لزوم مجازات روزه‌خواران علنی در ماه مبارک /۲
نیروی انتظامی نباید به سادگی از کنار روزه‌خواری در ملأعام بگذرد

خبرگزاری فارس: یک مدرس حوزه علمیه قم گفت: اگر قضات، نیروهای انتظامی و امنیتی به وظیفه خود عمل کرده و به سادگی، با سهل‌انگاری و مصالحه کاری از کنار پدیده شوم روزه‌خواری نگذرند، این مسئله به مرور ریشه‌کن خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید بهبهانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار قضایی باشگاه خبری فارس«توانا» درباره روزه‌خواری در ملأعام، اظهار داشت: روزه‌خواری یکی از محرماتی است که اگر فردی در خصوص این مسئله پیگیری و تسلیم دستگاه قضایی و نیروی انتظامی شود، قاضی اجازه دارد، حد، مجازات و جریمه برای او در نظر گیرد، در واقع در شرع و قانون این مسئله پیش‌بینی شده است.

* افراد بیمار نیز نباید در ملأعام روزه‌خواری کنند
——————————————————–

وی با بیان اینکه روزه‌خواری را چه دستگاه قضایی و چه به وسیله گزارش‌های مردمی به این دستگاه، می‌توان پیگیری کرد، گفت: روزه‌خواری در ملأعام یکی از محرمات و گناهان است؛ ممکن است فردی بیمار و شاید مسافر بوده و روزه‌خواری کند که برای این افراد نیز حتی در روایات آمده است که آنها نیز نباید در ملأم‌عام حالت افطار داشته باشند.

این مدرس حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه بیان کرد: سال گذشته نیز آیت الله مکارم شیرازی، نسبت به آبسرد‌کن‌های مترو نیز اعتراض داشتند چرا که افراد بدون توجه به ماه مبارک رمضان، از آن آب می‌نوشیدند و وی فرمود که به حرمت روزه داران باید این آبسردکن‌ها جمع شود.

* روزه خواری در اسلام شلاق دارد
—————————————-

حجت الاسلام و المسلمین بهبهانی با اشاره به اینکه روزه‌خواری جرم محسوب می‌شود همچنین قابل پیگری است، افزود: قاضی در خصوص روزه‌خواری حق دارد که حد جاری کند و این امر شلاق نیز دارد.

وی اضافه کرد: به طور یقین در جاهایی که گفته شده در ملأعام باید حد جاری و شلاق خورده شود، تبعاتی به دنبال داشته است که یکی از تبعات و آثاری که شرع اسلام به دنبال آن است این بوده که وقتی مجرمی را شلاق زده و برای او حد جاری می‌کنند یک تنبه برای شخص ایجاد شود همچنین بیش از آن شرع اسلام به دنبال تنبه و توجه دادن به سایر مردم است تا متوجه شوند نتیجه این است.

این مدرس حوره علمیه قم و استاد دانشگاه با بیان اینکه وقتی افراد مشاهده کنند که نتیجه روزه‌خواری چیست قطعاً این کار را نخواهند داد، گفت: اگر حدود مجازات‌های دیگر مانند سرقت به آن شکلی که در شرع اسلام مطرح شده، اجرا شود به طور یقین اثر بازدارندگی این مجازات‌ها بر جامعه ملموس است.

* چنانچه دستگاه قضایی به سادگی از کنار روزه خواری نگذرد این امر ریشه‌کن خواهد شد
————————————————————————————————————-

حجت الاسلام و المسلمین بهبهانی متأسفانه دستگاه قضایی درباره مسائل اخیر مانند مورد ضرب و شتم قرار گرفتن آمران به معروف، ضعیف عمل کرده چرا که هنوز این پرونده‌ به جایی نرسیده است، افزود: اگر تسریع بر این کار‌ها همچنین برخورد با روزه‌خواری صورت گرفته و حدود الهی جاری شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی ادامه داد: اگر قضات، نیروی انتظامی و نظامی به وظیفه خود عمل کرده و به سادگی،با سهل‌انگاری و مصالحه کاری از کنار پدیده شوم روزه خواری نگذرند به طور قطع اثر بازدارندگی این حدود در جامعه کاملاً ملموس خواهد بود در حقیقت چنانچه با چند نفر در ملأ عام برخورد کنند، وحشت ایجاد می‌شود و شخص جری نمی‌شود که این مسئله را تکرار کند و این امر به مرور ریشه‌کن خواهد شد.

* افراد بیمار در ماه رمضان به دور از دید مردم، مواد غذایی مصرف کنند
————————————————————————————

این مدرس حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه عنوان کرد: توصیه‌ام برای افرادی که بیمار یا مسافر هستند، این است که برای رعایت احترام و حرمت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان، اگر نیاز به خوردن و آشامیدن است، در جاهایی مخفی، مواد غذایی استفاده کنند به طوری که در محل عبور و مرور و دید مردم نباشد چرا که احترام به این ماه و روزه داران برای خدا است و خداوند متعال نیز در ازای این کار به آنها ثواب می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین بهبهانی با اشاره به اینکه وقتی شخصی به روزه داران، حرمت بگذارد، یعنی احترام به خدا و خود گذاشته و قیامتش را زیر سؤال نبرده است، افزود: ماه مبارک رمضان، سراسر برکت و رحمت است؛ می‌فرمایند حتی خواب در این ماه مبارک، عبادت است و اگر شخصی برای رعایت حال روزه‌دار، روزه‌خواری در ملأعام نکند، اطمینان داریم که خداوند متعال به این کار، ثواب خواهد داد چرا که در روایاتی داریم که مؤمن حرمتش از کعبه بالاتر است.

وی گفت: در ماه مبارک رمضان، باید حدود و دستورات الهی را رعایت کنیم همچنین احکام الهی را مراعات کرده و حرامش را اجتناب و واجبات آن را انجام دهیم، چرا که بهشت ارزانی چنین کسانی است.

نوشته شده توسط در تاریخ جمعه, 29th جولای 2011 | ۱۱۰۴بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.