شاید هیچ دانش‌آموزی حتی فکرش را هم نکند که اس‌ام‌اس بازی، تماشای فیلم‌های غیرمجاز خارجی و دعوت به پارتی توسط دوستانش، دامی از سوی دشمنانی باشد که هویت او را نشانه گرفته‌اند و او ناآگاهانه سرنوشت شومی را برای خود و کشورش رقم خواهد زد.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تلنگری سنگین بر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی بود.

دشمنانی که هنوز باور نمی‌کردند که ملت ایران توانسته‌ است بر ظلم ستیزی رژیم طاغوت پیرزوی یابد و شاید همین ناباوریشان بود که جنگ بر علیه ایران را رقم زد.

اما این بار نیز پایمردی و ازخود گذشتگی مردان و زنان ایرانی در پی فرمان رهبر و برای خاک کشور، چون تیری زهر آلود قلب سیاه دشمنان را شکافت.

التیام این زخم نیز جز با فروپاشی نظام ایران اسلامی ممکن نبود چرا که افکار آنان مصمم بر این کار بود.

آنان این بار به مدد اندیشمندان و تئوریسین‌های خود، جنگی از نوع دیگر را در پیش گرفتند؛ جنگی که ریشه‌ها را بخشکاند.

این بار فرهنگ غنی و تمدن پربار ایران اسلامی نشانه قرار گرفت و بهترین گروه برای این جنگ، دانش‌آموزان و دانشجویان بودند.

* اندیشه‌ها و تفکرهایی که زخمی می‌شوند

محمدتقی فخریان، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت‌وگو بافارس به تعریف از جنگ نرم پرداخت و اظهار داشت: اگر بخواهیم از جنگ نرم یک تعریف لغوی داشته باشیم، در حقیقت در مقابل جنگ سخت است یعنی هرگونه اقدام روانی، تبلیغاتی، رسانه‌ای و فرهنگی که جامعه یا گروه هدفی را بدون درگیری نظامی نشانه بگیرد، جنگ نرم نامیده می‌شود.

وی به تفاوت‌های جنگ نرم و سخت اشاره کرد و گفت: تفاوت جنگ نرم با جنگ سخت، این است که روش آن غیر خشونت آمیز است در حالی که تهدید و پیام جنگ سخت خشونت آمیز است.

فخریان افزود: خسارت جنگ نرم بسیار زیاد است اما این خسارت دیده نمی‌شود و به همین دلیل به ظاهر خسارت خیلی کمی دارد؛ در جنگ سخت همه چیز مشخص است اما در جنگ نرم اینگونه نیست به همین دلیل خطرش در حوزه دانش‌آموزی بیشتر است.

وی با بیان اینکه دامنه گستردگی جنگ نرم خیلی وسیع است، گفت: برخلاف جنگ سخت که موقعیت جغرافیایی محدودی را تحت تأثیر خود دارد، جنگ نرم کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، عمیق بودن اثر گذاری را از تفاوت‌های دیگر جنگ نرم و سخت عنوان کرد و ادامه داد: وقتی در جنگ نظامی، تیری به سرباز برخورد می‌کند، تحت درمان قرار می‌گیرد اما تیری که در جنگ نرم به افراد برخورد می‌کند، اندیشه‌ها و تفکرها را زخمی می‌کند.

وی، کاهش امکان مقابله با جنگ نرم و تکنولوژی قوی دشمن را از ویژگی‌های جنگ نرم برشمرد و افزود: تبعات جنگ نرم دیده نمی‌شود و به همین دلیل کسی محکوم نیست.

* دشمن دانش‌آموزان را بی‌تفاوت می‌کند

فخریان با بیان اینکه سبک زندگی دینی و اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر سبک غربی مورد استفاده قرار گرفته است؛ ما حتی در مراوده‌هایمان از گفتمان غربی‌ها استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر به داخل ساختمان‌ها توجه شود، می‌بینیم که در سبک زندگی ما دستکاری شده است مثلا مدل ساخت آشپزخانه‌ها تغییر یافته است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به تقویت جریان سکولار توسط دشمنان اشاره کرد و افزود: آنها در تلاش هستند تا دانش‌آموزان ما را به بی تفاوتی بکشانند تا اگر حجابشان را رعایت نکردند، برایشان خیلی مهم نباشد البته در این مسیر هجمه دشمنان به جایگاه فقه و فقاهت بیشتر است.

وی اضافه کرد: دشمن در حال تلاش و تبلیغ ناکارآمدی نظام است در حقیقت دنبال این است که جمهوری اسلامی را یک نظام ناکارآمد معرفی کند.

* تبلیغ مسیحیت در میان دانش‌آموزان کشور؛ پروژه‌ جدید دشمن در جنگ نرم

بحث حضور دشمن در مدارس و تهدید جنگ نرم در چاردیواری این مکان آموزشی و تربیتی، توسط مسئولان و کارشناسان مطرح می‌شد اما فردی که تهدید جنگ نرم در مدارس را به طور جدی و صریح مطرح کرد و به نشانه‌هایی از آن در بین مسئولان آموزش و پرورش و رسانه‌ها اشاره کرد، وزیر اطلاعات کشور بود.

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در مراسم اختتامیه بیست ‌و هفتمین گردهمایی رؤسای مناطق و ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که هجدهم مرداد ماه امسال در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد با اشاره به تهدیدات مختلف دشمن برای فروپاشی نظام اسلامی گفت: یکی از پروژه‌های دشمن در جنگ نرم، مسیحی‌سازی دانش‌آموزان است که طبق اطلاعات رسیده یک جریان پروتستانی با شعار “فقط عیسی ” و با پشتیبانی صهیونیست‌ها در مدارس به راه افتاده‌ است.

وی افزود: انتهای این جریان همانند مسیحیت آمریکا، رژیم صهیونیستی قرار دارد که البته حساب آنها از اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شده در نظام اسلامی جداست.

حجت‌الاسلام مصلحی افزود: اینها موفق شده‌اند تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان را با راه‌اندازی‌های NGOهایی از مجموعه آموزش و پرورش تحت تأثیر و هدایت خود قرار دهند که البته طرح این موضوع نه به عنوان بزرگی و شدت کار آنها بلکه به عنوان هشداری نسبت به شرایط موجود است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه در طول ۳۰ سال پس از انقلاب اسلامی، دشمن از طریق جنگ نرم هوشمندانه به دنبال مقابله با اسلام ناب محمدی بوده است، تصریح کرد: یکی از صحنه‌های مهم این جنگ نرم عرصه آموزش و پرورش است و البته علی‌رغم تجربه‌های موفقی که دشمن در این رابطه با خود همراه داشته است، در نظام اسلامی ایران به دلیل ویژگی‌های خاص آن نتوانسته است به نتیجه برسد.

* راه‌اندازی مهدکودک و مدارس غیرانتفاعی توسط بهائیت

حجت‌الاسلام مصلحی تصریح کرد: یک تشکل ضدانقلابی با سوء استفاده از اسم معلمان، حرکت‌هایی را علیه نظام اسلامی انجام می‌دهد که تنها در یک مقطع بیش از ۳۱۵ هزار دلار از سوی دشمنان به دست آورده است بنابراین مجموعه اسناد نشان می‌دهد که تمرکز استکبار در جنگ نرم بر روی آموزش و پرورش به ویژه دانش‌آموزان است.

وزیر اطلاعات با اشاره به فرقه‌های مختلفی که با پشتیبانی رژیم صهیونیستی علیه انقلاب و نظام اسلامی فعالیت می‌کنند، هشدار داد: یکی از این فرقه‌ها، بهائیت است که با راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی و مهدکودک در برخی مناطق به دنبال تاثیرگذاری بر نسل آینده است.

حجت‌الاسلام مصلحی انجمن حجتیه را یکی دیگر از مجموعه‌های فعال در جریان فتنه عنوان کرد و افزود: طبق اسناد موجود این گروه در فتنه سال گذشته همراهی قابل ملاحظه‌ای با طراحی‌های پیچیده استکبار داشته‌اند و با گفتمان سکولاریستی خود و با اقداماتی نظیر مقایسه روایت امام صادق «علیه‌السلام» درباره شطرنج و مقایسه آن با فتوای امام راحل در این رابطه و عدم اشاره به موضوع اجتهاد و مقتضیات زمان، به دنبال تأثیرگذاری بر ذهن دانش‌آموزان بوده‌اند.

* توزیع کتب انحرافی به صورت بسته‌بندی در مدارس

وزیر اطلاعات در ادامه به مهمترین محورهای برنامه‌های دشمن برای مقابله با نظام اسلامی از طریق آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پخش برنامه‌های ماهواره‌ای در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی به ویژه در رابطه با چالش‌های آموزش و پرورش، توزیع کتب انحرافی به صورت بسته‌بندی شده در مدارس، ارسال محموله‌های پستی حاوی سی‏دی‌های مبتذل برای معلمان، دامن زدن به مسائل قومی و قبیله‌ای به ویژه در مناطق مرزی، ترویج بی‌حجابی و بدحجابی در میان دانش‌آموزان، سرمایه‌گذاری روی مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های آزاد و توجه به معلمان اعزامی به خارج از کشور از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه سیستم آموزش و پرورش کشور آمریکا از روز اول در اختیار صهیونیست‌ها بوده و هیچ‌ مجموعه‌ای اجازه نفوذ در این سیستم را نداشته است، گفت: این موضوع برای ما هشدار دهنده است و باید توجه کرد که وزارت اطلاعات در راستای مقابله با جنگ نرم، نیازمند همراهی اهالی آموزش و پرورش است.

حجت‌الاسلام مصلحی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در این عرصه اطلاع‌رسانی به فرهنگیان و دانش‌آموزان نسبت به توطئه‌ها و تهدیدات است و وظیفه فرهنگیان نیز این است که حرکت‌های مشکوک در مجموعه آموزش و پرورش را سریع به سربازان گمنام امام زمان (عج) اطلاع دهند.

* تأثیر مستقیم شبهه و شهوت هالیوود بر دانش‌آموزان

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در پاسخ به این پرسش که دشمن از چه ابزارهایی در مدارس برای تحقق توطئه‌هایش استفاده می‌کند، گفت: این ابزار در سه حوزه تقسیم می شود؛ نخستین گروه شامل صنایع فرهنگی مانند سینما، انیمیشن و ماهواره است که دشمن در این حوزه اقدامات ویژه‌ای را انجام داده است.

وی ادامه داد: هالیوود در دو حوزه شامل شهوت و شبهه کار می‌کند که این دو قضیه تأثیر شدید و مستقیمی بر دانش‌آموزان دارند.

فخریان اضافه کرد: در بحث شبهه، در دین و اعتقادات شبهه ایجاد می‌کنند و در بحث شهوت، مسائل دوران بلوغ را هدف قرار داده‌اند.

وی ابزار دوم را رسانه‌ها شامل مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون عنوان کرد و ابزار سوم را در حوزه‌های فناوری‌های نوین مانند اینترنت، بلوتوث، فیس بوک نام برد.
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: فناوری‌های نوین با استفاده از هنر، جاذبه بسیاری برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است؛ در حقیقت برخلاف اینکه فکر می‌کنیم بزرگ‌تر ها از کامپیوتر استفاده می‌کنند، این دانش آموزان هستند که استفاده بیشتری از کامپیوتر دارند.
وی با بیان اینکه تهدید جنگ نرم در مدارس جدی است، گفت: در نوع پوشش دانش‌آموزان، نوع استفاده از ابزارهای نوین و در افت تحصیلی بعضی از پایه‌های تحصیلی، تأثیر جنگ نرم دیده می‌شود البته اینگونه نیست که تمام دانش‌آموزان را تجت‌الشعاع قرار داده باشد اما این تأثیرگذاری نگران کننده است که باید برنامه‌ریزی کرد.

فخریان افزود: هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی در عرصه فرهنگی در مدرسه و توجیه مدیران مدارس نسبت به جنگ نرم و مقابله با آن در پیروزی در جنگ نرم موثر است.

* دعوت به پارتی، اس‌ام‌اس بازی و قرارهای تلفنی متوجه دبیرستانی‌ها

مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» به مصداق‌های عینی موردهایی از جنگ نرم دشمن در ارتباط با دانش‌آموزان گفت: یکی از موارد باورهای دروغین شیطان پرست‌هاست؛ آنها به پخش انواع سی‌دی‌ها و فیلم‌ها می‌پردازند و از دانش‌آموزان برای شرکت در میهمانی‌ها دعوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این موارد بیشتر در دبیرستان‌ها و برای هر دو جنسیت دختران و پسران وجود دارد، اظهار داشت: فعالیت دشمنان در هر منطقه متفاوت است؛ به عنوان مثال در جنوب شهر تهران پارتی برقرار نمی‌شود اما سی‌دی و فیلم رد و بدل می‌شود؛ آدرس‌های اینترنتی، قرارهای تلفنی و اس‌ام‌اس بازی وجود دارد و در شمال شهر، علاوه بر این‌ها، پارتی‌هایی است که قرص‌های روانگردان به راحتی در آن مصرف می‌شود.

* جریان استکبار به دنبال یارگیری از معلمان است

دشمنان در جنگ نرم تنها دانش‌آموزان را هدف قرار نداده‌اند بلکه معلمان نیز از ترکش‌های این جنگ در امان نیستند.

نورالله حیدری، سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بدون شک وقتی موضوع جنگ نرم را عنوان می‌کنیم، بحثی جدی است و به عنوان یکی از سیاست‌های جدید استکبار قطعاً در کشور ساری و جاری است؛ در این میان، یکی از گروه‌های به شدت آسیب‌پذیر، جمعیت جوان به ویژه دانش‌آموزان هستند که از این منظر باید هوشیاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در طی روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمن به شکل‌های گوناگون حتی به شکل جنگ نرم وارد شده و شکست خورده است منتها ماهیت استکبار و شیطانی آنها به این شکل است که هیچوقت از هدف پلیدشان منصرف نمی‌شوند؛ اگر از نسل اول، دوم و سوم ناامید شوند، باز هم برنامه‌ریزی می‌کنند تا بالاخره روزی خدای ناخواسته به مقاصد شومشان برسند به همین دلیل از این منظر واقعاً وضعیت مدارس ما از حوزه جنگ نرم فوق‌العاده حائز اهمیت است.

حیدری به مجاری نفوذ دشمنان در دانش‌آموزان در جنگ نرم اشاره کرد و افزود: نخستین بخش، خارج از مدرسه و تحت تأثیر رسانه‌های مختلف است؛ جاهایی که اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام تابستان است یا کانون‌هایی که تحت عنوان کانون‌های آموزشی یا فرهنگی فعالیت می‌کنند یا حتی برنامه‌هایی که در رسانه‌های گوناگون تهیه می‌شود.

وی اضافه کرد: ممکن است برنامه‌های مختلف دستگاه‌های دیگر که با نیت خیرخواهانه برگزار می‌شود، دامی برای دانش‌آموزان شود و ما برای اینکه موفق‌تر عمل کنیم، نباید تصور کنیم که این جنگ نرم فقط وارد چاردیواری مدرسه می‌شود بلکه شعاع آن فراتر از درون کلاس و مدرسه است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: دانش‌آموزان از طریق سی‌دی و متن‌هایی که توسط کانون‌های غیر رسمی آموزشی، فرهنگی و هنری توزیع می‌شود، جذب می‌شوند.

وی افزود: به رغم شناسایی بخشی از واردات قاچاق در این زمینه و کشف تولیدات گروه‌های انحرافی در داخل کشور، باز هم این موارد همچنان وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه جریان استکبار به دنبال یارگیری از معلمان است، اظهار داشت: آنها منابع مالی فراوانی دارند و چه بسا خدایی ناکرده مستقیم یا غیر مستقیم، عناصر خودشان را به نحوی، وارد سیستم آموزش و پرورش کنند یا از نیروهای آموزش و پرورش استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین یک روزنه این است که باید فعالیت مختلف معلمان را رصد و کنترل کنیم البته نه با نگاه بدبینانه بلکه در مسیر وظایفمان، عملکرد معلمان را در سطوح مختلف با دقت مورد بازنگری قرار دهیم و نسبت به وضعیت آنها اشراف بیشتری پیدا کنیم.

* ورود به متون درسی در قالب‌های پیچیده

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: بعضا گزارش‌هایی داریم که متأسفانه درصد بسیار معدودی از فرهنگیان، عمدتاً ناخواسته عمله استکبار شدند.

وی ادامه داد: این افراد از نیروهایی که تحت عنوان شرکتی یا کار موقت در آموزش و پرورش کار می‌کنند، بودند؛ در سیستم نیروی انسانی رسمی آموزش و پرورش به دلیل گزینش‌های خوب و کنترل شده‌ای که صورت می‌گیرد، گزارشی نداشتیم اما از نیروهای پاره وقت و غیر رسمی و در حوزه مدارس غیرانتفاعی، گزارش‌هایی هست.

حیدری راه دیگر دشمن در جنگ نرم را از طریق متون آموزشی عنوان کرد و افزود: برخی خبرها حاکی از آن است که عناصر دشمنان به دنبال این هستند که اهداف شومشان را در قالب پیچیده در متون درسی وارد کنند و بعضاً بعد از چاپ مشاهده می‌شود البته ممکن است فرد ناخواسته در این وضعیت گرفتار شود.

وی اضافه کرد: مسیرهای دیگری که دشمنان انتخاب می‌کنند، در نشست ها و اردوهاست؛ فعالیت‌هایی که در قالب ارودهای علمی، تفریحی و حتی اردوهای زیارتی صورت می گیرد؛ آنها با پخش بروشورها و تراکت‌ها حتی تحت با عنوانی که اسم گمراه کننده‌ای ندارد، اهدافشان را به مدارس می‌رسانند.

* اثرگذاری جنگ نرم در پسران بیش از دختران

حیدری به اولویت دشمنان در جنگ نرم در مدارس اشاره کرد و افزود: اولویت نخست آنها، دین با همه جلوه‌هایش است که شامل کلیت دین، جایگاه ولایت فقیه و نقش روحانیت، برخی احکام اسلامی و مناسبت‌ها، مسئله روزه، نماز، امامت و نبوت است؛ در حیقت یکی از محمل‌های پررنگشان دین است که معتقدند اگر پایه‌های اعتقادی دانش‌آموزان را سست کنند، به هدفشان می‌رسند.

وی ادامه داد: مورد بعدی، مواد مخدر است؛ شاید این قضیه ارتباط مستقیمی با جنگ نرم نداشته باشد اما به هر حال هدف جنگ نرم، استحاله دانش‌آموزان است که اعتیاد نیز به نوعی اثرش را بر دانش‌آموزان می‌گذارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوع بعد را جنسیت عنوان کرد و گفت: در این خصوص روی دانش‌آموزان دبیرستانی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان در بحث حجاب و عفاف به خصوص در مدارس دخترانه به شدت ورود پیدا می‌کنند، ادامه داد: آنها عنوان می‌کنند که حجاب مخالف آزادی است و دختران باید آزادی خودشان را داشته باشند.

حیدری در پاسخ به این پرسش که دشمنان بر روی کدام جنسیت بیشتر برنامه‌ریزی می‌کنند، اظهار داشت: اطلاعات شفاف و گویایی نداریم اما اگر به موازات هم پیش روند، گرچه دختران آسیب پذیرند اما به خاطر مراقبت‌های خانواده‌ها، نظام و حجب و حیایشان، نفوذ دشمن در مدارس پسرانه است زیرا پسران از آزادی عمل بیشتری برخوردارند به همین دلیل اثرگذاری در پسران بیشتر است.

* شبهه وجود نماد شیطان پرستی در کتاب فارس اول راهنمایی

سال گذشته، ماجرای طرح «چشم» در کتاب فارسی اول راهنمایی به عنوان نماد شیطان‌ پرستی، غوغایی را برپا کرد و البته مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که این موضوع صحت ندارد؛ در هر حال دشمنان در جنگ نرم از هر روشی استفاده می‌کنند و در این میان، کتاب‌های درسی محمل مناسبی خواهد بود.

سید احمد حسینی، مدیرکل دفتر چاپ و توزیع کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: تلاش کردیم که هنر اصیل ایرانی و اسلامی را وارد کتاب درسی کنیم و مشاهیر اسلام را در پشت جلد کتاب‌های درسی معرفی کنیم تا دانش‌آموزان ما احساس هویت کنند.

وی ادامه داد: تلاشمان این است که به غیر از فضای هنری، ارتباطی را با دانش‌آموزان برقرار کنیم البته در جشنواره رشد نیز شاخه‌ای را به کارهای دانش‌آموزی اختصاص دادیم تا بتوانیم با دانش‌آموزان تعامل داشته باشیم.

حسینی در خصوص طرح «چشم» در کتاب فارسی اول راهنمایی که عنوان شد نماد شیطان پرستی است، گفت: شبهه‌ای ایجاد شده بود و ما آن تصویر را تغییر دادیم چرا که دیدیم باید طراح ضمیمه کتاب شود و این شبهه را برطرف سازد.

وی کتاب‌های درسی را به سمت مبارزه با تهاجم فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: آرام آرام در حال حرکت هستیم و پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

* از برخورد خشن در حوزه دانش‌آموزی پرهیز شود

در هر حال جنگ نرم مدت‌هاست که آغاز شده است اما وظیفه مدیران، معلمان مدرسه و مسئولان آموزش و پرورش در این راستا چیست؟

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در خصوص نقش مدیر و معاونان در مقابله با جنگ نرم در مدارس گفت: ما اعتقاد داریم که تربیت فرایندی است که بخش از آن می‌تواند در مدرسه اتفاق بیفتد؛ در نتیجه، این فرایند را پازل‌هایی تشکیل می‌دهند که مهمترین آن خانواده است؛ بعد از خانواده، جامعه و رسانه‌ها نقش مهمی دارند که البته تأثیر رسانه بیشتر از جامعه شده است زیرا بیشترین وقت دانش‌آموز پای رسانه می‌گذرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی کاری انجام دهد؛ هنری را باید وزیر آموزش و پرورش و معاونان پرورشی وی داشته باشند تا سازمان‌هایی که مرتبط با بحث مصون سازی دانش‌آموزان هستند و منجر به تربیت می‌شود را با هم هماهنگ کنند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه برای مقابله با جنگ نرم باید امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری را به خدمت بگیریم، گفت: چطور می‌توان از دانش‌آموزی که خارج از مدرسه با هر کلوپی ارتباط برقرار می‌کند و فیلم مبتذل و غیر مبتذلی را با پیام‌های شبهه‌ناک دریافت می‌کند، انتظار داشته باشیم در چهار ساعتی که در مدرسه هست، درس ریاضی، فیزیک و شمیی بیاموزد و مقابله با جنگ نرم را نیز انجام دهد.

وی ادامه داد: البته پیشنهاداتی را به آموزش و پرورش داریم که نهادهای فرهنگی مثل حوزه علیمه و ارشاد را به کمک گیرد تا آنها نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند؛ همه نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا در آینده خیالشان از بابت دانشگاه راحت باشد.
فخریان با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزانی که مستقیماً تحت‌الشعاع ماهواره و اینترنت قرار می‌گیرند، محدود هستند، اظهار داشت: وقتی همین تعداد اندک دانش‌آموزان وارد مدرسه می‌شوند، مدرسه را آلوده می‌کنند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید دستورالعمل‌های دقیق و کارشناسی شده‌ای داشته باشد که به حرمت دانش‌آموز لطمه نزند و در کنار آن مانع مشکلات در مدارس شود به عنوان مثال در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا می‌بینیم دانش‌آموز وقتی وارد مدرسه می‌شود، حق ندارد از ابزار موبایل استفاده کند یا دانش‌آموز حق ندارد وسیله‌ای غیر از کتابش را به مدرسه بیاورد.
فخریان افزود: آموزش و پرورش نیز باید بهترین شیوه‌نامه کاربردی را در حوزه مقابله با جنگ نرم ارائه دهد و از برخورد خشن با حوزه دانش‌آموزی بپرهیزد؛ در تابستان نیز باید دوره‌های آموزشی قبل از مدرسه به دانش‌آموزان و خانواده‌ها به صورت مجازی و حضوری ارائه شود.

* راه‌اندازی سایت‌های‌های گفت‌وگو برای جوانان به جای چت‌روم‌های غیرمجاز

ابهری، مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس درباره نقش معلمان و مدیران در جنگ نرم گفت: باید در ابتدا آموزش و پرورش با خانواده‌ها پیوند داشته باشد؛ ایجاد پل ارتباطی مستمر با خانواده‌ها بسیار مهم است یعنی خانواده به مدرسه بگوید فرزندم در چه وضعی است و مدرسه به خانواده خبر دهد.
وی ادامه داد: ۷۵ درصد مادران در خانواده‌ها از آسیب‌های رفتاری فرزندان خبر دارند اما از ترس تنبیه پدر یا اینکه بلوا در خانه درست شود، نمی‌گویند.

این آسیب‌شناس اجتماعی اظهار داشت: چیزی که برای جوانان ما کم است، رفاه و شادی تعریف شده است؛ وقتی ما به فرزندانمان الگو ندهیم، آنها خودشان پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: پس در مرحله اول پیوند محکم مدرسه و خانواده است و در مرحله دوم، اتحاد پدر و مادر درباره تربیت فرزندان به ویژه در دوران بلوغ است؛ بخش سوم برنامه‌ریزی‌های پیشگیری است که قوه قضاییه، معاونت پیشگیری ایجاد کرده است و کارشناسان و فرهیختگان باید تجارب و دستاوردهایشان را در اختیار این معاونت قرار دهند.

ابهری به ارائه طرح پیشنهادی پرداخت و افزود: سازمان ملی جوانان به جای سایت یاهو و غیره باید سایت‌های گفت‌وگو راه‌اندازی کرده و چت روم ایجاد کند البته کنترل شده باشد که جوانان وارد شوند و گفت‌وگو کنند.

* تشکیل پرونده رفتاری برای دانش‌آموزان

این متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی اظهار داشت: مدیر مدرسه باید برای دانش‌آموزان پرونده رفتاری تشکیل دهد و سلامت جسمی و رفتاری دانش‌آموزان و خانواده آنها را در ابتدای سال تحصیلی ارزیابی کند و براین اساس به دانش‌آموزان نگران کننده، توجه شود.

وی ادامه داد: برای یک دبیرستانی که ۴۰۰ دانش آموز دارد، یک مشاور کافی نیست و باید دلسوزی کاربردی و عملی کنیم و تعدادی مشاور استخدام شود.

ابهری با بیان اینکه استاندارد مشاور در مدارس، برای هر ۲۰ دانش‌آموز یک مشاور است، گفت: در ایران، برای هر ۱۰۰ دانش‌آموز یک مشاور قابل قبول است.
مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: آموزش و پرورش باید از اساتید آسیب‌شناسی برای حل این مشکلات جنگ نرم در مدارس دعوت کند؛ تعارف، حرف و مقاله دیگر بس است، اکنون زمان عمل است.

* مشاوره فردی به جای تریبونی کردن مسائل در مدرسه

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مدارس را در شرایط کنونی از نظر ورود دشمنان در عرصه جنگ نرم سالم می‌دانیم، گفت: معنی صحبتم، این نیست که موردی وجود ندارد اما فضای اصلی، سالم است البته گزارش‌ها موردی و اندک بود و در حدی نبود که تبدیل به سوژه‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شود.

وی در خصوص اعلام خطر آسیب شناسان درباره ورود جنگ نرم در مدارس، اظهار داشت: این اعلام خطر خوب بوده و به این معنی است که ما باید پیشگیری کنیم و در این مسیر کمیسیون آموزش و تحقیقات و شورای عالی آموزش و پرورش در جلساتی که برگزار کرده است، تلاش می‌کند تا اقداماتی را انجام دهد؛ در طرح تحول بنیادین که در دستور کار این شوراست، سعی می‌شود که نیروی‌های ورودی، گزینش‌ها، تغییر متون آموزشی، امکانات و تجهیزات رایانه‌ای مدارس کنترل شده باشد و دوره‌های آموزشی، روان و ساده برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که نخستین اقدام مدیر و معاونان مدرسه در فضای جنگ نرم چیست، گفت: آنها باید مهره‌های اصلی که خواسته و ناخواسته در این دام افتادند و مروج هستند، شناسایی کرده و با مشاوره‌های فردی متنبه کنند؛ اگر چندین مرحله این مشاوره‌ها انجام شد و نتیجه نداد، با ظرافت لازم در خانواده‌ها مطرح شود و بعد با نهادهای مشاوره‌ای بیرون از مدرسه پیگیری شود و در صورت نتیجه ندادن و در مرحله پایانی، با کانون‌های امنیتی کشور مطرح شود البته این مراحل باید با ظرافت، تأنی و مدیریت پیش رود.

وی تأکید کرد: با مشاوره فردی موافقم به جای اینکه موضوعی را تریبونی در مدرسه مطرح کنیم.
حیدری یا بیان اینکه به شدت مشکل کمبود مشاور در آموزش و پرورش داریم، گفت: یک وزیر هوشمند آموزش و پرورش باید بحث مشاوره را به عنوان اولویت‌های آموزش و پرورش مطرح کند که اکنون نیست؛ نخستین کار این است که اولاً در ذهنیت وزیر این مسئله تقویت شود البته ما این موضوع را در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح می‌کنیم.

* دشمنان ما برنده میدان در داخل ایران نیستند

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» گفت: جنگ نرم در گذشته وجود داشته، اکنون هست و در آینده هم وجود خواهد داشت؛ در حقیقت ماهیت فعالیت‌های جامعه دینی این است که دشمنان آشکار و پنهان در صدد انحراف کشاندن فرد و جامعه هستند و بهترین سن برای این هدف، سن دانش‌آموزی و جوانی است.

وی ادامه داد: در مجموع این جنگ دو سویه است؛ هم آنها حمله می‌کنند و هم ما حمله می‌کنیم؛ هم آنها از ما کشته می‌گیرند و هم ما از آنها کشته می‌گیریم در حقیقت کم نیستند انسان‌های آزاده‌خواهی که در سطح جهان پیام ما را شنیدند و به سمت ما می‌آیند؛ همانطور که ما نگران حملات نرم دشمنان هستیم، آنها هم نگران اندیشه‌های تابناک اسلام و انقلاب هستند و تجلی آن را در بحث حجاب و امثالهم می‌بینید بنابراین هجوم و تهاجم است یعنی جنگ یک سویه نیست که ما منفعل باشیم.

نوید ادهم اضافه کرد: در مجموع در داخل کشور، برنده میدان دشمنان نیستند؛ به بیان دیگر، نگاه من به نسل جوان، نگاه منفی نیست؛ اکثریت جوانان ما خوشبختانه دین باورند و به ارزش‌ها وفادارند البته ما در این مسیر قربانیانی دادیم که یک نفرشان زیاد است و باید تلاش کنیم که این قربانیان به حداقل برسد.

وی افزود: بنده بر خلاف برخی که با توجه به ظواهر نسل جوان و مدل مو قضاوت می‌کنند که جوانان ما از دست رفتند، این تصور را ندارم؛ همین جوانان که ظاهر این چنینی دارند را در شب‌های قدر و در مراسم عبادی و عزاداری‌ها امام حسین (ع) می‌بینیم که به ارزش‌ها وفادارند؛ دین گریزی و دین ستیزی نسبت به حوانان را اصلاً قبول ندارم.

* باید دانش‌آموزان باور کنند با پشتوانه عقلی می‌توانند از باورهای دینی خود دفاع کنند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که مدیر مدرسه در شرایط جنگ نرم چه اقدامی باید انجام دهد، گفت: این بحث بعدی است که چه باید کرد؛ رسالت کل آموزش و پرورش به طور عام و امور تربیتی به صورت خاص معطوف این قضیه است؛ اولیت اصلی در این بحث پرداختن به این موضوع است و استراتژی کلان را هم در این زمینه مصون سازی دانش‌آموزان می‌دانم یعنی بالا بردن توان فکری، دینی و باورهای مذهبی دانش‌آموزان است.
وی با بیان ایکه نباید برای دانش‌آموزان محدود سازی کرد، اظهار داشت: در دنیای مجازی امروز و با این رسانه‌های موجود، امکان محدودسازی نیست اما امکان مصون سازی است تا دانش‌آموزان آگاهانه و با بصیریت، به سمت این پدیده‌ها نروند.

نوید ادهم افزود: برای این مصون سازی، ارائه تصویر عقلانی از دین می‌تواند پاسخ دهد؛ باید دانش‌آموزان باور کنند که با یک پشتوانه عقلی و استدلالی می‌توانند از باورهای دینی خود دفاع کنند؛ اگر نتوانیم تصویر امروزی، دقیق و علمی از دین ارائه دهیم و خدایی نکرده به ظواهر دین بسنده کنیم، در برابر شبهات و سوالات و حرف‌های مختلفی که توسط فرقه‌های مختلف عرضه می‌شود، ممکن است بنیان‌های دین باوری دانش‌آموزان تضعیف شود.

وی با بیان اینکه باید محیطی کاملاً صمیمی در مدرسه حاکم باشد، گفت: بسیاری از کج کارکردها به خاطر آزده خاطر شدن دانش‌آموزان از مدرسه است؛ اگر بتوانیم فضای مدرسه را فضای صمیمی، دوست داشتنی کنیم که البته در خیلی از مدارس به این هدف رسیدیم، در اهدافمان نیز موفق خواهیم بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه به حضور مشاور در تمام پایه‌های تحصیلی نیاز است، اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که در سند ملی آموزش و پرورش به آن پرداختیم، همین بوده است یعنی به سمتی سیستم را مدیریت کنیم که در تمام مدارس مشاور داشته باشیم؛ مشاور هم فقط مشاور تحصیلی نیست بلکه مشاور تربیتی که سازگاری اجتماعی برای دانش آموزان به وجود آورد، بسیار مهم تر از مشاوره تحصیلی است.

وی افزود: البته در جایی که مشاور نداریم باید مهارت مشاور را به مدیران و معلمان آموزش دهیم تا این مسئولیت را بر عهده گیرند.

نوید ادهم ادامه داد: جنگ نرم را نباید به عنوان یک پدیده جدا از کل سیستم آموزش و پرورش دید؛ کل سیستم آموزش و پرورش نسبت به این موضوع باید حساس باشد و باید رد پای مبارزه با جنگ نرم در کتاب‌های درسی دیده شود در حقیقت باید دانش‌آموزان را در مقابل این نوع وسوسه‌های شیطانی مصون کنیم و با دشمن بیرون و درونی مقابله کرده و تقوا را در فرزندانمان تقویت کنیم.

*‌ اجرای طرح احیای نقش تربیتی کارکنان مدارس

باید دید آموزش و پرورش در راستای مقابله با جنگ نرم و حضور مشاوران در مدارس چه اقداماتی انجام داده است.

محمدعلی امیری، مدیر کل دفتر مشاوره تربیتی و تحصیلی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: همانطور که از اسم جنگ نرم پیداست، مبارزه‌ای است که از طریق وسایل ارتباطی خوشایند به سراغ فرد می‌آید یعنی فردی که مورد تهاجم قرار می‌گیرد، احساس می‌کند نسیم ملایمی در حال وزیدن به سویش است و معمولاً نوجوانان و کودکان در مقابل مسائل خوشایند، سریع تسلیم می‌شوند.

وی به ابزار جنگ نرم اشاره کرد و افزود: وسایل خواندن و نوشتن، کامپیوتر، سی‌دی‌ها، تلفن همراه، نوع پوشش و مدل کیف و کفش از جمله ابزار دشمن در جنگ نرم است.

امیری ادامه داد: از جمله مسئولیت افرادی که در مدرسه مدیریت می‌کنند و مسئولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را بر عهده دارند، مبارزه با جنگ نرم و ایجاد امنیت برای دانش‌آموزان است.
وی اضافه کرد: مدیران و همکاران ما در مدارس باید به این مسائل اشراف داشته و قدرت رصد کردن آنها را داشته باشند در حقیقت باید دارای شناخت بالایی باشند.

مدیر کل دفتر مشاوره تربیتی و تحصیلی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در حوزه ایجاد شناخت، برای ۳ دسته از همکاران طرحی را آماده کردیم که دستورالعمل آن به تأیید رسیده و در حال ابلاغ از وزارت آموزش و پرورش به اداره کل آموزش و پرورش استانهاست.
وی نام این طرح را احیای نقش تربیتی کارکنان مدارس عنوان کرد و گفت: این طرح برای مدیر، معلمان و کارمندان اجرایی تمام دارس اعم از ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برگزار می‌شود که در آن، روش‌های درست تربیتی ارائه می‌شود.

امیری ادامه داد: دوره‌های تربیت مدرس برای این کارگاه‌ها نیز پیش‌بینی شده است و از آبان ماه کارگاه‌های تخصصی برای فرهنگیان برگزار می‌شود.

وی به مهمترین وظیفه مشاوران مدارس اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایق مشاوران مدارس، ایجاد محیطی امن توآم با بهداشت روانی برای دانش‌آموزان است.

مدیرکل دفتر مشاوره تربیتی و تحصیلی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به همت وزیر آموزش و پرورش، ۱۰ هزار مشاور در کشور به استخدام آموزش و پرورش درآمدند، اظهار داشت: این تعداد مشاور در مدارس راهنمایی از اول مهر مشغول به کار می‌شوند.

وی اقدام دیگر در راستای ارتقای فعالیت مشاوران مدارس را تقلیل ساعت کاری آنها عنوان کرد و ادامه داد: از مهر امسال ساعت کاری مشاوران مدارس از ۳۰ ساعت در هفته به ۲۴ ساعت در هفته کاهش می‌یابد که منجر به نشاط در آنها خواهد شد و این نشاط قطعاً تلاششان را چندین برابر خواهد کرد.

امیری به توسعه هسته‌های مشاوره آموزش و پرورش در تمام مناطق آموزش و پرورش کشور خبر داد و گفت: به ازای هر ۷۵۰ دانش‌آموز در هر منطقه آموزش و پرورش، یک ساعت مشاور موظف پیش‌بینی شده است و در نتیجه هسته‌های مشاوره توسعه خواهد یافت.
وی به حضور رابط مشاور در مدارس ابتدایی کشور اشاره کرد و افزود: رابط مشاور یکی از معلمان یا کارکنان مدرسه است که در رشته مرتبط با روانشناسی تحصیل کرده است؛ این فرد رابط هسته‌های مشاوره می‌شود و دوره‌های تخصصی برایش پیش‌بینی خواهد شد تا با وظایف مشاور در مدارس آشنا شود.

مدیرکل مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش گفت: ما از اول امسال در مدارس یک فعالیت فراگیر خدمات راهنمایی و مشاوره خواهیم داشت.

*‌ اتحاد ملت و تلاش چندین برابر در مقابل دشمن

آنچه مسلم است، دشمن هنوز در برابر پایداری و مقاومت ملت ایران، تسلیم نشده است و به دنبال راه‌های مختلف برای پیروزی است؛ شکست استکبار، همدلی و اتحاد تمام دستگاه‌ها و مردم را می‌طلبد به خصوص که این بار دشمن، نوجوانان و جوانان را با تخصیص اعتباری کلان و برنامه‌هایی هدفمند نشانه گرفته است.

 

————————————————————————————————————————-

اللهم عجل لولیک الفرج

نوشته شده توسط در تاریخ چهارشنبه, 15th سپتامبر 2010 | ۹۷۷بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.