خبرگزاری فارس: آژانس پرونده هسته‌ای ایران را شجاعانه مختومه اعلام کند

آژانس پرونده هسته‌ای ایران را شجاعانه مختومه اعلام کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که نسبت به تعهدش در مدالیته عمل کرده و پرونده هسته‌ای ایران را در آژانس مختومه اعلام کند.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (به وقت وین) در اولین روز از پنجاه و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس سخنرانی خود را ایراد کرد که متن کامل آن در زیر می‌آید.

به نام خداوند بخشنده مهربان

آقای رئیس، هیئت‌های محترم، خانمها و آقایان

سی و یک سال پیش در چنین روزهایی، ارتش رژیم صدام، تهاجم همه جانبه­ای را از زمین، هوا و دریا، به کشورم آغاز کرد. به راستی، چرا رژیم صدام به جمهوری اسلامی ایران حمله کرد و این تهاجم نظامی، با پرونده هسته­ای ایران چه ارتباطی دارد که در این اجلاس آن را یادآوری می­کنیم.

پیروزی انقلاب اسلامی، پایگاه نظامی، اقتصادی و سیاسی برخی کشورهای دارنده سلاح هسته­ای را در یک منطقه استراتژیک جهان، برچید و منجر به ظهور جمهوری اسلامی ایران در این بخش مهم از جهان گردید.

در آن زمان، بوجود آورندگان رژیم صهیونیستی، سرمست از کشتار مردم مظلوم فلسطین و غصب سرزمین آنها، در این خیال بودند که صهیونسیت­های منحرف، منافع آنها را در منطقه تامین خواهند کرد. اما دعای همه موحدان برای التیام آلام مردم فلسطین، در سال ۱۹۷۹ میلادی در کشور ایران، اجابت شد و با اراده خداوند و همت والای ایرانیان بر اساس اصول آزادایخواهی اسلامی، قدرتی در منطقه بوجود آمد که منادی صلح، دوستی و دفاع از مردم مظلوم فلسطین، در منطقه و جهان باشد.

شکست صهیونیست­ها و اربابان آنها و برهم خوردن برنامه­های سلطه‌گرانه آنها در جهان، باعث شد که آنها بخواهند برنامه­های تکراری سرکوب انقلاب­های مردمی را در ایران نیز اجرا کنند لذا به سامان­دهی و اجرای کودتاهای حزبی، رسانه­ای و نظامی، در ایران پرداختند که همگی به لطف الهی و هوشمندی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و پیروان وی، خنثی گردیدند.

این بازندگان، آخرین حربه را که تحمیل جنگ و تجزیه کشور بود، تجربه کردند. اما از مقاومت ایرانیان مسلمان و خداجو غافل بودند و از این رهگذر نیز، عایدی نداشتند و ایران، استوار و قدرتمندتر از گذشته، با حفظ تمامیت ارضی باقی ماند. با گذر جمهوری اسلامی ایران از این فراز و نشیب­ها،­ خصومت چند کشور شرور و تمامیت­خواه، با آزادی و استقلال ملت ایران، هر زمان به شکلی ظاهر می­شود. زمانی به صورت کودتا و یا تحمیل جنگ و در زمان حاضر، با پرونده­سازی و خدشه واردکردن به فعالیت­های هسته­ای صلح­آمیز ایران.

آقای رئیس؛ خانم ها و آقایان؛

در آن دوران سخت دفاع از میهن، مجامع بین­المللی و آژانس­های مدافع قوانین و پروتکل­ها کجا بودند؟ چرا کسی جلوی حملات ناجوانمردانه، به ایران و بخصوص استفاده از سلاح­های شیمیائی و کشتار جمعی رژیم صدام را نگرفت؟ چرا رسانه­ها، وجدان جامعه جهانی را برای مقابله با پدیده شوم استفاده از سلاح شیمیائی که نزدیک به یکصد هزار نفر شهید و مجروح داشته‌است، بیدار نکردند؟
در دوران دفاع در برابر دشمن مهاجم نیز، ما تحریم بودیم. همدستان دشمن ما، چون دزدان دریائی راه­های حیاتی ما را مسدود می­کردند. ولی کم نبودند کشورهای مستقل و اذهان بیداری که، آزادی و آزادیخواهی را دوست داشتند. همانگونه که امروز نیز کم نیستند و به مقاومت ما احترام می­گذارند و منتظر فرصت، برای یاری رسانی هستند.

تثبیت سرزمین و ثبات سیاسی جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز رشد علمی-صنعتی کشور، در همه ابعاد گردید و منطقی است که یک کشور رو به رشد، به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود باشد. در این مسیر، استفاده از انرژی هسته­ای، یکی از راه­های امتحان شده در دنیا می‌باشد.

دانش و فناوری هسته­ای، به دلیل ماهیت دقیق و گسترده بودنِ دایره علمی و فنی آن، علاوه بر فوائد مختلف آن در تامین انرژی و توسعه کاربرد پرتوها در زندگی و سلامت مردم، باعث رشد سایر شاخه‌های علمی و بخش­های مختلف صنعتی و نیز بالا بردن ظرفیت­های خدمات تخصصی، در کشورها می­شود. مغز متفکر در رهبری جمهوری اسلامی ایران، به خوبی از این مهم آگاه است و در رشد و توسعه علم و فناوری هسته­ای در کشور تأکید دارد.

در این ایام از اکثر اعضاء آژانس و مدیرکل محترم انتظار می‌رود که ناخواسته تحت تاثیر چند کشور معدود، از دارندگان و اشاعه­دهندگان سلاح­های هسته­ای قرار نگرفته و کشورها را از حقوق مسلم خود محروم نسازند و کاری نکنند که به منظور بهره­مندی از چنین حقوقی، به دلیل برخی موضع­گیری­ها و اقدامات  خصمانه اندک کشورها، بقیه اعضاء آژانس مجبور به انجام فعالیت­های صلح­آمیز پنهانی شوند.

در این دوران که کشورهای مستقل و یا در حال توسعه در مضیغه قرار می­گیرند، آژانس باید با تامل و سعه صدر نسبت به تامین حقوق هسته‌ای کشورها، از طریق مقابله با اعمال محدویت­ها، ممانعت از پرونده‌سازی­ها و اشتراک گذاشتن دانش بدست­ آمده، به وظایف ذاتی اساسنامه‌ای خود عمل نماید.

آقای رئیس؛

ما باید این اعتماد را در جامعه جهانی بازسازی کنیم که آژانس، به کانون حفظ منافع دارندگان سلاح­ هسته­ای و مانعی برای استفاده کشورها از مزایای صلح­آمیز فناوری هسته­ای، تبدیل نشده ‌است. یادآوری می‌نمایم، آژانس طی دهه ۷۰ ساخت سیستم­های انفجاری با عنوان «استفاده­های صلح­آمیز از انفجارات هسته­ای» را منتشر، تبلیغ و ترویج نموده ‌است و با این توجیه، کشتار هزاران انسان بیگناه در هیروشیما و ناکازاکی و آلودگی­های ناشی از آزمایش­های سلاح­های کشورهای درگیر در رقابت­های تسلیحاتی، را موجه نشان داده‌است.

توصیه می کنم که آن انتشارات را مطالعه کنید. تلاش چند قدرت هسته‌ای این بود که آژانس، تحت نفوذ و کنترل آنها باشد تا فرصت کافی برای انجام آزمایش­های تجربی و آلوده کننده محیط زیست، را داشته باشند و با کسب داده­های تجربی کافی، مقدمات سلطه نرم­افزاری خود را فراهم سازند. هم چنین آژانس با آن اقدامات، این امکان را، برای دارندگان سلاح­های هسته­ای فراهم نمود، تا از طریق رسانه و صنعت سینما و ذخایر سلاح هسته­ای، خود را به عنوان منجی و ضامن آینده بشریت، در مقابل حملات طبیعی و مصنوعی فضایی، در برابر افکار عمومی معرفی کنند.

امروزه علی­رغم همکاری خوب و حتی اجازه به بازرسی و نظارت فراتر از قرادادهای پادمانی کشورها، آژانس چه راهی را در پیش گرفته‌است؟ خود را بی­طرف معرفی می­کند، اما آیا آژانس واقعاً بیطرف است؟ اگر چنین است، پس چرا از فعالیت­های پنهانی احتمالی برخی کشورهای غربی و یا استقرار چند صد کلاهک هسته­ای در خاک اروپا و برخی کشورهای اشغال شده -که سلامت مردم این جوامع را به شدت تهدید می‌کند- چیزی نمی­گوید و یا گزارشی به نهادهای بین­المللی، مانند سازمان ملل متحد ارسال نمی­کند؟

چرا آژانس در خصوص مواد هسته­ای مفقود شده در آمریکا، سکوت کرده و به تدریج آن را به فراموشی سپرده‌است؟ این مواد در حال حاضر، در دست چه کسانی است؟ امنیت و سلامتِ جامعه آمریکا و جهان، در خطر است. انتظار است در آینده نزدیک، گزارشِ دقیقِ آن توسط آژانس، در اختیار همگان قرار گیرد و به این نگرانی جدی جامعه جهانی، پاسخ داده شود.

برخوردهای گزینشی آژانس بین­اللملی انرژی اتمی، بخصوص با کشورهای در حال توسعه، در منحرف نشان دادن فعالیت­های آنها، تاکنون زمینه­ساز تحریم­های اقتصادی و متعاقب آن، حمله نظامی به این کشورها شده ‌است. این دخالت­ها و تاثیرگذاری­ها، معمولاً توسط سه کشور غربی صورت می­گیرد که در پرونده‌سازی علیه ایران پیشتاز بوده و منافعشان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از دست رفته است.

ما توجه مدیرکل محترم و تمامی آزاد اندیشان جهان را، به این نکته جلب می­نماییم که آژانس بر اساس اساسنامه باید تمام تلاش خود را معطوف به کنترل کشورهای جنگ افروز و دارنده سلاح هسته­ای نماید زیرا آنها به دنیا ثابت کرده­اند که هر موقع بخواهند، تهدید و قدرت نمایی می­کنند. آژانس باید با کشورهایی برخورد کند، که در صورت احساس کوچکترین خطر، هواپیمای مسافربری بی دفاع را در خلیج فارس سرنگون کرده و مدال افتخار و شجاعت به فرمانده آن عملیات می­دهند. بی‌تردید خطر چنین کشوری که دارای سلاح هسته‌ای می‌باشد و تاکنون به تعهدات خود به کنوانسیون شیمیایی نیز عمل نکرده‌است، برای صلح و امنیت جهان یک نگرانی جدی است و اقدام آنی جامعه جهانی را می‌طلبد.

جناب آقای رئیس،

امروز جمهوری اسلامی ایران، در تامین متخصصان مورد نیاز خود، در اکثر زمینه­های علمی-تخصصی، به خودکفایی رسیده است. تلاش جدید چند کشور و سرویس­های امنیتی-تروریستی آنها، به حذف فیزیکی متخصصان ما، متمرکز شده است. تاکنون آقایان دکتر مسعود علیمحمدی، دکتر مجید شهریاری و مهندس داریوش رضائی­نژاد را -که همه از اندیشمندان و متخصصانِ برجسته کشور ما بوده­ و تمام مدارج تحصیلی خود را در ایران کسب کرده بودند- به شهادت رسانده‌اند و تعداد دیگری را نیز، در فهرست ترورهای آتی خود گذاشته­اند که نام و مشخصات آنها در فهرست تحریم اعلام شده توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا و یا اطلاعاتی که سرویس‌های جاسوسی در اختیار آژانس قرار داده‌اند ذکر شده ‌است.

ما به جد، خواهان اعلام برائت آژانس، از همکاری و بسترسازی در این اقدامات هستیم و ضروری می­دانیم، کشورهای عضو و مدیرکل آژانس، ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی و خصمانه، برای دلجوئی از مردم ایران و بازماندگان این وقایع تلخ و نیز اثبات حسن­نیت خود، نسبت به تعهدش در برنامه کاری توافق شده (مدالیته) عمل کند و پرونده هسته­ای ایران در آژانس را شجاعانه مختومه اعلام نماید.

حضار محترم؛

نیروگاه اتمی بوشهر یکی از منحصر به فردترین نیروگاه­های هسته­ای جهان، از نظر زمان ساخت تا شروع بهره­برداری می­باشد. بوشهر، منتظر بهره­برداری دیگران، از فرصت ایجاد شده، برای نشان دادن عزم همگان برای تحقق “انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچکس” است. ما این فرصت را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی، مناسب می­دانیم، که با تبلیغ نظارت­های خود، بر ساخت و راه­اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، افکار عمومی را، نسبت به استفاده ایمن از انرژی هسته­ای، ترغیب نموده و به آنها آرامش دهد، که می­توان، از تکرار حوادث تلخ نیروگاهی، جلوگیری بعمل آورد. انتظار می‌رود، آژانس در توسعه نیروگاه اتمی بوشهر و احداث واحدهای جدید در ایران، مسئولانه­تر ازگذشته رفتار کند و همکاری­های فنی و علمی خود را افزایش دهد، تا بوشهر، به عنوان کانونی، برای استفاده از انرژی هسته­ای و الگوئی برای رفاه بشر، تبدیل شود.
جمهوری اسلامی ایران، علی­رغم کارشکنی­های انجام شده، توسط برخی کشورها، به دانش فنی و فناوری تمام مراحل چرخه سوخت و تامین مجتمع­های سوخت راکتورهای تحقیقاتی و قدرت، دست یافته و با مستندسازی آن، آمادگی دارد سایر کشورها را، با اطلاع و نظارت آژانس، از این فناوری بهره­مند نماید.

خانم­ها و آقایان محترم؛

اخیراً به بهانه محدودیت­های ایجاد شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، آژانس از شرکت متخصصان ایرانی، در کارگاه­های آموزشی ایمنی هسته­ای، جلوگیری می­کند. این اقدام غیرحرفه­ای، سلامتی تمام ملت­ها را ممکن است به خطر بیندازد. آپارتاید علمی و اعمال محدودیت برای کشورها، در بالا بردن استانداردهای ایمنی تاسیسات هسته­ای خود، زمینه­سازِ بروز حوادث ناشی از عدم رعایت کامل موارد ایمنی هسته­ای و آسیب دیدن جامعه بشری، خواهد شد. این اقدام مغایر اساسنامه و بیانیه اخیر کنفرانس وزرا پیرامون ایمنی هسته‌ای است. از آژانس مصرانه انتظار می رود که مسئولانه رفتار کند و با اعمال مقررات سلیقه­ای و خارج از عرف، در آینده مقوله ایمنی را به خطر نیندازد و اجازه ورود اختلافات سیاسی را در موضوعات فنی و تخصصی آژانس ندهد.

من در اینجا اعلام می­نمایم، ما به گفتگو و همکاری با آژانس، مثل گذشته، ادامه خواهیم داد و امیدواریم در آینده نزدیک، آژانس، هویتِ مستقل خود را شناخته و آقای آمانو و همکاران ایشان، با اتخاذِ تصمیمات اصولی، بیش از گذشته به آژانس، به عنوان مرجع مستقل و فاقد رفتارهای تبعیض­آمیز، اعتبار ببخشند.

اینجانب اعلام می‌دارم، جمهوری اسلامی ایران، یک کشور دارای دانش و فناوری هسته­ای است و توانایی­های خود را، فقط در حمایت از رفاه مردم ایران و جهان، به کار خواهد بست و متخصصان ایرانی، می­توانند در گروه­های نظارتی آژانس، برای کنترل، کاهش و محو تسلیحات هسته­ای موجود، در آینده نزدیک، مشارکت داشته باشند.

اگر کشورهایی خواهان مذاکره با ایران در خصوص موضوعات هسته‌ای هستند، به آنها توصیه می­کنیم، به عملکرد چند دهه گذشته آژانس توجه نمایند. ساختار سیاست­گذاری و تصمیم­گیری در آژانس، به ویژه شورای حکام، نیاز به اصلاح جدی دارد. ترکیب اعضای شورای حکام، تعداد اعضا و دامنه اختیارات آن، باید تغییر یابد. زیرا اساسنامه­ای که در شرایط جنگ سرد تدوین شده، با شرایط فعلی سازگار نیست. این یک موضوع محوری در گفتگوی ما با آنها، در آینده است.

محور دیگر گفت‌وگو می­تواند پیدا کردن راهکار مناسب، برای بهره­مندی بدونِ تبعیضِ همه کشورها، از انرژی هسته­ای، در جهت رفاه جوامع و حصول اطمینانِ سایر کشورها از عدم وجود مواد هسته­ای و تجهیزات اظهار نشده، در کشورهای دارنده سلاح­های هسته­ای، باشد.

تقاضا دارم کشورهای مختلف، پیشنهادهای ایران را بررسی نموده و ضمن همراهی با آن، زمینه را برای ساختن جهانی امن، بدون تبعیض، و مهیا برای شکوفایی استعدادهای پنهان جامعه بشری، در گسترش صلح و توسعه دانش و رفاه همگانی، فراهم سازند.

سفرا و نمایندگان محترم؛

در خاتمه، ضمن تشکر و قدردانی، از کارکنان بخصوص بازرسان آژانس، که با گوش دادن به ندای وجدان بیدار خود، بنا دارند به صورت حرفه‌ای فعالیت‌های هسته­ای واقعی و کاملاً صلح­آمیز ایران را به درستی گزارش نمایند، معتقدم که حاکمیت عقلا در آژانس، و صبر و حوصله ناشی از عقل و استقلال در تحلیل، گزارش­دهی و تصمیم‌گیری و رعایت حقوق ملت­ها، شرایط مناسب را برای انجام تکالیف قانونی، کلیه اعضا فراهم خواهد ساخت.
از توجه شما تشکر می کنم.
انتهای پیام/خ

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 19th سپتامبر 2011 | ۱۲۳۳بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.