دکتر “کانل” در گفتگو با مهر:
حضور همه اقشار جامعه انگلیس دراعتراضات/ کل بریتانیا آتش زیرخاکستر است
یک استاد جامعه شناس در تحلیل دلایل بروز آشوبهای انگلیس وجود مسائلی چون بیکاری، شکاف طبقاتی شدید، ریاکاری مقامات و روحیه نظامیگری در بریتانیا را از ریشه های اصلی تاثیر گذار در تحولات روزهای اخیر این کشور توصیف کرد.

دکتر “گوردون کانل” (Gordon Conell) از اساتید دانشگاه نیویورک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب در خصوص ارزیابی خود از تحولات انگلیس گفت: مسئولان کشور انگلیس در اصل باید در خدمت مردم باشند اما حقیقت آن است که آنها در این باره ریاکاری کرده و در اندیشه نظامیگری در کشورهایی چون عراق، افغانستان و لیبی هستند.

کانل در ادامه افزود: مقامات غربی مشغول جنگ در کشورهای ذکر شده هستند و این در حالی است که جنگ ما باید علیه فقر، نژاد پرستی و مشکلات اقتصادی باشد. نمی توان در بروز تحولات اخیر انگلیس عواملی چون فشار بر مردم به دلیل اجرای برنامه ریاضت اقتصادی، بیکاری جوانان و تعصب های نژادی را بی تاثیر دانست.

کانل گفت : بر اساس این صحبت ها نمی توان آنگونه که رسانه های انگلیس عنوان می کنند تحولات اخیر را فقط به واسطه شورش تعدادی از سیاه پوستان دانست و گفت که این اعتراضها توسط اراذل و اوباش ترتیب داده می شود بلکه تمام لایه های اجتماعی در انگلیس هم اکنون متاثر از وضعیت موجود در کشورشان هستند و به شدت نسبت به امور جاری کشورشان از جمله مشکلات اقتصادی اعتراض دارند.

 

صحنه ای از اعتراضات مردمی در انگلیس

وی در ادامه به وضعیت اجتماعی موجود در انگلیس اشاره کرد و گفت : به دلیل نگاه خاص محافظه کاران به لایه ها و طبقات پائین جامعه و همچنین مهاجرین که یک نوع نگاه فخر فروشانه است لایه های مختلف اجتماعی این کشور ملتهب هستند وانتظار یک حادثه را می کشند تا اعتراض خود را به وضعیت موجود نشان دهند که کشته شدن یک جوان ۲۹ ساله به نام “مارک داگان” در روز روشن به دست پلیس این بهانه را به مردم انگلیس داد.

این استاد جامعه شناس در ادامه به صحبت های “دیوید کامرون” نخست وزیر انگلیس در بعدازظهر روز گذشته ( سه شنبه ) اشاره کرد و گفت : تهدید به استفاده از نیروهای سرکوبگر و شدت عمل در برابر معترضین نمی تواند به عنوان یک راهکار اصلی محسوب می شود این روش فقط در شرایط فعلی اعتراض ها را می خواباند و به عبارت دیگر نوعی مسکن است در حالیکه ممکن است بار دیگر و اینبار بواسطه اتفاقی دیگر همچون اعتصاب های کارگری و یا تظاهرات های دانشجویی همانند آنچه در سال گذشته و به دلیل افزایش شهریه دانشگاه ها شاهدش بودیم، بار دیگر خیابانهای انگلیس شاهد حضور معترضین شود.

کانل تصریح کرد : یکی از مشکلات اصلی موجود در انگلیس آن است که دولت این کشور نگاه محترمانه ای به مهاجرین بویژه سیاه پوستان ندارد و از همین رو آنها گمان می کنند که هیچ کس آنها را به عنوان بخشی از جامعه قبول ندارد و همین امر خود موجب بروز مشکلاتی در میان آنها می شود تا از هر فرصت ممکن برای ثابت کردن خود استفاده کنند.

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 10th آگوست 2011 | ۹۸۸بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.