رئیس ستاد بازسازی عتبات از رونمایی گنبد طلا‌کاری شده حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) در کاظمین با حضور مقامات ایرانی و عراقی خبر داد.

حسن پلارک دیروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: روز گذشته گنبد طلا کاری شده حرم مطهر امام موسی کاظم(ع) با حضور جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات، سفیر ایران در عراق، معاون نخست‌وزیر عراق و تولیت آستان امامین جوادین پرده‌برداری شد.

وی ادامه داد: در این طرح، گنبد حرم مطهر امام موسی کاظم(ع) با روش الکترو آنالیز، مجددا طلاکاری شده است.

وی با بیان اینکه هزینه طلاکاری گنبد حرم امام موسی کاظم(ع) توسط مردم استان خراسان تأمین شده است، افزود: این طرح شامل تعویض خشت طلای گنبد و گلدسته‌های حرم مطهر است.

به گفته پلارک، در ساخت گنبد حرم مطهر امام موسی کاظم(ع) ۱۰ هزار و ۲۶۱ عدد خشت طلا به کار برده شده و ارتفاع این گنبد به ۱۲٫۵ متر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در طرح مذکور، طلاکاری کلاهک و ساقه سه گلدسته حرم امام موسی کاظم(ع) انجام شده است، گفت: در هر گلدسته ۴۷۲ خشت طلا و در هر کلاهک نیز ۱۹۲ خشت طلا استفاده شده که در مجموع برای هر ۳ گلدسته‌ هزار و ۴۱۶ خشت طلا به کار برده شده است.

وی ادامه داد: طلاکاری گنبد مطهر امام موسی کاظم(ع) در طول ۱،۵ سال اجرا شده است.

فاضل انباری متولی حرم امامین جوادین(ع) هم در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: در طرح طلاکاری دو گنبد طلایی کاظمین بیش از دویست و بیست کیلوگرم طلا استفاده شده است و بیش از سیصد نیروی فنی و مهندسی در اجرای این طرح بزرگ مشارکت داشتند.

وی افزود: اداره اوقاف شیعیان عراق و آستان مقدس حرم امامین جوادین(ع) نیز با هماهنگی مرجعیت دینی نجف اشرف در اجرای این طرح کمک کردند.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک کار طلاکاری چهار گلدسته این حرم باشکوه هم آغاز شود.

علیرضا فداکار معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق نیز با اشاره به اینکه مراحل طلا کاری گنبد حرم امام کاظم(ع) و سه گلدسته آن دو سال به طول انجامید افزود: در طلاکاری هر گنبد بیش از صد و ده کیلوگرم طلا و چهارده تن مس با دست توانمند و هنرمند متخصصان و استادکاران ایرانی بکار رفته است.

وی با بیان این مطلب که بانی طلاکاری گنبد حرم امام موسی کاظم(ع) مردم استان رضوی و طلاکاری گنبد حرم امام جواد(ع) با مشارکت و کمکهای مردمی از سراسر ایران بوده اند، افزود:

ستاد بازسازی عتبات عالیات تصمیم گرفته است از ماه آینده طرح طلاکاری گنبد حرم امامین عسگریین(ع) در سامرا را آغاز کند.

 

————————————————————————————————————————–

اللهم عجل لولیک الفرج

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 15th سپتامبر 2010 | ۱۰۲۵بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.