موفقیت جدید ایران در سیاست خارجی

نتیجه بازنگری در ان‌پی‌تی؛ ۱۸۹ کشور علیه اسرائیل

سند نهایی کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در نیویورک یک پیروزی برای ایران محسوب می‌شود که حضور دکتر احمدی‌نژاد در افتتاحیه کنفرانس و بیان پیشنهادات یازده‌گانه فضای نشست را کاملاً تحت تأثیر قرار داد و برای این پیروزی آماده کرد.

به گزارش رجانیوز، در این سند، از اسرائیل خواسته شده است به ان‌پی‌تی بپیوندد. این یعنی، رژیم صهیونیستی باید با کنار گذاشتن سیاست ابهام هسته ای، سلاح های هسته ای خود را از بین ببرد و بازرسان آژانس را بپذیرد. مهم این است که این موضوع اکنون نه درخواست ایران یا چند کشور عربی بلکه درخواست ۱۸۹ کشور جهان در قالب سند رسمی یک کنفرانس مهم است.

همچنین در این سند، هیچ نامی از ایران برده نشده است. این در حالی است که امریکایی ها قصد داشتند از ایران به عنوان کشوری که مرتکب “عدم پای بندی” به معاهده شده در این سند نام ببرند.

این سند از قدرت های بزرگ می خواهد روند خلع سلاح خود را تسریع کنند و تا سال ۲۰۱۴ در این مورد به جامعه جهانی گزارش بدهند. این موضوع یکی از درخواست های کلیدی ایران در این نشست بوده است.

اما چرا سند نهایی نیویورک به این شکل منتشر شد؟

یکی از اصلی ترین عوامل منتهی شدن کنفرانس ان‌پی‌تی به این نتیجه، بدون شک سفر رییس جمهور به نیویورک و سخنرانی در افتتاحیه اجلاس بازنگری بوده است. رییس جمهور با این سفر و ارائه سخنرانی به عنوان اولین ناطق افتتاحیه اجلاس عملاً دستور کار اجلاس را که امریکایی ها قصد داشتند آن را روی ایران متمرکز کنند، تغییر داد و همه نگاه ها را به سمت عدم پای بندی قدرت های بزرگ به تعهدات خود طبق ان‌پی‌تی سوق داد.

امریکایی ها از زمان افتتاحیه به بعد، دیگر هرگز موفق نشدند موضوع ایران را به عنوان دستور کار اصلی نشست جا بیندازند.

عامل دوم نیاز شدید امریکا به کسب یک پیروزی و در شکل حداقلی جلوگیری از شکست در این نشست بود. منابع غربی از مدت ها قبل تاکید داشتند که هدف اصلی اوباما از اقداماتی مانند امضای پیمان نیو استارت با روسیه، انتشار سند بازنگری وضعیت هسته ای و برگزاری اجلاس امنیت هسته‌ای در واشنگتن این بوده است که بر اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی و سند نهایی آن تاثیر بگذارد.

در واقع امریکایی ها با اینکه با بخش مربوط به اسراییل موافق نبودند و نماینده آمریکا هم در نطق خود علیه آن موضع گرفت، با بیانیه پایانی مخالفت نکردند چون نمی‌خواستند اجلاس شکست بخورد.

در هر حال صدور این سند می‌تواند از دید مقامات رژیم اشغال‌گر قدس به عنوان ضربه‌ای کاری از سوی سیاست‌های دولت اوباما ارزیابی شود، چرا که پس از این مقامات تل‌آویو باید به‌فکر اتخاذ سیاست جدیدی در جایگزینی سیاست ابهام هسته‌ای خود و پاسخ‌گویی به جامعه جهانی به‌دلیل ۵۰ سال پنهان‌کاری باشند.

در مقابل، رژیم صهیونیستی به‌شدت به بیانیه پایانی کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه هسته ای که این رژیم را موظف به تبعیت از الزامات این معاهده کرده است، واکنش نشان داد و آن را “عمیقا” معیوب و ریاکارانه ” خواند و گفت که این بیانیه هیچ اشاره ای به ایران نکرده است.

سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی شب گذشته با حمله به ایران اعلام کرد: «اسرائیل سند نهایی کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی را به‌شدت محکوم می کند چرا که این سند هیچ اشاره ای به رژیم تروریست ایران نمی کند که برای پیشرفت به سمت تولید سلاح‌های هسته ای مسابقه گذاشته است و آشکارا اسرائیل را تهدید به محو شدن از نقشه جهان می کند.»

نوشته شده توسط در تاریخ یکشنبه, 30th می 2010 | ۱۰۷۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.