بیانات در دانشگاه علوم انتظامى‌

در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

تبریک عرض میکنم به فارغ‌التحصیلان عزیز این دانشگاه که اکنون آماده هستند وارد عرصه‌ى عمل و انجام وظیفه شوند، و همچنین به جوانان عزیزِ سردوشى‌بگیرِ امروز که خود را آماده کرده‌اند براى ورود در عرصه‌ى دانش و علم و آماده شدن براى انجام وظائف و کارهاى بزرگ. این مراسم به برکت حضور شما جوانهاى عزیز و به برکت حضور در این عرصه‌ى علمى، یکى از شیرین‌ترین و مطلوبترین مراسم ماست.

کارهائى هم که انجام گرفت – مانور بسیار خوب این میدان – و نظم و انضباط نیروها، قابل تقدیر است. این تحرک و انضباط در انجام کارهاى متعارف، میتواند نشانه‌اى باشد از وجود نظم و انتظام فکرى و روحى، که عامل اصلى در عمل درست و صراط مستقیم است؛ و امیدواریم همین جور باشد.

آنچه من امروز میخواهم به شما جوانان عزیزمان عرض کنم، اهمیت نیروى انتظامى است؛ اهمیت کارى است که شما به آن همت گماشته‌اید. اهمیت نیروى انتظامى را باید در اهمیت امنیت اجتماعى دانست. هر اندازه که امنیت براى یک ملت و یک کشور مهم است، به همان اندازه باید به حافظان امنیت – که یک مظهر برجسته‌ى آن، نیروى انتظامى است – اهمیت داد. کارتان کار مهمى است. امنیت در یک کشور – چه امنیت اجتماعى و مدنى، چه امنیت روانى و اخلاقى – یکى از پایه‌ها و ارکان اصلى پیشرفت و قوام و سربلندى کشور است. بدترین بلائى که میتوان بر سر یک ملتِ رو به رشد و پیشرفت وارد آورد، سلب امنیت است. وقتى امنیت وجود نداشت، فکر منتظم و به دنبال آن، عمل منتظم هم وجود نخواهد داشت و پیشرفت میسر نخواهد شد. علاوه‌ى بر اینها، امنیت یک نیاز اساسى براى انسانهاست. «الّذى اطعمهم من جوع و امنهم من خوف»؛(۱) به عنوان دو نعمت بزرگ الهى، خداى متعال این را به رخ مخاطبان این آیه‌ى شریفه میکشد: نجات از گرسنگى و نجات از ناامنى. اینها اهمیت امنیت را نشان میدهد.

علاوه‌ى بر اینها، در مواجهه‌ى میان نیروى اهریمنىِ استکبار بین‌المللى – که امروز خطر بزرگى براى ملتهاى مستقل است – یکى از کارهائى که آنها به طور دقیق دنبال میکنند، ایجاد ناامنى است؛ چه ناامنى اجتماعى، چه ناامنى اخلاقى و معنوى و روحى. ثابت شده است که ترویج مواد مخدر به دنبال طراحى‌هاى پشت صحنه‌اى است که سیاستگذاران استکبار نسبت به کشورهاى مبغوضِ خودشان انجام میدهند. عیناً همین مسئله در ترویج بى‌بندوبارى، در سست کردن ایمانها، سست کردن پایه‌هاى اخلاقى در یک جامعه وجود دارد. اینها همه، اهمیت پاسدارى از امنیت را بیشتر میکند. شما این تکلیف بزرگ را بر دوش گرفتید، دارید وارد این میدان میشوید؛ این را قدر بدانید.

امروز آن کسانى که در قالب نیروى انتظامى سعى میکنند آرامش را، امنیت را، آسایش خیال را براى آحاد شهروندان کشورمان فراهم کنند، در حقیقت به معناى واقعى کلمه، مجاهدان فى‌سبیل‌اللَّه هستند؛ این بسیار باارزش است. لازمه‌ى این سِمت مهم و این عنوان بزرگ این است که هرچه میتوانید، کار را از آسیبهائى که ممکن است در آن و بر آن وارد شود، مبرا کنید. تأکید همیشه‌ى ما در خطاب به نیروى انتظامى این بوده و همین هم هست.

نیروى انتظامى، هم مظهر اقتدار نظام و نظمى است که میخواهد امنیت کشور را حفظ کند و تأمین کند و از آن پاسدارى کند، هم مظهر مهربانى و دلسوزى و روحیه‌ى رأفت و رحمت نظام نسبت به آحاد مردم است. این دو تا در کنار هم و توأم با یکدیگر باید مورد توجه قرار بگیرد. در آموزشها، در دوره‌هاى گوناگونى که براى کارآموزى بخشهاى مختلف تشکیل میشود، این را بایستى به آحاد نیروى انتظامى تعلیم داد، تا جزو فرهنگ قطعى نیروى انتظامى بشود.

شما میخواهید پشتیبانان آسایش و آرامش فکرى مردم باشید. بایستى مردم، هم قدرت و اقتدار شما را احساس کنند، هم رأفت و دلسوزى و امانت و محبت شما را نسبت به خودشان. شما جوانها استعداد کارهاى بزرگ را دارید. امروز نیروى انتظامى ما با گذشته‌ى خود، با آنچه که در دهه‌هاى قبل بوده است، فاصله‌ى زیادى دارد و پیشرفت زیادى کرده است. پیشرفتهاى بیشترى هم جلوى روى شماست. عرصه‌هاى باز در مقابل شماست. با دانش، با تجربه، با تحقیق، با تأمل، با به کار گرفتن همه‌ى استعداد و ذخیره‌اى که خداى متعال در وجود شما قرار داده است، میتوانید این عرصه‌ها را فتح کنید.

اساتید محترم، فرماندهان محترم، یکایک کارکنان، و شما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، همه مخاطب به این سخن هستید. ان‌شاءاللَّه خداوند به شما توفیق بدهد. سربلندى ایران عزیز، ایران اسلامى، ایران پیشرو، در گرو اراده‌ى مستحکم و عزم راسخ جوانان و نخبگان ماست؛ که امروز بحمداللَّه این در سرتاسر کشور مشهود است و دنیا هم دارد این را مشاهده میکند و روزبه‌روز ان‌شاءاللَّه بهتر خواهد بود.

از خداوند متعال توفیقاتش را براى شما، دعاى مستجاب ولى‌عصر (ارواحنا فداه) را براى شما، و رضایت روح مطهر امام و شهیدان را از همه‌ى شما، مسئلت میکنم.

والسّلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته‌

۱) قریش: ۴

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 21st سپتامبر 2011 | ۹۸۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.