سفیر آمریکا در عراق: استراتژی ما در عراق موقت نیست

خبرگزاری فارس: سفیر آمریکا در بغداد تاکید کرد که استراتژی این کشور در عراق طولانی مدت است و برای مدتی محدود طراحی نشده است.


به گزارش فارس به نقل از روزنامه عراقی “العالم “، “کریستوفر هیل ” سفیر آمریکا در عراق اخبار موجود در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه‌ آمریکا بطور محرمانه با توافقنامه تبادل اورانیوم ایران در ترکیه در مقابل عدم ایفای نقش ایران در مسائل عراق موافقت کرده است را تکذیب کرد و گفت: واشنگتن بین منافع خود در عراق و نحوه تعامل با پرونده هسته‌ای ایران تفاوت قائل است.
وی افزود: سیاست آمریکا در برخورد با ایران بطور کامل با سیاست آن در عراق متفاوت است.
هیل در ادامه با تاکید بر اینکه عراق در حال حاضر یک حکومت دموکراتیک و قدرتمند است گفت: به نفع هیچ‌کس نیست که عراق به دیکتاتوری و گرایشهای سابق روی آورد. ضمن اینکه آمریکا امیدوار است روابط عراق با تمام همسایگانش خوب باشد.
وی در ادامه، اخبار موجود مبنی بر دخالت آمریکا در روند تشکیل دولت آتی عراق را رد و تاکید کرد که واشنگتن نه در هنگام برگزاری انتخابات و نه پس از آن دخالتی در روند سیاسی عراق نکرده است زیرا این روند یک موضوع داخلی است و ربطی به آمریکا ندارد.
سفیر آمریکا در عراق تصریح کرد: استراتژی ایالات متحده و منافع آن در عراق موقت و برای مدتی کوتاه نیست بلکه طولانی مدت است. ضمن اینکه کاهش نیروهای نظامی در عراق به معنای رفع مسئولیت از توافقنامه امنیتی نیست، بلکه آمریکا به این توافقنامه پایبند است و هرگاه [عراق] به کمک نیاز داشته باشد به این کشور کمک خواهد کرد البته این امر منوط به موافقت مردم عراق با این کمکها است.
این در حالی است که شیخ “همام حمودی ” یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به تلاشهای آمریکا برای به شکست کشاندن ائتلاف شیعیان، اعلام کرده بود که آمریکا مذاکرات محرمانه‌ای را برای ایجاد همگرایی میان “ایاد علاوی ” رئیس فهرست العراقیه و “نوری المالکی ” رئیس ائتلاف دولت قانون هدایت می‌کند تا از این راه دولت آتی عراق را با مشارکت این دو طرف و با کنار گذاشتن ائتلاف ملی عراق تشکیل دهد.

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 23rd می 2010 | ۹۰۰بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.