جانشین فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی:
ایران در تولید موشکهای بالستیک به مرز پایان ناپذیری در کمیت رسید

خبرگزاری فارس: جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه در حوزه موشکهای بالستیک به مرز پایان ناپذیری در کمیت رسیدیم، گفت: یعنی خطوط تولید ما بسیار روان و کاملا براساس استعداد ملی عمل می کنند. در پدافند هوایی پیشرفت‌های فوق العاده‌ای داشتیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار حسین سلامی جانسین فرمانده کل سپاه در گفتگوی تفصیلی با پایگاه اطلاع رسانی سپاه پاسداران به موضوعاتی از قبیل تهدیدات اخیر، تحریم‌های شورای امنیت، سطح آمادگی نیروهای مسلح و فعالیت‌های سپاه در عرصه سازندگی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:

* با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان و مسئولین سپاه بمناسبت روز پاسدار که فرمودند: “این نهاد را کسی خلق نکرد بلکه در بستر زمان شکل گرفت “، ماموریت ها و وظایف این نهاد چه حیطه هایی را شامل می شود و فلسفه وجودی آن چیست؟

در مورد فلسفه وجودی سپاه باید عرض کنم ایده تاسیس سپاه که جزء اعجازهای الهی نگرش ها و اندیشه های فوق العاده قوی و آینده نگرحضرت امام(ره) بود، از این ناشی می‌شد که امام (ره) یک نگرش قوی از تجربه انقلاب‌های سراسر عالم داشتند، یعنی یک نگرش تاریخ شناسانه به آسیب های انقلابات سراسر دنیا که نشان می داد اگر ساز وکار و ساختار مناسبی برای حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن وجود نداشته باشد حرکت انقلاب ها دچار یک مسیر دایره ای خواهد شد که این مطلب را مقام معظم رهبری هم در سخنانشان در روز پاسدار به صورت یک منحنی بالستیک ترسیم فرمودند که انقلاب های دیگر عالم دچار آن شدند. یعنی نقطه اوج آن انقلاب ها بعد از گذشت مدتی دچار سقوط شده است.
نکته دیگر آنکه امام (ره) می دانستند انقلاب اسلامی چه تحول عظیمی در سیاستها و ساختارها و رهیافتها و روندهای منطقه ای و جهانی به جا گذاشت و خواهد گذاشت.
این امر طبیعتاً عکس العمل قدرتهایی را به دنبال خواهد داشت که انقلاب توانست به حریم آنها وارد بشود. یعنی نیاز بود که یک نیروی نظامی و امنیتی از جنس انقلاب باشد، با انقلاب متولد شده باشد و دقیقاً هم سرشت با انقلاب باشد تا بتواند در مقابل تهدیداتی که در بستر زمان تغییر شکل می دهند و همین طور انبساط و انقباض در حجم آنها صورت می گیرد مقابله کند.
اساساً همه ساختارهایی که حضرت امام(ره) تعبیر کردند و ما در قانون اساسی به طور شفاف آنها را ملاحظه می کنیم، همه سازوکارهایی هستند برای حفظ هویت و ماهیت اسلامی و حفظ نظام ارزشی و دستاوردهایی که نظام ایجاد کرده است اعم از ساختار نظام براساس حاکمیت و ولایت فقیه، شورای نگهبان و سایر نهادهای حکومتی ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج که دو معجزه ی بزرگ حضرت امام هستند.
ماموریت های اصلی و فلسفه وجودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از منظر امام دفاع مسلحانه از دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابتدای راه بود و امروز با توسعه هایی که در افق توانمندیهای سپاه توسط رهبر حکیم و عزیزمان ایجاد شده است علاوه بر دفاع مسلحانه که دفاع سخت هست دفاع نرم از انقلاب اسلامی نیز به آن اضافه شده است. بنابراین یک نقطه اتکایی برای انقلاب ساخته شده که یکی از تضمین های عدم انحراف انقلاب از مسیر اصلی خود است.
چراکه دفاع از دستاوردهای انقلاب یعنی استقلال، آزادی و نظام مقدس جمهوری اسلامی وظیفه ای است که باید توسط سازمانهای قابل پرظرفیت و همگون با سرشت انقلاب اسلامی انجام شود و سپاه بحمدالله توانسته است این ظرفیت را در خود ایجاد کند.

* انطباق پذیری سپاه و انعطاف سپاه برای انجام ماموریت های مختلف را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در یک زمان می بینیم که سپاه در مسایل تجزیه طلبانه کردستان ورود پیدا می کند. زمانی یک جنگ همه جانبه و کاملاً سخت و حتی در مقاطعی شاهدیم که در عرصه سازندگی کشور نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور پیدا می کند.
حوادث تاریخ انقلاب در شکل گیری و تکامل سپاه بسیار موثر بود. یعنی علاوه بر معماری رهبر کبیر انقلاب اسلامی و هدایت های ارزشمند رهبر عظیم الشان‌مان، رخدادهـا و حوادث بـزرگ در شکـل دهـی بـه شخصیت و ساختار سپاه بسیار موثر بود. سپاه در بستر زمان مجبور بود برای تهدیدهای مختلف عکس العمل های فوری، موثر و صحیح را به طور بالقوه دارا باشد.
سپاه دقیقاً همانند نهر جاری است که همیشه وقتی به مانعی می خورد از حرکت نمی ایستد و به طور طبیعی شکل شرایط موجود را به خود می گیرد. به عبارت دیگر یک سیاست در ساختار سپاه از ابتدا حاکم بود و این مربوط می شود به این که سپاه مجموعه ای از افراد با تفکرات و روحیات کاملاً انقلابی است که خودشان را برای مبارزه با یک تهدید مشخص توصیف و تعریف نمی کنند بلکه سپاه متناسب با اقتضائات هر صحنه موفقیت عکس العمل را در خود ایجاد می کرد. این انعطاف و شکل پذیری باعث می شد که سپاه نه یک سازمان ثابت بلکه یک سازمان پویا، یادگیرنده و نوشونده متناسب با زمان باشد.
کسی نمی تواند از سپاه یک تصویر کاملا یکسان از نظر ساختاری و تفکر راهبردی، اندیشه های تاکتیکی، سیستم ها و سلاحها ببیند. این درحالی است که عناصر ثابتی وجود دارند که هویت و شالکه سپاه را شکل می دهد.
اضلاع این هندسه عبارتند از دلهای مشتاق که مربوط می شود به به هم پیوستگی همه دلها. لسان صادق ـ یعنی گفتگوی راست و صریح ـ و اخلاص در عمل و بودن در متن مردم و درحقیقت این ویژگی ها باعث شده است که سپاه نمادی باشد از حس متراکم مقاومت ملی. این عناصر از سپاه یک سازمان کاملاً چابک با قدرت عکس العمل فوری به هر حادثه ای، قدرت شکل پذیری در شرایط مختلف و قدرت تغییر تفکر راهبردی ساخته است که در هر دوره متناسب با حجم حادثه و مقیاس عمل می تواند دقیقاً الزامات دفاع از انقلاب را در عرصه های متنوع فراهم آورد.
این شاخصه ها از انحصارات سپاه نسبت به همه ارتشهای دنیا است.
شما اگر ارتش آمریکا را ملاحظه کنید می بینید که آنها فقط براساس یک تهدید شکل گرفته اند. فضای مقابله با تهدید ارتش شوروی در جنگ سرد و بنابراین وقتی وارد فضای جدید شدند همین ارتش با همه آن مقیاس عظیم قدرت فیزیکی به دلیل نداشتن یک تفکر انعطاف پذیر و یک سیستم تغییرپذیر در بحرانهایی که برای آن از قبل آماده نشده بود متوقف شد و امروز آثار شکست ارتش آمریکا به وضوح در این صحنه های جدید قابل ملاحظه است.
در نقطه مقابل سپاه قرار دارد که دقیقاً در تمام صحنه هایی که ایجاد شد توانست موفق عمل کند. یک روز در توطئه های تجزیه طلبانه کردستان و جاهای دیگر، یک روز ترورهای خیابانی در شهرها، یک روز ایجاد جنگ، یک روز ایجاد ناامنی های پراکنده اجتماعی و امنیتی و یا تهدید نرم و تهاجمات فرهنگی. همه این موضوعات مسائلی بودند که سپاه مجبور بود به دلیل آنکه این ها ارکان انقلاب را هدف گیری می کردند وارد این عرصه شود و موفق شـد اختلاف بین تئـوری و عمـل را در حیـن عمـل برطرف کند.
درحقیقت سپاه به سرعت عمل می کرد. این عمل را به تئوری تبدیل می نمود و این تئوری را پرورش می داد و درنهایت با تراکم تجربه های متنوع یک حرکت مارپیچی روبه بالا را ایجاد می کرد که این خصوصیت الحمدالله امروز در درون سپاه نهادینه شده است. یعنی اصلاً جزء ذاتی شخصیت و ساختار سپاه است.
مقام معظم رهبری در سخنانشان بر حفظ شاکله معنوی سپاه تاکید فراوان داشتند. شاید این ویژگی را هم باید به سپاه اضافه کرد که برخلاف بسیاری از ارتش های دنیا و یا اصلاً کل ارتش های دنیا که بسیار متصلب و خشک هستند، سپاه علاوه بر ویژگی های معنوی که دارد دارای احساساتی است که می تواند در جلوگیری از تهاجم فرهنگی و حفظ باورهای جامعه و تامین فضا برای حفظ نهاد خانواده موثر باشد. یا مثلاً فعالیتهای سپاه در عرصه سازندگی و محرومیت زدایی که همی این ها نشاندهنده این امر است که احساسات اعضای سپاه برای کمک به جامعه خیلی دخیل بوده است.

* تاکید مقام معظم رهبری بر این است که این ویژگی ها و به خصوص شاکله معنوی باید حفظ شود سپاه برای تحقق این هدف چه برنامه هایی دارد؟

سپاه یک سازمان بسیار پرحرارت و گرم است. یعنی انسان وقتی وارد سپاه می شود این حرارت معنوی و عاطفی و به هم پیوستن دلها را بسیار سریع و دقیق ملاحظه می کند. اصلاً یک حس دریافت این شورو شوق به انسان دست می دهد که جمال عارفانه سپاه را در این حس می توان به وضوح مشاهده کرد. چیزی که خمیرمایه اصلی ساختمان این بنای عظیم را شکل می دهد. این به خاطر آن است که همه بچه های سپاه براساس یک آرمان به هم پیوند خورده اند. سپاه در آرمان کاملاً یکپارچه است یعنی همان آرزویی که فرمانده کل سپاه دارد پایین ترین عضو سپاه از نظر نقش و سلسله مراتب نیز همان آرزو را داراست.
دایره آرزوهای بچه های سپاه شخصی و فردی نیست. حتی سازمانی هم نیست. این آرزوها کاملاً آرمانی، انقلابی، اسلامی و مردمی است یعنی چیزی که بچه های سپاه را مثل یک چسب محکم نفوذناپذیر به هم متصل کرده است؟ بله! سپاه سعی کرده است که همه جا از آموزه های خود حرکت برای رضای خدا و رضایت مردم را اصل قرار دهد و این باعث شده است که این شوق آفرینی منتهی به جوشش یک عشق بی انتها بشود که بچه های سپاه برای فداکاری های عاشقانه و بدون هیچ چشمداشتی آماده کرده است.
حتی وقتی که تغییر بین نسلی در سپاه اتفاق می افتد این عشق و شور و حال آرمانی و عارفانه نیز دقیقاً منتقل می شود. از طرف دیگر بصیرت یعنی داشتن معیار و میزان برای تشخیص راه در مواقعی که فضا غبارآلود است در سپاه وجود دارد و بچه های سپاه بسیار بابصیرت و دارای قدرت تشخیص حق از باطلند و دلیل این امر نیز آن است که نگاهشان در مسیر حرکت کاملاً به ولی امرشان است و ولی امر سرچشمه جوشانی است از حکمت بالغه الهی. این امر را ما با تمام وجود حس می کنیم. این ویژگی ها باعث شده است که آموزه های دینی، بصیرت سیاسی، عمق بخشی معنوی، جوشش عاطفی و ایثار و فداکاری مفاهیم عادی و جاری در سپاه باشد. این یک پدیده ایستا نیست که متعلق به نسل خاص از سپاه باشد بلکه یک پدیده جاری در سازمان سپاه است. اصلاً سپاه بدون این امر حیات پیدا نمی کند. مثل تر بودن که ذات آب هست این ویژگی ها نیز در ذات سپاه ساری و جاری است.

* اگر امکان دارد چند مصداق از این ویژگی انطباق پذیری سپاه را برای ما ذکر کنید چون مثلاً فلسفه حضور سپاه در عرصه سازندگی شاید برای خیلی ها چندان ملموس نباشد. مقداری در این زمینه توضیح می دهید؟

سپاه هم استعدادهای انسانی سرشاری دارد که عنصر خلاقیت، تعهد و ایمان انقلابی را دارا هستند و هم انگیزه ای در سپاه وجود دارد مبنی براینکه که کشور بایستی همه بندهای تعلق و وابستگی به کشورهای خارجی را از بین ببرد. علاوه برآن استعداد تجهیزاتی نیرومند و ساختارهای قوی خصوصاً برای سازندگی دارد.
بنابراین دو محور را سپاه در دستور کار خود قرار داده و به عنوان یکی از مولفه های کمک به تقویت در بهبود کارآمدی نظام در حل مسایل فوری جامعه و مسایل راهبردی اصلی، همدوش و درکنار دولت خدمتگزار فعالیتهای سازندگی را در دستور کار خود دارد.
به همین دلیل امروز قرارگاه سازندگی سپاه با موسسه های عظیم و نیرومند وارد میدان شده است تا افق هایی را باز کند برای جایگزین شدن بخش های سازندگی سپاه به جای شرکت ها و موسسات خارجی که وقتی وارد کشور می شوند می خواهند انحصار فناوری و مدل های عمرانی را در اختیار بگیرند و ثروت های ملی ما را با خود ببرند. قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) یک مسئولیت سنگین دارد و آن هم این است که به سمت پروژه های عظیم ملی حرکت کند که این پروژه ها را عمدتاً خارجی ها انجام می دهند.
یعنی جایگزین خارجی ها در امر سازندگی کشور بشود و گامهای بزرگی را در عرصه خودکفایی کشور بردارد که مصداقهای بسیاری را برای این قضیه می توان پیدا کرد.

* می شود چند نمونه از این مصداقها را مطرح کنید؟

مثلاً مساله آب رسانی از سد کرخه به بخشهای بسیاری از شهرهای اطراف از جمله آبادان و خرمشهر که این اصلاً آرزوی دیرینه مردم استان خوزستان بوده است. آب رسانی از سرشاخه های دز به سمت قم و شهرهایی که در مسیر قرار دارند. امروز سپاه در حفر تونل های طویل حرف اول را می زند. تونل هایی که بعضاً بیش از ۲۰ کیلومتر طول دارند. الان در الیگودرز تونلی ۹ کیلومتری به دست متخصصین سپاه ساخته شده است که نمونه ای از این قبیل است. همچنین اخیراً یک تونل انتقال آب ۲۰ کیلومتری در منطقه گلپایگان را به اتمام رساندند. آب رسانی از سد گاویشان به کرمانشاه نمونه دیگری است که همه اینها نشان می دهد سپاه قصد دارد بحث مهار آب های ملی و دریافت انرژی از آب در یک مقیاس ملی را به سرانجام رساند بگونه ای که کشور متکی به بیگانه نباشد.

* غیر از آب رسانی چه پروژه های دیگری را مدنظر دارید؟

بحث خط ۷ لوله سراسری صلح که در چند روز آینده افتتاح می شود، کارخانه های فولاد و مس در بافق و میانه، سد گتوند که ۲۰۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد ساخت طرح توسعه بندر شهید رجایی که با اتمام این طرح ظرفیت حمل کانتینر در کشور ۵۰۰ برابر خواهد شد. ساخت واحدهای پتروشیمی در جهرم و فسا، متروی مشهد و تبریز و بسیاری از پروژه های دیگر.
علاوه براین، قرارگاه در بحث محرومیت زدایی نیز فعال است و این گونه نیست که فقط پروژه هایی با مقیاس این چنینی را مدنظر داشته باشد. چون الان یک هجمه ای متوجه سپاه است که انگار سپاه فضا را برای بخش خصوصی تنگ کرده این در حالی است ورود سپاه تنها به پروژه هایی است که تا پیش از این در اختیار خارجی ها بود.

* الان چنددرصد از ظرفیت سپاه مشغول فعالیتهای این چنینی هست؟

سپاه دقیقاً بخشی از آن توان مهندسی خود را که فعلا در عرصه دفاعی نیازی به آن ندارد برای کمک به توسعه سریع ملی ما به خدمت گرفته است. این در همه ارتش های دنیا وجود دارد و همه کسانی که ما را به این کار متهم می کنند.

* البته آنها می گویند سپاه وارد فعالیتهای اقتصادی سودآور شده است. حال شبهه آن است که سپاه وارد شده تا یک کار انتفاعی برای خود بکند یا وارد شده تا کار ملی را به سرانجام رساند؟

اجازه بدهید من بحث محرومیت زدایی را تمام کنم تا برسم به این سوال شما. در حوزه محرومیت زدایی کارهای بسیار زیادی با هزینه های خیلی اندک و اکثراً رایگان در حال انجام است و الان بحث اردوهای هجرت واقعاً در استانهای متعدد محرومی از کشور کارهای بزرگی را انجام می دهند تا ان شاء الله گردو غبار محرومیت را از کل چهره کشور بزدایند.

* یعنی کل درآمد پروژه های عظیم خرج محرومیت زدایی می شود؟

من نمی گویم که قرارگاه درآمدزدایی ندارد چون اساساً درآمدزدایی ذات فعالیتهای سازمان هایی است که می خواهند در مسیر توسعه باقی بمانند اما آنچه که سپاه در این مسیر به دست می آورد عمدتا یا صرف پروژه محرومیت زدایی می کند یا اگر ضعف اعتباری در پروژه های دفاعی حیاتی وجود داشته باشد به برطرف کردن آن می پردازد. ما عموماً هدف گیری های اساسی مان در توسعه فناوری های همین ظرفیت های مهندسی است.
به این معنا که ما باید تجهیزات مهندسی مدرن بگیریم تا بتوانیم کارهای مدرن انجام بدهیم. ازطرف دیگر در بحث محرومیت زدایی هم ۳۵۰۰ پروژه از طرف همین قرارگاه در مناطق محروم کشور در حال انجام است که عمدتا شامل ساخت مدرسه،خانه بهداشت، حمام و خانه ها و حتی غسالخانه می شود.
یعنی پروژه های عام المنفعه. اما در خصوص بحث شما یک ایده ای وجود دارد که می گوید سپاه وقتی وارد این حوزه ها می شود یک نفع اقتصادی را دنبال می کند و در واقع می گویند سپاه در حال تبدیل به یک موجود اقتصادی است. تبلیغات وسیعی هم می کنند.
هم از طرف بیگانگان و هم ازطرف کسانی که در داخل پژواک صدای بیگانگان هستند. در قرارگاه سازندگی سپاه سه عنصر محور فعالیتهاست. اول کیفیت است.
قرارگاه این پروژه ها را واقعا با کیفیت های برتر جهانی انجام می دهد. چون این پروژه ها پروژه های پایدار ملی هستند و بایستی بتوانند ده ها و صدها سال چرخ های توسعه ملی را به حرکت دربیاورند. معیار دوم سرعت است. چون همان طور که عرض کردم انقلابی گری و استفاده از مسیرهای میانبر و انگیزه ها و شوق قوی برای استقلال و خودکفایی در ترکیب با مدرنیزه بودن سیستم مدیریتی و تجهیزات سپاه و استعدادهای انسانی متخصص خلاق این امکان را به سپاه داده است که سرعت عمل خود را بالا ببرد. یعنی نرخ زمانی پروژه ها را پایین بیاورد و استانداردهایی را در این بخش از خود به جا بگذارد که برای سایر بخشهای کشور هم الگو باشد. نکته سوم قیمت کم است و این به خاطر آن است که سپاه به سود زیاد فکر نمی کند.

* اگر اجازه بفرمائید به بحث های دیگر بپردازیم. یکی از مسایلی که الان خیلی در دنیا مطرح است بحث تروریسم است. می بینیم که آمریکا به بهانه تروریسم لشکرکشی می کند به افغانستان و عراق. اما آنچه که خیلی برجسته است این است که سپاه در کشور ما خیلی برجسته و موفق در مبارزه با تروریسم عمل کرده است که البته شاید در این مورد اطلاع رسانی خوبی نشده باشد. در این زمینه توضیح می دهید؟

ببینید، محل پرورش تروریسم نقاطی است که ضعف حاکمیت وجود داشته باشد یا اینکه راهبردها و استراتژی های خارجی در آن محیط ها عمل کنند. تلاش دشمنان ما این بوده که بخشی از محیط های کشور را که دشمنان احساس می کردند این مناطق یک سری خط کشی ها و واگرایی هایی دارند و می توانند به توسعه تروریسم بپردازند کار کنیم که البته این یک تناقض بین گفته ها و عمل آنهاست.
سپاه از تروریسم آسیب های زیادی دیده است. ولی امروز مقابله هایی که سپاه در حوزه ضدتروریسم انجام می دهد کاملا بعد جهانی دارد. تروریسم و مواد مخدر دو پدیده با هم گره خورده است.
امروز که آمریکایی ها افغانستان را به اشغال خود درآورده اند کشت و تجارت مواد مخدر چندین برابر شده است و حال که سپاه ماموریت تامین امنیت منطقه جنوب شرق کشور را به عهده گرفته است و به کمک نیروی انتظامی و سایر نهادهای اطلاعاتی امنیتی یک سد نفوذناپذیر را برعلیه مواد مخدر و جنایات سازمان یافته تشکیل داده است خیلی از کشورهای دیگر از این اقدام تاثیر مثبت می پذیرند.
البته خود سپاه در این راه شهید می دهد و هزینه و نیروهای زیادی را صرف می کند. یا در منطقه شمال غرب کشور که همسایگان ما می دانند اگر سپاه در توسعه آن منطقه از لحاظ امنیتی تلاش نکند و محرومیت زدایی را در دستور کار قرار ندهد شرارت و ناامنی چه پدیده های نگران کننده ای را برای همگان ایجاد می کند.
بنابراین وقتی سپاه تامین امنیت این مناطق را می پذیرد این نشاندهنده آن است که سپاه دقیقا یک نهاد ضدتروریسم است ضمن اینکه خیلی از پاسدارهای ما به دست تروریست هایی که دست پرورده آمریکا بودند در این راه جان خود را فدا کردند.
الان شما نگاه کنید که در پادگان اشرف عراق یک گروه کاملا تروریستی تحت حمایت کامل آمریکاست و این در حالی است که همه جهان سالها آنان را به عنوان تروریست می شناختند.
سپاه مجبور است در این میدانها عمل کند تا رسالت اسلامی و انقلابی خود را به انجام برساند.
البته برخی جنایات و حرکت های کور که به دست فتنه گران و متعصبان جاهل وهابی و حمایت سازمانهای جاسوسی بیگانه، به وقوع می پیوندد مانند آنچه که در روز میلاد امام حسین (ع) در مسجد جامع زاهدان رخ داد، ضمن آنکه فاقد هرگونه ارزش عملیاتی است نخواهد توانست در روند حرکت امنیت افزایی سپاه و نظام در این مناطق تاثیر بگذارد. البته نظام بسیار مصمم است تا عاملین این جنایات را به سزای اعمال خود برساند.

* سردار وقتی که ما در کنار تمامی این موارد تلاش سپاه را درمقابله با جنگ نرم درنظر می گیریم می فهمیم که علت پروژه سپاه هراسی چیست؟ خب طبیعی است که آنها می ترسند از سپاه با انجام چنین ماموریت های متنوعی که انجام می دهد. به نظر شما آیا این گونه اقدامات دشمنان در راستای سپاه هراسی توانسته است به وجهه سپاه چه در منطقه و چه در داخل ایران لطمه ای بزند؟

سپاه بحمدالله به یک بنای بسیار بزرگی تبدیل شده به شکلی که از اقصا نقاط عالم دیده می شود و آن خط اثر عملکردهای قدرتمند سپاه که توانسته است در مقابل همه اشکال و صورت بندی ها و آرایش های مختلف تهدید مسئولیت ها و رسالتهای خود را انجام دهد، به عنوان یک دستاورد کلیدی و یک نقطه اتکای کلیدی نظام مطرح است وبه صورت طبیعی به دلیل اثرات و خصوصیات تعیین کننده و بارز سپاه در همه حوزه ها اعم از بازدارندگی، دفاع، امنیت و مقابله با جنگ نرم و نیروهای سایبری دشمن توانمندیهای سپاه را حس کرده است.
همه این ها باعث شده است که دشمن در تلاش همه جانبه خود برای تصرف ذهن ها و تسخیر دلها و آلوده سازی فرهنگ انقلابی و ملی ما با شکست مواجه شود.
تلاش دشمن این است که پاکیزی رخسار سپاه را آلوده و ناپاک نشان دهد اما به دلیل آنکه حرکت سپاه حرکتی شناخته شده است و همه مردم و همه جوامع می دانند که سپاه در چهارچوب معیارها و منافع انقلابی کشور عمل می کند و به همین خاطر این حرکات تاکنون نتوانسته است در نوع حرکت و برداشت و نگاه مردم ما و جهان اسلام تاثیر منفی بگذارند.

* ولی نوک پیکان تحریمها به سمت سپاه است؛ این مشکلی در انجام ماموریت های سپاه ایجاد نمی کند؟

اساساً هم کل نظام جمهوری اسلامی ایران و خاصه سپاه اساس حرکت خود را بر بدترین سناریو گذاشته است. یعنی ما همیشه فکر کردیم که همه دروازه های دنیا به روی ما بسته خواهد شد.
این پیش فرض طراحی راهبردی سپاه است. فرضیات راهبردی سپاه این است که دنیای امروز دنیایی است که متحد متعهدی را در سطح دولتهای تاثیرگذار برای جمهوری اسلامی ایران ممکن است ارائه نکند که البته امروز این حرکت و این روند در حال تغییر است که ترکیه و برزیل نمونه بارز آن است.
اما،ما فرض را بر بدترین حالت قرار داده ایم وچون این حرکت برپایه ظرفیت های ملی بنا نهاده شده بنابراین ما نگرانی نداریم و این حرکت ها تنها انگیزه ما را برای حرکت های خود اتکا افزایش خواهد داد.
یعنی ما را وادار می کند به این که بیش از گذشته به ظرفیت ها و قابلیت های درونی خودمان تکیه کنیم. به حمد الله کشور ما کشور کوچکی نیست که الزاماً بایستی متکی به تعامل با کشورهای خارجی باشیم. علاوه بر این تحریمها به هیچ عنوان چیز جدیدی نیست. ما سی سال است که در تحریم هستیم. مگر ما در جنگ چه داشتیم؟

* نمونه های متعددی از فناوریهای بومی ساخت سپاه وجود دارد که فکر می کنم بخش عمده ای از آن به خاطر جنگ و البته به خاطر همین تحریمها بوده است که باعث شده سپاه خود به دنبال این مساله باشند نکته ای در این زمینه دارید؟

هرکشوری که چند عنصر را داشته باشد قطعاً رشد خواهد کرد. آرمان قوی، رهبر قوی ، ملت مصمم و دشمن قوی. هرکجا دشمن با ما قوی برخورد کرده است آنجا قوی شدیم. مثلا در آن جایی که دشمن یک جنگ جهانی را به ما تحمیل کرد ما کاملا در حوزه دفاعی قوی شدیم. هم در بخش بازدارندگی و هم در بخش دفاع و هم در زمانی که نیاز است ما دکترین تهاجمی را با انگیزه دفاع را مورد توجه قرار دهیم.

* الان قدرت بازدارندگی ما چقدر است.چون الان بحث حمله به ایران هم خیلی مطرح می شود. آیا ایران توان لازم برای بازدارندگی را دارد؟

دقیقاً ! ببینید، بازدارندگی دو الگو دارد: یکی بازدارندگی براساس موازنه قدرت فیزیکی است و دیگری براساس موازنه قدرت تولید خطر است. مثال می زنم: بین حزب ا… و رژیم صهیونیستی توازن قدرت فیزیکی وجود ندارد. اما توازن در قدرت تولید خطر به نفع حزب الله است. یعنی آن قدر که حزب الله می تواند پیامدهای ویرانگر را برای اسرائیل به بار بیاورد، رژیم صهیونیستی قادر به این کار نیست.

* البته به نظر می رسد باید قوی تر از این مقیاس باشیم.

بله! قطعاً. ارتفاع قدرت بازدارندگی ما فراتر از تصور جهانی است. ما در حوزه موشکهای بالستیک به مرز پایان ناپذیری در کمیت رسیدیم. یعنی خطوط تولید ما بسیار روان و کاملا براساس استعداد ملی عمل می کنند. در پدافند هوایی پیشرفت های فوق العاده ای داشتیم.
در قدرت اثرگذاری بر امنیت منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و حتی آبهای آزاد توان ما به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. یعنی الان توان دریانوردی و دفاعی ما اساسا دارای محدودیت نیست. تعداد شناورهای رزمی که ما می توانیم وارد صحنه کنیم نیز همین طور. یعنی ما همه راهکارهای ممکن برای عمل نظامی را بستیم. من قبلا هم گفته ام.
اگر مردان نیروی زمینی ما که متصل هستند به شبکه دفاعی بسیج بخواهند در یک آرایه چندستونه بیاستند هیچ کس نمی تواند انتهای این ستونها را ببیند. ما وقتی در دریا یک رزمایش برگزار می کنیم نتیجه آن می شود که وزیر خارجه آمریکـا تحت تـاثـیر سیستم های مرکبی که سپاه در این رزمایش به کار برد تغییـر استـراتـژی نظامی کشورش را اعلام کرد. قدرت عمل سپاه در همه عرصه ها؛ قدرت خطرآفرین بسیار تعیین کننده ای است.
بالاخره استراتژی دشمنان ما معلوم است و ما بر تمام مولفه های این استراتژی مسلط هستیم و با یک اشراف اطلاعاتی نیرومند به اضافه یک قدرت دفاعی منعطف با یک دکترین عملیاتی و تاکتیکی که براساس عدم تقارن شکل گرفته و انسانهای سرشار از عشق خدا به اضافه اتصال به قدرت پایان ناپذیر اراده ملی دارای قدرتی مضاعف و غیرقابل تخمین برای دشمنان هستیم.

* قاعدتاً سطح بازدارندگی باید به حدی رسیده باشد که علاوه بر ایجاد امنیت برای کشور خودمان، خیال کشورهای منطقه را هم برای تامین امنیت راحت کرده باشد که اصلا نیازی به حضور نیروهای خارجی احساس نشود نظر شما چیست؟

اصلا همین الان آنچه لنگرگاه امنیتی منطقه است ایران است. آمریکایی ها که پنجاه درصد قدرت نظامی همه جهان را دارا هستند در کجا توانستند امنیت برقرار کنند؟ حضور آنها غیر از توسعه ناامنی هیچ دستاورد دیگری نداشته است.و امروز هم اگر این منطقه از یک امنیت و ثبات نسبی برخوردار است به برکت اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه امنیت برمبنای منطقه ای است که توانسته است تا اندازه ای امنیت را برقرار کند. امروز این ایران است که توانسته است امنیت انرژی را در دنیا برقرارکند. تحرک اقتصادی در عالم و امنیت کشتیرانی مدیون جمهوری اسلامی ایران است.

* به انرژی اشاره کردید. اعلام آمادگی سپاه برای رفع بحران خلیج مکزیک یادآوری شد، آیا این بحث جدی بود؟

سپاه حرف را بلاعمل نمی زند. همه دیده اند که سپاه اول عمل می کند بعد حرف می زند. خیلی وقتها هم عمل می کند و حرفی نمی زند. یعنی سپاه نمی تواند خود را در معرض آزمونی قرار دهد که از پس آن برنیاید. منتها لوازم و شروطی دارد که بایستی میدانهای لازم در اختیار آن قرار بگیرد.

* پاسخ به اعلام آمادگی سپاه چه بود؟

پاسخ روشنی دریافت نکردیم. آنها برغم پیشرفت هایی که طی روزهای اخیر داشته اند تا حدودی در مهار دامنه نشت موفق شده اند اما بنا به نظر کارشناسان همچنان محیط زیست در معرص خطرات و آسیب های جدی است: ولی کماکان ما آماده ایم و ما مطمئن هستیم که این اتفاقی که افتاده می تواند به طور کامل قابل مهار باشد و با تجربیاتی که کشور ما از نشت نفت در دریا و خشکی دارد از این حرف خود کاملاً مطمئن است و می تواند به آنها کمک نماید.

* به عنوان آخرین سوال، انعطاف پذیری سپاه قطعاً در آینده باعث ایجاد حوزه های کاری جدید خواهد شد. درخصوص آینده سپاه توضیحی دارید؟

بله! مولفه هایی که سپاه امروز خود را براساس آن تنظیم می کند و تغییرات ساختاری را در خود ایجاد می کند این است که سپاه برای ماموریت در محورهای مختلف اعم از حوزه سخت افزاری به کمک ارتش عزیزمان و نیز بخش های مختلف دیگر بتواند ظرفیت ها و انرژی های لازم را در خود ایجاد کند که این توسعه، توسعه به روزی است.
علاوه بر آن سپاه یک سلسله حرکت ها را برای عمق بخشی انقلاب انجام می دهد. یک سری حرکت های ایجابی در مقیاس داخلی که فرهنگ سازی ملی براساس شاخصه های بسیج به عنوان نماد فرهنگ اصیل ملی ما که هرکجا پا می گذارد موفق عمل می کند.
صداقت، اخلاص، قاطعیت، شجاعت، آگاهی، مهربانی و معنویت جزء ذات این حرکت است. به همه اینها اضافه کنید ایجاد یک شبکه اجتماعی نیرومند درمقابل تهدیدات و تهاجمات نرم و آماده بودن برای نبرد سایبری که امیدواریم ان شاء ا… بتوانیم مسئولیت های خود را به گونه ای انجام دهیم که مرض رضای خداوند و ملت شریف ایران قرار بگیرد.
ما هرگز خودمان را درون ملت ژنرال حس نمی کنیم. ما خادمانی هستیم که همواره نیازمند نگاهها و نوازشهای صمیمی ملت عزیزمان هستیم.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 26th جولای 2010 | ۸۹۸بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.