مدیر عامل شرکت ملی نفت خبر داد:
جزئیات کشف میدان گازی “مدار ” و دریافت یک‌میلیارد یورو طلب‌ایران از هند

به نقل از خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت ملی نفت از کشف میدان جدید گازی به‌نام مدار در ۱۵ کیلومتری شرق عسلویه خبرداد و گفت ۸۰ درصد از ذخایر گازی این میدان قابل استحصال است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احمد قلعه‌بانی در نشست خبری که عصر امروز در وزارت نفت برگزار شد از کشف میدان جدید گازی در ۱۵ کیلومتری عسلویه خبر داد و گفت: این میدان گازی دارای حجم ذخیره گازی معادل ۴۹۵ میلیارد متر مکعب است که ۸۰درصد از این ذخیره قابل استحصال است.
وی ادامه داد: نام این میدان مدار و در ۱۵ کیلومتری شرق عسلویه است که دارای یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون بشکه میعانات گازی است که از این میزان ۶۵۸ میلیون بشکه قابل استحصال است.
مدیر عامل شرکت ملی نفت اظهار کرد: اگر قیمت نفت ۸۰ دلار و گاز ۲۰ سنت فرض شود با این حساب ارزش این میدان ۱۳۳ میلیارد دلار است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا بانک های سپه، ملت و صادرات از فروش نفت سهمی دارند یا خیر، گفت: من درجریان نیستم فقط می دانم که فروش نفت به‌عهده شرکت ملی نفت است.
قلعه‌بانی در این نشست با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۴۲ میلیارد دلاری تا پایان برنامه پنجم گفت: تاکنون ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بیش از ۷۰ میلیارد برای میادین مشترک به ویژه میدان پارس جنوبی و غرب کارون بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین گفت: صد میلیارد دلار پروژه اخیرا برای امسال برنامه‌ریزی شده و آماده سرمایه‌گذاری است.
وی با اشاره به اینکه: “سال گذشته با بانک‌ها و مؤسسات خصوصی تعامل خوبی داشتیم “، تصریح کرد: امسال نیز با ۳ بانک به توافق رسیدیم که در بخش نفت ساختارسازی کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت از جذب سرمایه ۱۸میلیارد دلاری ظرف سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان جذب سرمایه‌گذاری بیش از ۹۰ درصد از متوسط سالهای ۸۶، ۸۷ و ۸۸ بوده است.
احمد قلعه‌بانی با اشاره به تولید نفت در سال ۸۹ نیز گفت: در این سال ۱۵ هزار بشکه تولید نفت بیش از سال ۸۸ بوده و در سال جاری نیز در ۴ ماه اول حدود ۹۶٫۸ درصد به اهداف از پیش تعیین شده خود در تولید نفت دست پیدا کردیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به دریافت طلب از پالایشگاه‌های هندی گفت: نحوه دریافت پول توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد، اما بر اساس آخرین اطلاعات ۴٫۸ میلیارد دلار تا هفته گذشته بدهی پالایشگاه‌های هندی به ایران بود اما امروز حدود یک میلیارد یورو از این بدهی پرداخت شده است، بنابراین در ماه آگوست مطابق ماه‌های گذشته صادرات نفت را به هند داشته‌ایم.
وی با اشاره به بسته‌هایی که آماده سرمایه‌گذاری در میادین کوچک و بزرگ است، تصریح کرد: در چند ماه آینده فراخوانی مبنی بر مراجعه پیمانکاران داخلی و دریافت این بسته‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد،بنابراین می‌توانیم میادین خود را به پیمانکاران داخلی واگذار کنیم.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 8th آگوست 2011 | ۱۰۲۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.