نمی‌پسندد، نپسندد؛ تلویزیون را می‌بندد، ببندد

 

به گزارش تریبون مستضعفین اخیراً قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در واکنش به اعتراضات گسترده‌ی مردم به برخی سریال‌های طنز در توضیح اینکه چرا برخی برنامه‌های شاد صدا و سیما به سمت ابتذال می‌رود گفته است: «ما باید به ذائقه‌ها توجه کنیم. در جامعه ما سلایق مختلف، تنوع فرهنگی و قومی وجود دارد و باید در رسانه ملی مورد توجه قرار بگیرد. نباید برنامه‌ای که با رویکرد خاص روی آنتن رفته اینگونه مورد حمله قرار بگیرد که چرا این طور بود. باید بنا به سلایق مختلف برنامه‌سازی کرد.»

اگرچه در این اظهارات سیدرمضانعلی موسوی‌مقدم دلیل افزایش ابتذال در برخی برنامه‌های صدا و سیما را پاسخگویی به تقاضای برخی مخاطبان دانسته است اما گویا این مقام ارشد صدا و سیما فراموش کرده‌اند که صدا سیما قرار است یک رسانه‌ی فرهنگ‌ساز باشد نه یک رسانه‌ی فرهنگ پذیر!

واضح است که تنوع سلایق در جامعه را نمی‌توان انکار کرد اما این سیاست که باید صدا و سیما به ذائقه‌ی جامعه نگاه کند و همه‌ی این ذائقه‌ها را مبنای ساخت سریال و فیلم‌های خود قرار دهد تا بتواند همه‌ی جامعه را به خود جذب کند غیرقابل پذیرش است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مدیران شبکه دوم سیما در سال ۷۰ در بخشی از بیانات خود با تأکید بر اینکه نباید سیاست تلویزیون این باشد که اهداف انقلابی – اسلامی خودش را دنبال نکند تا  مبادا برخی مخاطبان تلویزیون را تحریم نکنند(نبندند) می‌فرمایند:

«من با آن کسی که با تفکر اسلامی میانه‌یی ندارد، هیچ رودربایستی ندارم. شما‌ها را نمی‌گویم؛ شما بچه‌مسلمانهای خودمان هستید و دارید مثل من تلاش می‌کنید؛ لیکن آن مخاطبی که فرضاً باور اسلامی در قلب او نیست و او این را نمی‌خواهد و این نوع عمل ما و تصرف ما و فعالیت ما را دوست نمی‌دارد، ما با او هیچ رودربایستی نداریم؛ نمی‌پسندد، نپسندد؛ خوشحال نمی‌شود، نشود؛ تلویزیون را می‌بندد، در ‌‌نهایت ببندد. البته باید تلاش بکنیم که تلویزیون را نبندد و گوش کند و ببیند؛ اما اگر فرض کردیم کار به آن‌جا رسید که یا ما باید هدف خودمان را دنبال نکنیم، تا او تلویزیون را نبندد؛ و یا این‌که هدف خودمان را دنبال کنیم، که طبیعتاً او تلویزیون را خواهد بست؛ در این‌جا ما دومی را ترجیح می‌دهیم؛ او تلویزیون را ببندد؛ زیرا بسیارند کسانی که تلویزیون را نمی‌بندند و همین را که من می‌گویم، می‌خواهند.»

 

منبع : تریبون