افشاگری جدید نادران در مجلس؛
سرو مشروبات الکلی و رقص مختلط در همایش ایرانیان خارج از کشور
آقای رییس جمهور گفت که حالا پای یک خانم به پای یک آقا خورده ولی خیر! مسئله خیلی بدتر از این حرفها بود. چرا برای میهمانان در هتل مشروب سرو کردند و رقصهای مختلط برگزار شد؟

نماینده مردم تهران گفت: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و اختیاراتی که گرفته‌است و البته اقداماتی که انجام داده، وزارت امور خارجه را از حیز انتفاع ساقط کرده است و کارشناسان، مدیران و سفرای ما از موضوعیت افتاده‌اند.

به گزارش جهان به نقل از فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران پس از سخنان منوچهر متکی وزیر امور خارجه طی سخنانی در توضیح سؤال خود از وزیر گفت: به استناد مصوبه‌ای که وزارت امور خارجه ارسال کرده ستاد مربوط به ساماندهی امور ایرانیان خارج از کشور مصوبه هیئت وزیران بوده است،شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور موضوع سؤال می‌باشد.
وی افزود: کمیسیون امنیت ملی که اقدامات وزارت خارجه را قابل تقدیر می‌داند بفرماید که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در کجا مصوب شده است و این شورا مصوبه کدام مرجع قانونی است.
وی افزود: اینکه ستادی در وزارت امور خارجه تشکیل شده مصوب شده است و دبیرخانه آن نیز در این وزارتخانه فعال بوده چه ارتباطی با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور دارد که این شورا برای اداره امور خود ده‌ها شورا را هم به زیر مجموعه خود اضافه کرده است درصورتیکه این موضوع صراحتا با مواد ۱۳۹ تا ۱۴۵ قانون برنامه چهارم مغایرت دارد که بر اساس آن اضافه کردن تشکیلات جدید منع شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: محل بحث، دفاع از حیثیت مجموعه وزارت امور خارجه و کارشناسان و مدیران این مجموعه است؛ با تشکیل این شورا و با اختیاراتی که گرفته‌است و البته اقداماتی که انجام داده، وزارت امور خارجه را از حیز انتفاع ساقط کرده است و کارشناسان، مدیران و سفرای ما از موضوعیت افتاده‌اند.
نادران ادامه داد: بنده گلایه‌ام از این بابت است که چرا آن روزی که بنده در این رابطه سؤال کردم عزیزان در کمیسیون مربوطه پیش‌بینی اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاده است را نمی‌کردند؛‌ همین همایشی که به نام ایرانیان خارج از کشور تشکیل شده و باعث وهن نظام بود و در واقع اتفاقاتی هم افتاد که دون شان نظام جمهوری اسلامی است، پیش‌بینی نشد.
نادران اضافه کرد: بنده نمی‌دانم “نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور ” از کجای قانون اساسی استنباط شده است و اگر مستند به اصل ۱۲۷ قانون اساسی می‌باشد، این اصل سازوکار خود را دارد؛ باید اختیارات مشخص شده و نماینده ویژه باید در یک مسئله اضطراری انتخاب شود. حالا مگر چه اضطراری پیش آمده است؟
وی خاطرنشان کرد: بحث بر این است که اختیارات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که فقط مصوبه تشکیل ستاد را دارد و نه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، از اختیاراتی برخوردار است که نه تنها اختیارات وزارت امور خارجه را دارا است بلکه فراتر از وزارت امور خارجه هم تصمیم‌گیری می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: همین اتفاقاتی که در بحث همایش ایرانیان خارج از کشور افتاد را می‌توان مشاهده کرد؛ اگر بنا است این شورا را افراد معلوم‌الحالی که در آنجا فعالیت کرده و مسئولیت دارند، اداره کنند اشکالی ندارد همان آقا را وزیر امور خارجه بگذاریم و وزیر محترم خارجه هم بشود رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تاکید کرد: ما باید بدانیم از چه کسی باید سؤال کنیم. بحث این است که آیا می‌خواهیم قانون را دور بزنیم؟ آیا می‌خواهیم دستگاه دیپلماسی کشور را بی‌خاصیت کنیم؟ دستگاهی که وظیفه ذاتی او دفاع از ایرانیان خارج از کشور است ‌را کنار گذشته و یک شورایی که متشکل از مجموعه افراد بوده را تشکیل داده و کارگروه‌هایی در زیرمجموعه آن قرار داده و این تشکیلات را به نهاد ریاست جمهوری برده‌ایم. انگار که در این کشور قرار است اگر مسئولیتی به کسی داده شود، باید ابتدا آن مسئولیت به آن آقا داده شود و بعد به دیگران.
نادران اضافه کرد: ما نسبت به این تنفیذ مسئولیت‌ها اعتراض داریم. بنده سؤالم این است که این روند به کجا می‌رود؟ وزیر امور خارجه به ما بفرماید آیا بنا است این اختیاراتی که دائما از وزارت امور خارجه سلب شده و به آن افراد داده می‌شود تا کجا پیش خواهد رفت؟
وی خاطرنشان کرد:‌ آقایان در رابطه با موضوعی صحبت می‌کنند و ما را با یک کشور همسایه که در سخت‌ترین شرایط ما را همراهی کرده رودررو می‌کنند. ‌یک مشت سخنانی به زبان می‌آ‌ورند که موضع نظام تلقی می‌شود به این دلیل که آنها نماینده ویژه هستند لذا باید بفهمند که چه می‏گویند،‌آنها باید راه و رسم دیپلماسی را درک کرده و آموزش دیده باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد:‌ ما برای ایرانیان داخل کشور چه کار کردیم که حالا به فکر ایرانیان خارج کشور افتاده‌ایم؟ باید دید که در همایش ایرانیان چه کسانی حضور داشته و چه سخنانی به زبان آوردند؛‌ آنها پس از اینکه با گذشت ۳۰ سال به کشور بازگشتند از ما طلبکار هم شدند.

نماینده تهران گفت: برخی از این افراد اگر از طریق عادی وارد کشور می‌شدند مجرم بوده و باید به دستگاه قضایی کشور پاسخ می‌دادند. چرا با فشار سیاسی کاری کردیم که این افراد آزادانه وارد کشور شوند و طلبکارانه از کشور خارج شوند. فضا طوری شد که انگار ما بدهکار آنها هستیم. 

الیاس نادران نماینده مردم تهران در ادامه پاسخ خود به توضیحات وزیر امور خارجه گفت: برای بنده هیج مصوبه‌ای ارائه نشده که ستاد ایرانیان خارج از کشور به شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تغییر نام پیدا کرده باشند البته کارگروه‌های تخصصی هم که زیرمجموعه شورا باشد، نیز به بنده ارائه نشده است.
وی افزود: برای هر فردی که مسایل سیاسی را پیگیری می کند، روند جاری و فضاحت‌هایی که در رابطه با همایش ایرانیان به بار آمد قابل پیش‌بینی بود.
نادران گفت: در این همایش فردی را دعوت کردند که دلال رابطه با آمریکا بود. ساواکی‌ها هم به این همایش دعوت شده بودند البته بعد هم دستور داده شد که حقوق ۳۰ ساله گذشته و معوقات آن پرداخت شود.
وی با بیان اینکه برخی ضد انقلاب‌ها هم به همایش ایرانیان دعوت شده بودند، افزود: آیا این دعوت‌ها با هماهنگی وزارت امور خارجه بوده است یا نه، چه نقشی وزارت خارجه در این رابطه داشته است و حتی بگویند که چه اعتراضی کرده؛ بعد هم می‌گویند ما قرار است مکتب ایرانی درست کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: بنده در سال ۱۹۹۴ در فرانسه تحصیل می‌کردم. در آنجا ‌وقتی دولت فرانسه تصمیم گرفت که با مسلمانان باحجاب برخورد کند و دختران من از مدرسه اخراج شدند. من آنجا به سفیر ایران گفتم که باید جایی باشد که در این موارد پناه ایرانیان باشد و اساسا بنده با تشکیل جایی که به این امور رسیدگی کند موافقم ولی نه به این شکل.
نادران گفت: رییس جمهور فرانسه صراحتا اعلام کرد که ما می‌خواهیم اسلام فرانسوی درست کنیم؛ یعنی اسلامی می‌خواستند درست کنند که مربوط به یک جغرافیا باشد و لذا وقتی هم که اسلام مربوط به یک جغرافیا شد دیگر امت اسلامی تشکیل نخواهد شد.
نادران ادامه داد: بحث، انحرافات اخلاقی است بعد هم می‌گویند که ما بحث‌های نظری کرده‌ایم.
وی ادامه داد: هر کس که دعوت شده بود ۴ نفر هم همراه خود داشت، هزینه هواپیمای رفت و برگشت آنها را پرداخت کرده‌ایم، برایشان هواپیما چارتر کرده و در داخل کشور هم به گردش برده‌ایم و هزینه اقامت آنها در تهران را پرداختیم. بعد هم حقوق معوقه آنها در طول ۳۱ سال اخیر را پرداخت کردیم.
نادران گفت: برخی از این افراد اگر از طریق عادی وارد کشور می‌شدند مجرم بوده و باید به دستگاه قضایی کشور پاسخ می‌دادند.
وی خاطرنشان کرد: چرا با فشار سیاسی کاری کردیم که این افراد آزادانه وارد کشور شوند و طلبکارانه از کشور خارج شوند. فضا طوری شد که انگار ما بدهکار آنها هستیم؛ شما اگر بدهکار باشید اول به ایرانیان داخل کشور بدهکار هستید شما به افرادی بدهکار هستید که ۸ سال جنگیده و این همه شهید داده‌اند؛‌ شما به مردم شهید داده و جانباز داده‌ بدهکار هستید.
نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به مسئولان برگزاری همایش ایرانیان خارج از کشور گفت: این افراد تاکنون کجا بوده که شما الان به آنها بدهکار هستید، شما به آنها بدهکار هستید ولی نظام و مردم به آنها بدهکار نیستند؛ در کشورهای مختلف هم خانه ایرانیان درست کرده‌اند در حالی که نه مسئولیت و نه وظیفه آن مشخص است.
وی افزود: در این بین هم وزارت امور خارجه هیچ اعتراضی نمی‌کند؛ ‌از کجا این همه منابع مالی می‌آورند. البته همین آقا در سال گذشته و در سفر نیویورک با افراد مختلف ملاقات می‌کند که از جمله این افراد سفیر اسبق آمریکا در رژیم صهیونیستی بود. چه صحبت‌هایی با او کردید؟ باید کار سیاست خارجی را به وزارت خارجه واگذار کنیم.
نادران اضافه کرد: بعد هم ملاقات‌ها و نشست‌های مشکوک؛ در همین همایش که در داخل کشور برگزار شد، عده‌ای را دعوت کرده و در جلسات خصوصی که خبرنگاران را هم اجازه حضور در آن کارگروه ندادند تشکیل داده‌اند، چه مسائلی قرار بود مطرح شود؟ بعد هم همین آقا می‌گوید که اگر من کاندیدا شوم ۹میلیون از احمدی‌نژاد بیشتر رای می‌آورم.
نادران گفت: آقای رییس جمهور گفت که حالا پای یک خانم به پای یک آقا خورده ولی خیر! مسئله خیلی بدتر از این حرفها بود. چرا برای میهمانان در هتل مشروب سرو کردند و رقصهای مختلط برگزار شد؟
وی گفت: ما می‌خواهیم ببینیم دیپلماسی کشور در حوزه دیپلماسی تا کجا قصد دارد پیش برود؛ اشکالی ندارد وزیر خارجه گفت که این سؤالات بنده در آن سوال مطرح شده نیامده است. بنده سوالی را طرح خواهم کرد و مسئولان مختلف باید در مجلس حاضر شده و در این رابطه نسبت به آن پاسخ بدهند. باید این مسئله حل شود.
بر اساس این گزارش پس از پایان توضیحات الیاس نادران نماینده تهران مجلس شورای اسلامی از مجموع ۱۹۴ نماینده با ۵۵ رای موافق،‌۱۱۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از توضیحات منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان قانع نشد.

نوشته شده توسط در تاریخ دوشنبه, 30th آگوست 2010 | ۸۹۵بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.