نتشار «روزنامه ایران» از این پس غیرقانونی است

خبرگزاری فارس: بر اساس قانون انتشار روزنامه ایران از روز گذشته ۲۵ تیر (۳ ماه بعد از حذف نام مدیر مسئول) غیرقانونی و استمرار آن تخلف است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهوری، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان اعضای هیئت امنای مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در تاریخ ۲۲ فروردین، کاوه اشتهاردی مدیرعامل مؤسسه و مدیر مسئول روزنامه ایران و تمام ۷ عضو هیئت مدیره را که ۴ عضو دولت از جمله آن بودند برکنار کردند.

مشایی در چند سخنرانی که متن آن توسط رسانه‌ها منعکس شد، از انتشار نیافتن خبرها و تصاویر مربوط به خود در روزنامه ایران انتقاد کرده بود. البته برکناری مصلحی ۳ روز بعد از تغییرات در مؤسسه ایران که وی خود نیز یکی از اعضای هیئت مدیره آن بود، نشان از برنامه‌ریزی‌های قبلی برای به دست گرفتن سکان روزنامه‌ دولت توسط جریان انحرافی داشت.

با ابلاغ این برکناری از طریق پیامک به اشتهاردی، نام وی به عنوان مدیر مسئول از شماره ۲۵/۱/۱۳۹۰ روزنامه حذف و عملاً تمام امور به جوانفکر سرپرست مؤسسه واگذار شد.

ماده ۱۴ قانون مطبوعات صراحت دارد در صورتی که مدیر مسئول فوت شود، استعفا دهد یا . . .، صاحب امتیاز موظف است حداکثر ظرف ۳ ماه شخص دیگری را که واجد شرایط باشد به وزارت ارشاد معرفی کند، در غیر این صورت «از انتشار نشریه جلوگیری می‌شود».

بر اساس این قانون، انتشار روزنامه ایران از روز گذشته ۲۵ تیر (۳ ماه بعد از حذف نام مدیر مسئول) غیرقانونی و استمرار آن تخلف است. اما هیئت نظارت بر مطبوعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه و دیگر نهادهای مسئول هیچ اظهار نظری دراین‌باره نداشته‌اند.

* نگرانی مقامات دولتی از عضویت در هیئت مدیره جدید ایران
از سوی دیگر پس از آنکه مصلحی وزیر اطلاعات، شیخ الاسلامی وزیر کار، سعیدلو معاون رئیس جمهور، الهام مشاور رئیس جمهوری و نیز اشتهاردی، بهداد و میثم نیلی از هیئت مدیره مؤسسه ایران برکنار شدند، هیئت امنا نتوانسته است ترکیب جدیدی را برای هیئت مدیره مشخص سازد.

به گزارش برخی سایت‌های خبری، قرار بود که بقایی، عزیزی، محمدزاده، شیخ‌الاسلامی، اسکندری، بهداد و جوانفکر اعضای جدید هیئت مدیره شوند اما با امتناع برخی اعضای جدید از امضای صورت‌جلسه تغییرات هیئت مدیره و عدم پذیرش عضویت در آن، عملاً کارها با بن‌بست روبه‌رو شده است.

گفته می‌شود این افراد منع قانونی مقامات دولتی برای عضویت در این هیئت مدیره را بهانه تصمیم خود قرار داده‌اند و لیکن گویا ملاحظات آنها در قبال جریان انحرافی، عملکرد جوانفکر و ترس از آینده روزنامه ایران به عنوان ارگان مشایی که دور از ذهن نیست، عامل اصلی این تصمیم بوده است.

در همین حال با توجه به حجم بالای فعالیت‌های مالی مؤسسه ایران از جمله پرداخت حقوق پرسنل و امور بازرگانی، مشخص نیست که اسناد و چک‌های مؤسسه ایران در ۳ ماه گذشته و نیز در آینده چگونه و بر اساس چه مبنای قانونی امضا می‌شود؟

* آیا ادامه فعالیت جوانفکر قانونی است؟
علی‌اکبر جوانفکر در حال حاضر ۳ مسئولیت رسمی در دولت دارد. مشاور رئیس جمهور، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و سرپرستی مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران. با آنکه وی و اسفندیار رحیم مشایی با جدیت، پیگیر مسئولیت چهارم و پنجمی برای وی به عنوان سخنگوی دولت و حتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هستند، همین عناوین فعلی او نیز با ایراد قانونی روبه‌روست.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شماری از نهادهای نظارتی پیگیر برخی مسائل دراین‌باره هستند، همچنین پس از آنکه سازمان بازرسی کل کشور سال گذشته رسماً در نامه‌ای به وزیر ارشاد پیوستن روزنامه و مؤسسه ایران را به دولت غیرقانونی اعلام کرده و نسبت به تبعات قانونی آن هشدار داده بود، بعد از جابه‌جایی مدیریت مؤسسه ایران و انتقال صاحب امتیازی روزنامه به خبرگزاری جمهوری اسلامی، این نهاد عالی نظارتی به تازگی رسماً پیگیر این پرونده شده و دستور رسیدگی به آن را به هیئتی ویژه ابلاغ کرده است. دیوان محاسبات، وزارت ارشاد، وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت، طی مکاتباتی، مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران را غیردولتی اعلام کرده بودند.

* پرونده‌های قضایی و دعواهای حقوقی علیه جوانفکر

عملکرد افراطی علی‌اکبر جوانفکر در روزنامه ایران هم یکی دیگر از مشکلات اوست. انتشار مطالب توهین‌آمیز علیه بسیاری چهره‌ها، نهادها و رسانه‌ها، او را با شکایت‌های متعددی روبه‌رو ساخته است. مدعی العموم کنار دیگر شاکیان خصوصی و رسمی، چندین پرونده علیه وی در دادسرا گشوده است. گفته می‌شود ۲ یا ۳ نفر دیگر از افراد مرتبط با تیم جدید مدیریتی این روزنامه‌ هم با اتهاماتی روبه‌رو هستند.

این تنها بخشی از ماجرا و مدیریت پرهزینه و دردسرساز جوانفکر است. تعدادی از ده‌ها نفر مدیر، دبیر، خبرنگار و کارمندی که از روزنامه ایران رفته و جوانفکر شماری از آنها را در این ۳ ماه از مؤسسه ایران اخراج کرده است هم شکایت‌هایی را علیه او در دادگاه کار اقامه کرده‌اند.

مشخص نیست که جریان انحرافی از این تغییرات چه سودی را متوجه خود ساخته و آیا با تبدیل مؤسسه ایران به ارگان خود، صرفاً مقاصد رسانه‌ای را دنبال می‌کند و یا با در نظر گرفتن درآمد میلیاردی این روزنامه از جمله در بخش آگهی‌ها، اهدافی مالی نیز عایدش می‌شود.

* کاندیداهای احتمالی برای مدیریت ایران

گمانه‌زنی حکایت از آن داشت که جوانفکر، غلامحسین اسلامی فرد را به عنوان مدیرعامل و مدیر مسئول روزنامه ایران معرفی خواهد کرد. و لیکن احتمالاً برخی ملاحظات در عملکرد و سوابق او مانع از تحقق این اراده شده است. اسلامی‌فرد به هنگام توقیف روزنامه ایران در ابتدای دولت نهم و درگیری‌ها در استان‌های آذری‌نشین، مدیر مسئول و مدیر عامل مؤسسه ایران بود. وی در دوران اصلاحات و استقرار عناصر حزب مشارکت در ایرنا، معاون خبر این خبرگزاری بود. اسلامی فرد که از بستگان نزدیک جوانفکر است در حال حاضر قائم مقام خبرگزاری جمهوری اسلامی است که پس از خداحافظی سپهر خلجی از ایرنا، سرپرستی معاونت خبر این خبرگزاری را نیز به‌عهده گرفت. البته برادر دیگر اسلامی فرد در حال حاضر و پس از ورود جوانفکر به مؤسسه ایران، معاون چاپ و بازرگانی این روزنامه است.

صالحی مرام معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری، نورالدینی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت و احسان قاضی‌زاده مدیرکل سابق مطبوعات داخلی وزارت ارشاد از جمله افرادی هستند که احتمال حضور آنها در مؤسسه ایران شنیده می‌شود.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 18th جولای 2011 | ۱۱۴۰بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.