متن کامل نامه ایران درباره تبادل سوخت رآکتور تهران

خبرگزاری فارس: نامه اعلام آمادگی ایران درباره تبادل سوخت به صورت رسمی امروز در غیاب علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس توسط نفر دوم نمایندگی، تحویل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مشروح این نامه به شرح زیر می‌باشد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در راستای عمل به تعهدات خود نسبت به آن و نیز معاهده NPT، همواره همکاری‌های گسترده‌ای را به نحو احسن در تعامل با آژانس از خود نشان داده است. این همکاری‌ها و تعامل گسترده با آژانس نشان از اهمیت بخشیدن به این نهاد بین‌المللی و توجه به اهمیت معاهده مزبور می‌باشد.
متقابلاً جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تا ضمن محترم شمرده شدن حقوق پیش‌بینی شده در اساسنامه آژانس برای اعضاء و نیز حقوق مقرر در ماده ۴ معاهده NPT از یک سو و تکالیف آژانس طبق اساسنامه خود در ارائه خدمات به کشورهای عضو آژانس از سوی دیگر، بدون هیچگونه تبعیضی از تمامی مساعدت‌ها و امکانات ذیربط برخوردار شود.
موضوع تأمین سوخت برای رآکتور تحقیقاتی از مواردی است که کاملاً در چارچوب وظایف آژانس قرار دارد و مسئولیت آژانس در این زمینه کاملاً شفاف و روشن است. متأسفانه علیرغم گذشت حدود یکسال از ارسال نامه رسمی جمهوری اسلامی ایران (۱۲ خرداد ۱۳۸۸) به آژانس برای دریافت سوخت رآکتور یاد شده که دارای مصارف دارویی و ارائه خدمات پزشکی به حدود یک میلیون نفر می‌باشد، نه تنها سوخت مزبور به کشورم تحویل نشده است، بلکه مسیر طی شده نیز به خاطر وضع شرایط نامعقول از طرف مقال نافرجام مانده است.
اکنون فرصت را مغتنم می‌شمارم، اعلام نمایم که در نشست سه جانبه سران در تهران با حضور روسای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراتیو برزیل و نخست وزیر جمهوری ترکیه که دو کشور اخیر هم اکنون عضو شورای حکام آژانس نیز هستند، گفت‌وگوهای سازنده‌ای در زمینه همکاری‌های هسته‌ای داشته‌ایم و نتیجه آن صدور بیانیه‌ مشترک ایران، ترکیه و برزیل در ۱۷ می ۲۰۱۰ می‌باشد که به ضمیمه یک نسخه آن را رسماً تقدیم جنابعالی می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با محتوای بیانیه مشترک و تک تک بندهای آن که به هم پیوسته می‌باشند و هر یک از بندها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، اعلام می‌دارد.
برای اجرایی شدن بیانیه مشترک، بدین وسیله در مرحله اول مطابق بند ۶ این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را به صورت مکتوب و رسمی با محتوای بیانیه به ویژه پنج بند نخست آن به آژانس اعلام می‌کند که عبارتند از:
۱- ما بر تعهد به معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مواد مرتبط آن تأکید می‌کنیم و حقوق تمام اعضاء شامل جمهوری اسلامی ایران، در استفاده صلح آمیز و بدون تبعیض برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای (همچنین چرخه سوخت هسته‌ای شامل فعالیت‌های غنی سازی) را یادآوری می‌کنیم.
۲- ما اعتقاد راسخ خود را بیان می‌داریم که اکنون فرصتی بدست آمده است تا روند رو به جلو در فضایی مثبت، سازنده و غیر تقابلی، شروع تا به دوره‌ای از تعامل و همکاری رهنمون شود.
۳- ما معتقدیم که تبادل سوخت هسته‌ای بستری برای شروع همکاری در عرصه‌های مختلف، خصوصاً همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای شامل ساخت نیروگاه هسته‌ای و رآکتورهای تحقیقاتی می‌باشد.
۴- بر مبنای این نکته تبادل سوخت هسته‌ای حرکتی سازنده، رو به جلو و نقطه شروعی برای همکاری بین ملت‌ها است. چنین حرکتی باید به تعامل مثبت و همکاری در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای هدایت شود و از هرگونه تقابلی اعم از تدابیر، اقدامات و یا بیانیه‌های تهدید آمیزی که به حقوق و تعهدات هسته‌ای ایران تحت ‌NPT لطمه می‌زند، اجتناب و همکاری هسته‌ای جایگزین آنها شود.
۵- بر مبنای موارد فوق، در راستای تسهیل همکاری هسته‌ای ذکر شده بالا، جمهوری اسلامی ایران بر امانت گذاری ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای کم LEU در ترکیه موافقت می‌کند. این مواد LEU در مالکیت ایران در ترکیه قرار خواهد داشت، ایران و آژانس امکان نظاره‌گری بر نگهداری ایمن از این مواد LEU را در ترکیه دارند.
انتظار داریم آژانس نیز مطابق بند ۶ این بیانیه، گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس) را از مفاد آن مطلع ساخته و پاسخ مثبت گروه وین را به ما منعکس کند. چنین اقدامی مطابق این بیانیه شروع مذاکرات برای تفصیل جزئیات بیشتر تبادل سوخت از طریق انعقاد توافقنامه کتبی و همچنین ترتیبات مقتضی بین ایران و گروه وین را موجب خواهد شد.
ما منتظر پاسخ جنابعالی در اسرع وقت هستیم.
علی اکبر صالحی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 24th می 2010 | ۸۸۵بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.