفاف ساخت که هیچ قصدی برای متوقف کردن برنامه غنی‌سازی داخلی خود ندارد. غرب گمان می‌کند که ایران با ادامه غنی‌سازی به دنبال ساخت بمب است.
هاآرتص در ادامه گزارش خود نوشت که واشنگتن رهبری پیشبرد تحریم‌های جدید علیه ایران را به عهده داشت و به خصوص به دنبال کسب حمایت روسیه و چین برای اعمال تحریم‌های جدید بوده است.
این روزنامه صهیونیستی افزود که کارشناسان معتقدند که بیانیه روز دوشنبه در ایران، این اجازه را به تهران می‌دهد که دور چهارم تحریم‌ها علیه خود را در هم بشکند. همچنین دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که ایران در تلاش است تا این احساس را ایجاد کند که توافق تبادل سوخت کانون اصلی اختلافات با غرب بوده است. از سویی دیگر هنگامی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد مبادله سوخت را ارائه کرد، ۱۲۰۰ کیلوگرم که قرار بود مبادله شود، بخش عمده‌ای از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را تشکیل می‌داد اما در جریان ماه‌ها مشاجره و بحث درباره موضوع تبادل سوخت هسته، ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را دو برابر کرده است.

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 18th می 2010 | ۹۱۹بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.