سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل:
ایران خواستار زمانبندی مشخص برای خلع سلاح هسته‌ای است
خبرگزاری فارس: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران خواستار خلع سلاح هسته‌ای در جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه و رفع هرگونه محدودیت برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل امروز طی مصاحبه‌ای روند کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و مواضع ایران در این کنفرانس را تشریح کرد.
وی در مورد سابقه این کنفرانس گفت: معاهده عدم اشاعه در سال ۱۹۷۰ لازم الاجرا شده و طی آن مقرر شده که هر ۵ سال یک بار کنفرانس دول عضو کیفیت اجرای آن را بررسی کند. کنفرانس جاری نیز بر همین اساس برپا شده و هشتمین نوع از این کنفرانس است.
خزاعی در مورد اهمیت این کنفرانس اظهار داشت: ارتباط مفاد این معاهده با مسائل حساس امنیتی نظیر خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای و خطرات سلاح‌های هسته‌ای موجود موجب شده این کنفرانس از اهمیت ویژه‌ای برای همه کشورها برخوردار شود. در عین حال تضمین استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای توسط این معاهده، آن را با توسعه اقتصادی کشورهای عضو و حفاظت محیط زیست نیز مرتبط ساخته و اهمیتی مضاعف به کنفرانس کنونی بخشیده است.
وی همچنین افزود: البته به علت اینکه کنفرانس سال ۲۰۰۵ توسط آمریکا به شکست انجامید، در حال حاضر موفقیت این کنفرانس اهمیت زیادی پیدا کرده است و در همین حال، با توجه به درخواست عمومی در جهان برای خلع سلاح هسته‌ای، انتظارات از این کنفرانس نیز بسیار بیشتر از کنفرانس‌های قبلی است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل مواضع کشورمان در زمینه معاهده عدم اشاعه و کنفرانس کنونی و موضوعات مرتبط با آن را نیز تشریح کرد و گفت: ایران از اعضای اولیه و مهم معاهده عدم اشاعه بوده و در سال ۱۹۷۴ پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را ارائه داده است. ایران طی چند دهه اخیر خواهان جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و پیشگام تلاش برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بوده و در مقابل هرگونه اعمال محدودیت بر این حق مقاومت کرده است.
خزاعی افزود: ایران امسال با برگزاری کنفرانس عدم اشاعه هسته‌ای در تهران هم که با شعار سلاح هسته‌ای برای هیچکس و انرژی هسته‌ای برای همه برگزار شد، موضع اصولی خود در مورد این معاهده را بار دیگر به روشنی تبیین کرد.
وی با اشاره به پیام بسیار مهم رهبر معظم انقلاب به کنفرانس عدم اشاعه در تهران گفت: این پیام به عنوان سند سازمان ملل متحد منتشر شده است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل سخنان و پیشنهادات احمدی‌نژاد در کنفرانس عدم اشاعه در تهران و افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT در نیویورک را با اهمیت خواند و گفت: پیشنهادات مذکور به عنوان موضع ملی جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس بازنگری ارائه شده و تلاش شده تا در سند نهایی آن درج شود.
وی اعلام کرد که در مذاکرات انجام شده تاکنون پیشنهادات اصولی ایران از حمایت کشورهای عضو گروه غیر متعهدها نیز برخوردار بوده است. اصولا ما معتقدیم که مسئله خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از تولید و تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی یکی از ضرورت‌های دنیای امروز است و بر همین اساس لازم است زمان مشخصی برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای تعیین شود و این موضوع در سند نهایی کنفرانس بازنگری پیش‌بینی شود.
خزاعی همچنین اضافه کرد که این کنفرانس در صورتی که نتواند به اهداف اصولی و مهم معاهده عدم اشاعه و پیش‌بینی‌های لازم برای خلع سلاح هسته‌ای دست یابد، موفقیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.
وی انهدام کلیه سلاح‌های هسته‌ای بر اساس یک کنوانسیون الزام آور و در قالب یک زمان بندی مشخص، مخالفت جدی با هرگونه تهدید علیه کشورهای غیرهسته‌ای توسط دول‌تهای دارنده سلاح هسته‌ای و مقاومت در برابر اعمال هرگونه محدودیت در استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را از محورهای اساسی مواضع هیئت ایرانی در کنفرانس بازنگری عنوان و اضافه کرد که هیئت ایرانی با ارائه مقالات کاری و پیشنهادات متعدد و نیز مشارکت فعال در کلیه جلسات و مباحث، برای پیشبرد مواضع خود و درج آنها در سند نهایی کنفرانس تلاش می‌کند.

 

نوشته شده توسط در تاریخ پنج‌شنبه, 27th می 2010 | ۹۶۳بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.