نشست فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» در خبرگزاری فارس/۱
قهرمانی: هدف «شکارچی شنبه» معرفی طالبانیسم یهود است

خبرگزاری فارس: تهیه‌کننده فیلم «شکارچی شنبه» گفت: هدف ما از ساخت این فیلم، معرفی تفکر متعصبین دین یهود بوده است؛ همان طور که ما در دین اسلام نیز شاخه‌های جعلی و انحرافی وجود دارد و متعصبینی چون القاعده و طالبان را داریم.

خبرگزاری فارس: قهرمانی: هدف «شکارچی شنبه» معرفی طالبانیسم یهود است

به گزارش خبرنگار سینمایی باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست نقد و بررسی فیلم «شکارچی شنبه» صبح دوشنبه ۲۸ شهریورماه در خبرگزاری فارس برگزار شد. 
بنا بر این گزارش، در این نشست، «پرویز شیخ‌طادی» (کارگردان)، «محمد قهرمانی» (تهیه‌کننده)، «امیریل ارجمند» و «آرینه ساکوسیان» (بازیگر)، «مصطفی سلطانی» (مجری طرح) و «محمود گبرلو» (منتقد سینما) حضور داشتند و فیلم را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادند.

*اکران شکارچی شنبه در سالن‌های حوزه هنری و شهرداری

در ابتدای این جلسه محمد قهرمانی در خصوص اکران عمومی فیلم اظهار داشت: قصد داشتیم در سال جاری، فیلم را بعد از ۲ سال تولید در گروه هنر و تجربه اکران کنیم که با بررسی‌ها هیئت مدیره، با این نوع اکران موافقت نشد و پس از آن با شرکت پخش فیلم «جبرئیل» با توجه به کاری که در مورد پخش فیلم «پایان نامه» داشتند، وارد مذاکره شدیم، و به توافق رسیدیم که مسئولیت اکران را برعهده بگیرد.
وی افزود: البته غیر از آن هم با آقای سرتیپی در فیلمیران مذاکراتی داشتیم که فیلم در گروه مخاطب خاص اکران شود و آن مخاطب خاص هم تعدادی از سینمای آزاد و تک سانس را شامل می‌شد که آن نظر ما را تأمین نمی‌کرد؛ لذا جهت دیده شدن فیلم، اقدامات زیادی انجام شد و سرانجام قرار شده است فیلم «شکارچی شنبه» مهر ماه در ۴ سالن سینما متعلق به حوزه هنری، ۴سالن سینمای شهرداری تهران و در چند سالن سینمای آزاد، شهرستان‌ها نیز اکران شود.

*شکارچی شنبه به کشورهای عربی اسلامی می‌رود

تهیه کننده فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» در ادامه بیان داشت: در خصوص اکران خارجی نیز با دفتری در لبنان قرارداد بسته‌ایم که امور اکران را انجام دهند، البته ما در اکران خارجی، کشورهای عربی – اسلامی را مد نظر قرار دادیم و در ضمن قرار است در مکان نمایشگاه رادیو تلویزیون‌های عربی – اسلامی هم فیلم عرضه شود تا بتوانیم قراردادی نیز با این کشورها داشته باشیم. در این نمایشگاه به جز «شکاچی شنبه» فیلم‌های «جنگ کودکانه» (به زبان عربی) ساخته ابوالقاسم طالبی و «سینه سرخ»  ساخته پرویز شیخ‌طادی را نیز ارائه خواهیم داد.

* متأسفانه فیلم‌های زرد و گیشه‌ای اقبال بیشتری برای اکران دارند

قهرمانی با اشاره به اقدامات جهت اکران فیلم «شکارچی شنبه» گفت: با وجود تمامی تلاش‌ها، اکران فیلم در اختیار ما نیست و سینماداران هستند که تصمیم گیرنده‌‌ا‌ند، البته سینماداران نیز عمدتاً دنبال منفعت مالی هستند لذا گروه‌ها در ابتدا یک ارزیابی عددی و رقمی انجام می‌دهند و متأسفانه کارهای تبلیغی برای فیلم‌ها عمدتاً سمت و سوی انقلابی و ارزشی ندارد، فیلم‌هایی که جنبه‌های طنز و حتی رزد و گیشه‌ای صرف دارند بیشتر از سینمای جریان ساز و انقلابی ترویج و مورد استقبال قرار می‌گیرند.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهید آوینی در ادامه بیان داشت: ما در مؤسسه معمولاً به ساخت آثاری می‌پردازیم که سایر تهیه‌کنندگان، مؤسسات و شرکت‌های فیلمسازی یا به تولید آنها رغبت چندانی ندارند یا اصلاً به سراغ ساخت آن نمی‌روند، در واقع ابتدا باید خلأها را شناخت و با توجه به آن خلأ‌های موجود، برنامه‌ریزی کرد؛ بنابراین زمانی که فیلمنامه آقای شیخ‌طادی به مؤسسه و هیئت مدیره ارائه شد، متوجه شدیم که این فیلم فرآیندی شبیه دیگر آثار مؤسسه همانند «جنگ کودکانه»، «سینه سرخ» و حتی «دل‌شکسته» دارد و بعد این بررسی‌ها فیلم‌نامه تأئید شد.
قهرمانی اضافه کرد: در رصد و بررسی فیلمنامه که قبل از اتفاقات انتخابات سال ۸۸ انجام شد، به دوقطبی بودن جامعه از لحاظ فرهنگی نپرداخته بودیم، بنابراین یک سری مرزشکنی‌ها صورت گرفت و از خط قرمزهایی نیز عبور کردیم و در نهایت کاری قابل اعتنا حاصل شد.

*دوستان گفتند مراقب باشید به خاطر «شکارچی شنبه» ترور نشوید

وی در بخش دیگری از نشست فارس، خاطر نشان کرد: فیلمنامه «شکارچی شنبه» از جمله این کارهایی بود که مورد اقبال مؤسسه قرار گرفت و برای تولید آن نیز زحمات زیادی در داخل و خارج از کشور کشیده شد،‌ عوامل جلو و پشت دوربین هم تقریباً با وسواس زیاد انتخاب شدند،‌ البته باید از برخی از عوامل که به لحاظ پاره‌ای از ملاحظات از جمله هدف‌گیری فیلمنامه تا پای قرارداد و دریافت پیش پرداخت هم آمدند و بعد پس زدند، صرف نظر کرد. البته این افراد نیز نگران بودند که مبادا بابت همکاری در این فیلم برایشان اتفاقی بیفتد چون از لحاظ محتوای فیلمنامه همه پیش بینی یک اتفاقاتی را می‌کردیم، ‌به طوری اخیراً دوستان پخش فیلم به ما گفتند که مراقب باشید که ترور نشوید و ما می‌گفتیم ما آماده شهادت هستیم.

*عوامل «شکارچی شنبه» با روحیه جهادی پای کار آمدند

قهرمانی با اشاره به روحیه جهادی عوامل فیلم «شکارچی شنبه» گفت: به طور کلی آنهایی که در این فیلم در هر سمتی از کارگردان و بازیگر و بقیه عوامل نقش داشتند دارای روحیه‌ای جهادی هستند، به ویژه آقای نصیریان که انصافاً هم خوب از عهده ایفای نقشی اینچنینی برآمد و همچنین پذیرش وی در خصوص مسائل فیلم بسیار ستودنی بود و زمانی که به وی شرح دادیم که ممکن است مشکلاتی برای شما پیش بیاید، در پاسخ به ما گفت: من عمر خود را کرده‌ام و از این مشکلات واهمه‌ زیادی ندارم.
قهرمانی در ادامه درباره موسیقی فیلم گفت: ما برای برای تقویت فیلم نیز ما اقداماتی را انجام دادیم و یک موسیقی خوب را‌ آقای بهزاد عبدی ساختند و من فکر می‌کنم اگر این موسیقی در دوره بیست‌و هشتم جشنواره فجر ساخته می‌شد، بدون شک جزو برترین‌ها بود.

*لابی‌ صهیونیستی در قطع ارتباط ما با جشنواره‌های خارجی مؤثر بود

به گزارش فارس، وی در پاسخ به این سؤال که با وجود ریشه‌دوانی صهیونیست در هالیوود در سطح جهانی آیا عوامل بازدارنده در ارکان و نمایش خارجی و جهانی این فیلم را تجربه کرده‌اید یا خیر؟، بیان داشت: ما این فیلم را برای تمامی فستیوال‌ها و جشنواره‌های خارجی از طریق ارتباط ایمیل و سایت‌‌های مخصوص فرستادیم و تنها جایی که یک‌بار پاسخگوی ایمیل‌های ما بود، جشنواره هندوستان بود که آن هم زمانی که یک نسخه از فیلم را برایشان فرستادیم، ارتباط‌شان را با ما قطع کردند؛ البته شاید لابی‌گری صهیونیست‌ها در این قطع ارتباط مؤثر بود، چون برای نمایش فیلم در کشورهایی چون ایتالیا و آلمان و کن اقدامات بسیاری انجام داده بودیم اما هیچ یک حتی جواب ایمیل‌های ما را ندادند.

*هدف‌گذاری «شکارچی شنبه» دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) است

قهرمانی تأکید کرد: با تمام این تفاسیر به نظر می رسد فیلم «شکارچی شنبه» جای خوبی را نشانه گرفته است، هدف‌گذاری آن از خاستگاه نظام جمهوری ‌اسلامی است و دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل (ره)است، بنابراین باید سعی کنیم این فیلم، هم در داخل و هم در خارج از مرزها به خوبی دیده شود.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره تفکیک تفکر ضد یهود و ضد صهیونیست بودن در این فیلم تصریح کرد: شاید کشورهای عربی به خاطر عدم توجه به لایه‌های زیرین فیلم، این تفکیک را تشخیص ندهند اما باید بگویم نگاه شخص کارگردان و همین‌طور هدف مؤسسه، معرفی تفکر متعصبین دین یهود بوده است؛ همان طور که ما در دین اسلام نیز شاخه‌های جعلی و انحرافی وجود دارد و متعصبینی چون القاعده و طالبان را داریم، هدف فیلم معرفی طالبیسم یهود است که هم‌اکنون بر دنیا سیطره دارد.

*باید به «شکارچی شنبه» از موضع آفندی نگاه کرد

قهرمانی در ادامه نشست فارس ادامه داد: استراتژی در دفاع وجود دارد که می‌گوید بهترین دفاع حمله است؛ به نظرم باید به «شکارچی شنبه» از موضع آفندی نگاه کرد و من خیلی آن را دفاعی نمی‌بینم؛ بلکه کاملاً آفندی است، به خاطر همین است که ما هر جا این فیلم را فرستادیم به نوعی ترکش آن به کشورها اصابت کرد و آنها حس کردند که اگر این فیلم بخواهد آنجا پخش شود به مثابه بمباران خواهد بود.
قهرمانی افزود: به نظر می ‌رسد باید در طول سال ۱۰۰ نسخه از این دست فیلم‌ها ساخته شود اما هنرمندان ما از دو مطلب غفلت کرده‌اند؛ نخست اینکه عملیات آفندی را خوب اجرا نکرده‌اند و دوم این که تفکر اسلامی را در حوزه سینما وارد نکرده‌اند؛ همه می‌دانیم ایرانی‌ها خوب فکر می‌کنند اما دیر عمل می‌کنند که این تأخیر باید مرتفع شود!

*متأسفانه برخی رسانه‌ها هنوز ماهیت «شکارچی شنبه» را باور ندارند

وی بیان داشت: البته این آفت فقط در حوزه سینما نیست و تمامی حوزه‌های فرهنگ و هنر هم همین‌طور است به طور مثال چرا ما نباید چند سرود قابل اعتنایی در خصوص انرژی اتمی داشته باشیم؟ درحالی که سال‌ها قبل هالیوود «جنگ ستارگان» راه انداخت و بعد در دنیا همگان این جنگ را به چشم محقق شده دیدند.
وی در پایان سخنانش در بخش دیگری از این نشست، به لزوم مدیریت سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ تأکید کرد و گفت: متأسفانه رسانه‌های موجود در کشور هنوز به این باور نرسیده‌اند که «شکارچی شنبه» از منظر خاوستگاه جمهوری اسلامی ایران است.
وی اظهار داشت: گرچه این روزها به جای نگاه اندیشه‌ای، نگاهی گیشه‌ای در حوزه فرهنگ حکم‌فرماست با این وجود مطمئناً فیلم «شکارچی شنبه» در اکران دیده می‌شود اما ما به لحاظ محتوای فیلم باید سعی در بهتر دیده شدن آن داشته باشیم.

 

نوشته شده توسط در تاریخ سه‌شنبه, 20th سپتامبر 2011 | ۱۷۷۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.