گاز فاز ۱۰ پارس جنوبی فردا وارد مدار می‌شود

به نقل از خبرگزاری فارس: با نصب تجهیزات سرچاهی ۶ حلقه چاه در فاز ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی، گاز این فاز به‌میزان ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز معادل روزانه ۱۷ میلیون متر مکعب فردا جمعه وارد مدار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با وجود افتتاح پالایشگاه‌های فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی گاز این دو فاز به دلیل کامل نشدن حفاری چاه‌ها و همچنین کمبود تجهیزات پیچیده سرچاهی هنوز به طور کامل وارد مدار نشده است.
پیش از این تنها ۷ حلقه چاه از فاز ۹ وارد مدار تولید شده بود و پالایشگاه این دو فاز برای تصفیه گاز ترش فازهای ۶ و ۷ و ۸ میدان عظیم پارس جنوبی به کار گرفته می‌شد.
براین اساس با وارد مدار تولید شدن این ۶ حلقه چاه در فاز ۱۰ با فرض تولید متوسط ۱۰۰ میلیون فوت مکعب در هر حلقه چاه، ۶۰۰ میلیون فوت مکعب به تولید گاز این میدان افزوده خواهد شد.
در عین حال گاز چاه‌های باقی‌مانده فاز ۹ با تأمین تجهیزات سرچاهی تا آذرماه سال جاری وارد مدار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود چاه‌های باقی‌مانده فاز ۱۰ نیز تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده وارد مدار تولید شوند.
با تولید ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از فاز ۱۰ پارس جنوبی این گاز وارد پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ می‌شود و به همین میزان از گاز ترش فازهای ۶ و ۷ و ۸ که پیش از این در پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ تصفیه می‌شد برای تزریق به میدان نفتی آغاجاری اختصاص خواهد یافت که البته احتمالاً با افزایش مصرف گاز در زمستان این میزان گاز در ظرفیت خالی فعلی پالایشگاه‌های گازی کشور تصفیه و وارد مدار مصرف می‌شود.

نوشته شده توسط در تاریخ پنج‌شنبه, 4th آگوست 2011 | ۸۹۹بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.