داشتن صلاحیت در ایران

چندی است که بحث بر سر حضور و یا عدم حضور طیف موسوم به «اصلاح طلب » موضوع داغ روزنامه ها و نشریات سیاسی شده و هر کس از منظری به آن می پردازد . در این مقاله سعی بر آن است که به دور از مناقشات سیاسی و حزبی که حاکم بر اظهار نظرهای منفعت جویانه موجود است، به بحث صلاحیت داشتن در نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخته شود .به بیان دیگر می خواهیم شاخص ها و ویژگیهایی را که یک فرد نیاز دارد تا بتواند بعنوان یک شخص صالح در مناصب مهم نظام اسلامی قرار بگیرد بشناسیم . برای این کار بی شک متقن ترین ملاک ، قانون و موارد تصریح شده در آن می باشد البته باید در نظر داشت که همه دعواها ، مباحثات و منازعات موجود نیز بر سر تفاسیر گوناگون و مختلف از متن همین قانون است که هر کس به نفع خود و جریان و حزب متبوع خود تفسیر کرده و براساس همان رأی و تفسیر شخصی ، خود را محق می داند . در اینجا باید دید این متن قانون و و ملاک های مطرح در آن چیست که این همه محل مناقشه شده است .
ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط انتخاب شوندگان را به شرح ذیل آورده است :
– اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
– تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
– ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.
– داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن
– نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.
– سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوائی و گویائی.
– حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.
همانطور که مشخص است موارد یک و سه به دلیل داشتن مفهوم و معانی گسترده و نیازمند توضیح و تفسیر ، می تواند مورد استفاده و سوء استفاده قرار بگیرد . و از قرار معلوم اصل دعواهای فوق الذکر بر سر تفاسیر مختلف از این ۲ بند است . حال برای اینکه بدانیم چه کسانی شامل این دو بند از قانون می شوند دو راه وجود دارد ۱ – بدانیم این افراد باید چه خصوصیات و ویژگیهایی را داشته باشند ۲- اینکه بدانیم خصائصی را که نباید داشته باشند .  از آنجا که همیشه روش مثال نقض صریح تر و سریعتر انسان را به جواب می رساند ما از روش دوم استفاده می نماییم . هزاران فعل و ترک فعلی را می توان نام برد که اگر کسی مرتکب آنها شده باشد از ذیل این دو بند قانون خارج می شود ولی آنچه مسلم است شخص و یا اشخاصی که موارد زیر در موردشان صادق است بدون تردید یا «اعتقاد و التزام عملی به نظام مقدس ج.ا.ا » ندارند و یا «وفادار به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه » نیستند .

۱-    ظلم به نظام
۲-    تهمت زدن و دروغ بستن به نظام
۳-    عدم تبعیت از منویات رهبری و اذعان به مخالفت با ایشان
۴-    قبول نداشتن قانون بعنوان بالاترین مرجع حل اختلافات
۵-    ارتباط با بیگانگان و دشمنان قسم خورده کشور اسلامی ایران
۶-    حمایت از اخلال در نظم جامعه و امنیت عمومی
۷-    حمایت و هدایت افرادی که با اصول صریح قانون اساسی مانند اصل ولایت فقیه مخالف بوده وبا آن مقابله می کنند
۸-    سکوت در برابر دشمنان و اعلام مواضع ستیزه جویانه آنها و عدم اعلام برائت از آنان
۹-    مخالفت با آن مواردی که امام راحل آنها را ارزشهای همیشگی نظام برشمردند (روز جهانی قدس )
۱۰-    ضایع کنندگان بیت المال
و …
پرواضح است که افرادی چنین نه تنها شایستگی حضور در صحنه های مهم  و کلان سیاسی را ندارند بلکه باید در اسرع وقت به تخلفات آنان رسیدگی گردد . نگارنده معتقد است عناوین اصولگرا و یا اصلاح طلب بصورت انتزاعی نمی تواند بیانگر صلاحیت و یا عدم صلاحیت یک فرد باشد بلکه باید دید نسبت فرد مورد نظر با اقدامات فوق الذکر و هزاران مورد از این قبیل چگونه است سپس درباره وی اظهار نظر نمود .
اکنون که این نوشته پیرامون انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و موضوع صلاحیت و عدم صلاحیت کاندیداهای احتمالی این دوره به رشته تحریر درآمد علی رغم اینکه در این نوشته قصد جانبداری از هیچ کدام از طرفین منازعه را ندارم ولی بر خود فرض می دانم نکات ذیل را یادآور شوم ؛
اول نکته ای خطاب به آنهایی که با وقاحت تمام از رأفت و سعه صدر نظام سوء استفاده کرده و رایزنی هایی را جهت حضور ذلیلانه در انتخابات اسفند ماه سالجاری شروع کرده اند عرض کنم و آن اینکه یقین داشته باشید همان مردمی که در یوم ا… نهم دی تکلیف شما را یکسره کردند این بار نیز حتی اگر برخی افراد ضعیف الایمان بر سر مصالحی  با شما مصالحه کنند مردم مقابل شما خواهند ایستاد و آنچه در خواب برای خود ریسیده اید را پنبه خواهند کرد .
و دیگر چند سوال از برخی باصطلاح بزرگان اصولگرایی ؛
آیابه نظر شما دلسوزان قدیمی مشارکت بالا در انتخابات هدف است یا یک خصیصه مطلوب ؟ آیا شما واقعاً برای آن دست از شرکت کنندگان در انتخابات که انتخابات را راهی برای ضربه زدن به نظام می دانند و دیگران فرقی قائل نیستید؟ آیا به نظر شما به صرف حضور در انتخابات می توان گفت همه شرکت کنندگان اصل نظام را قبول دارند ؟ چرا به هر ترفندی که شده (حتی حضور افراد معلوم الحالی که تا چندی پیش درصدد براندازی نظام بودند) می خواهید مشارکت را بالا ببرید .
فأین تذهبون …!

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 3rd آگوست 2011 | ۱۰۹۹بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.