جلسه مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون درباره ایران -۱

سفیر سابق اتریش به جاسوسی ۲۲ سفارت اروپا در حوادث انتخابات اعتراف کرد

خبرگزاری فارس: سفیر سابق اتریش در ایران گفت: “ما از طریق ۲۲ سفارتخانه و دیپلمات‌هایی که به سطح شهر اعزام می‌شدند، اطلاعات کسب می‌کردیم اما از طرف ایران مواخذه می‌شدیم که نباید گزارش تهیه کنیم چرا که این امر یک مسأله داخلی است و خارجی‌ها نباید در آن دخالت کنند. “


به‌ گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه اینترنتی “پومد ” (Pomed) در گزارشی مفصل به بررسی سلسله مباحثاتی پرداخت که در “مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون ” (Woodrow Wilson International Center) برگزار شده و به بررسی مسائل مرتبط با ایران در یک‌سال گذشته و دیپلماسی ایالات متحده در قبال کشورمان اختصاص داشتند.

در این سلسله نشست‌های ضدایرانی، دو کارگروه از کارشناسان به بحث و بررسی موضوعات مختلف در رابطه با ایران پرداختند، کارگروه اول، تحت مدیریت “پروفسور شائول باخاش ” (Shaul Bakhash) از دانشگاه جورج میسون قرار داشته و اعضای آن را “مایکل پوستل ” (Michael Postl)، سفیر پیشین اتریش در ایران و “نیکلاس برنز ” (Nicholas Burns)، معاونت سابق امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا و استاد کنونی دانشگاه هاروارد تشکیل می‌دادند.
کارگروه دوم تحت مدیریت “پروفسور کاوه احسانی ” از دانشگاه دی‌پاول از اعضایی همچون “فریده فرهی ” از دانشگاه هاوایی و “سوزان مالون ” (Suzanne Malone)، کارشناس مسائل خاورمیانه از مرکز سابان تشکیل می‌شد.

* اعتراف کارشناسان ضدایرانی به حضور حماسی مردم در انتخابات ۲۲ خرداد
در این جلسه نشست چندین ساعته، «مایکل پوستل» سفیر پیشین اتریش در تهران در آغاز سخنان خود به مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان پرداخت.
وی تأکید کرد که استقبال مردم ایران از این انتخابات بسیار بالا بوده و در میان ایرانیان مقیم خارج میزان مشارکت در این انتخابات تا ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
پوستل به عنوان دیپلماتی که در ایران حاضر بوده است از خاطرات خود در خصوص اختلافات پس از انتخابات در این نشست سخن گفت.
وی در ادامه به نقش اتحادیه اروپا که ۲۲ سفارتخانه در تهران دارد پرداخته و اظهار داشت که این اروپا در هفته‌های پس از انتخابات از نزدیک مسائل را تعقیب کرده و از ایران می‌خواست که در مورد نتایج انتخابات تحقیق و تفحص به عمل آورد، اتحادیه اروپا از ایران می‌خواست که دست از آنچه وی حمله به تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌خواند، بردارد و حق گردهمایی و اجتماعات را به‌رسمیت شناسد.

* اعتراف سفیر اتریش به جمع آوری اطلاعات از فتنه ۸۸
سفیر پیشین اتریش در تهران تصریح کرد: “ما از طریق تویتر و سفارتخانه‌هایی که دیپلمات‌های خود را به سطح شهر اعزام می‌کردند اطلاعات زیادی کسب می‌کردیم اما از سوی مقامات ایرانی مورد مواخذه قرار می‌گرفتیم که نباید در سطح شهر حاضر شده و گزارش تهیه کنیم چرا که این یک مساله داخلی است و خارجی‌ها نباید در آن دخالت کنند. ”

اتحادیه اروپا چهار دور مذاکرات با توجه به کنوانسیون سازمان ملل متحد در خصوص حقوق کودکان و کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی برگزار کرد.
از سال ۲۰۰۴ اتحادیه اروپا به‌دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای پرونده هسته‌ای ایران است، اما اگر کسی بخواهد سیاست خارجی ایران را بفهمد باید اول درک درستی از سیاست داخلی این کشور به‌دست آورد.
در ادامه نیکلاس برنز معاونت سابق امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا و استاد کنونی دانشگاه هارواردنیز وارد گود این گفتمان شده و با تأکید بر اینکه تدوین یک راهبرد جامع در خصوص ایران امری مشکل است، می‌گوید: ایران با چالش‌های متعددی مواجه است.
وی با تکرار ادعای صهیونیستی حمایت کشورمان از تروریسم، ایران را متهم کرد که به مردم خود ظلم کرده و با توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای خود به خطری جدی برای جهان عرب، رژیم صهیونیستی، آسیا، اروپا و ایالات متحده بدل شده است.
برنز مدعی شد که هرچند جامعه جهانی متفق‌القول بر این باور است که ایران نباید به قدرتی هسته‌ای بدل شود و در ضمن غرب مدت‌هاست که در مذاکره با ایران تلاش و جدیت به خرج داده است اما “ما همیشه با نیروی دافعه از سوی دولت ایران مواجه شده‌ایم. “

نوشته شده توسط در تاریخ شنبه, 12th ژوئن 2010 | ۹۴۱بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.