/مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان – پاریس/
از رکوردشکنی سلیمی تا کار بزرگ انوشیروانی با پای مصدوم

به نقل از خبرگزاری فارس: وزنه برداری ایران شب گذشته شاهد افتخارآفرینی دو سنگین وزنی بود که توانستند با درخشش خود ایران را برای اولین بار به عنوان یکی از سه قدرت برتر دنیا مطرح کنند.

خبرگزاری فارس: از رکوردشکنی سلیمی تا کار بزرگ انوشیروانی با پای مصدوم

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، آخرین شب مسابقات هفتادونهمین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان به میزبانی پاریس شب گذشته از ساعت ۱۹ با حضور دو وزنه بردار ایران در گروه A آغاز شد که در نهایت با قهرمانی بهداد سلیمی و کسب ۳ مدال طلا و نایب قهرمانی انوشیروانی با دو نقره و یک برنز برای کشورمان همراه شد.

**با آغاز حرکات یکضرب بهداد سلیمی ابتدا وزنه ۲۰۱ کیلویی را بالای سر برد؛ در ادامه وی وزنه ۲۰۹ کیلوگرمی را هم مهار کرد و برای سومین مرتبه وزنه ۲۱۴کیلویی را مهار کرد که در واقع این وزنه رکورد جهان محسوب می‌شد و سلیمی از پس وزنه ۲۱۴ کیلویی هم به خوبی برآمد تا رکورد جهان به طور رسمی یک کیلوگرم افزایش پیدا کند. وزنه بردار اوکراین با مهار وزنه ۲۰۰ کیلوگرم دوم شد و سجاد انوشیروانی دیگر ملی‌پوش ایران نیز پس از اینکه وزنه‌های ۱۹۳ و ۱۹۸ کیلویی را مهار کرد به مدال برنز یکضرب رسید.

*در حرکات یکضرب، وزنه بردار کشور نائورو از اقیانوسیه با ۱۷۵ کیلوگرم کار را آغاز کرد و به عنوان اولین نفر نیز با ۱۸۰ کیلو به کار خود پایان داد.

*در شب پایانی رقابت‌ها هیچ جای خالی در سالن نبود و بلیت تمام صندلی‌ها از قبل پیش فروش شده بود.

*وزنه‌بردار روس که برای اولین حرکت خود در یکضرب وزنه ۱۹۲ کیلویی را انتخاب کرده بود به طرز عجیبی و در نزدیکی میز داوران، این وزنه را پرتاب کرد.
در صورتی که وزنه بردار روس، حرکت سوم خود را هم مهار نمی‌کرد از دور رقابت‌ها کنار رفته و در این صورت تیم ملی ایران به عنوان نایب قهرمانی می‌رسید اما در نهایت این وزنه بردار در مرتبه سوم وزنه ۱۹۲ کیلویی را مهار کرد تا اما و اگرهای کار این وزنه بردار به حرکات دوضرب بکشد. 

*سجاد انوشیروانی که در دفعه اول وزنه ۱۹۳ کیلویی را مهار نکرد برای مرتبه دوم با این که از پس این وزنه برآمد هیچ خوشحالی نکرد چراکه از دست دادن وزنه اول شانس‌های مدال نقره‌اش را کمرنگ کرد.

*بهداد سلیمی در حالی کار خود را آغاز کرد که تمام وزنه برداران به جز وزنه بردار اوکراینی که وی هم تنها حرکت سوم خود را در پیش داشت؛ کار خود را تمام کرده بودند.

*ایرانی‌های زیادی در سالن برای تشویق قهرمانان وزنه برداری ایران حضور داشتند.
پرچم‌های بیشمار کشورمان نیز در سالن به زیبایی هرچه تمام خودنمایی می‌کرد.

*سلیمی که به راحتی وزنه‌هایش را مهار می‌کرد با شرایطی که پیش آمد با مهار همان وزنه ۲۰۱ کیلویی، مدال طلایش را قطعی کرد.
در این دسته تنها وزنه بردار اوکراینی بیشتر از ۲۰۱ کیلو (۲۰۳ کیلوگرم) انتخاب کرده بود که در مهار آن نیز ناکام ماند.

*مهار وزنه‌ها توسط سلیمی و انوشیروانی خوشحالی بی حد ایرانی‌های حاضر در سالن و حسین رضازاده و کوروش باقری و سایر مسئولان فدراسیون را در پی داشت.

*وزنه بردار ارمنی در حرکات یکضرب بعد از مهار وزنه ۱۸۵ کیلویی برای حرکت سوم خود روی تخته نرفت و انصراف داد.

*سلیمی پس از این که تخته را ترک کرده و به سمت سالن رفت از خوشحالی همه مربیان، مسئولان و هم تیمی‌هایش را در آغوش گرفت.

*در حرکات یکضرب ۲۳ حرکت موفق، ۹ ناموفق و یک انصراف به ثبت رسید، ضمن اینکه تنها ۳ نفر از جمله سلیمی هر ۳ حرکت خود را مهار کردند.

**در حرکات دوضرب نیز سجاد انوشیروانی ابتدا کار را با وزنه ۲۲۸ آغاز کرد و در مهار آن موفق بود. وی برای بار دوم وزنه وزنه ۲۳۳ کیلویی را درخواست کرد که در مهار آن هم موفق بود.
انوشیروانی برای بار سوم درخواست وزنه ۲۴۱ کیلویی کرد. سجاد در مهار این وزنه نیز موفق بود تا با مهار آن به مدال نقره دوضرب و مجموع برسد.

*بهداد سلیمی نیز کار را با مهار موفق ۲۴۱ کیلوگرم آغاز کرد. وی برای مرتبه دوم وزنه ۲۵۰ کیلوگرم را بالای سر برد و در انتخاب سوم وزنه ۲۶۰ کیلوگرم را انتخاب کرد تا رکورد مجموع دنیا را ارتقا دهد ولی موفق نشد و در نهایت به مدال طلای مجموع نیز دست یافت.
نماینده کره به مدال برنز دو ضرب رسید.

*چنگیز موگوشکوف روسی با بلند کردن وزنه درخواستی خود در دوضرب امیدهای کشورمان برای کسب عنوان دومی جهان را بر باد داد.
این وزنه بردار روس در یکضرب به عنوان هفتمی رسیده بود. وی در حرکت اول دوضرب خود که وزنه ۲۳۳ کیلویی بود، با ۲ چراغ قرمز و یک چراغ سفیدداوران مواجه شد که هیئت ژوری این تصمیم داوران را نپذیرفت و حرکت اول وزنه بردار روس را تأیید نکردند.

*وزنه بردار ارمنی در حالی وزنه دوضرب خود را مهار کرد که چون پای وی از خطوط پیش بینی شده روی تخته مسابقات بیرون رفته بود مورد موافقت داوران قرار نگرفت. نکته جالب اینکه این وزنه چندثانیه‌ای نیز روی سر وزنه بردار ارمنی باقی ماند.

*انوشیروانی برای حرکت سوم دوضرب خود ابتدا ۲۴۰ کیلو را درخواست داد اما در ادامه آن را به ۲۴۱ ارتقا داد.

*وزنه بردار ارمنی سرانجام از پس وزنه ۲۴۰ کیلویی برنیامد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

*یکی از از دو وزنه بردار کره‌ای هم از حرکت سوم دوضرب خود انصراف داد.

*سجاد با وجود مصدومیت از ناحیه زانو، وزنه‌هایش را مهار کرد. او که از خوشحالی سر از پا نمی‌شناخت در سالن گرم، روس‌ها را هم در آغوش گرفت. انوشیروانی در دوضرب یک کیلوگرم بیشتر از تمرین را جابجا کرد.

*سلیمی پس از مهار وزنه ۲۵۰ کیلویی با مکث خاصی خوشحالی‌اش را با سایرین تقسیم کرد.

*سلیمی برای مرتبه سوم وزنه ۲۶۰ کیلویی را درخواست کرد تا رکورد مجموع را هم ۲ کیلو افزایش دهد اما در نهایت این وزنه را تا زانوهایش بالا آورد و رها کرد.
رکورد مجموع نیز در اختیار حسین رضازاده است.

*بهداد با لباس آبی و سجاد با لباس قرمز با سایر رقبا به رقابت پرداختند و در پایان پس از قهرمانی با پرچم ایران همدیگر را در آغوش گرفته و مورد توجه حاضرین در سالن، خبرنگاران و عکاسان و فیلمبرداران قرار گرفتند.

*در حرکات دوضرب ۱۹ حرکت موفق، ۱۲ حرکت ناموفق و یک انصراف به ثبت رسید.

*سلیمی پس از رکورد شکنی روی وزنه نشست و حسین رضازاده را در گوشه‌ای از سالن با انگشت نشان داد.

*در پایان مسابقات سلیمی با مجموع ۴۶۴ کیلوگرم اول شد،‌ انوشیروانی با مجموع ۴۳۹ کیلوگرم نایب قهرمان شد و نماینده کره جنوبی با ۴۳۳ کیلوگرم به مدال برنز مجموع رسید.

*حسین رضازاده مدال مجموع را اهدا کرد و بهداد سلیمی به عنوان بهترین وزنه بردار رقابت‌ها انتخاب شد. سلیمی تنها ورزشکاری بود که امسال رکورد جهان را شکست.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 14th نوامبر 2011 | ۱۰۲۲بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.