کتاب «روشنای علم» منتشر شد

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/17478/smpl.jpg“روشنای علم” نام کتابی است که مروری بر بیانات و نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره دانش و تولید علم داشته است. این کتاب که یکی از جدیدترین محصولات موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی است به کوشش موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم در مدت سه سال تحقیق و تدوین شده است.

“روشنای علم” در ۷ بخش تحت عناوین اسلام و علم، غرب و علم، ایران و علم، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، حوزه‌ها، جنبش نرم‌افزاری و متفرقه  تهیه و تدوین شده است و با ارایه فهرست‌نامه کاملی از آیات و روایات، اعلام و اماکن، زمان‌ها و دوران‌ها، علوم و کتاب‌ها و کتابنامه به پایان می‌رسد. در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «مجموعه حاضر شامل بیانات رهبر انقلاب در مقوله تولید علم، تحقیق و پژوهش از ابتدای رهبری معظم له است که با همکاری جمعی از طلاب و محققان حوزه علمیه قم و طی حدود سه سال کار مستمر تدوین شده است. بدون تردید این اثر می‌تواند علاوه بر پاسخگویی به سوالات و تبیین موضوعات مختلف مربوط به علم و تولید علم می‌تواند به عنوان یک منبع و مرجع علمی تاثیرگذار و هماهنگ کننده علوم و مراکز علمی در فضای رو به پیشرفت علم و دانش جامعه اسلامی ایران ایفای نقش نماید.»

در ادامه مقدمه این کتاب مراحل تدوین این پروژه اینگونه توضیح داده شده است: «مطالعه اولیه بیانات و تعریف بیش از ۵۰ کلیدواژه طی دو مرحله، گزینش اولیه بیانات بر اساس کلیدواژه‌ها، مطالعه دقیق سخنرانی‌های گزینش‌شده و جداسازی مطلب مرتبط با موضوع، نمایه‌زنی و ایجاد چکیده مطالب، تدوین نهایی، چند دوره بازبینی نمایه‌ها و نسخه‌های مدون نهایی، استخراج فهرست در چند موضوع.»

در یکی از فصول این کتاب و ذیل بیانات در دیدار نخبگان استان سمنان آمده است: « استعدادهاى انسانى، عنصر انسانى و ظرفیت انسانى، خیلى خیلى بالاست. هدف، باید همان چیزى باشد که من بارها گفته‌ام. کشور باید در علم، در دانش و به تبع علم و دانش، در آنچه که مترتب بر علم است، در رتبه‌هاى اول جهان قرار بگیرد. نمى‌گویم پنج سال دیگر، ده سال دیگر؛ نه، هدف را بگیرید پنجاه سال دیگر؛ اما باید برویم و برسیم و این، به همت احتیاج دارد و من به شما عرض بکنم: مطمئن باشید این ملت، آن ملتى است که اگر این حرکت را بکند، خواهد رسید. همه‌ى ملتها این‌طور نیستند؛ بعضى ملتها این استعداد را ندارند؛ بعضى ملتها این موقعیتِ جغرافیایى را ندارند؛ بعضى ملتها این گذشته‌ى فرهنگى را ندارند؛ این میراث عظیم و غنى را ندارند؛ بعضى ملتها استعداد انسانى‌شان اینقدر نیست. ملتها همه یک‌جور نیستند؛ اما این ملت از همه‌ى این جهات تواناییهایى دارد که اگر این همت را بکند و این تصمیم را بگیرد، خواهد رسید. این ایران نمى‌تواند ایرانِ دوره‌ى قاجار و پهلوى بماند. این ایران، ایرانِ دوره‌ى اسلامى است؛ باید بتوانیم در قله‌ى تمدن بشرى قرار بگیریم که حق ماست؛ به خاطر اسلاممان، به خاطر ایمانمان، به خاطر استعدادمان، به خاطر ایرانى بودنمان.»

روشنای علم با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه در ۸۳۲ صفحه و با قیمت ۱۳۰۰۰ تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۴۱۰۶۴۹-۰۲۱ تماس حاصل نمایند و یا با نشانی پست الکترونیک book@khamenei.ir مکاتبه نمایند.

نوشته شده توسط در تاریخ جمعه, 7th اکتبر 2011 | ۱۱۰۵بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.