جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: سه ماه اضافه خدمت ناشی از غیبت اولیه سربازانی که تا تاریخ اول شهریور ماه به خدمت اعزام شده‌اند و در طول خدمت بار دیگر مرتکب غیبت نشده‌اند بخشیده شد.
آفتاب: سردار ابراهیم کریمی پیش از ظهر یکشنبه در نشستی خبری با اشاره به بخشودگی اضافه خدمت ناشی از غیبت اولیه اظهار داشت: به مناسبت عید فطر و بر اساس مصوبه فرمانده کل قوا اضافه خدمت ۳ ماهه ناشی از غیبت اولیه سربازانی که تا تاریخ اول شهریور ماه امسال به خدمت اعزام شده و در طول خدمت بار دیگر مرتکب غیبت یا فرار نشده‌اند بخشیده می‌شود. سربازانی که مشمول این قانون می‌شوند برای ترخیص به سازمان وظیفه عمومی مراجعه نکنند و طی ۲ روز آینده با ابلاغ این مصوبه، یگان‌ها اقدام به ترخیص سربازان واجد شرایط می‌کنند.

وی افزود: البته این قانون شامل افرادی که ۶ ماه اضافه خدمت دارند یا دستگیر شده‌اند نمی‌شود. البته آثار غیبت همانند درخواست کفالت یا ادامه تحصیل باقی خواهد ماند.

تدوین دستور العمل برخورد با سربازان غایب

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی از تهیه دستورالعمل برخورد با سربازان غایب در سال ۹۰ خبر داد و تاکید کرد: با ابلاغ این دستورالعمل محدودیت‌هایی برای سربازان غایب بر اساس ماده ۱۰ از جمله صدور گواهینامه، جلوگیری از نقل و انتقال اسناد دولتی و عدم دریافت وام اعمال می‌شود. بر همین اساس طبق هماهنگی با پلیس‌های تخصصی اطلاعات افراد غایب در اختیار تمامی کلانتری‌ها قرار می‌گیرد تا آنها به درب منزل مشمول غایب مراجعه و اخطارهای لازم را بدهند. همچنین این امر باعث افزایش سرعت رسیدگی می‌شود.

کریمی تصریح کرد: بر این اساس سازمان‌های دولتی و خصوصی اجازه بکارگیری مشمولان غایب را ندارند و در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود. این در حالیست که سربازان پس از دستگیری متعهد می‌شوند که خود را برای اعزام معرفی کنند.

مشکلات معولان در صورت مراجعه نکردن در موعد مقرر

وی از مشمولان درخواست کرد برای جلوگیری از ایجاد مشکل خود را در موعد مقرر معرفی کنند چرا که به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد آنها با مشکلاتی مواجه می‌شوند. این درحالیست که برای کسانی که در بار اول برگ اعزام به خدمت ارسال شده است در بار دوم اخطاریه ارسال می‌شود. اگر فرد مشمول برای تعیین تکلیف مراجعه نکند ۳ ماه اضافه خدمت خواهد داشت این در حالیست که سربازانی که از سوی واحدهای انتظامی یا کلانتری دستگیر می‌شوند با ۶ ماه اضافه خدمت مواجه هستند. ضمن اینکه سربازانی که در موعد مقرر نمی توانند به خدمت اعزام شوند باید به این سازمان مراجعه و معذوریت‌های‌شان را اعلام کنند چرا که در غیر این صورت مشمول اضافه خدمت می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد سرباز غایب داریم اظهار داشت: البته غیبت برخی از این افراد موجه است که پس از مراجعه این امر مشخص می‌شود.

مراجعه روزانه هشت هزار مراجعه‌کننده به سازمان وظیفه عمومی

وی از مراجعه روزانه هشت هزار مراجعه‌کننده به سازمان وظیفه عمومی خبر داد و گفت: امسال پاسخ‌گویی غیرحضوری را با استفاده از تمامی امکانات در دستور کار خود قرار دادیم. به همین منظور تلفن گویا ۰۹۶۸۰ به صورت شبانه‌روزی فعال شده است همچنین شاهد افزایش ارائه خدمات اینترنتی هستیم. البته به دلیل اطلاع‌رسانی کم هنوز تاثیر موثر این اقدامات را ندیده‌ایم. این در حالیست که بخشی از خدمات تمدید و تعجیل و صدور کارت المثنی به پلیس +۱۰ واگذار شده است.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی با اشاره به واگذاری مراحل دریافت معافیت تحصیلی به مراکز پلیس + ۱۰ تصریح کرد: تمامی افراد قبول شده در کنکور ۹۰ می‌توانند با مراجعه به دانشگاه و دریافت نامه درخواست به پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و مدارک خود را به آنها ارائه دهند. به همین منظور سعی شده است در کمترین زمان پس از دریافت مدارک برگه معافیت موقت صادر شود.

تمایل برخی افراد برای انجام خدمت سربازی کم است

وی به آسیب‌شناسی غیبت مشمولان اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه تمایل برخی افراد برای انجام خدمت کم است و شاهد افزایش رغبت به غیبت هستیم. اگر تسهیلات سربازی افزایش یابد شاهد کاهش غیبت خواهیم بود. ضمن اینکه دلایل فردی و اجتماعی نیز در بروز غیبت مشمولان موثر است که برای رفع آن تسهیلاتی قرار داده می‌شود.

افزایش حقوق سربازان در چندماه آینده

سردار کریمی افزایش حقوق سربازان را به آینده موکول کرد و گفت: در قانون جدید حقوق سربازان رشد قابل توجهی داشته اما به دلیل برخی ایرادات شورای نگهبان این امر متوقف بود با کارگروهی که در دولت تشکیل شد توافقاتی برای افزایش حقوق سربازان انجام شد امیدواریم در چند ماه آینده تصویب و اجرایی شود.

فعالیت کیوسک‌های خدماتی به مشمولان

وی از فعالیت کیوسک‌های خدماتی به مشمولان خبر داد و افزود: این کیوسک‌ها ۱۰ نوع خدمت از جمله خدمات کفالت، پزشکی و معافیت‌ها را به افراد ارائه می‌کنند هم اکنون این کیوسک‌ها از صبح تا عصر فعال بوده و در صورتی که روند مراجعات افزایش پیدا کند فعالیت آنها نیز ۲۴ ساعته می‌شود.

انهدام ۸ باند جعل کارت پایان خدمت

وی با اشاره به شناسایی و انهدام ۸ باند جعل کارت پایان خدمت تصریح کرد: بیشتر موارد جعل اسناد به فرایند رسیدگی به درخواست‌ها مربوط می‌شود. افراد هنگام رسیدگی به درخواست‌هایشان مدارک جعلی ارائه کرده یا فرد دیگری را به پزشک معرفی می‌کنند.

توضیح در مورد سقف سنواتی تحصیل

جانشین سازمان وظیفه عمومی با اشاره به سقف سنواتی تحصیل اظهار داشت: اگر تحصیل افرادی بنا به دلایلی بیش از سنوات به طول بینجامد کمیسیون موارد خاص به همین منظور تشکیل شده است. پس از رسیدگی درخواست در کمیسیون در این باره تصمیم‌گیری می‌شود البته استثنائاتی همانند باقی مانده تنها چند واحد وجود دارد.

وی با رد کاهش یا افزایش سربازی گفت: مدت سربازی به میزان نیاز نیروهای مسلح تعیین می‌شود اما هر سال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 5th سپتامبر 2011 | ۱۱۱۸بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.