سناریوهای اجلاس اتحادیه عرب و ترکیه در رباط

به نقل از خبرگزاری فارس: باشگاه پادشاهان (شورای همکاری + اردن و مراکش) در تلاش هستند تا روند تعلیق عضویت سوریه کماکان به حالت خود باقی بماند و سوریه را از برادران عرب خود جدا کنند.

خبرگزاری فارس: سناریوهای اجلاس اتحادیه عرب و ترکیه در رباط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، وزرای خارجه اتحادیه امروز درحالی گرد هم جمع شدند که قرار است در مورد سوریه تصمیماتی را اتخاذ کنند.

در حقیقتد دو اجلاس در رباط برگزار می شود یکی نشست اتحادیه عرب و ترکیه و دیگری نشست شورای وزیران خارجه عرب.

این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که الجزیره و مصر به دنبال این هستند که مسئله تعلیق سوریه در اتحادیه عرب را متوقف کنند ولی باشگاه پادشاهان (کشورهای شورای همکاری + پادشاهی اردن و مراکش) مخالف این روند  هستند و بدنبال این هستند که عضویت سوریه عدالت تعلیق باقی بماند.

به منظور آگاهی بیشتر از وضعیت اجلاس رباط، لازم است در سه سطح محلی، منطقه ای و بین المللی موضوع سوریه را مورد بررسی قرار دهیم: 

۱- سطح محلی

در سطح محلی دولت سوریه درخواست اجلاس سران عرب برای بررسی اوضاع سوریه ارائه کرده است ولی باشگاه پادشاهان که فعلا نظام اتحادیه عرب را در دست دارند، تلاش می‌کنند این اجلاس برگزار نشود.

۲- دولت سوریه درخواست کرده اعضای اتحادیه عرب بیایند و بر اجرای سه بند مفاد طرح عربی مورد توافق دمشق نظارت کنند.

۳- دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به درخواست سوریه اعلام کرده که بین اتحادیه عرب و سوریه یک یادداشت تفاهمی امضا بشود تا این درخواست پذیرفته شود.

۴- بازیگران معارض در سوریه در تکاپو هستند که هرکدام سهمی در مذاکره با اتحادیه عرب داشته باشند. در این خصوص به گروههای “عبدالحلیم خدام”، گروه “رفعت اسد”، گروه سلفی “عدنان عرعور” وابسته به فرقه وهابی عربستان سعودی، گروه “شورای ملی سوریه” ساخته استانبول می توان اشاره کرد که در تکاپو هستند تا در مذاکره با اتحادیه عرب سهم داشته باشند و خود را نماینده مردم سوریه معرفی می‌کنند این درحالی است که معارضان داخلی نیز حتی آنها را هنوز نپذیرفته اند.

۲- سطح منطقه‌ای

** در سطح منطقه‌‌ای الجزایر و مصر در تکاپو هستند که رابطه بین سوریه و اتحادیه عرب به وخامت نگراید و سعی می‌کنند که بین این دو نوعی آشتی و بازسازی روابط باشد. اما باشگاه پادشاهان (اعضای شورای همکاری + اردن و مراکش) با این مسئله مخالف است. هنوز کشورهای اتحادیه عرب سفیران خود را از دمشق فرا نخوانده‌اند ولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی، عرب‌ها را به خروج سفرای خود از سوریه فرا خوانده است.

** جمهوری اسلامی ایران با تحرک دیپلماتیک خود در تلاش است که میان سوریه و برادران عرب آن مصالحه ایجاد بشود زیرا این مسئله به نفع ثبات و امنیت منطقه، جهان عرب و به نفع مردم صلح دوست منطقه و به ضرر توطئه‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه است.

** ترکیه روند پیوستن به محاصره سوریه و ورود به چرخه تحریم‌های غربی را پیگیری می کند. در این راستا حضورش در صنعت نفت سوریه را متوقف کرده و شرکت ملی نفت ترکیه نیز عملیات اکتشاف نفت سوریه را متوقف کرده است، همچنین استانبول تهدید کرده که در حال بررسی عدم فروش برق به سوریه است.
برخی از مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند در ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه نیاز به موافقت جامعه بین‌المللی و سازمان ملل دارد.

۳- سطح بین‌المللی

** روسیه کماکان از صدور تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب انتقاد کرده و از اعراب خواسته که این مصوبه را ملغی کنند. مقامات این کشور در ملاقاتی با با برهان الدین غلیون کماکان از معارضه خواسته‌اند که به گفت‌وگو با دولت بشار اسد ادامه بدهند. مسکو کماکان با مداخله خارجی در هر شکلی مخالفت کرده است.

** غرب و اتحادیه اروپا کماکان به روند تحریم‌های خود ادامه می‌دهد و تعدادی از شخصیت‌های سوری را در لیست خود قرار داده است. تظاهرات مردم سوریه در حمایت از دولت بشار اسد کماکان ادامه دارد و غرب از این واقعیت‌ها چشم بسته است.

سناریوهای احتمالی اجلاس رباط

۱- اولاً به بهانه حمایت از شهروندان سوریه، ترکیه و اتحادیه عرب در این خصوص همکاری خواهند کرد و سعی می‌کنند با همکاری اروپا، آمریکا و ناتو منطقه حائل را در سوریه ایجاد کنند.

۲- ترکیه و اتحادیه عرب با همکاری و همراهی بازیگران فرامنطقه‌ای تلاش دارند انزوای منطقه‌ای سوریه و دامنه تحریم‌های اقتصادی بر سوریه را تشدید کنند.

۳- ترکیه و اتحادیه عرب به دنبال به رسمیت شناختن شورای ملی سوریه هستند که هنوز بسیاری از طیف‌های معارضه این شورا را به رسمیت نشناختند. در واقع قصد دارند شورای ملی را به عنوان نماینده ملت سوریه معرفی کنند در حالیکه مردم سوریه از این شورا به عنوان مزدوران آمریکا و غرب یاد می کنند.

۴- باشگاه پادشاهان (شورای همکاری + اردن و مراکش) در تلاش هستند تا روند تعلیق عضویت سوریه کماکان به حالت خود باقی بماند و سوریه را از برادران عرب خود جدا کنند.

گزارش از : روح الله قاسمیان

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 16th نوامبر 2011 | ۱۰۱۵بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.