فارس گزارش می‌دهد؛
نان‌های امروزی بویی از کیفیت نبرده‌اند

خبرگزاری فارس: با گذشت ۶ ماه از افزایش قیمت نان، تولید و عرضه انواع نان با کیفیت مطلوب محقق نشد، این که این مهم کی محقق می‌شود و آیا می‌توانیم پخت نان مرغوب را در شهرمان تجربه کنیم، هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، پس از آغاز هدفمندی یارانه‌ها یکی از کالاهای اساسی که قیمت آن تا کنون دوبار مورد بازبینی قرار گرفته و به سمت واقعی سوق داده شده، قیمت نان بوده است. نان که هم اکنون در سبد هزینه‌ای اکثر قریب به اتفاق ایرانیان به عنوان یکی از مواد اصلی غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد با آغاز هدفمندی یارانه‌ها افزایش بیش از ۱۰۰در صدی به خود دیده است.

نگاهی به روند پخت نان در شهر تهران حکایت از تداوم بی‌کیفیتی آن در برخی از نانوایی‌ها علی‌رغم افزایش قیمت آن داشته که اسباب نارضایتی شهروندان را فراهم آورده است.

اگر چه مسئولان سازمان بازرگانی و استانداری تهران قول ارتقای کیفیت نان را به مردم در زمان هدفمند کردن یارانه‌ها داده بودند اما همچنان شاهد بی‌کیفیتی نان در برخی از شهرهای استان هستیم.

با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با پرداخت نقدی مبلغی برای تهیه نان به‌صورت ماهانه، توزیع آرد یارانه‌ای به واحدهای تولیدی و عرضه نان یارانه‌ای قطع شد. براین اساس قیمت آرد توزیعی به واحدهای تولیدی افزایش یافت و به‌صورت مصوب و دستوری قیمت توزیع انواع نان نیز مشخص و اعلام شد.

یکی از دلایل اصلی هدفمندسازی یارانه نان، کم کردن میزان ضایعات نان است. متاسفانه به نظر می‌رسد با وجود اجرای طرح و واریز مبلغ نقدی یارانه نان به حساب خانوار‌ها، خرید یک نان باکیفیت به آرزویی دور بدل شده است.

آمارها نشانگر مصرف بالای نان‌های لواش و تافتون در بین ایرانیان است. این نان‌ها مورد پسند ذائقه هموطنان است اما متأسفانه این نان‌ها ارزش غذایی بالایی ندارند و معمولا با افزودن جوش‌شیرین و مقدار زیادی نمک تهیه می‌شوند. این نان‌ها به دلیل کوتاهی مدت زمان تخمیر و پخت، دورریزی و ضایعات زیادی دارند و مصرف زیاد این نان‌ها مشکلاتی از قبیل اختلال در جذب املاح و مسمومیت با فلزات سنگین را برای هموطنان ایجاد می‌‌کند.

*کاهش وزن و افزایش قیمت نان!

یکی از نانوایان تهرانی اعتراف کرد: کیفیت نان لواش پس از هدفمندی یارانه‌ها نه تنها کاهش پیدا کرده بلکه وزن آن نیز از ۱۹۰ به ۱۷۰ گرم تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نان باعث کاهش مشتری شده است، افزود: تعداد نان‌های ما از ۹ هزار قرص به ۳ هزار قرص کاهش پیدا کرده است.

*کثرت نانوایی‌ها محصول هدفمندی یارانه‌ها

یکی از شهروندان تهرانی کثرت نانوایی‌ها و عدم مرغوبیت آرد را از جمله مشکلات موجود بعد از هدفمندی یارانه‌ها برشمرد و افزود: به دلیل اینکه بعد از هدفمندی یارانه‌ها هیچ محدودیتی برای ایجاد نانوایی وجود ندارد، هر کس به راحتی اقدام به این کار می‌‌کند به گونه‌ای که هم‌اکنون در نزدیکی ما چندین نانوایی با کیفیت یکسان و روبه پائین وجود دارد و این امر برای ما مشکل‌ساز شده است.

*چرا کیفیت نان تغییری نمی‌کند؟

محمد احمدی مصرف کننده نان سنتی می‌گوید: نانی که در حال حاضر در نانوایی‌ها عرضه می‌شود مانند نان‌هایی است که قبل از هدفمند سازی یارانه‌ها و افزایش قیمت نان عرضه می‌شد.

وی اظهار می‌دارد: با افزایش قیمت نان هیچ رقابتی بین نانوایان برای عرضه تولید نان با کیفیت به وجود نیامده است و مردم نیز مجبور به خرید هستند.

*نان بربری ۳۷۵ تومانی ۴۰۰ تومان عرضه می‌شود

حسین عبدی از مصرف کنندگان نان می‌گوید: در بعضی از نانوایی‌ها از جمله نان بربری، این نان ۴۰۰ تومان عرضه می‌شود در صورتی که قیمت این نوع نان ۳۷۵ تومان است.

وی در ادامه می‌افزاید: در صورتی که از نانوا در خصوص افزایش قیمت غیرقانونی نان سؤال می‌شود در پاسخ می‌گوید: قیمت‌ها را رند کرده‌ایم، دو روز است که با ۱۸۰۳ تماس گرفتم ولی هیچ برخوردی با این نانوای متخلف نشده است.

*عدم مرغوبیت آرد عرضه شده توسط دولت

یکی از نانوایان جنوب شهر تهران می‌گوید: ما آرد نان سنگک را به دلیل عدم مرغوبیت آردی که دولت عرضه می‌کند به صورت آزاد از تربت حیدریه تهیه می‌کنیم، دلیل عدم مرغوبیت آرد پس از هدفمندی یارانه‌ها منع عرضه آردنول و ارائه آرد نامرغوب و بدون سبوس است که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بوده و ضایعات زیادی را نیز به دنبال دارد، به همین دلیل ما از آردی که توسط دولت عرضه می‌شود، استفاده نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما قبل از هدفمندی یارانه‌‌ها ۱۰ کیسه آرد مصرف می‌کردیم که بعد از هدفمندی به دلیل کاهش مشتری به شش کیسه تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه تقاضای مردم پس از هدفمندی یارانه‌ها کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش تقاضای مردم، افزایش قیمت نان است که این امر نیز منجر به صرفه‌جویی بیشتر مردم شده است.

*قیمت نان را بدون دلیل افزایش دادند، برکتش کم شده

رجب اسدی با بیان اینکه قیمت نان در تهران بدون دلیل افزایش یافته است و همین موضوع موجب نبود کیفیت و برکت در نان‌ها شده است، می‌گوید: تنها نانی که هم اکنون می‌توان مصرف کرد نان تافتون است و دیگر نان‌‌ها را فقط چند ساعت بعد از اینکه از تنور بیرون می‌آید، می‌توان مصرف کرد.

*کیفیت نان‌ها قیلاً بهتر بود

فرخ ابوترابی کیفیت نان‌ها را در قبل از هدفمند سازی یارانه‌ها بهتر دانست و گفت: در حال حاضر کیفیت نان‌ها بدتر از گذشته شده است و بعد از گذشت یک روز دیگر نمی‌توان از این نان‌ها استفاده کرد.

*کیفیت نان با وارد شدن گندم مرغوب بهتر شده است

ترکی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران معتقد است‌ کیفیت نان در استان تهران با وارد شدن گندم مرغوب از دیگر استان‌ها بهتر شده است.

وی می‌گوید: در کارگروه نظارت بر کیفیت نان، نقاط ضعف و قوت پخت نان در نانوایی‌ها براساس شاخص‌های موجود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و با نانوایان متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

ترکی با بیان اینکه میزان گندم مورد نیاز استان تهران سالانه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است که از این میزان تنها ۳۰۰ هزار تن تولید استان است، عنوان می‌کند: با برنامه‌ریزی صورت گرفته گندم مرغوب و با کیفیت از دیگر استان‌های کشور وارد شده است.

وی ادامه می‌دهد: پیش بینی ما این است که بزودی با تلاش مردم و مسئولان کیفیت نان در استان تهران بیش از این ارتقا یابد و به یک وضعیت مطلوب‌تری برسد.

ترکی با بیان اینکه سامانه تلفنی ۱۸۰۳ در شبانه روز در خدمت مردم است، می‌گوید: به دلیل گزارش‌های دریافتی از سوی مردم در خصوص این سامانه و انتقادات نسبت به نبود اپراتور، با همکاری تعزیرات آرد و نان تهران از این پس مردم مستقیماً با اپراتور ارتباط برقرار می‌کنند.

ترکی در خصوص برخی نانوایان متخلف می‌افزاید: اخیرا گزارش شده که بعضی از نانوایی‌ها مواد افزودنی مانند کنجد به نان اضافه کرده و به طور غیر قانونی مبلغ نان را افزایش داده‌اند که این کار کاملاً غیرقانونی است و همشهریان می‌توانند با اعلام شکایت از نانوایی مورد نظر به ۱۸۰۳اینگونه تخلفات را پیگیری کنند و در همین راستا تخلفات نانوایی‌ها بصورت جدی پیگیری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران می‌گوید: ‌در ۲۰ نقطه از شهر تهران ۲۰ نانوایی استاندارد ایجاد می‌شود و نانوایی‌های دیگر نیز باید براساس استاندارد‌های این نانوایی‌ها اقدام به پخت نان کنند.

بنابراین دولت باید فکری اساسی برای افزایش کیفیت آرد و کاهش عوارض آن کند، همچنین مقرر شده بود پس از هدفمندی یارانه‌ها دولت تسهیلات و دستگاه‌هایی برای پخت بهتر و افزایش کفیت نان در اختیار نانوایان قرار دهد که هنوز خبری نشده است.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 18th جولای 2011 | ۱۳۰۵بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.