منابع صهیونیستی از رأی “آری” مردم ترکیه به همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی احساس وحشت کرده‌اند و در تلاش هستند با تأکید بر رویه اسلام‌ستیزی، این رأی را به چالش بکشند.

در این زمینه،‌ اویل مگنزی، ستون نویس یدیعوت احارنوت نوشت: ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور در حال تبدیل شدن به ایرانی دیگر است. در حالی که جامعه بین المللی از برگزاری همه پرسی در ترکیه برای ایجاد اصلاحات در قانون اساسی این کشور استقبال کرد و همچنین شرکت گسترده مردم ترکیه را در این همه پرسی مورد تحسین قرار داد، یهودیان ترکیه می گویند این کشور در حال تبدیل شدن به ایران است زیرا اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی ترکیه منجر به قدرت گرفتن بیش از پیش اسلام در این کشور خواهد شد.

به غیر از یهودیان ترکیه، برخی دیگر از شهروندان این کشور نیز در این خصوص ابراز نگرانی عمیق کرده اند زیرا احتمالا ارتش و همچنین قوه قضاییه ترکیه که از حامیان و محافظان سکولاریسم در این کشور به شمار می ایند تضعیف خواهند شد. اکثر یهودیان اهل ترکیه در همه پرسی یاد شده بر ضد اصلاحات پیشنهادی یاد شده رای دادند. یکی از یهودیان ساکن آناتولی گفت همه دوستان من از رجب طیب اردوغان واهمه دارند و همگی پیش از صرف صبحانه بیرون رفتند و برخلاف پیشنهادات نخست وزیر ترکیه رای دادند. وی افزود ما می ترسیم رفت و آمدهای‌مان در ترکیه مانند ایران محدود شود و از این رو امیدواریم اردوغان از ریاست کابینه ترکیه برکنار شود.

این در حالی است که اتحادیه اروپا که قبلا از دولت ترکیه در خصوص جلوگیری از مباحثات عمومی در خصوص مسائل مدیریتی و دولتی دراین کشور انتقاد می کرد، از برگزاری این همه پرسی استقبال کرد. استفان فیوله کمیسر گسترش اتحادیه اروپا در بیانیه ای رسمی خاطرنشان کرد ما در طول چند ماه گذشته به طور مدام می گفتیم ایجاد چنین اصلاحاتی در ترکیه قدمی مثبت در جهتی صحیح خواهد بود و چنین نیز شد. وی افزود تصویب این اصلاحات باعث برآورده شدن یکی از اولویت هایی است که موجبات هماهنگ شدن ترکیه را با معیارهای پیوستن به اتحادیه اروپا فراهم خواهد اورد. باراک اوباما رئیس جمهور امریکا نیز طی تماسی تلفنی با اردوغان در آستانه برگزاری مسابقه نهایی بسکتبال میان تیم های ملی دو کشور در مسابقات جهانی بسکتبال در استانبول، آنچه را خود دمکراسی پویا و شکوفا در ترکیه نامید، ستود.

جکی انجل یکی از یهودیان مقیم استانبول که علیه این اصلاحات رای داده بود، گفت دولت اردوغان به این مقدار اصلاحات بسنده نخواهد کرد بلکه تلاش خواهد کرد تا به هر نحو ممکن اسلام را در ترکیه به پیش ببرد که البته یکی از راه های کلیدی آن، تضعیف ارتش ترکیه است. فرخ لوگوگلو سفیر ترکیه در واشنگتن گفت نتایج این همه‌پرسی باعث افزایش تنش در کشور خواهد شد. از طرف دیگر نگار هیزادری یکی از فعالانی که به تبلیغات برای تصویب این اصلاحات قبل از برگزاری همه پرسی کمک کرده بود، گفت این اصلاحات منجر به وحدت خواهد شد. وی افزود این تغییرات به نفع زنان و کودکان و همچنین دادگاه های ترکیه خواهد تمام شد. در مقابل سومنور وردر شهروند ۴۳ ساله استانبولی ضمن انتقاد از این اصلاحات گفت اصلاحات مورد همه پرسی به حقوق کردها و دیگر اقلیت ها در ترکیه و همچنین به حقوق بشر یا آزادی عبادت در این کشور اشاره ای ندارد. وی افزود من باور ندارم که تغییرات پیشنهاد شده در قانون اساسی ترکیه اصولا بر اساس دمکراسی باشد.

 

—————————————————————————————————————————-

اللهم عجل لولیک الفرج

نوشته شده توسط در تاریخ پنج‌شنبه, 16th سپتامبر 2010 | ۸۸۶بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.