به همت شهرداری منطقه ۱۵ تهران؛
منزل ۳ شهید دفاع مقدس موزه شد

خبرگزاری فارس: منزل شهیدان «مجید، حبیب و امیر آقاجانلو» از شهدای دوران دفاع مقدس واقع در محله شهید محلاتی منطقه ۱۵ تهران به خانه موزه شهدا تبدیل شد.

هدی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان این که این خانه متعلق به خانواده آقاجانلو است که در دوران دفاع مقدس ۳ شهید سرافراز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند،‌ گفت: این خانه موزه نخستین خانه موزه شهید منطقه‌ای تهران است.
وی با بیان این که منطقه ۱۵ بزرگ‌ترین منطقه تهران در قدیم تقریباً کارگر‌نشین بوده ‌است، گفت: پدر شهیدان مرحوم «حاج ‌اصغر آقاجانلو»، نانوای بیمارستان فارابی بوده و خانواده اصالتاً زنجانی هستند.
مقدم ادامه داد: حدوداً یک سال و نیم پیش خانواده تصمیم می‌گیرند خانه را بفروشند. اما جالب اینجاست که هر معامله‌ای که تا مرحله نهایی پیش می‌رفته با اتفاقات عجیبی فسخ می‌شده و به‌نحوی در کار گره‌ای می‌افتاده که در نهایت فروش خانه منتفی می‌شود.
یکی از مسئولان خانه موزه شهیدان آقاجانلو بیان داشت: خانواده شهیدان از طریق یکی از اقوام از طرح شهرداری مبنی بر راه‌اندازی خانه موزه شهدا درباره خانواده‌های دارای ۳ شهید آگاه می‌شوند و مادر شهدا با استقبال از این طرح، خانه را در اختیار شهرداری قرارداده و شهرداری این خانه را خریداری می‌کند.
وی ادامه داد: در حین کار حاج‌خانم که برای دیدن منزل تشریف ‌آورند، بسیار ابراز رضایت کرده و گفتند “اگر غیر از این بود دلم راضی نمی‌شد. می‌دانم پسران شهیدم هم راضی‌اند. ”
مقدم اظهار داشت: این خانه دو طبقه دارد که طبقه اول، کاربری موزه دارد و آثار و وسایل شهدا و همچنین اطلاعات مرتبط با آنها جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شود. قصد ما این است که اقوام و نزدیکان شهدا و مردم احساس کنند شهدا برای نظام اسلامی ارزش زیادی داشته‌اند.
راهنمای خانه موزه شهیدان آقاجانلو ادامه داد: اگر چنین فضا و مکانی وجود نداشته‌ باشد و بچه‌های این نسل نتوانند با شهدا و ارزش‌های اسلامی ارتباط برقرار کنند، مسلماً با موارد دیگری که حتی ممکن است خلاف منافع و مصلحت خود و جامعه باشد ارتباط و انس می‌گیرند.
مقدم اظهار داشت: یادگاری‌های شهدا آخرین آثار آنهاست. جلب اعتماد خانواده‌های شهدا برای در اختیار گذاشتن وسایل آنها بسیار مشکل است اما گویا چون خود شهدا راضی‌اند، پدر و مادرها راضی می‌شوند وسایل را امانت دهند.
وی ادامه داد: در فضای موزه ۳۰ ویترین موجود است که دو ویترین آن متعلق به شهیدان آقاجانلو است. این ۳۰ ویترین خاصیت موزه‌ای دارد که با برگزاری یادواره‌های شهدا، دیدار با خانواده‌های شهدا و غیره پر خواهد شد. این ویترین‌ها حجله مانند‌ است که علاوه بر معرفی شهدا وسایل مربوط به هر شهید در آن قرار داده شده است و برای هر یک توضیحی ارائه شده است تا مخاطب با فضا، بهتر ارتباط برقرار کند.
مقدم با بیان اینکه شهدا شاخص‌های عجیبی‌ هستند، خاطرنشان کرد: قصد داریم با چنین فضاهایی خصوصیات شهدا در روابط گوناگون اجتماعی را مطالعه کنیم.
وی بیان داشت: سعی کردیم در این مکان شیطنت بازدیدکنندگان کوچک را نیز جهت‌دار کنیم؛ بچه‌ها نقاشی می‌کشند که بعضی از آنها را در طبقات پایین کمدها قرار داده‌ایم. حداقل فایده آن این است که این مسائل به عنوان خاطره خوش در ذهن‌شان نقش می‌بندد. به جز شهدا ایثارگران منطقه هم برای ما اهمیت دارند و مایلیم آثار و خاطرات آنها را نیز جمع‌آوری کنیم.
این فعال فرهنگی بیان داشت: بعد از بازدید از موزه، بازدیدکنندگان به آمفی‌تئاتر هدایت می‌شوند که برای آنها برنامه‌هایی مانند پخش فیلم و کلیپ، خاطره‌گویی جذاب و سخنرانی ارائه می‌شود.
وی توضیح داد: گاهی این گعده‌ها به صورت گفتمان دفاع مقدسی شکل می‌گیرد یعنی افرادی که در عملیات خاصی نبوده‌اند اما مطالعه و اطلاعات کافی دارند مانند راویان راهیان نور در موزه حاضر شده و به ایراد سخنرانی می‌پردازند.
مقدم اظهار داشت: در انتهای مراسم بسته به ایام خاص، مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت مجلس مولودی یا مرثیه‌خوانی برگزار می‌کنند و پس از آن میهمانان از در دیگر آمفی‌تئاتر از مجموعه خارج می‌شوند.
وی ابراز داشت: بعد از خروج از آمفی‌تئاتر علاقه‌مندان می‌توانند به سالن موزه بازگردند و با حجله شهدا عکس یادگاری بگیرند.
به گزارش توانا، خانه موزه شهیدان آقاجانلو نخستین خانه شهید منطقه‌ای استان تهران در منطقه ۱۵ است که از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان خواهد بود؛ علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این خانه موزه به آدرس اتوبان شهید محلاتی، خیابان نبرد جنوبی، خیابان ۳۵ متری ولیعصر (عج)، خیابان شاهد، انتهای گلستان ۲ مراجعه کنند.

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 24th جولای 2011 | ۱۲۶۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.